Har jeg fået mig een mantis?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Har jeg fået mig een mantis?

Indlæg af jonas _sandager »

Ja, det er nok mig der har binder mig selv ting på ærmerne.
I morges opdagede jeg noget jeg først troede var en form for hvid orm. Det vist sig dog i stedet at være noget der ligner en meget stor, lang, hvid pod - 1-1.5 cm i længden. Den har dog opholdt sig det samme sted det meste af dagen, i hvert fald alle de gange jeg har set den. Jeg har observeret at den har gravet en lille hule i sandet, som den er bakket ned i, og at den er tøffet lidt rundt omkring dens sædvanlige opholdssted. Det der får mig til at mistænke at det kunne være en mantis er, at at den har to tydelige 'stikkejaverter' foran, der godt kunne ligne forlemmer på en mantis, dens aflange kropsform, og bevægelsesmønster, blandt andet dens ben når den bevæger sig, der godt kunne ligne en mantisrejes.
Jeg har desværre ikke kunnet knipse et ordentligt billede af den, da den opholder sig bag en koral, og jeg derfor har måttet skyde skævt igennem akvarieglasset. Så det her er det bedste jeg har kunnet skaffe.
BilledeDSC_0438 by jonas_sandager, on Flickr

Hvad siger I? Har jeg fået mig en mantis, eller hvad er det for en pod, jeg har fundet? :)
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Har jeg fået mig een mantis?

Indlæg af Ryom »

Den ligner nu meget godt en mantis :y
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

jes det er en mantis lad være med af nakke den hvis du kan undgå det jeg har haft en mantis balje meget fasinerende af fodre :shock: der er sikkert nogle der vil have den
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Indlæg af Ryom »

Det er også meget begrænset hvad den kan gøre af skade når den ikke er større.
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Johnny »

Ryom skrev:Det er også meget begrænset hvad den kan gøre af skade når den ikke er større.
men det bliver den :sneaky2:
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Hehe. Jeg har allerede store planer om at koble et lille 12 liters til systemet og have en mantis-tank selv. De er jo vildt fascinerende dyr, så den tager jeg ikke frivilligt livet af ;)
Dog er jeg en anelse skeptisk om hvorvidt det nu også er en lånt is, og ikke bare en eller anden form for pod.
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Det kan godt ligne en mantis, men det er lidt svært at se på billedet. Hvis det er en mantis vil jeg helt klart fange den så snart du kan, også selvom den er så lille for den bliver nok ikke det nemmeste at fange. Og den skal ikke være stor for at nakke rejer, og når den bliver større så nakker den med garanti dine mindre fisk :/ Men jo et super fascinerende dyr, har selv haft en i et nanno akvarie ; )
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Johnny »

jonas _sandager skrev:Hehe. Jeg har allerede store planer om at koble et lille 12 liters til systemet og have en mantis-tank selv. De er jo vildt fascinerende dyr, så den tager jeg ikke frivilligt livet af ;)
Dog er jeg en anelse skeptisk om hvorvidt det nu også er en lånt is, og ikke bare en eller anden form for pod.
det bliver du ikke af ked af af starte op om det er en mantis eller ej så er de nemme af få fat på det er sygt når de smadrer løs på pindsetten når man fodrer :h
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af mchr »

hvis det viser sig at være en mantis, og du ikke vil have den, så overtager jeg den gerne :)
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Johnny »

det med hulen og hammerne og den bagger ned i hulen passer med mantis jeg er 99% sikker den er godt nok lille men kan du fornemme om benene lisom er fjeraktige ?
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

På den måde du forklare hvordan den opfører sig, kunne det også godt passe på en alm pistol reje som ikke er sådan en bandit som en mantis. En pistol reje er da en sjov lille fætter og have i baljen. Men det kræver nok lidt bedre billeder for og afgøre hva der det er for en, men holder nu mest på det er en pistol reje

Mvh Thue
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

En Lille Mantis nakker kun fisk i Forsvar og Somregel holder de Sig vaek.

Jonas@id paa dyret kommer helt an paa formen paa de Klemmer hvis de Aabner som en krabbes klemme Eller Klo kan det Väre en Slags reje,en pistol reje Eller en thalassinidea sand graver(ghost shrimp)
Hvis de Aabner som en springkniv er DIT dyr en mantis
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Desværre er den umiddelbart alt for lille til at kunne nærme mig at udpege de nævnte karakteristika, så der er vist ikke andet for end at se hvad der sker. Dog ligner den på kropsformen langt mere en mantis, end den ligner de rejer der ellers er foreslået.
Jeg flytter alt indhold til et nyt akvariet i løbet af weekenden, så med mindre jeg lige ser den og kan kommet til at fange den (hvilket jeg anser for højst usandsynligt) må tiden bare vise om den overlever flytningen og om det overhovedet er en mantis.

Men tak for hjælpen med identificeringsforsøg :GO:
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

ole kekkonen skrev:En Lille Mantis nakker kun fisk i Forsvar og Somregel holder de Sig vaek.

Jonas@id paa dyret kommer helt an paa formen paa de Klemmer hvis de Aabner som en krabbes klemme Eller Klo kan det Väre en Slags reje,en pistol reje Eller en thalassinidea sand graver(ghost shrimp)
Hvis de Aabner som en springkniv er DIT dyr en mantis
?? Så snart jeg smed en mindre fisk ned til min mantis nakkede den den, så det du skriver kan jeg absolut ikke genkende.
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Her er et billede af min gamle mantis, den er ikke stor men man skal ikke tage fejl. Ud over dens meget kraftige slag, har den for øvrigt også to pigge bag en brunje den kan bruge. Selvom den er så lille skal siges at et slag på en meget stor eremit, så strøg der 2-3 ben af eremitten :/ sååå
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg (48.9 KiB) Vist 3183 gange
image.jpg
image.jpg (69.9 KiB) Vist 3183 gange
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Simon Lillebrohus »

Jeg tror det er meget forskelligt fra art til art. Har haft et par stykker som hitchhikere og ingen af dem har gjort skade på dyr der var større end dem selv. Havde en tidligere der sad i en lille hule i en sten og der sad den konstant og "fiskede". Når en pod eller andet småt kom forbi, greb den ud efter det.
Den jeg har pt. kravler rundt i hele stensætningen og er tydeligvis territorial. Den knipser efter fisk og snegle når de nærmer sig, men det virker som "advarselsknips" da ingen af mine dyr er kommet til skade.
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"