VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Forums udvikling. spørgsmål

Forum for generel snak omkring saltvand.

syntes du SF er i en positiv udvikling?

Ja
28
29%
Nej
26
27%
Hverken ja eller nej
42
44%

Afgivne stemmer: 96

Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Forums udvikling. spørgsmål

Indlæg af Meller »

PoulD skrev:Jeg synes godt jeg kan se ideen med mentor ordningen. Men uanset om man synes om den eller ej, er det i hvert fald sørgeligt at de 6-7-8 meget hjælpsomme personer som altid er parat til at svare på samme spørgsmål for hundredeogsyvogtyvende gang, nu skal være skydeskive for det.
Som jeg læser det, er de personer ikke skydeskive, for personerne gør jo som de altid har gjord, og forhåbentligt bliver de ved med det, det er mere at fordi de har en titel så bliver resten mindre synligt, hvis jeg forstår det rigtigt? :-)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har desvære pga arbejde, ikke haft mulighed for at deltage i debatten før nu. Men jeg synes det er et spændende emne (tak for det Charlie)
I mine øjne er Saltvandsforum et vigtigt sted for saltvandsakvarister, for hvor kan vi ellers "mødes med ligesindede", på tværs af landsdelene - og drøfte vores hobby med folk vi ellers nok ikke ville have haft mødt.
Derfor synes jeg debatten er vigtig - også de dele af den, som vi måske ikke synes er så rare. Man kommer kun af med sin frygt, "hvis man tør røre ved den". Sf skal være et rart sted at være, synes jeg.
Derfor er debatten om mentorordningen også relevant.

Der er kommet mange indlæg (og der har været rigtig mange fine indlæg), som har overrasket mig i denne del af snakken. Ikke overrasket negativt, men snarere "kommet bag på mig - agtigt".
Jeg havde ikke set på det på den måde, som mange giver udtryk for. Det forbløffer mig.
At man er mentor betyder jo ikke at man er et orakel. En mentor er jo i bund og grund, bare en ganske almindelig akvarist - hverken mere eller mindre. En mentor har måske bare nogle flere år på bagen.
Har nogle flere erfaringer qua de mange år og har flere dyrtkøbte erfaringer, fiaskoer, som de nye (eller ældre) kan drage nytte af - hvis de vil. Der er jo ingen grund til, at gentage fejlene - hvis de kan undgås.
Det er kommet bag på mig, at så mange tillægger mentorbegrebet, SÅ stor betydning. Det havde jeg ikke lige set komme.

Og så er det virkelig overraskende, at det at en mentor skriver, skulle virke som en "showstopper"! At så mange afholder sig fra at skrive indlæg, fordi de ikke føler at deres indlæg har værdi eller bliver lyttet til.
Det var jo ikke det der var hensigten. Det gør mig faktisk meget ærgerlig, ked af det. For alles mening (indlæg) er jo vigtige i en debat og det er jo uanset om en mentor har kommenteret eller ej.
Men det hænger nok sammen med det ovenfor nævnte.

For mig personligt har det ikke haft den store betydning. Jeg får det samme antal PB, mail og telefonopringninger som før. Men jeg skriver lidt flere indlæg. Det gør jeg mest fordi det ellers ikke ville give mening at være mentor.
Jeg ser det slet og ret som vidensdeling. Jeg ville få en hulens bunke tid til andre ting, hvis ikke jeg følte jeg burde skrive de indlæg, for jeg ville ikke være på forum så meget som jeg er.
Jeg har også lavet nogle længere indlæg (artikler) om forskellige emner, fordi jeg blev spurgt om jeg ville. Jeg kan godt lide at undersøge enkelte emner til bunds - og kan godt lide at skrive.
Men det tager mig mindst 14 dage, at skrive sådan en artikel. Jeg gør det som en del af vidensdelingen og fordi jeg gerne vil, hvis det kan gavne andre.
Omkring indlæg, så skriver jeg kun om noget, hvis jeg mener jeg har noget at bidrage med. Eller skriver jeg ikke. Men jeg kan godt finde på at spørge, for mange emner synes jeg er interessante.

For mig er den eksponering der åbenbart, for nogle (ikke negativt ment, bare konstaterende), ligger i at være mentor, ikke så attraktiv - jeg har ikke behov for det.
Men jeg gør det gerne, hvis det kan hjælpe andre og være med til at gøre saltvandforum bedre.
Jeg har feks ikke en tråd om mit akvarie, laver ikke løbende updates og der ville ikke være ret mange billeder af min tank og mit setup, hvis ikke det var fordi jeg blev spurgt om jeg ville være månedens akvarie.
Det er ikke fordi jeg kaster "vrag" på det, bestemt ikke. Det var en ære, at blive udvalgt. Men jeg har bare ikke det behov. Jeg er til at gå og nørkle - at at gå og hygge mig med de ting jeg nu synes er spændende.
Det at få gode saltvandsvenner på besøg, eller besøge dem - det opfylder fint mine behov. Men det er der bare ikke så megen vidensdeling i. At man er en lille sluttet kreds der udvikler, gavner kun i den kreds.
Derfor sagde jeg ja til at blive mentor. Det er ikke et offer, men det tager da tid.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af trine... »

Syns nu at det er lidt sørgeligt at folk hidser sig sådan op over en ting så ligegyldigt som titler, selvom jeg godt kan se at det måske kan være lidt forvirrende for eventuelle newcommers til hobbyen, men igen bør der stadig være et stykke til at erfarne akvarister/voksne mennesker begynder at føle sig trådte over tæerne. Til dette kan jeg kun sige som før nævnt i tråden: vi er alle passionerede for hobbyen på forskellige plan, har alle forskellige tilgange til hobbyen og vores mål med denne er måske slet ens. Jeg ser på forum som et fristed hvor der skal være plads til ALLE, endvidere er dette jo nok også det tætteste vi kommer på en vidensbase for hobbyen så jeg syns det ville være synd hvis aktiviteten herinde stagnerede pga manglende takt og TONE. Har altid været tilhænger af SF pga det brede udsnit af meninger(rummelighed) og tilgange hvorfra man kan tage hvad man mener er brugbart og derfra stykke sin egen metode sammen. Mangfoldigheden er efter min mening, noget af det som er med til at gøre denne hobby så smuk såvel i vores respektive akvarier som hos brugerne af dette forum.
Jeg bruger personligt forum til så mange positive ting, bla ELSKER jeg at suge ny viden til mig, så har bla virkelig nydt de seneste nørdedebatter... Men jeg elsker lige så vel også at dele min relativt store viden med andre ligesindede og til dette er forum jo ideelt. Så syns der er mange rigtig gode synspunkter herinde fra mange tilsyneladende rigtigt dygtige akvarister som måske bare godt kunne lære at udtrykke sig lidt bedre på skrift. Her er jeg helt med på at det skrevne medie MEGET let kan misforstås, men stadig kunne man måske lige læse sin tekst igennem en ekstra gang, med de lettere selvkritiske briller på, før man trykker send. Til sidst vil jeg sige at det er et frit forum hvor ordet bør være frit men tonen bør i den grad ikke, i den forstand, at man altid bør tiltale andre med den tone, man selv ønsker at blive adresseret med.
Mvh Janteloven
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af den_ »

Nu r jeg også en af dem der kun har været med i et par år og ville ikk undeværre forummet, jeg er nok ikke den der skriver ret meget, men jeg online tit og læser stor set alle nye tråde mener jeg at jeg har noget at komme med så kommer det også og når det så endelige sker så, prøver jeg så vid muligligt at fortælle hvad jeg ville have gjordt og ikke hvad ''du skal gøre'' når det er ens hobby og ens fritid det drejer sig om og der vil jeg ikke beordre folk kun guide ( hvis jeg kan). Som Trine også så fint siger så kan det skrevende sprog tolkes på mange måder alt efter hvordan man læser det og hvor man ''ligger trykket''.. husk på vi kan heller ikke se hinandens kropssprog når vi læser..

Jeg håber ikke det var alt for sort, :-):-)

Og til selve forummet så er det som så mange andre ting nogle perioder går det op og andre perioder går det ned, men sådan er livet og sådan vil det altid være..

De fine hatte titler eller hvad i vil kalde det kan jeg slet ikke forstår at der r så mange der ikke kan lide og ikke vil kommenterere når først en ''mentor'' har skrevet, hvis man har noget på hjerte så sig det dog også må personen/ trådstarteren da selv vælge hvad de vil bruge, tænk nu hvis din mening, råd eller løsning passer bedre til hvad trådstarteren vil eller ønsker at gøre eller føler er rigtigt og lyder bedst for dem? hobby'er findes jo på mange forskellige plan..
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Som jeg skrev tidligere, så kom det bag på mig at der i denne tråd blev stillet et ? Ved mentorordningen. Jegsyntes det er piv ærgeligt at det kan være med til at begrænse andres lyst til at komme med input til trådstarter. Derfor kunne det måske???være en ide at prøve at lave en tråd ala det jeg forslog som "spørgsmål til mentor" eller som Poul id skrev " spørgsmål til eksperterne" det er sgu en fin ide syntes jeg.

Jeg syntes det er fedt at i, mentorerne, gider bruge tid på at svare og kan da godt forstå hvis i reagere som Erik, bliver ærgelig eller ked hvis det at man gerne vil byde ind med en ekstra indsats gør at andre holder sig tilbage.....

Jeg håber at når der nu er blevet skrevet om det i denne tråd, kan hjælpe med til at det IKKE virker begrænsende, for folk uden hat på, hvis der har været en mentor inde at svare i en tråd????

Hvad med udvikling?

Fx.
Skal der være en live chat herinde? Hvis ja, hvorfor, hvis nej, hvorfor ikke?

Andre ideer til nye tiltag?

Hygge herfra. Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

Der var engang live chat herinde.. Blev ikke brugt for meget hvis jeg husker rigtigt
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

hellfish skrev:Der var engang live chat herinde.. Blev ikke brugt for meget hvis jeg husker rigtigt

Ok, takker for svar :beer: Det var jeg ikke klar over, er jo også stadig grøn bag ørene her.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4200 Slagelse

Indlæg af den_ »

Udviklingen på den tekniske side kunne være taptalk og muligheden for at vælge flere billeder på en gang og uploade dem
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

den_ skrev:Udviklingen på den tekniske side kunne være taptalk og muligheden for at vælge flere billeder på en gang og uploade dem

Yes sir! + 5

Mange af de udenlandske bruger bl.a taptalk.
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

charlie saltvand skrev:
hellfish skrev:Der var engang live chat herinde.. Blev ikke brugt for meget hvis jeg husker rigtigt

Ok, takker for svar :beer: Det var jeg ikke klar over, er jo også stadig grøn bag ørene her.

:) jeg brugte det faktisk engang i mellem.. Super hvis man lige skulle bruge hjælp hurtigt.. Men folk svarer alligevel så hurtigt herinde hehe
ole kekkonen
Reactions:

Indlæg af ole kekkonen »

ja hvis man ellers ikke har trykket på en knap der filtrerer deres indlæg væk:)
Brugeravatar
Ole Bach
Foxface
Foxface
Reactions:
12
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Ole Bach »

Flemming skrev:Jeg er én af dem der har stemt nej.
Jeg synes ikke forummet bevæger sig i en heldig retning.

For mig drejer det sig ikke om ”mentor” problematikkerne som andre har påpeget, selvom jeg kan nikke genkendende til store dele af det. Jeg kan godt se at flere og flere skribenter falder fra og ”overlader” ordet til mentorerne. Når det så er sagt skal vi være glade for at netop mentorerne lægger så megen energi og ildsjæl i dette forum og svarer beredvilligt på næsten alt.

Mit ”nej” udspringer sig af noget helt andet, nemlig at jeg oplever en stærk tendens til at favorisere bestemte mærker, holdninger, metoder som i næsten alle tilfælde peger på en specifik forhandler, med fokus på at skabe salg. Jeg synes ikke altid at rådgivningen er den bedste, men ofte har ovenstående som formål. Det ser jeg som et problem på vores forum.

Personligt oplever jeg som en lille forhandler, at kommer man til at sige noget der ikke lige ”passer ind” – eller man reklamerer for ens produkt, skal man igennem et hav af argumenter og bemærkninger af en håndfuld ”soldater”. Umiddelbart, lyder dette ikke til at være noget problem, men det viser sig hver gang at jo mere man skriver og jo flere argumenter etc. man skal igennem, jo mindre sælger jeg.

Det har jeg for nyligt taget konsekvensen af, og har afmeldt mig min ”forhandler profil” på forum, så vi på lige fod kan diskutere og argumentere for vores synspunkter på lige fod. Det andet var og er konkurrence vridning, når man er låst af forskellige etiske og moralske kodeks som forhandler, mens man som almindeligt medlem, kan sige hvad man mener, så længe det sker på en god og ordentlig måde.
+1 Jeg har det præcis på samme måde, og måske er vi lidt i samme båd.
Jeg syntes det største problem her inde er der ikke er plads til at sige sin mening. Et godt eksempel er Triton som Flemming forhandler. Tidligere i denne tråd skriver en bruger at han har været glad for de test Triton metoden giver mulighed for og at han tilsætter deres produkter efter deres vejledning. Det bliver kommenteret med:
den triton metode er nok bedst til at overføre penge ifra din konto til deres.
Det er fint at man ikke er enig i at Triton metoden fungere eller at Maxspect ikke er den bedste lampe til prisen, men det er sgu vigtigt at der ikke kommer spydige kommentarer og angreb på enkelte personer, fordi det er netop det der gør at folk ikke har lyst til at benytte forummet.

Jeg bruger personligt forummet meget til at følge med i hvad der bliver skrevet om, og kommenterer også på flere ting. Angående anbefalinger omkring produkter prøver jeg at undgå det, dels fordi jeg selv forhandler en vifte af produkter men endnu mere fordi der ofte er en holdning til at der kun er et produkt der fungere.

Jeg mener personligt at hatteordningen er fin, men der burde nok være en beskrivelse af hvad gør personen til mentor (eksempelvis ekspert i mikroorganismer eller lignende) Jeg syntes desuden der skal sorteres i nogle af alle de indlæg med mudderkastning og skænderier der er i tråde hvor trådstarteren ikke er involveret - især i kategorien "ny i faget"
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

@Dodomand
Det var lidt pudsigt, jeg gik lige og spekulerede på, at det var underligt at der ikke var flere, som havde taget den problematik op - for jeg ser det også som et (stort) problem.
Jeg har også skrevet til Charlie tidligere og fortalt, at jeg beundrede hans indstilling, at han på trods af spydige kommentarer, bevarede den sobre og nøgterne dialog. Men det kommer nok af, at han er socialpædagog.
Jeg er så "ikke i samme båd" som dig og Flemming. Jeg har ingen interesser, hverken økonomiske eller forhandlermæssige. Og jeg skriver som privatperson, ikke som mentor.

Jeg er enig i det Flemming skriver:
"Mit ”nej” udspringer sig af noget helt andet, nemlig at jeg oplever en stærk tendens til at favorisere bestemte mærker, holdninger, metoder som i næsten alle tilfælde peger på en specifik forhandler, med fokus på at skabe salg. Jeg synes ikke altid at rådgivningen er den bedste, men ofte har ovenstående som formål. Det ser jeg som et problem på vores forum.

Personligt oplever jeg som en lille forhandler, at kommer man til at sige noget der ikke lige ”passer ind” – eller man reklamerer for ens produkt, skal man igennem et hav af argumenter og bemærkninger af en håndfuld ”soldater”. Umiddelbart, lyder dette ikke til at være noget problem, men det viser sig hver gang at jo mere man skriver og jo flere argumenter etc. man skal igennem, jo mindre sælger jeg.".

Det virker som om der er forskel på, hvem det er der afprøver noget nyt. Når nogle skriver et indlæg med et nyt produkt, så fremhæves det som værende innovativt. Mens andre bliver høvlet ned.
Man kunne godt blive ramt af den tanke, at det har med, "hvilken forhandler der sælger det", at gøre.

Der gælder lidt andre regler, når man er forhandler, etiske og moralske. Det er en gylden regel at man ikke taler dårligt om andres varer/ydelser. Man må også kunne modtage noget mere kritik.
Men når der nærmest kører en hetz der gør, at Flemming vælger at gøre som han har gjort, nedlægger sin forhandlerprofil - så er hetzen i mine øjne gået for vidt.
Jeg er selv skeptisk over for Triton, men jeg følger de akvarier jeg kender der kører med Triton, med stor interesse. Jeg kunne jo tage fejl.

Et helt andet aspekt i denne debat er, at folk der kører Triton ikke lægger deres resultater og erfaringer ind. Kun Charlie gør det, men jeg ved at der er flere.
Jeg ved også, at flere ikke ønsker at blive del af den debat der kører, ligesom de gerne vil forblive på talefod med dem som kører denne hetz. Det er sørgeligt og meget sølle, at de skal føle sådan.

Jeg har selv oplevet det samme, dengang jeg i MA for Jan 2013 skrev, at jeg havde skiftet fra Balling til kalkreaktor og beskrev de resultater jeg havde oplevet. Helvede brød løs. Jeg måtte svare på alle mulige spørgsmål, det var sådan set fint nok. Det havde jeg intet imod. Men der kom også masser af meget negative indlæg. Mest rettet mod mine resultater, men det var jo bare det jeg oplevede, mine erfaringer jeg beskrev. Men jeg blev gjort til det store dyr i Åbenbaringen.

Men hvorfor egentlig? Kalkreaktor var jo ikke noget jeg havde opfundet. Det var en gammel anerkendt metode til at regulere med. Den var bare gledet lidt i baggrunden og erstattet med Balling/væsker. En overvejende del af de Sjællandske akvarister benyttede Balling. (Det skal siges, jeg sælger ikke kalkreaktorer og har ingen økonomiske interesser i det).
Hetzen var så massiv og intens (sådan oplevede jeg det) fra enkelt personer, at det virkede som om nogen ville beskytte et salg. Man kører jo ikke både og.
Det kulminerede med et indlæg, der var så perfidt at jeg tabte skuffen. Jeg fik sms, pb og telefonbeskeder fra folk som spurgte, har du set det angreb der rettes imod dig? "Du bliver nødt til at svare".
Jeg var i Jylland da det indlæg kom og jeg fik en strøm af beskeder på min telefon. Da jeg kom hjem lavede jeg et svar, men det var holdt på et lige så lavt niveau, så jeg sendte det ikke ind - det førte jo ingen vegne.
Men jeg undrede mig da over, at mods ikke reagerede. Jeg er robust og kan godt svare for mig, men det undrede mig alligevel. Man har reageret på mindre end det.
Nok om det, det er historie. Det var kun et eksempel.

Men her skrev og ringede folk også til mig og bad om hjælp og råd om kalkreaktorer, men det skulle være i det skjulte!!!! Af de samme grunde som med Triton. Man ville ikke ryge ud af det gode selskab.
Man ville gerne stadig kunne komme i den forretning man hele tiden havde kommet i.
Så det er sådan set ikke noget nyt, desværre. Men måske kunne det ændres. Alle burde være lige, om de kører efter den ene eller den anden metode. Om de handler det ene eller det andet sted.
Saltvandsforum skulle være et rart sted at være og ikke en kampplads, synes jeg.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

Perfekt skrevet, Erik.

Kunne man evt lave underfora, som f.eks:
Balling
Balling Lite
Kalkreaktor
Triton metoden
Red Sea serien
Manuel dosering.

Så kunne man snakke frit i det "forum" som man bruger i sit akvarie, og udveksle erfaringer. - Og dem der hader de bestemte produkter, kan så stille spørgsmål til de forskellige ting, men bliver de for spydige, så falder der en karantæne fra det det underforum ?

Ville nemlig selv gerne se mere om Triton f.eks.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

engelquist skrev:Endelig skal man huske på at brugerne på forummet kun afspejler den virkelige verden- med det mener jeg, at man også herinde vil opleve at der findes forskellige typer: nogle er imødekommende, nogle er nærtagende, nogle kan være lidt bedrevidende, nogle kan virke lidt brovtende- og som ud i verden omkring os, må man kunne rumme de forskellige typer der omgiver os- at acceptere vi er vidt forskellige og ikke opfatter verdenen ens....
jeg er glad for at ungerne går i tysk skole,her er det det faglige der tæller tysk,matematik osv...i dk virker det som om det kun de sociale kompetencer der tæller,hvem leger med hvem osv
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Benny »

ole kekkonen skrev:
engelquist skrev:Endelig skal man huske på at brugerne på forummet kun afspejler den virkelige verden- med det mener jeg, at man også herinde vil opleve at der findes forskellige typer: nogle er imødekommende, nogle er nærtagende, nogle kan være lidt bedrevidende, nogle kan virke lidt brovtende- og som ud i verden omkring os, må man kunne rumme de forskellige typer der omgiver os- at acceptere vi er vidt forskellige og ikke opfatter verdenen ens....
jeg er glad for at ungerne går i tysk skole,her er det det faglige der tæller tysk,matematik osv...i dk virker det som om det kun de sociale kompetencer der tæller,hvem leger med hvem osv
Jamen Ole, så er det da godt at du bestemt ikke har nogen fordomme :) :beer:

Og til Erik, jeg kan udemærket forstå din holdning, men koralfarmen er nok ikke helt så uskyldig i udvikling, som det gerne skulle fremstå, omend det er da dejligt at se, at nogen ting ikke ændre sig :)
Hilsen
Benny
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

Benny skrev: Jamen Ole, så er det da godt at du bestemt ikke har nogen fordomme :) :beer:
hvad mener du med det,jeg har skam været til forældre møde :biggrin:
btw,det var helt i orden du skal ryge en bong for at syntes min balje var interessant,men var den gået den anden vej:)
jeg ved min balje var interresant så jeg opfattet det slet ikke som en spydighed :)
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Benny skrev:
ole kekkonen skrev:

Og til Erik, jeg kan udemærket forstå din holdning, men koralfarmen er nok ikke helt så uskyldig i udvikling, som det gerne skulle fremstå, omend det er da dejligt at se, at nogen ting ikke ændre sig :)
Benny, jeg har svært ved at se, hvor dit indlægs konstruktive indhold er (ifht trådens emne).
Udover, at du bekræfter det som Flemming skriver, med soldaterne osv.

Kom nu med noget der kan bringe os fremad, det er jo det som tråden handler om.

Erik

Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15

Indlæg af Benny »

crazy seahorse skrev:
Benny skrev:
ole kekkonen skrev:

Benny, jeg har svært ved at se, hvor dit indlægs konstruktive indhold er (ifht trådens emne).
Udover, at du bekræfter det som Flemming skriver, med soldaterne osv.

Kom nu med noget der kan bringe os fremad, det er jo det som tråden handler om.

Erik
Nå, jamen så må du da gerne forklare mig, hvor det lige er, at dit indlæg er så konstruktivt, for det har jeg da misset fuldstændigt ?
Og hvis du mener at jeg bekræfter det som Flemming skriver, med soldaterne osv. så er din fantasi løbet af med dig.
Hilsen
Benny
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Indlæg af Flemming »

Jeg kan se mit navn bliver nævnt og vil gerne bidrage med mit synspunkt.
@Benny
Erik har bestemt ikke nogen løbsk fantasi som du antyder. Det står vist ret klar for de fleste der følger med herinde.
At du har besluttet dig for at kommentere alt vedrørende Koralfarmen, med en negativ indstilling, kan jeg som sagtens leve med. Dog er det mig besynderligt når du mig bekendt aldrig har været hos mig, endsige talt sammen, at du har denne tilgang.
Jeg tror da faktisk du ville ændre lidt attityde, hvis det en dag skulle være aktuelt at vi kunne få en kop kaffe og en god sludder om hobbyen, trods forskellige opfattelser af "god akvaristik".
Hilsen
Flemming
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 4700 Næstved

Indlæg af Mic4700 »

Benny : Tøm lige skummerkoppen og høst lidt caulerpa , i stedet for dine personangreb god weekend :beer:
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

Mic4700 skrev:Benny : Tøm lige skummerkoppen og høst lidt caulerpa , i stedet for dine personangreb god weekend :beer:
Benny er en engel iforhold til visse andre :y
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Geografisk sted: vejle

Indlæg af apfolmer »

crazy seahorse skrev:@Dodomand

Jeg er enig i det Flemming skriver:
"Mit ”nej” udspringer sig af noget helt andet, nemlig at jeg oplever en stærk tendens til at favorisere bestemte mærker, holdninger, metoder som i næsten alle tilfælde peger på en specifik forhandler, med fokus på at skabe salg. Jeg synes ikke altid at rådgivningen er den bedste, men ofte har ovenstående som formål. Det ser jeg som et problem på vores forum.

Personligt oplever jeg som en lille forhandler, at kommer man til at sige noget der ikke lige ”passer ind” – eller man reklamerer for ens produkt, skal man igennem et hav af argumenter og bemærkninger af en håndfuld ”soldater”. Umiddelbart, lyder dette ikke til at være noget problem, men det viser sig hver gang at jo mere man skriver og jo flere argumenter etc. man skal igennem, jo mindre sælger jeg.".

Det virker som om der er forskel på, hvem det er der afprøver noget nyt. Når nogle skriver et indlæg med et nyt produkt, så fremhæves det som værende innovativt. Mens andre bliver høvlet ned.
Man kunne godt blive ramt af den tanke, at det har med, "hvilken forhandler der sælger det", at gøre.

Hetzen var så massiv og intens (sådan oplevede jeg det) fra enkelt personer, at det virkede som om nogen ville beskytte et salg. Man kører jo ikke både og.
Det kulminerede med et indlæg, der var så perfidt at jeg tabte skuffen. Jeg fik sms, pb og telefonbeskeder fra folk som spurgte, har du set det angreb der rettes imod dig? "Du bliver nødt til at svare".

Men her skrev og ringede folk også til mig men det skulle være i det skjulte!!!! Af de samme grunde som med Triton. Man ville ikke ryge ud af det gode selskab.
Man ville gerne stadig kunne komme i den forretning man hele tiden havde kommet i.
Så det er sådan set ikke noget nyt, desværre. Men måske kunne det ændres. Alle burde være lige, om de kører efter den ene eller den anden metode. Om de handler det ene eller det andet sted.
Saltvandsforum skulle være et rart sted at være og ikke en kampplads, synes jeg.

Erik

Det lyder alt sammen som en velkendt gentagelse af fortiden... :sneaky2: :sneaky2:
Uanset hvem den nye/gamle/lille/store/kinky/grimme/flotte forhandler er, så er deres sponsorpenge vel allesammen ligegode ? Vi bør som brugere på forum, have adgang til det størst mulige marked, og størst mulige forhandlernetværk... I ro og mag, uden bekymring .
Ingen indlæg bør vel skjules, eller holdes skjult ? Det er et frit land, og man må handle hvor man vil. Og vel, SOBERT vel at mærke, stadig ytre sig som man vil...

Nok om det, det er historie. Det var kun (Endnu) et eksempel.

Og come on mand !!!1 Det er en akvariehobby.... Ikke en Rocker-Drug-War !!! Det er jo faktisk pinligt :embarassed:

PS : Jeg har netop tømt skummerkoppen, og fyldt vand i det nye akvarie... :GO :GO
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15

Indlæg af Benny »

Flemming skrev:Jeg kan se mit navn bliver nævnt og vil gerne bidrage med mit synspunkt.
@Benny
Erik har bestemt ikke nogen løbsk fantasi som du antyder. Det står vist ret klar for de fleste der følger med herinde.
At du har besluttet dig for at kommentere alt vedrørende Koralfarmen, med en negativ indstilling, kan jeg som sagtens leve med. Dog er det mig besynderligt når du mig bekendt aldrig har været hos mig, endsige talt sammen, at du har denne tilgang.
Jeg tror da faktisk du ville ændre lidt attityde, hvis det en dag skulle være aktuelt at vi kunne få en kop kaffe og en god sludder om hobbyen, trods forskellige opfattelser af "god akvaristik".
Det jeg har skrevet negativt om er TRITON, for jeg syntes det er balling, på smarte flasker, er det at kommentere og have en negativ holdning til alt hvad koralframen/du har med at gøre ?
Jeg har nævnt dit navn en gang, i alle mine indlæg, og har ikke omtalt din butik i nogle af mine indlæg, så der må være et sted hvor filmen er knækket.
Hilsen
Benny
Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Indlæg af KimJ »

Jeg synes at SF har et glimrende forum, og det har vist sig at være rimelig stabilt, med op- og nedture som ligger inden for det man må forvente. Hvordan man oplever forummet, har lige så at gøre med, hvad man forventer, og hvor sart man selv er. Noget af det der irriterer mig mest, er faktisk dem der åbenlyst tror, at SF er en fuldgyldig erstatning for at de selv skal sætte sig ind i de grundlæggende ting omkring det at have saltvand, og som blindt regner med at kunne drive hobbyen, baseret på de, nødvendigvis korte, svar de får på deres spørgsmål her.

Jeg bruger mest forummet, til at få svar på aktuelle spørgsmål. Jeg har, inden jeg spørger, undersøgt det jeg umiddelbart selv kan, og bruger derfor de svar jeg får, til at kontrollere, om der er noget jeg har misforstået eller overset. Jeg er en af de forsigtige m.h.t. ny teknik, og hænger derfor ofte bagud på dette område, og her rummer SF jo en overdådighed af dygtige mennesker med mod på, og lyst til at kaste sig ud i eksperimenter. Jeg er selvfølgelig opmærksom på, at alle kan deltage, også dem der reelt ikke ved hvad de udtaler sig om, så derfor prøver jeg så vidt det er muligt, at få verificeret oplysningerne andetsteds. Det er på det område mange, især nybegyndere, fejler. De læser svarene her, og vælger det svar der er tættest på det de gerne vil høre, og lader det være godt med det. Det indbyder selvfølgelig til at det går galt.

Der vil desværre altid være problemer som dem der bliver taget op her. Det sker i alle fora over en vis størrelse, og har noget at gøre med, at Vi mennesker stadig er i en tilvænningsfase omkring det med at kommunikere med hinanden, uden at kunne aflæse mimik eller høre tonefald.

M.h.t. takt og tone, er det en svær balancegang. Bliver tonen for rå, skræmmes mange væk, bliver den for restriktiv omkring hvad der er tilladt, dør debatten ud, og erstattes af en sødsuppe hvor Alle render rundt og klapper hinanden på ryggen, af bar skræk for at nogen føler sig trådt på. Min erfaring, er at moderatorer gør bedst i kun at gribe ind, hvis det løber helt af sporet, og i stedet bør man nok gøre noget for at forberede nytilkomne på, at man godt kan blive udsat for, at ikke alle synes at det man laver, er lige godt. Det er lige så skadeligt at have menneskelige mimoser på et forum, som folk ikke kan formulere en sætning, så den lyder bare nogenlunde civiliseret.

De specifikke problemer ang. "forhandlerkrig" er såmænd også ret universelle, men de forstærkes selvfølgelig af at DK er et lille land, med meget få aktører på vores aktuelle marked.
Det der undrer mig, i den forbindelse, er at så mange ikke er i stand til at gennemskue mekanismerne, og agere derefter. En forhandler stopper jo ikke med at sælge udstyr til dem der også køber deres ting andre steder, og heller ikke til dem der evt. måtte give udtryk for at andres produkter end deres egne, er bedre! De vil selvfølgelig alle gerne sælge så meget som muligt, og har næppe råd til at vælge betalende kunder fra. Det kan i værste fald koste lidt rabat, men det kan lige så godt resultere i at forhandleren øger sine anstrengelser, for at vinde En som kunde, også af det produkt man lige har kritiseret. Kort sagt; slap af, og giv udtryk for det I mener, om produkter I har afprøvet, og lad andre om at beskrive det I ikke har!

Jeg har ikke rigtig nogen mening om Mentor ordningen, udover, at hvis det er rigtigt at den virker dæmpende på deltagelsen fra erfarne akvarister, er det ret oplagt at fjerne den, uanset at den måske gør det lettere for begynderne at finde ud af, hvem de skal støtte sig til. Generelt er det, efter min mening og erfaring, en god ide at give de erfarne brugere bedst mulige vilkår, også selv om det er i modstrid med hvad nybegynderne kortsigtet ønsker. Risikoen ved at gøre det omvendte, er at forummet ender som en legeplads for lutter nybegyndere, som så kan råde og vejlede hinanden mere eller mindre heldigt, og som er støvsuget for debatter der omhandler emner der er mere avancerede end hvilken vej akvariets åbning skal vende, for at vandet ikke løber ud...

Hvis man ønsker et eksempel på hvor galt det kan gå, kan man kigge lidt på Akvariesiderne, som engang var et fantastisk sted at udveksle erfaringer med ligesindede, men som desværre er degenereret nøjagtigt som beskrevet ovenfor, netop fordi alle anstrengelserne for at please nybengynderne, i jagten på flest mulige brugere, har skræmt alt for mange seriøse akvarister væk.

Jeg har desværre ikke nogle forslag til løsninger af de problemer der er, men vil blot sige, at det jo ikke er helt galt, det der har været gjort, givet at SF stadig er Danmarks bedste forum for saltvandsfolket.
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Indlæg af Ryom »

"Jeg har desværre ikke nogle forslag til løsninger af de problemer der er, men vil blot sige, at det jo ikke er helt galt, det der har været gjort, givet at SF stadig er Danmarks bedste forum for saltvandsfolket."

Godt skrevet. Selvom der er ting man synes kunne gøres anderledes (vil der jo altid være) finder jeg mig selv herinde flere gange hver dag. Og læser med glæde og begejstring næsten alle indlæg. Der findes ikke noget bedre sted i DK for os med salt på hjernen..
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

...
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af trine... »

Amen... Hvis folk nu alligevel skulle være i humør til en sviner, så har jeg hermed taget konsekvensen og åbnet "tilsviningsforum.dk".hehehe, eneste optagelseskrav er at man som minimum har lidt mindreværdskomplekser og så gør det bestemt ikke noget hvis man er lidt énsporet.
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af trine... »

Men spøg til side, så syns jeg kun at det er sundt at vi får taget debatten ud i det åbne. Desværre kan vi jo nok aldrig helt undgå den "Fanboy´isme" som altid har været til stede i hobbyen og dermed præget denne, jeg mener folk vil jo altid have deres yndlings mærke eller forhandler med videre, som de sværger deres troskab til. Denne debat kan FORHÅBENTLIG være med til at ryste os tættere sammen som den lille niche vi nu engang er.
Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Dyhr »

Nu kan man heldigvis ikke sammenligne dette forum med EB's nationen og gudskelov.
Men prøv lige at tænke over dette:
I trafikken kører folk som vanvittige, råber og skriger og giver finger m.m.
Gør de samme mennesker det i supermarkedet hvis nogen kører indkøbsvognen ind foran dem?
Nej vel?
Hvis alle folk skrev som de ville tale til folk der stod lige foran dem, så blev tonen nok pænere.
Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"