+1crazy seahorse skrev:Har gode erfaringer med Sirius 500GPD + 11L harpiksfilter.
Erik
Michael (RP) anbefaler, at man sætter et billigt tænd/slukur på, som kan give den en pause efter en time og så tænde igen efter pausen.Jesper ØH skrev:Py ha var lige inde og kigge. Sådan et kunne jeg bestemt godt bruge. Den kan godt nok give noget vand : ) Kan det kun køre 1 time, og skal have pause ? Eller kører i bare igennem til vande er lavet ?
Det var da egentlig meget smart Thue.Thue skrev:Tjaa jeg har bare den lille 3 trins mars med 125g og ved siden af et hus til harpiks, Samt koplet en booster pumpe på pga jeg ikke har ret stort tryk i mine vandrør.
Jeg har et 1000l akvarie og der kan den nu sagtens følge med, når jeg laver vand til vandskift tager det ca 6 timer om og lave 150 ltr så det er også fint med mig. Grunden til dette valg er pga pris 600kr for et velfungerendde anlæg og når det er slidt (lidt over 1år) ryger det ud til siden og jeg køber et nyt af samme.
De store anlæg koster også en del og skifte membraner og forfiltre på, her får jeg for 600kr det hele. Og det klare fint mine behov.
Sådan kører det ved mig
Mvh Thue
crazy seahorse skrev:Det var da egentlig meget smart Thue.Thue skrev:Tjaa jeg har bare den lille 3 trins mars med 125g og ved siden af et hus til harpiks, Samt koplet en booster pumpe på pga jeg ikke har ret stort tryk i mine vandrør.
Jeg har et 1000l akvarie og der kan den nu sagtens følge med, når jeg laver vand til vandskift tager det ca 6 timer om og lave 150 ltr så det er også fint med mig. Grunden til dette valg er pga pris 600kr for et velfungerendde anlæg og når det er slidt (lidt over 1år) ryger det ud til siden og jeg køber et nyt af samme.
De store anlæg koster også en del og skifte membraner og forfiltre på, her får jeg for 600kr det hele. Og det klare fint mine behov.
Sådan kører det ved mig
Mvh Thue
Membraner er dyre og på et Puratek sidder der to, på Sirius kun en.
Erik
Sirius anlægget har kørt i næsten et år og der er der ikke skiftet endnu.Thue skrev:crazy seahorse skrev:Det var da egentlig meget smart Thue.Thue skrev:Tjaa jeg har bare den lille 3 trins mars med 125g og ved siden af et hus til harpiks, Samt koplet en booster pumpe på pga jeg ikke har ret stort tryk i mine vandrør.
Sådan kører det ved mig
Mvh Thue
Membraner er dyre og på et Puratek sidder der to, på Sirius kun en.
Erik
Ja det har fungeret mange år hos mig, men det er jo ikke sikkert det vil gøre et for andre![]()
Hvor tit skifter du membraner og forfiltre på dit, for hvis de kan holde længere så kan det jo være en fordel.
Mvh Thue
ja jeg har et kati/ani ifra gralla.de når jeg skal bruge meget vandtrine... skrev:Ole: kører du da med totalafsalter(eller hvad de store ionbyttere nu hedder?)
Iflg. hjemmesiden er forskellen membranen, sidestream modellen lukker vand ind i begge ender og har et osmosevand/ spildevandsforhold der hedder 1:1 altså lige dele, hvorimod det alm. som er på vej til at udgå, har 2 dele spildevand for hver 1 del osmosevand. Så i min optik er de 450 kr givet godt ud, men det afhænger vel af så meget, vandforbrug, pris på vand og afledning, osv.Carsten skrev:Da mit eget osmoseanlæg måske godt kunne trænge til at blive skiftet.
Kiggede jeg lige på rent-postevands anlæg.
Kan en forklare mig forskellen på et Jupiter300 ghd anlæg og så et jupitersidestream300 gpd anlæg.
Hvorfor er sidestream anlægget 450 kr. dyrere? Og hvad er fordelen ved det?
Man kan godt få et anlæg der kører 1:1 men så er der sat en membran på udgangsvandet også, denne membran bliver så belastet så den ikke holder så længe.trine... skrev:Tak for input. Men tvivler nu stadig på at 1-1 forholdet passer. Syns heller ikke at demo videoen afspejler 1-1 men nærmere 1-1,5 og så er besparelsen jo noget mindre. Vi kan jo ikke bruge til noget hvad den er normeret til ved 25 grader, da jeg personligt ikke kender nogen der laver lunkent osmosevand,det er jo dyrt nok i forvejen med koldt vand.
Sidestream membranerne skulle efter sælgers påstand, holde længere end de normale membraner grundet den nye måde at føde membranen på, membranerne er så også lige noget dyrere end de normale. Men de skulle så have et LIDT bedre spildevandsforhold... Syns dog altid at det er lidt slattent når man skal sidde og navigere rundt efter "falske specifikationer" hver gang man skal handle osmoseanlæg.Carsten skrev:Da mit eget osmoseanlæg måske godt kunne trænge til at blive skiftet.
Kan en forklare mig forskellen på et Jupiter300 ghd anlæg og så et jupitersidestream300 gpd anlæg.
Kan godt huske nogle gamle tråde hvor folk satte deres gamle osmoseanlæg på udgangsvandet og fik en bedre spildvandsratio.Jesper ØH skrev:Man kan godt få et anlæg der kører 1:1 men så er der sat en membran på udgangsvandet også, denne membran bliver så belastet så den ikke holder så længe.trine... skrev:Tak for input. Men tvivler nu stadig på at 1-1 forholdet passer. Syns heller ikke at demo videoen afspejler 1-1 men nærmere 1-1,5 og så er besparelsen jo noget mindre. Vi kan jo ikke bruge til noget hvad den er normeret til ved 25 grader, da jeg personligt ikke kender nogen der laver lunkent osmosevand,det er jo dyrt nok i forvejen med koldt vand.
Ok! Så meget kiggede jeg ikke på det.Cido skrev:Iflg. hjemmesiden er forskellen membranen, sidestream modellen lukker vand ind i begge ender og har et osmosevand/ spildevandsforhold der hedder 1:1 altså lige dele, hvorimod det alm. som er på vej til at udgå, har 2 dele spildevand for hver 1 del osmosevand. Så i min optik er de 450 kr givet godt ud, men det afhænger vel af så meget, vandforbrug, pris på vand og afledning, osv.Carsten skrev:Da mit eget osmoseanlæg måske godt kunne trænge til at blive skiftet.
Mvh Lars
Det var nu ikke det jeg mente. Man kan stadig godt købe disse anlæg fra ny.trine... skrev:Kan godt huske nogle gamle tråde hvor folk satte deres gamle osmoseanlæg på udgangsvandet og fik en bedre spildvandsratio.Jesper ØH skrev:Man kan godt få et anlæg der kører 1:1 men så er der sat en membran på udgangsvandet også, denne membran bliver så belastet så den ikke holder så længe.trine... skrev:Tak for input. Men tvivler nu stadig på at 1-1 forholdet passer. Syns heller ikke at demo videoen afspejler 1-1 men nærmere 1-1,5 og så er besparelsen jo noget mindre. Vi kan jo ikke bruge til noget hvad den er normeret til ved 25 grader, da jeg personligt ikke kender nogen der laver lunkent osmosevand,det er jo dyrt nok i forvejen med koldt vand.
Men de eneste anlæg jeg kender der kommer tæt på 1-1 er HOH...