Lav din egen vandkøler
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Olsen, køleren kører jo kun, når vandet er for varmt!
Vil tro, at min kører 4 timer i døgnet, og så ser regnestykket jo pludseligt helt anderledes ud. Men det er egentligt heller ikke hvor vidt en akvariekøler er dyr i strøm, jeg betvivler - for det er den. Det jeg bare prøver at nå frem til er, at køling generelt er dyrt, og så bliver det bestemt ikke billigere af at prøve med et køleskab.
snogen, forretningernes fortjenester gider jeg af flere grunde ikke at disukutere. Det er mere interessant at sammenligne priserne for alternativer i forhold til en "rigtig akvariekøler", og lige netop hvad angår kølere (som en af de få ting), kan jeg ikke se noget tilsvarende alternativ, der er billigere. Titanium er altså et dyrt materiale at have med at gøre!
Vil tro, at min kører 4 timer i døgnet, og så ser regnestykket jo pludseligt helt anderledes ud. Men det er egentligt heller ikke hvor vidt en akvariekøler er dyr i strøm, jeg betvivler - for det er den. Det jeg bare prøver at nå frem til er, at køling generelt er dyrt, og så bliver det bestemt ikke billigere af at prøve med et køleskab.
snogen, forretningernes fortjenester gider jeg af flere grunde ikke at disukutere. Det er mere interessant at sammenligne priserne for alternativer i forhold til en "rigtig akvariekøler", og lige netop hvad angår kølere (som en af de få ting), kan jeg ikke se noget tilsvarende alternativ, der er billigere. Titanium er altså et dyrt materiale at have med at gøre!
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Saltvand siden?: 2006
Ok, så opstiller jeg et eksempel - men det ville være fedt hvis nogen, med praksiserfaring / -målinger kunne bidrage her.muldfred skrev:det er jo ikke til at sige, kommer an på mange faktor, bla hvor meget lys du har over, og din udluftning hvor meget vand du skal køle ned osv.
Eksempel:
720 liter
2*400 watt HQI
ingen udluftning.
Ingen blæser ved overfladevandet
Stuetemperatur
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
hov - mit spørgsmål var jo allerede besvaret. Jeg blev via min mailboks ledt hen til side 4, så jeg så ikke dit indlæg Mads. Tak for info vedr. de 4 timer.
I mine øjne er 4 timer ikke særlig meget, så det kunne være jeg seriøst skulle overveje en alm. akvariekøler. Ved 4 timer koster en 600 watt vandkøler ca. 125 kr. pr. måned - det er bestemt en anden udgift
I mine øjne er 4 timer ikke særlig meget, så det kunne være jeg seriøst skulle overveje en alm. akvariekøler. Ved 4 timer koster en 600 watt vandkøler ca. 125 kr. pr. måned - det er bestemt en anden udgift

- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Kontakt:
Ja det er det.Olsen skrev:Mads: Jeg læste lige på din hjemmeside (den er i øvrigt kanon!), at dit nuværende akvarie er 250 liter. Er det på dét akvarie, at din køler kører 4 timer?
Jeg forsøger blot at regne mig lidt frem til hvor mange timer den vil køre på ovennævnte eksempel. Kom gerne med bud - hvis muligt.
Dog har jeg over 650 W. lys INDELUKKET i min lyskasse og jeg har en del AquaBee powerheads, hvilke også giver en del varme, så der er en del mere varme i akvariet, end der ellers er i et "normalt" 250 l.
Det er enormt svært at komme med et bud, da det også afhænger af, hvilke pumper du benytter i akvariet og vejret udenfor. 5-7 timer tror jeg dog er realistisk.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg vil lige pointere, at det IKKE er forhandlerne der er de griske i den her sammenhæng!snogen skrev:
for at svare på mads´s spørgsmål om hvoffor folk bare ikke vil bruge de pænge der skal til for at eks. købe en køler eller andet
er fordi foretningerne har en eller anden mani med at skulle tjæne så mange penge som mulige + 2.5 gange mere bare fordi at det er til saltvand
for lige at citere carsten :Med f.eks køleanlæg er der af ukendt årsag en mega stor prisforskel på priserne i Danmark, Tyskland og så Italien. Forskellen er så markant at end ikke en forskel i momsen kan give svaret.
mvh snogen
Hvor det fordyrende led ligger ved jeg ikke præcist, men kunne forestille mig at det er grossisterne, som måske endda ikke køber dem direkte ved
fabrikanten men ved en mellemhandler.
De link jeg havde til de italienske butikker er forsvundet, men fandt et til en tysk butik.
https://www.ssl-id.de/www.aquarien-verm ... f3d83c.php
Og for dem som ikke har så store akvarier, er der et udvalg at vælge imellem
http://www.preisroboter.de/ergebnis304397.html
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Kontakt:
Min rumtemperatur er ca. på 20 grader.Olsen skrev:Super god nyhed Mads. Dejligt at du tager dig tid til at måle lidt på elforbruget.
Hvad rumtemperatur har du - og har du prøvet at slukke køleren, for at se hvilken temperatur vandet får? (Under kraftig bevågenhed selvføgelig!)
Jeg har højst prøvet at have køleren slukket i 5-7 minutter, hvilket fik temperaturen i akvariet til at stige fra 24,9 til 26,1. Vil tro temperaturen uden køler, vil ligge på den forkerte side af 35 grader.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
wow! - over 35 grader siger du. Jamen virker det så ikke af meget lidt tid, at den køler - altså ca. 4-5 timer i døgnet? Eller kan den køre på "halv kraft det meste af tiden", elelr hvordan fungerer sådan en køler?
Jeg overvejer kraftigt at anskaffe mig en. Det ville kunne løse mit hidtil største problem, som er risiko for fugtskader i lejligheden.

- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Kontakt:
Du skal tænke på, at mit akvarium er på 250 l. og køleren er beregnet til akvarier på 1800 l. så det taget INGEN tid for den at køle akvariet meget.Olsen skrev:wow! - over 35 grader siger du. Jamen virker det så ikke af meget lidt tid, at den køler - altså ca. 4-5 timer i døgnet? Eller kan den køre på "halv kraft det meste af tiden", elelr hvordan fungerer sådan en køler?Jeg overvejer kraftigt at anskaffe mig en. Det ville kunne løse mit hidtil største problem, som er risiko for fugtskader i lejligheden.
Enten køler den eller også køler den ikke. Du vælger bare hvilken temperatur du ønsker i akvariet, og så sørger den for at tænde og slukke for kølingen efter behov.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Men er mængden af energi der skal bruges på at køle vandet ned egentlig ikke den samme, uanset om der er tale om en stor eller lille køler? Det vil bare tage den lille køler længere tid at køle vandet ned?
- og ja, den skal selvfølgelig være i en hvis størrelse, for at kunne gøre arbejdet godt nok.
Det kunne være spændende at koble en køler beregnet til 300 liter vand på Mads' akvarie, og derefter se hvor mange watt den bruger på et døgn.
- og ja, den skal selvfølgelig være i en hvis størrelse, for at kunne gøre arbejdet godt nok.
Det kunne være spændende at koble en køler beregnet til 300 liter vand på Mads' akvarie, og derefter se hvor mange watt den bruger på et døgn.
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Kontakt:
Jeg har jo faktisk en Titan 250 stående, som jeg ikke bruger. Problemet er bare, at den på ingen måde kunne holde mit akvarium koldt nok, så af hensyn til akvariets beboere, kan jeg ikke rigtig lave den sammenligning.Olsen skrev:Men er mængden af energi der skal bruges på at køle vandet ned egentlig ikke den samme, uanset om der er tale om en stor eller lille køler? Det vil bare tage den lille køler længere tid at køle vandet ned?
Men ellers har du ret i, at en stor køler godt nok bruger flere watt, når den køler, men til gengæld køler den bare det antal færre timer i forhold til en mindre med et lavere strømforbrug.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK