Projekt 54 L - Plantegning

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Skagen
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
13
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 1993

Projekt 54 L - Plantegning

Indlæg af Skagen »

Hej alle sammen,

Jeg håber I alle har nydt godt af sommeren, på trods af varmen! :GO.

Jeg går i øjeblikket at planlægger mit kommende 54 L saltvandsakvarie. Jeg er dog noget i tvivl angående opsætningen af akvariet. Jeg har derfor lavet denne tegning, for at illustrere mine tanker, som jeg håber I ville kunne kommentere på.

Men kort fortalt planen at købe disse 54 L starterkit og kun anvende selve akvariet. Som det ses på tegningen, vil jeg lave en "Stråvæg" i et af hjørne, hvor jeg placere alt mit teknik (Ja, glemte varmelegmet!!). Da jeg allerede har en Ferplast skummer, vil jeg derfor anvende denne i dette setup.
Stråvæggen vil jeg nok lave i glas og fastgøre med silikone, og i toppen vil der fastgøres en overløbskam.

Jeg vil desuden sætte en powerhead i "teknikrummet" og koble disse bøjelig rør på (Navn?? - Dem vi også anvendte i fysisk/Kemi i sin tid?), og derved også skabe noget cirkulations på den måde.

Lampen kassen vil være noget ala. selvbyg med 4x24watts. Hvilke koraller vil kunne holde og trives?
Planen er også at køre uden bundlag denne gang.

Hvad siger I? Smid meget gerne kommentar til forbedringer eller noget helt andet!
Vedhæftede filer
Untitled.jpg
Senest rettet af Skagen søn 17. aug 2014 16:57, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Projekt 54 L - Plantegning

Indlæg af Wiinberg »

Skagen skrev:Jeg vil desuden sætte en powerhead i "teknikrummet" og koble disse bøjelig rør på (Navn?? - Dem vi også anvendte i fysisk/Kemi i sin tid?), og derved også skabe noget cirkulations på den måde.
Drop powerhead i overløbskammeret. Du vil gerne have det så småt som muligt = mere plads til fisk og koraller. 54 liter er ikke meget i forvejen. Hvis du både skal have plads til skummer, varmelegeme, returpumpe og et powerhead, så er der ikke meget plads tilbage. Desuden har du ikke brug for cirkulation i det rum.
Skagen skrev:Lampen kassen vil være noget ala. selvbyg med 4x24watts. Hvilke koraller vil kunne holde og trives?
Planen er også at køre uden bundlag denne gang.

Hvad siger I? Smid meget gerne kommentar til forbedringer eller noget helt andet!
Under 4x24w T5, med den højde et 54 liters har, så kan du holde alt. Selv SPS skulle ikke være noget problem.

PS, du mangler tegningen ;)
Skagen
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
13

Indlæg af Skagen »

Hej Wiinberg,

Tak for feedback, jeg tror du misforstår mig angående powerheads, måske pga. min manglende plantegning.

Min plan var nemlig at pumpe det vand fra teknikrummet ud i selve Displayet, og derved også skabe cirkulation.
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Wiinberg »

Skagen skrev:Hej Wiinberg,

Tak for feedback, jeg tror du misforstår mig angående powerheads, måske pga. min manglende plantegning.

Min plan var nemlig at pumpe det vand fra teknikrummet ud i selve Displayet, og derved også skabe cirkulation.
Det er også korrekt, men det gør man med en returpumpe, ikke et powerhead. Powerheads sidder i selve akvariet og skaber cirkulation ;)

Powerhead: http://www.decocean.dk/shop/p/1366" onclick="window.open(this.href);return false;

Returpumpe: http://www.decocean.dk/shop/p/1108" onclick="window.open(this.href);return false;
Skagen
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
13

Indlæg af Skagen »

Ja det er min fejl. :-)

Men tilbage til dit svar. Jeg skal vel have sat en RETURPUMPE til selve teknikrummet?
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

Fedt med endnu et nordjysk akvarium :)
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Wiinberg »

Skagen skrev:Ja det er min fejl. :-)

Men tilbage til dit svar. Jeg skal vel have sat en RETURPUMPE til selve teknikrummet?
Ja.
KTR
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15
Postnummer: 6200 Aabenraa

Indlæg af KTR »

Bare for at forvirre Skagen er der vel ikke noget i vejen for at bruge et powerhead som returpumpe. Det er jo begrænset hvormeget vandet skal løftes. Jeg benytter selv denne løsning med succes :)
Skagen
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
13

Indlæg af Skagen »

AndersBoerglum skrev:Fedt med endnu et nordjysk akvarium :)
Hehe, vi kan jo ikke have at resten af DK har patent på saltvands-verden :-)

-For god ordens skyld, så skal det slåes fast, at det var en retur-pumpe, jeg havde i tankerne, og ikke en Powerhead.
Men hvordan skal jeg koble min retur til mine ønskede slanger? Skal jeg anvende PVC og til slut sætte slangerne på?

Angående min overløbskam, hvordan vil/har I montageret jeres?
Min skillevæg skal vel ikke være på højde med selve bajle rammen?
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 5900 Rudkøbing

Indlæg af Nicklossi »

Skagen skrev: For god ordens skyld, så skal det slåes fast, at det var en retur-pumpe, jeg havde i tankerne, og ikke en Powerhead.
Men hvordan skal jeg koble min retur til mine ønskede slanger? Skal jeg anvende PVC og til slut sætte slangerne på?
Hvorfor er det du vil have en slange på? Hvis der skal slange på, plejer man at sætte den i starten lige efter pumpen, for at mindske resonans og rystelser ud gennem din rørføring :)
Skagen
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
13

Indlæg af Skagen »

Min tanke var at sætte slangerne på for enden, så jeg kunne pege/justere, hvor jeg gerne vil have udstrømningen.
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 5900 Rudkøbing

Indlæg af Nicklossi »

Der havde jeg nok valgt at bruge noget loc-line, hvis det endelig skulle være sådan noget :-)
Prøv og søg på det på nettet. Bare husk på at det hurtigt kan komme til at virke meget voldsomt i sådan et lille akvarie :-)
rullemary
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
12
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af rullemary »

Jeg har selv sådan et lille rum med overløbskam til teknikken. Der har jeg en returpumpe (den Wiinberg linker til) med et Eheim udstrømmerrør:

http://www.akvariebutikken.dk/product/e ... 4710-1754/" onclick="window.open(this.href);return false;

Man kan også få nogle lidt længere udstrømmerrør med en masse små huller i:

http://www.akvariebutikken.dk/product/e ... 6500-1915/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har sat et lille stykke ekstra slange på mellem returpumpen og udstrømmerrøret, fordi det ellers ikke var langt nok:

http://www.akvariebutikken.dk/product/e ... 16-mm-781/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvis man ikke er så vild med den grønne farve kan man sagtens lave noget lignende selv i pvc vil jeg gætte på :-)

Derudover gemmer jeg mit varmelegeme, en luftskummer, samt følere til automatisk vandpåfyldning i det rum.

Det fungerer upåklageligt - dog er der ikke så meget plads, når teknikken skal rengøres, eller luftstenen i skummeren skal skiftes, men det kan sagtens lade sig gøre :-)
Mvh. Marie
Mit IM Nuvo 8: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=71354" onclick="window.open(this.href);return false;
Skagen
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
13

Indlæg af Skagen »

Tak for feedback alle sammen.

Et nyt problem er lige strejfet mig.
Jeg ejer somsagt en Ferplast 550, med følgende dimensioner 10x12x50 (Med skummerkop) - 34 cm høj, fra bund til minimum waterlevel (cirkamål).

Vil dette ikke give mig problemer nu, hvor et 54L starterkit, har følgende mål 60x30x30?

Ser man bort fra denne issue, hvor høj skal min skillevæg være? Jeg vil nødig undgå at have en for lav skillevæg, og dermed en meget synlig vandkant, men vil samtidig hellere ikke lave den for høj, så det ender med at vandet flyder over.

Er der nogle tommelfingerregel, angående dette?

God weekend!
Skagen
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
13

Indlæg af Skagen »

Bump - Hjælp :)
Besvar