Erfaringer med osmoseanlæg fra rentpostevand.dk

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Erfaringer med osmoseanlæg fra rentpostevand.dk

Indlæg af trine... »

Søger lidt input, da jeg skal have skiftet mit gamle osmoseanlæg ud(gammel fiat 127 fra´83 :angry: ) med et som kan spytte lidt mere end de nuværende 100 ltr pr døgn. Overvejede dermed et af de 2 store sidestream-anlæg da min nye tank er af en størrelse som kræver lidt vand. Men samtidig også for at gøre det lidt lettere for mig selv ved vandskifte og måske ovenikøbet billigere vandregning på den lange bane(selvom der skal laves meget vand inden det er sparet hjem :h ). Så hører gerne pro´s and con´s på de forskellige modeller(også dem der ikke er sidestream) samt lidt reelle specs på hvad de egentlig yder i døgnet kontra normeringen, samt spildvandsforhold, da jeg syns at 1-1 forhold på spildevand lyder mig lige optimistisk nok for et "hobbyosmoseanlæg". Men lad mig høre hvad folket har af erfaringer!!!
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Erfaringer med osmoseanlæg fra rentpostevand.dk

Indlæg af crazy seahorse »

Har gode erfaringer med Sirius 500GPD + 11L harpiksfilter.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

crazy seahorse skrev:Har gode erfaringer med Sirius 500GPD + 11L harpiksfilter.

Erik
+1 :happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Py ha var lige inde og kigge. Sådan et kunne jeg bestemt godt bruge. Den kan godt nok give noget vand : ) Kan det kun køre 1 time, og skal have pause ? Eller kører i bare igennem til vande er lavet ?
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Jesper ØH skrev:Py ha var lige inde og kigge. Sådan et kunne jeg bestemt godt bruge. Den kan godt nok give noget vand : ) Kan det kun køre 1 time, og skal have pause ? Eller kører i bare igennem til vande er lavet ?
Michael (RP) anbefaler, at man sætter et billigt tænd/slukur på, som kan give den en pause efter en time og så tænde igen efter pausen.
Hos mig passer det dog meget godt med lidt over en time og det kører den uden problemer.
Men jeg har da prøvet at glemme den og det er der tilsyneladende ikke sket noget ved.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af trine... »

Specs tak!!! Da det egentlig er det jeg fisker efter! Hvad laver i i døgnet eller i timen? samt spildevandsforhold?
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Jeg laver 60L på lidt over en times tid.
Spildevandsforholdet har jeg ikke tjekket.

Erik

Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af trine... »

Ok, så har vi lidt specs på sirius, hvilket nok bliver mit valg?!. Ikke andre der vil byde ind med lidt info på de andre modeller?
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Tjaa jeg har bare den lille 3 trins mars med 125g og ved siden af et hus til harpiks, Samt koplet en booster pumpe på pga jeg ikke har ret stort tryk i mine vandrør.

Jeg har et 1000l akvarie og der kan den nu sagtens følge med, når jeg laver vand til vandskift tager det ca 6 timer om og lave 150 ltr så det er også fint med mig. Grunden til dette valg er pga pris 600kr for et velfungerendde anlæg og når det er slidt (lidt over 1år) ryger det ud til siden og jeg køber et nyt af samme.

De store anlæg koster også en del og skifte membraner og forfiltre på, her får jeg for 600kr det hele. Og det klare fint mine behov.

Sådan kører det ved mig

Mvh Thue
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Jeg har også prøvet Puratek (det store af dem, hvis der findes flere) og det fungerer også udmærket.
Synes dog at det har et svagt punkt, omkring den restrictor der sidder i udløbsslangen. Men er man obs på det, specielt når man skifter membran, så burde det ikke være et problem.
De har også haft nogle problemer med en Sol. ventil og en high pressure swich. Men mon ikke det er udbedret nu. Jeg fik dem uden problemer tilsendt, da mit lavede knas.

Dog vil jeg sige, at man nok skal sætte et harpiksfilter i stil med det jeg har på, efter anlægget.
Hvis man laver meget vand, har et stort behov, så skal man skifte harpiks ret ofte.
Den monterede TDS måler ser ud til at være ok.
Der er ingen TDS måler på Sirius, men her kan man købe en ms måler sammen med anlægget. Den kan måle før og efter harpiks filtret. Jeg måler 9ms efter anlægget og 0 efter harpiksfiltret.

Puratek er ca 1.000,00 kr dyrere end Sirius. Så kommer harpiksfiltret oveni.
Det skal lige nævnes, at der sidder tre filtre på Sirius anlægget, to sediment og et kulfilter. Man kan bruge det ene sediment til harpiks og så behøver man ikke at have et ekstra harpiksfilter.

Erik

Ps. Jeg har begge anlæg stående. Puratek er dog ikke sat til, men du kan se dem begge hvis du vil.

ole kekkonen
Reactions:

Indlæg af ole kekkonen »

et osmoseanlæg=alt alt for meget spildevand IMO
blot min mening,hvis det kan bruges brug det hvis ikke,vel who cares:)
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Thue skrev:Tjaa jeg har bare den lille 3 trins mars med 125g og ved siden af et hus til harpiks, Samt koplet en booster pumpe på pga jeg ikke har ret stort tryk i mine vandrør.

Jeg har et 1000l akvarie og der kan den nu sagtens følge med, når jeg laver vand til vandskift tager det ca 6 timer om og lave 150 ltr så det er også fint med mig. Grunden til dette valg er pga pris 600kr for et velfungerendde anlæg og når det er slidt (lidt over 1år) ryger det ud til siden og jeg køber et nyt af samme.

De store anlæg koster også en del og skifte membraner og forfiltre på, her får jeg for 600kr det hele. Og det klare fint mine behov.

Sådan kører det ved mig

Mvh Thue
Det var da egentlig meget smart Thue.
Membraner er dyre og på et Puratek sidder der to, på Sirius kun en.

Erik

Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

crazy seahorse skrev:
Thue skrev:Tjaa jeg har bare den lille 3 trins mars med 125g og ved siden af et hus til harpiks, Samt koplet en booster pumpe på pga jeg ikke har ret stort tryk i mine vandrør.

Sådan kører det ved mig

Mvh Thue

Erik

Ja det har fungeret mange år hos mig, men det er jo ikke sikkert det vil gøre et for andre :happy:

Hvor tit skifter du membraner og forfiltre på dit, for hvis de kan holde længere så kan det jo være en fordel.

Mvh Thue
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af trine... »

sidestream membranerne skulle jo også holde længere så vidt jeg har forstået?
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af trine... »

Ole: kører du da med totalafsalter(eller hvad de store ionbyttere nu hedder?)
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af trine... »

Fik på et tidspunkt et HOH anlæg med mega trykpumpe og 3 membraner, det ærgrer jeg mig sgu lidt over at jeg solgte nu!!!
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Thue skrev:
crazy seahorse skrev:

Sådan kører det ved mig

Mvh Thue

Erik

Ja det har fungeret mange år hos mig, men det er jo ikke sikkert det vil gøre et for andre :happy:

Hvor tit skifter du membraner og forfiltre på dit, for hvis de kan holde længere så kan det jo være en fordel.

Mvh Thue
Sirius anlægget har kørt i næsten et år og der er der ikke skiftet endnu.
Puratek kørte også over et år, før de blev skiftet.
Forfiltre anbefales skiftet efter højst et halvt år og dér er jeg for sent ude. Men de er nu ikke så dyre, det er membranerne der koster.

Og den restrictor jeg nævner ovenfor, kostede mig sandsynligvis to ny isatte membraner på Puratek anlægget. Den lavede intet spildevand, da restrictoren var stoppet.
Jeg lagde ikke mærke til det, da slangen går direkte i kloakken. Så det var lidt min egen skyld :cussing:.
Men jeg lærte da, at man ind i mellem lige skal hive slangen op af afløbet for at se om den kører.

Erik

ole kekkonen
Reactions:

Indlæg af ole kekkonen »

trine... skrev:Ole: kører du da med totalafsalter(eller hvad de store ionbyttere nu hedder?)
ja jeg har et kati/ani ifra gralla.de når jeg skal bruge meget vand
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Da mit eget osmoseanlæg måske godt kunne trænge til at blive skiftet.
Kiggede jeg lige på rent-postevands anlæg.
Kan en forklare mig forskellen på et Jupiter300 ghd anlæg og så et jupitersidestream300 gpd anlæg.
Hvorfor er sidestream anlægget 450 kr. dyrere? Og hvad er fordelen ved det?
ole kekkonen
Reactions:

Indlæg af ole kekkonen »

trine@det er herfra
http://www.aquarientechnik-gralla.de/es ... liter.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Cido
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Cido »

Carsten skrev:Da mit eget osmoseanlæg måske godt kunne trænge til at blive skiftet.
Kan en forklare mig forskellen på et Jupiter300 ghd anlæg og så et jupitersidestream300 gpd anlæg.
Iflg. hjemmesiden er forskellen membranen, sidestream modellen lukker vand ind i begge ender og har et osmosevand/ spildevandsforhold der hedder 1:1 altså lige dele, hvorimod det alm. som er på vej til at udgå, har 2 dele spildevand for hver 1 del osmosevand. Så i min optik er de 450 kr givet godt ud, men det afhænger vel af så meget, vandforbrug, pris på vand og afledning, osv.

Mvh Lars
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af trine... »

Tak for input. Men tvivler nu stadig på at 1-1 forholdet passer. Syns heller ikke at demo videoen afspejler 1-1 men nærmere 1-1,5 og så er besparelsen jo noget mindre. Vi kan jo ikke bruge til noget hvad den er normeret til ved 25 grader, da jeg personligt ikke kender nogen der laver lunkent osmosevand,det er jo dyrt nok i forvejen med koldt vand.
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

trine... skrev:Tak for input. Men tvivler nu stadig på at 1-1 forholdet passer. Syns heller ikke at demo videoen afspejler 1-1 men nærmere 1-1,5 og så er besparelsen jo noget mindre. Vi kan jo ikke bruge til noget hvad den er normeret til ved 25 grader, da jeg personligt ikke kender nogen der laver lunkent osmosevand,det er jo dyrt nok i forvejen med koldt vand.
Man kan godt få et anlæg der kører 1:1 men så er der sat en membran på udgangsvandet også, denne membran bliver så belastet så den ikke holder så længe.
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af trine... »

Carsten skrev:Da mit eget osmoseanlæg måske godt kunne trænge til at blive skiftet.
Sidestream membranerne skulle efter sælgers påstand, holde længere end de normale membraner grundet den nye måde at føde membranen på, membranerne er så også lige noget dyrere end de normale. Men de skulle så have et LIDT bedre spildevandsforhold... Syns dog altid at det er lidt slattent når man skal sidde og navigere rundt efter "falske specifikationer" hver gang man skal handle osmoseanlæg.
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af trine... »

Jesper ØH skrev:
trine... skrev:Tak for input. Men tvivler nu stadig på at 1-1 forholdet passer. Syns heller ikke at demo videoen afspejler 1-1 men nærmere 1-1,5 og så er besparelsen jo noget mindre. Vi kan jo ikke bruge til noget hvad den er normeret til ved 25 grader, da jeg personligt ikke kender nogen der laver lunkent osmosevand,det er jo dyrt nok i forvejen med koldt vand.
Man kan godt få et anlæg der kører 1:1 men så er der sat en membran på udgangsvandet også, denne membran bliver så belastet så den ikke holder så længe.
Kan godt huske nogle gamle tråde hvor folk satte deres gamle osmoseanlæg på udgangsvandet og fik en bedre spildvandsratio.
Men de eneste anlæg jeg kender der kommer tæt på 1-1 er HOH...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Cido skrev:
Iflg. hjemmesiden er forskellen membranen, sidestream modellen lukker vand ind i begge ender og har et osmosevand/ spildevandsforhold der hedder 1:1 altså lige dele, hvorimod det alm. som er på vej til at udgå, har 2 dele spildevand for hver 1 del osmosevand. Så i min optik er de 450 kr givet godt ud, men det afhænger vel af så meget, vandforbrug, pris på vand og afledning, osv.

Mvh Lars
Ok! Så meget kiggede jeg ikke på det.
Men som andre siger, kan man jo blot sætte en ekstra membran på affaldsvandet og på den måde få bragt spildvand raten ned.
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

trine... skrev:
Jesper ØH skrev:
Kan godt huske nogle gamle tråde hvor folk satte deres gamle osmoseanlæg på udgangsvandet og fik en bedre spildvandsratio.
Men de eneste anlæg jeg kender der kommer tæt på 1-1 er HOH...
Det var nu ikke det jeg mente. Man kan stadig godt købe disse anlæg fra ny.
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Geografisk sted: vejle

Indlæg af apfolmer »

Jeg har et 500gpd magentil, og spildevand 1:1 er en overdrivelse.

laver så vidt jeg husker ca 48 l/time og ca 60 l spildevand

forholdet er bedre om sommeren, end om vinteren
Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Indlæg af KimJ »

Spildevandsforholdet ændrer sig med temperaturen. Da jeg i juni startede op med at bruge mit anlæg, også et Sirius, var jeg meget tæt på 1:1 og det gav over 60 l/t. Det gør det stadig, men der løber lidt mere ved siden af.
M.h.t. spildevand, kan man altså godt bruge det til andet end at løbe ud i kloakken. Det er glimrende til at vande roser med.

Jeg kan kun anbefale Sirius anlægget. Udover dets udmærkede performance, er det også godt skruet sammen, enkelt at bruge og let at sætte op, på en måde der gør at rummet det står i, også kan bruges til andet. Jeg bruger 3 ekstra 10" filterhuse, til harpiksfiltre. Jeg fik indledningsvis målinger på 20ms før harpiksfilteret og 1 ms efter. Nu, 1200L senere, siger den 20ms før og 8ms efter.

Billede
Senest rettet af KimJ søn 12. okt 2014 15:48, rettet i alt 1 gang.
magma111
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 9382 Tylstrup
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af magma111 »

Vil helt klart også anbefale dig et Sirius 500GPD sidestream

Men som andre skriver SKAl det monteres sammen med et temmelig stort silikat filter pga. det store flow hvis du vil ramme de 0 mS vandet løber simpelthen for hurtigt gennem et enkelt 10" filterhus.

Vedr. spildevands factor passer de 1/1 nu meget godt hvis din temp. på indgangsvand er 25 grader.

Kører selv med en 25 liters tank fyldt med harpiks og en indgangs temp. på 23 grader spildevands factor ca. 1/1 og 0mS

Kører med tænd/sluk ur for pumpen ikke skal blive alt for varm
1 times drift og 30 min pause
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"