Overvejer at starte op - 1000 spørgsmål

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Helene96
Copepod
Copepod
Reactions:
10
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Jylland

Overvejer at starte op - 1000 spørgsmål

Indlæg af Helene96 »

Hej Hej
Det her er mit første indlæg, jeg har ikke engang saltvandsakvarie endnu. Men jeg vil gerne.
Jeg kunne vældig godt tænke mig et akudim/boyu akvarie (100% samme akvarie og indhold) på 58L
Med 2 klovnfisk, en søstjerne og lidt eremitkrebs og turbosnegle. Levende sten og helst sand i stedet for grus. Af teknik er der 2 pumper, blå og Hvidt lys, skummer, UV sterilizer varmelegeme, og Hvidts også noget filter noget tror jeg

Jg vil ikke have et større akvarie (jeg må ikke få lov af mine forældre og jeg når jeg bor hos dem bestemmer de) heller ikke et mindre akvarie kun med koraller osv. - kan der ikke være fisk i skal jeg ikke have det :) jeg vil ikke have koraller i i starten, men gerne en anemone. Jeg vil heller ikke bruge rigtig mange penge på opgradering af teknik - jeg er kun 18 år og hele børneopsparingen skal ikke svømme i et akvarie :D

Alle spørgsmålene kommer her:
1. Kan der godt være 2 klovnfisk deri?
2. Varmelegemet står til at bruge 100W - men nu ved jeg fra mit ferskvand at de 50W der ryger den aldrig op på, hvad ville et reelt bud være med hensyn til watt og timer tændt?
3. Er kH på 20 et problem? Det har hanevandet her nemlig
4. Kan jeg nøjes med månedligt vandskifte (lidt oftere i indkøringsperioden)
5. Hvor meget pasning og lignende kræver et saltvandsakvarie?
6. Hvor svært er det at have sammenlignet med et ferskvandsakvarie? (Det har jeg haft 2 år)

Det var vidst det, men det kan godt være der kommer flere spørgsmål senere. Og som sagt er jeg kun i overvejelsesfasen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Overvejer at starte op - 1000 spørgsmål

Indlæg af Carsten »

Velkommen til!
Lad mig svare på spørgsmålene i samme række følge som du har stillet dem.
1: Jo der kan godt være 2 klovnfisk, blot ikke du lige vælger dem der bliver størst.
2: Varmelegemet SKAL være med termostat, ellers duer det ikke.
Så antal timer er ikke relevant at beregne. Et 100W er ok, for det kører jo ikke i ret lang tid af gangen.
3: KH på 20 er MEGET højt. I saltvand satser man på 7-9. Så et osmoseanlæg vil kunne klare problemet.
4: Nu ved jeg ikke lige hvad du mener med vandskifte, normalt er det at man skifter ca 10-20 % nogen gør det en gang om ugen andre 1 gang om måneden eller sjældnere. Man laver aldrig 100% vandskifte, med mindre der er noget som er gået helt galt.
5+6: Saltvand kræver lidt mere pasning end et ferskvand, især i begyndelsen indtil værdierne er på plads. Det er ikke sværere end et ferskvand, men mange ting skal tænkes lidt anderledes.

Lige tilbage til dit valg af besætning.
En søstjerne er ikke et heldigt valg i et så lille akvarie. Der er sjældent nok føde til den så den vil over tid sulte ihjel.
En lille reje kan derimod anbefales.
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Meller »

og en tilføjelse til spørgsmål 4, skal der ikke skiftes vand i indkørings perioden :-)
og et godt tip er at komme ud og se et kørende akvarium, det hjælper på forståelsen af tingende :-)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Helene96
Copepod
Copepod
Reactions:
10

Indlæg af Helene96 »

Til mit spørgsmål nr. 1 så er det de helt almindelig klovnfisk jeg gerne vil have (nemoerne) Til mit sprøgsmål nr. 2 så er jeg ikke så meget i tvivl om om det er passende. Det var mere havd det bruger i strøm da hegn selv smal beregne akvariets strømforbrug som jeg skal betale månedligt til mine forældre
Til det med osmoseanlægget er det slet ikke muligt for mig - kan jeg gøre noget andet?
Rejer er no-go jeg kanikke engang holde ferskvand rcs i live, så jeg sparer lige mig selv for rejemassedød nr. 4
Brugeravatar
Ole Bach
Foxface
Foxface
Reactions:
12
Postnummer: 9800 Hjørring

Indlæg af Ole Bach »

Helene96 skrev:Til mit spørgsmål nr. 1 så er det de helt almindelig klovnfisk jeg gerne vil have (nemoerne) Til mit sprøgsmål nr. 2 så er jeg ikke så meget i tvivl om om det er passende. Det var mere havd det bruger i strøm da hegn selv smal beregne akvariets strømforbrug som jeg skal betale månedligt til mine forældre
Til det med osmoseanlægget er det slet ikke muligt for mig - kan jeg gøre noget andet?
Rejer er no-go jeg kanikke engang holde ferskvand rcs i live, så jeg sparer lige mig selv for rejemassedød nr. 4
Du kan købe vand hos dyrehandleren. Men hvis du siger at du ikke kan holde live i ferskvands rejer er du så sikker på at det er saltvand du skal have?
Strømforbrug afhænger mest af pumper og lys
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Hej Helene,
Velkommen til.
I sådan et helt lukket akvarium vil varmelegemet bruge ingenting, eller i al fald så lidt at der skal være ekstremt lavt til loftet for at kræve betaling for det :-)
Det der hovedsageligt bruger strøm er lyset og pumperne. 36W til lyset tror jeg, i 8 timer om dagen er ca. 100 kWh om året. I Hadsten er det vel i runde tal 200 kr. Pumperne vist 9,5W pr styk, men kører de 24-7 render det nok op i 320 kr. om året. UV lampen behøver du ikke køre med under normale omstændigheder.
Men næsten al den energi vil i sidste ende varme huset op, så med mindre du også skal betale for varme bør du måske reelt kun betale strøm til akvariet om sommeren :-)
Senest rettet af PoulD ons 24. sep 2014 20:33, rettet i alt 1 gang.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Helene96 skrev:Til mit spørgsmål nr. 1 så er det de helt almindelig klovnfisk jeg gerne vil have (nemoerne) Til mit sprøgsmål nr. 2 så er jeg ikke så meget i tvivl om om det er passende. Det var mere havd det bruger i strøm da hegn selv smal beregne akvariets strømforbrug som jeg skal betale månedligt til mine forældre

Hvis du kan fedte dig ind hos en eller anden med et osmoseanlæg og få vedkommende til at lave 25 liter osmose vand om måneden, så er det nok.
Ellers må du nok finde ud af noget andet. En kh på 20 er MEGET højt.
25 liter osmose vand vil nok række en måned for dig. 50% til vandskifter og resten til at fylde efter med.

Det er ikke underligt hvis rejerne stritter hos dig, hvis du ikke er meget lang tid om at blande dem op. De fleste med rejer holder dem i forholdsvist blødt vand.
Helene96
Copepod
Copepod
Reactions:
10

Indlæg af Helene96 »

Rejerne har faldet på stribe pga. At forhandleren af mine akvarieplanter løj om brug af sneglemiddel flere gange. Så jeg får erstatningspenge hver gang og nu stopper det. Burde kræve erstatningen i ret til at slå dem :)
Jeg kender ingen andre med akvarier (andet end ultimativt begynderniveau) så osmosevand kan jeg ikke skaffe - det er ikke noget nogle netbutikker sælger og sender af vel? Mine lokale dyrehandlere har så ringe et udvalg at det hedder 0 saltvand, 0 osmosevand, og kun én butik med anden end standard neon og guppy fisk. Det er da bare for fedt at bo på Bøhlandet! :)
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Den nærmeste forhandler er vel dyrehandleren i horsens. Men det er bestemt ikke en hobby for folk uden penge, for pengene får hurtig ben at gå på i denne hobby. Selv mindre akvarier, bliver hurtigt dyrer end man lige regner med. Dermed ikke sagt det ikke kan gøres billigt, det har det bare med at gribe om sig :)

den almindelige klovne fisk, så menes der nok:
Amphiprion ocellaris eller
Amphiprion percula

søstjernen vil jeg droppe..
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 9400 Nørresundby

Indlæg af Meller »

du kan finde et osmoseanlæg her:
http://rent-postevand.dk/

han lavede en reklame på forumet for nogle dage siden:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 36&t=70112

desuden bør du nok også skaffe lidt snegle, jeg er stor fan af trochus snails, har selv en del, og det er nogle af de eneste jeg har succes med at holde i live, og de gør et godt arbejde :-)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
balder
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
11
Postnummer: 3210 Vejby

Indlæg af balder »

Man skifter sgu da ik vand under indkøring el er det mig der husker helt skævt
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Helene: Der bor en del andre saltvandstosser i det østjyske. Så det er blot at tage kontakt til en af dem i nærheden.
Helene96
Copepod
Copepod
Reactions:
10

Indlæg af Helene96 »

Carsten skrev:Helene: Der bor en del andre saltvandstosser i det østjyske. Så det er blot at tage kontakt til en af dem i nærheden.
jeg har bare det problem at hvis jeg skal ud til dem, så skal jeg kunne flyve :wink: da jeg ikke har kørekort og min mor absolut ikke gider køre mig

ang. pengene så har jeg nok til at starte op for ca. 4000 (til startersæt, fisk, dyr, mm) og max. 120 til månedlig drift (salt og strøm) Er det for lidt?

søstjernen er hermed droppet :) men det er osmosevand også - jeg har ikke penge til det og jeg har heller ikke plads og især ikke tilladelse fra mine sure forældre. er der ikke en anden løsning? ellers er jeg nok nødt til at droppe drømmen om saltvandsakvarie :(
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Hvis du ikke har ambitioner om at holde koraller, kan du fint starte op på et minimalt budget.

I 'gamle' dage havde man saltvand med koralsand i bunden og nogle blokke faxekalk samt nogle Caulerpaalger. Sådan startede jeg selv og det fungerede fint igennem lang tid.

Jeg vil dog anbefale at du får et par små levende sten til at pode dit akvarium med - de indeholder et mylder af smådyr, kalkalger og nyttige bakterier. Og måske en hårdfør skiveanemone og/eller en blødkoral som f.eks. læderkoral.

Det vigtige er at du ikke overbelaster systemet med flere fisk. 2 klovne er fint, og også gerne en pudsereje som Carsten anbefaler. Køb dem brugt - de er mere hårdføre end forhandlernes nyimporterede.

Du kan godt nøjes med hanevand. Jeg har aldrig brugt osmosevand.

Ud over vandskifte kan du reducere nitratindholdet ved at tilsætte en smule sukker eller vodka dagligt/et par gange ugentligt.

Denne måde at holde saltvand på svarer til at have et akvarium med Malawi-cichlider. Men du kan risikere at det hele gror til i cyano og gulalger, og så er det ikke pænt at se på. Derfor er det vigtigt at starte med en klat Caulerpaalger - disse kan fås gratis hos andre akvarister.
Casper T.
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
11
Postnummer: 2900 Hellerup
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af Casper T. »

Som nbd skriver, så kan Caulerpaalgerne, kan rigtig meget godt i dit akvarie. Du kan helt undvære en skummer, hvis du lader dem vokse lidt vild (ikke at jeg vil anbefale det). Der er en i Tønder, der sådan et akvarie til salg til 650,- med skummer og opgraderet lys. Det lyder rimelig billigt.
http://www.guloggratis.dk/dyr/akvariefi ... s-akvarium" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Indlæg af FEM64 »

Kan du på en eller anden måde finde ud på Randersvej 553, Trige? Så kig forbi til en snak. :) Du er kun 15 min væk i bil. Der går endda en bus omtrent fra dør til dør.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12
Kontakt:

Indlæg af FEM64 »

Og som Carsten skriver. Der er en del Saltvandstosser i lokalområdet.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Helene96
Copepod
Copepod
Reactions:
10

Indlæg af Helene96 »

Casper T. skrev:Som nbd skriver, så kan Caulerpaalgerne, kan rigtig meget godt i dit akvarie. Du kan helt undvære en skummer, hvis du lader dem vokse lidt vild (ikke at jeg vil anbefale det). Der er en i Tønder, der sådan et akvarie til salg til 650,- med skummer og opgraderet lys. Det lyder rimelig billigt.
http://www.guloggratis.dk/dyr/akvariefi ... s-akvarium" onclick="window.open(this.href);return false;
det ved jeg, men det er meget langt væk fra hvor jeg bor
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 8240 Risskov

Indlæg af mchr »

Vi er også en stak i århus der har saltvand, hvis du nemt kan komme til århus kan du køre med når jeg kører til horsens og kigge hvis det er.
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Bokelund »

Hej Helene,

Jeg vil blot sige held og lykke, jeg håber det lykkes for dig. :)
Du har masser af hjælp at hente her på forumet.

Men hvis din sure mor ikke gider kører og du ikke kan holde rejer, tager 15 km væk fra hvor du bor, ikke selv har kørekort eller flyver... så tror jeg det bliver lidt svært ;) hehehe det gas...

4000.- stakater burde du snilt kunne gøre det for, som de andre skriver, det kommer helt an på hvad du gerne vil holde.

Ps. din mor skal stoppe med at være sur ;)
Helene96
Copepod
Copepod
Reactions:
10

Indlæg af Helene96 »

FEM64 skrev:Kan du på en eller anden måde finde ud på Randersvej 553, Trige? Så kig forbi til en snak. :) Du er kun 15 min væk i bil. Der går endda en bus omtrent fra dør til dør.
Det kan jeg sagtens :) kan du en søndag? Der passer det bedst for mig da jeg i hverdagen går i skolen i Randers og det er jo den modsatte retning. lørdage arbejder jeg ofte
Helene96
Copepod
Copepod
Reactions:
10

Indlæg af Helene96 »

Bokelund skrev:Hej Helene,

Jeg vil blot sige held og lykke, jeg håber det lykkes for dig. :)
Du har masser af hjælp at hente her på forumet.

Men hvis din sure mor ikke gider kører og du ikke kan holde rejer, tager 15 km væk fra hvor du bor, ikke selv har kørekort eller flyver... så tror jeg det bliver lidt svært ;) hehehe det gas...

4000.- stakater burde du snilt kunne gøre det for, som de andre skriver, det kommer helt an på hvad du gerne vil holde.

Ps. din mor skal stoppe med at være sur ;)
Ja transport er ikke nemt, men til mit forsvar så var rejerne altså ikke pga. Manglende akvariepleje :)
Helene96
Copepod
Copepod
Reactions:
10

Indlæg af Helene96 »

mchr skrev:Vi er også en stak i århus der har saltvand, hvis du nemt kan komme til århus kan du køre med når jeg kører til horsens og kigge hvis det er.
Det kommer lidt an på hvor i Århus vi snakker, jeg kan nemt tage til Hovedbanegården om søndagen, men ellers så kniber det med tiden. Jeg bruger hverdagens i Randers og derhjemme med lektier og de fleste lørdage går med arbejde og besøg af kæresten
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Tror at du skulle læse e-bogen i min signatur, der er en del info om det at holde saltvand...

På Sjælland koster det 54,- kr. hver vej med FlexTrafik, hvis man ikke kan bruge en bus - så hvis 108,- kr. er et problem vil det give større problemer med at starte saltvand op, dog kan det køre lidt billigt med et rent fiskeakvarium som osse er nævnt...

Bare to Klovnfisk er nemt 300,- kr. i indkøb...

Kedelige forældre at have...
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12
Kontakt:

Indlæg af FEM64 »

Helene96 skrev:
FEM64 skrev:Kan du på en eller anden måde finde ud på Randersvej 553, Trige? Så kig forbi til en snak. :) Du er kun 15 min væk i bil. Der går endda en bus omtrent fra dør til dør.
Det kan jeg sagtens :) kan du en søndag? Der passer det bedst for mig da jeg i hverdagen går i skolen i Randers og det er jo den modsatte retning. lørdage arbejder jeg ofte
PB :y
Helene96
Copepod
Copepod
Reactions:
10

Indlæg af Helene96 »

amddurin skrev:Tror at du skulle læse e-bogen i min signatur, der er en del info om det at holde saltvand...

På Sjælland koster det 54,- kr. hver vej med FlexTrafik, hvis man ikke kan bruge en bus - så hvis 108,- kr. er et problem vil det give større problemer med at starte saltvand op, dog kan det køre lidt billigt med et rent fiskeakvarium som osse er nævnt...

Bare to Klovnfisk er nemt 300,- kr. i indkøb...

Kedelige forældre at have...
er lidt forvirret. på sjælland koster hvad 54 kr?
har i øvrigt også nævnt hvor mange penge jeg har til (eventuelt) projektet, har ikke sagt penge var et problem. tid er et problem fordi jeg arbejde en del efter skole og transport tager tid. især med offentlig transport
Casper T.
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
11
Postnummer: 2900 Hellerup
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af Casper T. »

Jeg skrev tidligere, at der er en, der har sådan et akvarie til salg til 650,- kr. Så er der stadig 3350,- tilbage. Det burde du nok kunne fylde de 58L op, med diverse, for :-)
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Ja, det var transporten der kostede de 54,- kr. pr. tur... (FlexTrafik køre som en mellemting mellem en Taxa og en bus og kan være en hurtigere løsning end bus, hvis man skal skifte bus undervejs...)

Troede netop penge var et problem når du selv skriver: "Jeg er kun 18 år og hele børneopsparingen skal ikke svømme i et akvarie :D"

Noget tid kræver det at holde og hvis der opstår problemer skal de tit kunne løses rimeligt hurtigt, hvis der f.eks. er varme problemer og den slags...
Mit lille på 20L skal bare efterfyldes med rent ferskvand 2 gange om ugen, så løber returpumpen ikke tør, dog køre en skummer bedst med samme vandstand hele tiden hvilket kan kræve lidt påfyldning hver dag manuelt eller ved at investerer i en Osmolator...

Ved at efterfylde med hanevand i stedet for Osmose vand vil du få en meget høj KH, dog har jeg ikke hørt at det skulle være et problem hvis man kun har fisk...
Ellers skal du bruge tid på at lave vand eller hente den hos en eller anden...
Der kommer osse hurtigere alger på ruderne som skal renses af og hvis der kommer boblealger skal man huske at suge dem væk sammen med vandskiftet, da de breder sig hurtigt...

Dette er bare nogle få eks. på hvad der kan koste tid...

Det går hurtigt den forkerte vej når man ikke passer det godt nok...
Det går desværre ikke så hurtigt den rigtige vej selv om man passer det godt...

Jeg har sprunget et par vandskifte over i mit 20L samt fodret min Klovn hver dag og nu er en af hammerkorallerne overgroet med noget mørkerødt stads med bobler i, måske Cyano + jeg har boblealger på alle ruder fordi jeg fik et par stykker med over på mine levnede sten og jeg kan risikerer at miste den lille pink koral som er sårbar over for højt NO3 samt risikoen for at KH hopper for meget når jeg tage mig sammen til at få lavet vandskifte...

Så der er lidt mere at tænke over i forhold til alm. akv...

Men med lidt system i rytmen for at måle værdier, lave vand, blande saltvand og lave vandskifte, så kan det sagtens køre fint...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

amddurin skrev:Ja, det var transporten der kostede de 54,- kr. pr. tur... (FlexTrafik køre som en mellemting mellem en Taxa og en bus og kan være en hurtigere løsning end bus, hvis man skal skifte bus undervejs...)
Når jeg skal hjem fra Laila i Roskilde går jeg ind på Castello Pizzaria og bestiller en pizza til udbringning. Det koster kun 30 kr. Så spørger jeg om jeg ikke kan køre med, nu de skal vejen alligevel. Tag den René, 24 kr. billigere end dit Flex haløj. :T

@Helene: Sorry for OT
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 8240 Risskov

Indlæg af mchr »

Helene96 skrev:
mchr skrev:Vi er også en stak i århus der har saltvand, hvis du nemt kan komme til århus kan du køre med når jeg kører til horsens og kigge hvis det er.
Det kommer lidt an på hvor i Århus vi snakker, jeg kan nemt tage til Hovedbanegården om søndagen, men ellers så kniber det med tiden. Jeg bruger hverdagens i Randers og derhjemme med lektier og de fleste lørdage går med arbejde og besøg af kæresten
Bor i risskov, jeg tror dog ikke dyrehandleren har åbent om søndagen desværre :(
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"