VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Forums udvikling. spørgsmål

Forum for generel snak omkring saltvand.

syntes du SF er i en positiv udvikling?

Ja
28
29%
Nej
26
27%
Hverken ja eller nej
42
44%

Afgivne stemmer: 96

Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Forums udvikling. spørgsmål

Indlæg af Meller »

må nok også erkende after mentor titlen er kommet er jeg også mindre aktiv på tastaturet, det er ikke fordi jeg syntes mentorene som personer føler sig mere hævet, men som nævnt, er det dem der bliver lyttet til, og uanset hvad intetionerne har været omkring mentor titlen har den jo tydeligvis haft en bivirkning der ikke var tiltænkt.
Bo kan sagten følge dig i hvad du mente da titlerne blev lavet, problemet er når man er ny er det nok ikke helt det man ser, der ser man en med en fin titel som er givet fordi personen burde være den der kan give det bedste svar, og derfor følger man den persons råd, som ny er man totalt forvirret og bliver nød til at prøve noget, og man vil gerne havde succes, derfor følger man den man tror må være den med den højeste hat.
en anden ting der måske også gør jeg ikke er så aktiv mere er nok også det ofte er samme problemstillinger der bliver spurgt til af nye brugere, som kunne havde været undgået hvis de havde brugt 5 min på søgefeltet. det er nok en ting man ikke kan undgå, dog tænkte jeg om man kunne lave nogle mindre tråde som er mere overskuelige, i stil med saltvandswiki, men mere illustreret. også skal man når man melder sig ind som ny bruger ledes igennem en torturial, som simpelthen skal være tvunget så man ved hvor man kan finde meget af den information man formentligt har brug for.
det kræver der bliver lavet en masse nye tekster, som nogle selvfølgelig skal skrive, hvilket nok er her den største udfordring kommer, men jeg tror man måske kan få meget ud af en kampange af en art, således folk for lyst til at gribe ved tasterne, i håb om der bliver lavet mere end på saltvandswiki. jeg har det fx selv sådan jeg ikke vil skrive på den side, da jeg er bange for at skrive noget plader på en side der bør være troværdig.

ved ikke om min tekst er til nogen hjælp eller om den kan forstås ellers må jeg prøve at uddybe, men jeg bruger stædig forumet alt for meget, det ikke unormalt jeg tjekker et par gange i løbet af mine forlæsninger :-)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Indlæg af Flemming »

Jeg er én af dem der har stemt nej.
Jeg synes ikke forummet bevæger sig i en heldig retning.

For mig drejer det sig ikke om ”mentor” problematikkerne som andre har påpeget, selvom jeg kan nikke genkendende til store dele af det. Jeg kan godt se at flere og flere skribenter falder fra og ”overlader” ordet til mentorerne. Når det så er sagt skal vi være glade for at netop mentorerne lægger så megen energi og ildsjæl i dette forum og svarer beredvilligt på næsten alt.

Mit ”nej” udspringer sig af noget helt andet, nemlig at jeg oplever en stærk tendens til at favorisere bestemte mærker, holdninger, metoder som i næsten alle tilfælde peger på en specifik forhandler, med fokus på at skabe salg. Jeg synes ikke altid at rådgivningen er den bedste, men ofte har ovenstående som formål. Det ser jeg som et problem på vores forum.

Personligt oplever jeg som en lille forhandler, at kommer man til at sige noget der ikke lige ”passer ind” – eller man reklamerer for ens produkt, skal man igennem et hav af argumenter og bemærkninger af en håndfuld ”soldater”. Umiddelbart, lyder dette ikke til at være noget problem, men det viser sig hver gang at jo mere man skriver og jo flere argumenter etc. man skal igennem, jo mindre sælger jeg.

Det har jeg for nyligt taget konsekvensen af, og har afmeldt mig min ”forhandler profil” på forum, så vi på lige fod kan diskutere og argumentere for vores synspunkter på lige fod. Det andet var og er konkurrence vridning, når man er låst af forskellige etiske og moralske kodeks som forhandler, mens man som almindeligt medlem, kan sige hvad man mener, så længe det sker på en god og ordentlig måde.
Hilsen
Flemming
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Indlæg af apfolmer »

meller : rigtig godt forklaret.

Flemming : enig

heldigvis er der flere, mentorer som er objektive og som ikke har VIP billet til nogen specifik butik, ogsom derfor har En velfortjent hat på , ogmed den rette indstilling , nemlig som vejleder, og ej som salgsfremmende argumentør , for at fremhæve den ene frem for den anden, udelukkende pga hudfarve, familieære bånd eller hvad grunden måtte være

Det svarer jo til at din bankrådgiver, anbefaler forsikringer osv, som ikke nødvendigvis er det bedste for dig, men som giver ham fordele i det private, som rabatter, rødvin eller andre fordele.
Jeg er sikker på at det er dette, Flemming også refererer til. ik ?

Det er desværre, disse sidstnævnte, som Jeg ved, er direkte årsag til at flere af de tidligere meget aktive, nu ikke er ret aktive mere, ved jeg.

Det er også min primære årsag til, at jeg syntes at mentor ordningen, trækker forummet i en negativ retning, hvor ovenstående titler strider lidt imod forum reglerne, hvor " ordet er frit" , da de tidligere aktive, netop giver udtryk for at man helst skal ha den rette farve, for at komme til orde.

Der skal netop være plads til forskelle holdninger og mangfoldighed.
Vi bliver aldrig enige om alt. og tak for det.
for så var der jo ikke noget at debattere om :)

men en rigtig fin debat at tage hul på
Vi ønsker jo alle det bedst mulige forum, for vores passion, og heldigvis kan vi jo komme med forslag til forbedringer,,
Senest rettet af apfolmer fre 10. okt 2014 01:15, rettet i alt 4 gange.
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Benny »

"Oho!" said the pot to the kettle;
"You are dirty and ugly and black!
Sure no one would think you were metal,
Except when you're given a crack."

"Not so! not so!" kettle said to the pot;
"'Tis your own dirty image you see;
For I am so clean – without blemish or blot –
That your blackness is mirrored in me."
Hilsen
Benny
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Flemming skrev:Jeg er én af dem der har stemt nej.
Jeg synes ikke forummet bevæger sig i en heldig retning.

For mig drejer det sig ikke om ”mentor” problematikkerne som andre har påpeget, selvom jeg kan nikke genkendende til store dele af det. Jeg kan godt se at flere og flere skribenter falder fra og ”overlader” ordet til mentorerne. Når det så er sagt skal vi være glade for at netop mentorerne lægger så megen energi og ildsjæl i dette forum og svarer beredvilligt på næsten alt.

Mit ”nej” udspringer sig af noget helt andet, nemlig at jeg oplever en stærk tendens til at favorisere bestemte mærker, holdninger, metoder som i næsten alle tilfælde peger på en specifik forhandler, med fokus på at skabe salg. Jeg synes ikke altid at rådgivningen er den bedste, men ofte har ovenstående som formål. Det ser jeg som et problem på vores forum.

Personligt oplever jeg som en lille forhandler, at kommer man til at sige noget der ikke lige ”passer ind” – eller man reklamerer for ens produkt, skal man igennem et hav af argumenter og bemærkninger af en håndfuld ”soldater”. Umiddelbart, lyder dette ikke til at være noget problem, men det viser sig hver gang at jo mere man skriver og jo flere argumenter etc. man skal igennem, jo mindre sælger jeg.

Det har jeg for nyligt taget konsekvensen af, og har afmeldt mig min ”forhandler profil” på forum, så vi på lige fod kan diskutere og argumentere for vores synspunkter på lige fod. Det andet var og er konkurrence vridning, når man er låst af forskellige etiske og moralske kodeks som forhandler, mens man som almindeligt medlem, kan sige hvad man mener, så længe det sker på en god og ordentlig måde.
Den går nu også den anden vej. Soldaterne fra den anden front er satme også hurtige til at skyde efter neutrale folks intentioner..

Hvis man ser ligheder mellem ens system, og en anden herre her på forum, så er det lige meget om man handler i tyskland eller blander kemi i kælderen. Man er på den forkerte side, med den forkerte holdning.
Så sig velkommen til et tabu.

Nårh ja. Mentorhat= :BA Af samme årsager som nævnt af andre..
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Interessant at det er de "garvede" brugere der har noget imod mentor-ordningen ?

Mentor-ordningen blev opfundet for at hjælpe nybegyndere på vej - Især inde i "Ny i faget?" forummet. En mulighed for at nybegynderne lidt nemmere kunne skelne skidt fra kanel. Vi har haft adskillige episoder som resulterede i fiske- og koraldød fordi folk valgte at lytte til nogen med 14 dages erfaring og overhørte folk med 14 års erfaring. Det syntes jeg godt at vi som fællesskab kunne gøre bedre. De "blå" har indvilget i at hjælpe med dette. Jeg har ikke sendt dem på ensretningskursus, så Ole er stadigvæk Ole, Carsten er stadigvæk Carsten. Med hver deres særheder, forcer og svagheder.
Og sjovt nok, jeg har IKKE modtaget en eneste henvendelse fra nogen der har tilbudt at hjælpe med dette store arbejde siden vi startede det.

Om forummet udvikler sig den ene eller den anden vej, tjaa.. Vi er vel et spejl af virkeligheden, og vi lever i en polariseret tid, politik er rød mod blå, telefoner er android mod iphone, nogen er moren, andre til datteren osv.

Så selvfølgelig vil et forum, hvor voksne mænd bruger mange timer på at diskutere pastel-farver højlydt, også have sit niveau af polarisering.

Åbenbart er det i sammenhæng blevet vigtigt for nogen om man handler det ene sted eller det andet. Forummets officielle holdning er, at vi opfordrer brugere til at støtte de forhandlere der støtter forummet. Køb masser af varer hos dem alle sammen :)

Men en klogere mand end mig sagde engang, at et forum ikke er bedre end dets brugere. Så vil man gerne have at retningen på forummets udvikling skal ændres, ja, så starter det ved én selv :W
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Og nu bare for at forstyrre tråden fuldtstændigt, så er her et billede af en hvalhaj fra Georgia Aquarium (Hvor de har 4 af dem) - Har lige stået ud nydt dem :)
auth.aspx.jpg
Tænkte det lige ville gøre denne tråd lidt bedre :)
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Hougaard skrev:Interessant at det er de "garvede" brugere der har noget imod mentor-ordningen ?
Ikke at jeg skal kalde mig selv for garvet, men vil gerne uddybe.
Der er mange begavede nybegyndere som stiller spørgsmål i de svære kategorier, hvor svar er en objektiv diskussion værdig.
Men man gider jo ikke, hvis en mentor der har erklæret sit indlæg "endegyldigt fakta". Nybegynderen vægter jo hatten - det er vel grunden til at i har fundet på den.

Så eftersom hatten ikke kun er på ved simple svar til simple spørgsmål: :BA

Fin hvalhaj :)

Edit: Hvis mentor profilen, var én profil med ét delt logon mellem de udvalgte brugere. Så kunne de hoppe i og ud af arbejdstøjet som spørgsmålene fortjente det?
Det er jo ok. i "ny i faget" spørgsmål og lign. Bare for at tænke lidt ud af kassen...
ivanj
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
16
Postnummer: 7800 Skive

Indlæg af ivanj »

Hej
Jeg har haft saltvandsakvarie siden 1998 og har selvfølgelig gjort mig erfaringer pga fejl. Jeg skriver næsten kun privat til trådstarter hvis jeg er overbevist om at jeg har et konstrukt input. Generelt synes jeg at der ofte går supervidenskab og teknikliderlighed i den, ligesom der måske ikke altid "tænkes ud af boksen", et eksempel er flamingo under akvarie og sump som ressonansdæmpende ( jeg, som er meget lydfølsom, ved af bitter og fustreret erfaring at det er noget L... ), her er det mere relevant at henvise til et ingenørforum for at finde rigtig gode materialer til formålet, i forbindelse med ressonans og lyddæmpning kommer der selvfølgelig også gode råd, men det er et emne som jævnligt dukker op og jeg har endnu ikke set at der gives det bedste råd.
Jeg er glad for DIY og lowbudget og er superglad for KISS-konceptet. Jeg har godt nok altid kun haft blødkoralller og LPS, men har kun målt calsium, magnesium og nitrat 4 gange i mine 16 år som saltvandsakvarist, og har aldrig brugt andet end hanevand.
Mvh
Ivan Johnsen, Skive
Ps : som teleselskabet Call Me opfordrer til : Tal ordentlig
Senest rettet af ivanj fre 10. okt 2014 08:16, rettet i alt 1 gang.
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Meller »

Hougaard skrev: Og sjovt nok, jeg har IKKE modtaget en eneste henvendelse fra nogen der har tilbudt at hjælpe med dette store arbejde siden vi startede det.
Hvilket arbejde referere du her til? :-) hvis det er det i min tråd, tror jeg godt man med en kampange kan få nogle til at gribe ved tasterne, der er flere her på forum der arbejder på deres egen hjemmeside osv, så mon ikke det er noget de gør for at dele den viden de har? :-) som sagt vil jeg selv gerne hjælpe med den idé jeg kom med, men med mine knap 2 års erfaring er jeg nok desværre ikke blandt de bedste til opgaven :-)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Jeg synes SF er i en positiv udvikling - i hvert fald når brugerne deler erfaringer og hjælper hinanden :y

Noget andet er når vi udtaler os på baggrund af holdninger - ikke mindst holdninger hvor der er økonomi involveret på én eller anden måde... :(
ole kekkonen
Reactions:

Indlæg af ole kekkonen »

så nu har jeg smidt min hat og taler så ikke ned til nogen?
nogen er pigesure(sorry tøser:))og jeg tror jeg ved hvorfor.
det har noget med et debat emne og nitrat tråden at gøre.
grunden til jeg skrev som jeg gjorde var at personen påstod han vidste hvordan tingene foregik.han smed links op og det gjorde jeg også.
det er bare det at mine links var meget bedre:)
Brugeravatar
niels228
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af niels228 »

Nu syntes jeg det her er ved at udvikle sig til en diskussion for og imod mentorer.

Ideen med mentorer er jo som udgangspunkt fantastisk. Her er nogen der frivilligt stikker næsen frem og tager ansvar i en kompliceret hobby som for nogen har udviklet sig til en livstil. De har holdning og man kan læne sig opad deres svar. De svarer mega hurtigt og det er også fine gode svar man får. Så for mig som nybegynder er det fint. Jeg kan også se at mange garvede til spørger mentorerne om alt mellem himmel og jord.
Set fra mentorens side er det jo heller ikke bare lige at påtage sig den rolle. Hvis de kommer med et forkert råd og det hele går i hegnet hos en eller anden så er det jo ikke så godt. Vi andre kan komme med råd men hvis rådet er forkert så kan man jo gemme sig under en skal af uvidenhed. Det kan mentoren ikke. Jeg har sgu stor respekt for de frivillige der råder andre i en hobby der koster virkeligt mange penge. Hatten af for dem.
Nu er mentorer jo ikke super mennesker og da saltvand, så absolut ikke, er en eksakt videnskab så er deres råd vejledende som alle andre råd, tråde, meninger, tilkendegivelser på SF et udtryk for personlige erfaringer. Selvfølgelig læner jeg mig mere op af en mentor med over 30K indlæg end jeg gør af en der har 500 indlæg. Sådan er det vel.
Dermed ikke sagt at jeg ikke læser med stor interesse begge indlæg og tage det hele med i betragtning.

Forum i sig selv er noget kaotisk og det kan være mere end almindeligt svært at finde det man leder efter. Resultatet er derfor at der mange tråde der omhandler det samme. Man kunne ønske sig en bedre søge funktion i selve forummet. Dog har jeg på det sidste brugt google til at finde det jeg har brug for i SF. Det virker faktisk ganske udmærket.
Akvarier skal vejes i ton.
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

Anders månsson skrev:jeg bruger stadig forum som da jeg startede med saltvand. Det er for at få et godt grin en gang imellem og hjælpe og søge hjælp. Det har vi alle brug for til tider med vores hobby...

Mentor rollen er absolut ikke steget mig til hovedet, da jeg ved at mange derude har større viden og erfaring om mange ting indenfor vores hobby.

Jeg ser også vores menor rolle som at vi forpligter os til at dyrke den positive vinkel og ikke opsøge slagsmålene og det er vigtigt at kunne tage lidt kritik, hvis nogen skulle være undrende overfor hvad man skriver herinde!

Det er da kedeligt at høre folk med en god portion viden og evner, ikke har lyst til at deltage i at dele vores viden pga mentor ordningen... Det håber jeg de vil begynde på igen!
jeg er nok i den kategori af medlemmer, du taler om. Har mange års erfaring med hobbyen, mange års medlemsskab (siden 2005) og er i mere end een forstand en gammel og garvet rotte med ditto viden og erfaring, men jeg er også stort set stoppet med bidrag.
jeg har haft >1200 indlæg, har 5 kirurger i min profil, og selvom jeg har mange gode råd til mange spørgsmål, vælger jeg at undlade at øse videre af min erfaring.
Når flere og flere gør dette, mister forummet en enorm vidensmængde.
Hvorfor har jeg så valgt at være stort set passiv. Godt spørgsmål - har ikke tænkt over det med mentorerne, men sidder da med en lille tanke om, hvorfor netop de mennesker, der er valgt, er valgt og ud fra hvilke kriterier? (dette uden at stille spørgsmål ved disses kompetencer og ikke fordi jeg på nogen måde føler mig forbigået - tværtimod)
Jeg tror, jeg har valgt at nedtone mine indlæg, på grund af bl.a. risikoen for at få en "form for sviner" Det er sket mere end een gang. Og så må man gerne kalde mig sart.
Men forummet er også for sådan nogle som mig blevet lidt mere kedeligt og uinteressant. Der er langt mellem de for mig spændende tråde. Der er rigtigt mange køb/salgsannoncer - og det skal der sikkert være, og så er der rigtigt mange, hvad jeg vil kalde teknik-nørd tråde, og dem skal der selvfølgelig også være plads til så ikke et ondt ord om dem. Jeg synes bare ikke det er interessant at læse om, hvorvidt 3 grønne led er bedre end en rød eller en blå, eller hvor mange tordenvejrsprogrammer en lampe kan generere eller hvor mange skyer, den kan simulere, men sådan er vi jo forskellige, vi har alle vores nicher og interesseområder, og der skal være plads til alle.
Måske er der også stadig lidt ridser efter især forhandlerkrigen på forummet.
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jerslev skrev: Men forummet er også for sådan nogle som mig blevet lidt mere kedeligt og uinteressant. Der er langt mellem de for mig spændende tråde. forskellige, .
Mon ikke det også hænger sammen med at du har fået en viden og erfaring.
Der gør at der skal langt mere til før end at du synes det er interessant
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Efter hatte folk er kommer til, har jeg hørt flere og flere gamle som delte deres erfaring her på SF, sige at de ikke gad bruge deres tid her inde mere, da det jo var blevet en chatt mellem hattefolket, det ses jo også tydeligt at nogle med hat konstant svarer og skriver her på forum. Det er helt og holdent også min mening. Det er jo efter hånden kun dem der svarer, og de nye æder det jo råt. En ting kan jeg så sige dem med hatte syntes jeg ikke har mere erfaring, end de andre gamle uden hat. Jeg har også oplevet at hattene er nedladende og direkte frække mod nye bruger, og også de gamle. Muligvis man er blevet høj i hatten ??? Så min mening er af med hatten, så alle kan dele deres viden her inde igen.
OBS. Til alle HUSK og stem.
Senest rettet af Jesper ØH fre 10. okt 2014 10:00, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Det er da' fint der altid er en Mentor der gider kommenterer på hver eneste tråd, så er man da' fri for at selv skulle blande sig ;-), men det var måske det der var meningen?
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Jerslev skrev: Godt spørgsmål - har ikke tænkt over det med mentorerne, men sidder da med en lille tanke om, hvorfor netop de mennesker, der er valgt, er valgt og ud fra hvilke kriterier? (dette uden at stille spørgsmål ved disses kompetencer og ikke fordi jeg på nogen måde føler mig forbigået - tværtimod)
Jeg tror, jeg har valgt at nedtone mine indlæg, på grund af bl.a. risikoen for at få en "form for sviner" Det er sket mere end een gang. Og så må man gerne kalde mig sart.
så har du ikke fulgt godt nok med,håber ikke du tar det som en sviner :hehe:
Vi glæder os meget til at følge denne gruppe med Mentor-hattene og håber I tager godt imod dette tiltag og mændene i blåt.
Mentorernes kompetence områder er kun vejledende- deres erfaring rækker langt og de
vil kunne vejlede nybegyndere bredt indenfor saltvandshobbyen.

Carsten - saltvand generelt
Erik, Crazy seahorse - Koraller, kalkreaktorer
Anders Månsson - ATS
ole - Deep sand bed, søgræs og alle mulige smådyr vi har i akvariet
Tom, Gnizten - Kalkreaktor og computerstyring af akvariet
Tobias, Moente - DIY LED
nielsk - Fisk generelt, DIY foder
Michael, MiksBiks - Fisk generelt
Peder, pederrevnørd - Koraller
Michael, Lord Mike- saltvand generelt
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=14&t=67943" onclick="window.open(this.href);return false;

jeg har vedlagt en liste om hvad jeg er blevet vejledet i
hvis nogen skulle være i tvivl om mine kompetencer

Week 1. Introduction; Protozoa.
Week 2. Multicellularity – Concepts. Porifera.
Week 3. Cnidaria.
Week 4. Cnidaria; Flatworm Groups.
Week 5. Minor Groups (A) = Placozoa, Ctenophora, Nemertea, Gnathostomulida, Dicyemida, Orthonectida; Body Cavities
Week 6. Nematoda; Rotifera
Week 7. Minor Groups (B) = Nematomorpha, Acanthocephala, Gastrotricha, Kinorhyncha, Priapulida.
Week 8. Annelida
Week 9. Mollusca
Week 10. Mollusca
Week 11. Arthropoda
Week 12. Arthropoda
Week 13. Minor Groups (C) = Sipuncula, Echiura, Tardigrada, Entoprocta, Brachiopoda, Phoronida. Bryozoa, Chaetognatha, Hemichordata.
Week 14. Echinodermata
Week 15. Chordata (Urochordata)

anden kursus del blev jeg undervist i hvordan man får dyrene til at gyde og hvordan man opdrætter dem

Course Syllabus (Subject To Change As The Class Progresses)
Week 1 – Introduction; Materials, Methods, Course Rules, Definitions of Embryos, Larvae.
Spawning Preparation and Initiation. Techniques to study and prepare animals for spawning.
Week 2 - Spawning, Embryogenesis.
Week 3 - Early Larval Development; Lineage of Radiates and Deuterostomes (Cnidarians, Echinoderms, Chordates)
Week 4 - Later Larval Development; Lineage of Radiates and Deuterostomes (Cnidarians, Echinoderms, Chordates)
Week 5 – Metamorphosis and Settlement – Lineage of Radiates and Deuterostomes (Cnidarians, Echinoderms, Chordates)
Week 6 - Early Larval Development; Lineage of Lophotrochozoans (Annelids, Mollusks, Other Groups)
Week 7 – Later Larval Development; Lineage of Lophotrochozoans (Annelids, Mollusks, Other Groups)
Week 8 - Metamorphosis and Settlement - Lineage of Lophotrochozoans (Annelids, Mollusks, Other Groups)
Week 9- Early Larval Development of Arthropods
Week 10 – Later Larval Development of Arthropods, Including Settlement and Metamorphosis.
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

ole. skrev:
Jerslev skrev: Godt spørgsmål - har ikke tænkt over det med mentorerne, men sidder da med en lille tanke om, hvorfor netop de mennesker, der er valgt, er valgt og ud fra hvilke kriterier? (dette uden at stille spørgsmål ved disses kompetencer og ikke fordi jeg på nogen måde føler mig forbigået - tværtimod)
så har du ikke fulgt godt nok med,håber ikke du tar det som en sviner :hehe:
Vi glæder os meget til at følge denne gruppe med Mentor-hattene og håber I tager godt imod dette tiltag og mændene i blåt.
Mentorernes kompetence områder er kun vejledende- deres erfaring rækker langt og de
vil kunne vejlede nybegyndere bredt indenfor saltvandshobbyen.

Carsten - saltvand generelt
Erik, Crazy seahorse - Koraller, kalkreaktorer
Anders Månsson - ATS
ole - Deep sand bed, søgræs og alle mulige smådyr vi har i akvariet
Tom, Gnizten - Kalkreaktor og computerstyring af akvariet
Tobias, Moente - DIY LED
nielsk - Fisk generelt, DIY foder
Michael, MiksBiks - Fisk generelt
Peder, pederrevnørd - Koraller
Michael, Lord Mike- saltvand generelt
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=14&t=67943" onclick="window.open(this.href);return false;

jeg har vedlagt en liste om hvad jeg er blevet vejledet i
hvis nogen skulle være i tvivl om mine kompetencer

Week 1. Introduction; Protozoa.
Week 2. Multicellularity – Concepts. Porifera.
Week 3. Cnidaria.
Week 4. Cnidaria; Flatworm Groups.
Week 5. Minor Groups (A) = Placozoa, Ctenophora, Nemertea, Gnathostomulida, Dicyemida, Orthonectida; Body Cavities
Week 6. Nematoda; Rotifera
Week 7. Minor Groups (B) = Nematomorpha, Acanthocephala, Gastrotricha, Kinorhyncha, Priapulida.
Week 8. Annelida
Week 9. Mollusca
Week 10. Mollusca
Week 11. Arthropoda
Week 12. Arthropoda
Week 13. Minor Groups (C) = Sipuncula, Echiura, Tardigrada, Entoprocta, Brachiopoda, Phoronida. Bryozoa, Chaetognatha, Hemichordata.
Week 14. Echinodermata
Week 15. Chordata (Urochordata)

anden kursus del blev jeg undervist i hvordan man får dyrene til at gyde og hvordan man opdrætter dem

Course Syllabus (Subject To Change As The Class Progresses)
Week 1 – Introduction; Materials, Methods, Course Rules, Definitions of Embryos, Larvae.
Spawning Preparation and Initiation. Techniques to study and prepare animals for spawning.
Week 2 - Spawning, Embryogenesis.
Week 3 - Early Larval Development; Lineage of Radiates and Deuterostomes (Cnidarians, Echinoderms, Chordates)
Week 4 - Later Larval Development; Lineage of Radiates and Deuterostomes (Cnidarians, Echinoderms, Chordates)
Week 5 – Metamorphosis and Settlement – Lineage of Radiates and Deuterostomes (Cnidarians, Echinoderms, Chordates)
Week 6 - Early Larval Development; Lineage of Lophotrochozoans (Annelids, Mollusks, Other Groups)
Week 7 – Later Larval Development; Lineage of Lophotrochozoans (Annelids, Mollusks, Other Groups)
Week 8 - Metamorphosis and Settlement - Lineage of Lophotrochozoans (Annelids, Mollusks, Other Groups)
Week 9- Early Larval Development of Arthropods
Week 10 – Later Larval Development of Arthropods, Including Settlement and Metamorphosis.
Ja det kan man jo sagtens skrive, lige som man kan skrive man har haft saltvand siden 76 eller 78 GG
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

øh?jeg kan mindes jeg har brugt meste af min tid herinde på at id småkravl,men det er så mit eget problem.jeg forventer ikke ligefrem et tak
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

ole kekkonen skrev:så nu har jeg smidt min hat og taler så ikke ned til nogen?
grunden til jeg skrev som jeg gjorde var at personen påstod han vidste hvordan tingene foregik.han smed links op og det gjorde jeg også.
Kan nu ikke se det her drejer sig om dig?? Kan man nu ikke diskutere "mentor" tiltaget sådan generelt?

Hvis du absolut vil snakke om den tråd, så var der intet modstridende i de links vi postede?
Du påstod selv at korallen slet ikke kunne optage Nitrat, jeg postede links hvor der var beskrevet hvordan. Jeg har ikke sat mig op imod noget af den øvrige info du kom med??

Jeg er bare en bruger på forum. Jeg har modsagt noget du har sagt og vi har sikkert mange forskellige holdninger, lev med det. Lad nu være med at lav det til mere end det er.

Du kan kalde folk for tøser, men det er ikke dem der demonstrativt skifter profil... :scream:
ole kekkonen
Reactions:

Indlæg af ole kekkonen »

PederP skrev: Edit: Hvis mentor profilen, var én profil med ét delt logon mellem de udvalgte brugere. Så kunne de hoppe i og ud af arbejdstøjet som spørgsmålene fortjente det?
Det er jo ok. i "ny i faget" spørgsmål og lign. Bare for at tænke lidt ud af kassen...
PederP skrev:
ole kekkonen skrev:så nu har jeg smidt min hat og taler så ikke ned til nogen?
Kan nu ikke se det her drejer sig om dig?? Kan man nu ikke diskutere "mentor" tiltaget sådan generelt?

Hvis du absolut vil snakke om den tråd, så var der intet modstridende i de links vi postede?
Du påstod selv at korallen slet ikke kunne optage Nitrat, jeg postede links hvor der var beskrevet hvordan. Jeg har ikke sat mig op imod noget af den øvrige info du kom med??

Jeg er bare en bruger på forum. Jeg har modsagt noget du har sagt og vi har sikkert mange forskellige holdninger, lev med det. Lad nu være med at lav det til mere end det er.

Du kan kalde folk for tøser, men det er ikke dem der demonstrativt skifter profil... :scream:
nu for du det som du ville have det også er det også galt???
min påstand at koraller ikke spiser nitrat holder jeg stadig ved,det ser ud til at de kun spiser zooplankton:)
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Jesper at du oplever at dem med hatte skriver meget, skyldes jo nok at det har de altid gjort- også inden de blev mentorer... Men det forhindrer jo ikke dig i at bidrage med din viden, da vi alle jo deltager i debatterne på lige fod, med det vi kan bringe...
Men skal vi ikke stoppe den med mentorerne (for eller imod) i denne tråd- og følge trådstarters opfordring: at debattere forummets udvikling...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Brugeravatar
niels228
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af niels228 »

Måske skulle vi lægge denne tråd over i sumpen? :wc:

Kunne et forsalg være at der bliver lavet et tiltag til hvad man ønsker at abonnere på? Så man under indstillinger kan vælge hvad der kommer frem på ens default side.
Man kunne så vælge at sige at man kun vil se f.eks. koraler, salg, køb og sumpen, alt andet er filtreret fra og så bliver man ikke forstyrret af alt det andet ”bavl”.

Lad os nu lige hold ja hatten på.

SF er bedre end ingen SF.
Akvarier skal vejes i ton.
ole kekkonen
Reactions:

Indlæg af ole kekkonen »

lad os smutte mand,men lige inden skal der brændes et par ambassader ned:)
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

ole kekkonen skrev:nu for du det som du ville have det også er det også galt???
min påstand at koraller ikke spiser nitrat holder jeg stadig ved,det ser ud til at de kun spiser zooplankton:)
Hvorfor skal du altid sætte kurs mod absurdistan? Hvad har den debat overhovedet med det her at gøre??
Du kan da gøre og mene det du vil. :)

Der er flere der kommer med gode argumenter mod "mentor" tiltaget. Det er ment som noget generelt og principielt fra mig og de fleste andre, hvis du læser argumenterne.
Lad nu være med at være fornærmet og tage det så personligt.
ole kekkonen
Reactions:

Indlæg af ole kekkonen »

ja ja jeg taler altid ned til folk og sætter altid kurs mod absurdistan.det er min personlighed:(
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Det er, for mig,virkeligt svært at se et problem, udover at janteloven (måske) stikker lidt frem her...
Men for at få tråden tilbage på sporet: ingen personangreb, tak og se om I ikke kan bringe andre emner på banen(udover nogle hatte)der kan bidrage i debatten: forummets udvikling... (skrevet med moderator hatten på ;) )
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Meller »

engelquist skrev:Det er, for mig,virkeligt svært at se et problem, udover at janteloven (måske) stikker lidt frem her...
Men for at få tråden tilbage på sporet: ingen personangreb, tak og se om I ikke kan bringe andre emner på banen(udover nogle hatte)der kan bidrage i debatten: forummets udvikling... (skrevet med moderator hatten på ;) )
men når man prøve på det er der ingen reaktion ;-)
Meller skrev: ... en anden ting der måske også gør jeg ikke er så aktiv mere er nok også det ofte er samme problemstillinger der bliver spurgt til af nye brugere, som kunne havde været undgået hvis de havde brugt 5 min på søgefeltet. det er nok en ting man ikke kan undgå, dog tænkte jeg om man kunne lave nogle mindre tråde som er mere overskuelige, i stil med saltvandswiki, men mere illustreret. også skal man når man melder sig ind som ny bruger ledes igennem en torturial, som simpelthen skal være tvunget så man ved hvor man kan finde meget af den information man formentligt har brug for.
det kræver der bliver lavet en masse nye tekster, som nogle selvfølgelig skal skrive, hvilket nok er her den største udfordring kommer, men jeg tror man måske kan få meget ud af en kampange af en art, således folk for lyst til at gribe ved tasterne, i håb om der bliver lavet mere end på saltvandswiki. jeg har det fx selv sådan jeg ikke vil skrive på den side, da jeg er bange for at skrive noget plader på en side der bør være troværdig....
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Jones »

Der bliver spurgt til vort forums udvikling.

Mentorordningen, som i høj grad er en del af udviklingen, er på alles læber, og så bliver det foreslået at vi skal FINDE ET ANDET EMNE ????? Dette emne er da aktuelt og tilsyneladende noget brugerne har en holdning til. Hvorfor skal vi censureres? Må vi ikke ytre vores mening om ordningen?

Jeg synes faktisk at der kommer nogle rigtig fine synspunkter på bane i tråden her, men jeg kan også læse at dem, der var med til at oprette ordningen ikke er til at rokke med.

Mht den generelle udvikling, så leder svaret igen tilbage til mentorordningen. Jeg synes at folk er ligeså gode til at hjælpe som altid, men ofte dukker en mentor op i en tråd og pludselig hopper og springer folk for hatten. Denne "stjernestatus" giver anledning til at tro, at dit og mit svar ikke er ligeså godt som hattens. Jeg har selv været her siden 2008 og synes blot at det er ærgerligt, at jeg i dag har en følelse af at det er nogle få personer, om et rundt bord, der styrer slagets gang. Det er faktisk svært at sætte ord på. Savner nok bare "de gamle dage" :)
o_O
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"