Jeg synes at SF har et glimrende forum, og det har vist sig at være rimelig stabilt, med op- og nedture som ligger inden for det man må forvente. Hvordan man oplever forummet, har lige så at gøre med, hvad man forventer, og hvor sart man selv er. Noget af det der irriterer mig mest, er faktisk dem der åbenlyst tror, at SF er en fuldgyldig erstatning for at de selv skal sætte sig ind i de grundlæggende ting omkring det at have saltvand, og som blindt regner med at kunne drive hobbyen, baseret på de, nødvendigvis korte, svar de får på deres spørgsmål her.
Jeg bruger mest forummet, til at få svar på aktuelle spørgsmål. Jeg har, inden jeg spørger, undersøgt det jeg umiddelbart selv kan, og bruger derfor de svar jeg får, til at kontrollere, om der er noget jeg har misforstået eller overset. Jeg er en af de forsigtige m.h.t. ny
teknik, og hænger derfor ofte bagud på dette område, og her rummer SF jo en overdådighed af dygtige mennesker med mod på, og lyst til at kaste sig ud i eksperimenter. Jeg er selvfølgelig opmærksom på, at alle kan deltage, også dem der reelt ikke ved hvad de udtaler sig om, så derfor prøver jeg så vidt det er muligt, at få verificeret oplysningerne andetsteds. Det er på det område mange, især nybegyndere, fejler. De læser svarene her, og vælger det svar der er tættest på det de gerne vil høre, og lader det være godt med det. Det indbyder selvfølgelig til at det går galt.
Der vil desværre altid være problemer som dem der bliver taget op her. Det sker i alle fora over en vis størrelse, og har noget at gøre med, at Vi mennesker stadig er i en tilvænningsfase omkring det med at kommunikere med hinanden, uden at kunne aflæse mimik eller høre tonefald.
M.h.t. takt og tone, er det en svær balancegang. Bliver tonen for rå, skræmmes mange væk, bliver den for restriktiv omkring hvad der er tilladt, dør debatten ud, og erstattes af en sødsuppe hvor Alle render rundt og klapper hinanden på ryggen, af bar skræk for at nogen føler sig trådt på. Min erfaring, er at moderatorer gør bedst i kun at gribe ind, hvis det løber helt af sporet, og i stedet bør man nok gøre noget for at forberede nytilkomne på, at man godt kan blive udsat for, at ikke alle synes at det man laver, er lige godt. Det er lige så skadeligt at have menneskelige mimoser på et forum, som folk ikke kan formulere en sætning, så den lyder bare nogenlunde civiliseret.
De specifikke problemer ang. "forhandlerkrig" er såmænd også ret universelle, men de forstærkes selvfølgelig af at DK er et lille land, med meget få aktører på vores aktuelle marked.
Det der undrer mig, i den forbindelse, er at så mange ikke er i stand til at gennemskue mekanismerne, og agere derefter. En forhandler stopper jo ikke med at sælge udstyr til dem der også køber deres ting andre steder, og heller ikke til dem der evt. måtte give udtryk for at andres produkter end deres egne, er bedre! De vil selvfølgelig alle gerne sælge så meget som muligt, og har næppe råd til at vælge betalende kunder fra. Det kan i værste fald koste lidt rabat, men det kan lige så godt resultere i at forhandleren øger sine anstrengelser, for at vinde En som kunde, også af det produkt man lige har kritiseret. Kort sagt; slap af, og giv udtryk for det I mener, om produkter I har afprøvet, og lad andre om at beskrive det I ikke har!
Jeg har ikke rigtig nogen mening om Mentor ordningen, udover, at hvis det er rigtigt at den virker dæmpende på deltagelsen fra erfarne akvarister, er det ret oplagt at fjerne den, uanset at den måske gør det lettere for begynderne at finde ud af, hvem de skal støtte sig til. Generelt er det, efter min mening og erfaring, en god ide at give de erfarne brugere bedst mulige vilkår, også selv om det er i modstrid med hvad nybegynderne kortsigtet ønsker. Risikoen ved at gøre det omvendte, er at forummet ender som en legeplads for lutter nybegyndere, som så kan råde og vejlede hinanden mere eller mindre heldigt, og som er støvsuget for debatter der omhandler emner der er mere avancerede end hvilken vej akvariets åbning skal vende, for at vandet ikke løber ud...
Hvis man ønsker et eksempel på hvor galt det kan gå, kan man kigge lidt på Akvariesiderne, som engang var et fantastisk sted at udveksle erfaringer med ligesindede, men som desværre er degenereret nøjagtigt som beskrevet ovenfor, netop fordi alle anstrengelserne for at please nybengynderne, i jagten på flest mulige brugere, har skræmt alt for mange seriøse akvarister væk.
Jeg har desværre ikke nogle forslag til løsninger af de problemer der er, men vil blot sige, at det jo ikke er helt galt, det der har været gjort, givet at SF stadig er Danmarks bedste forum for saltvandsfolket.