Lav din egen vandkøler
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Saltvand siden?: 2006
Lav din egen vandkøler
Jeg tænkte på om det mon kan lade sig gøre, at trække en slange fra akvariet og rulle den rundt inde i et køleskab, for derved at sende vandet fra akvariet ind i køleskabet hvor det bliver nedkølet i slangen og - vupti - når det så kommer ud igen i akvariet er vandet koldt og er med til at holde temperaturen nede unde 10 grader.
Ideen ved jeg bliver brugt hos diverse koldtvands saltvandsakvarier, men kunne vi mon ikke også bruge den til varmvands reef-akvarier?
Ideen ved jeg bliver brugt hos diverse koldtvands saltvandsakvarier, men kunne vi mon ikke også bruge den til varmvands reef-akvarier?
Det er jo sånn er kjøler stort sett fungerer ja, og det er vel også et kjøleskap de fleste diy-chillere er basert på.
http://ozreef.org/diy_plans/temperature ... iller.html
http://ozreef.org/diy_plans/temperature ... iller.html
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ametystvej 33
Jeg tror ikke det kan køle hurtigt nok ned, selv om luften er kold skal den en lang genemløbs tid til.
Jeg har hørt om at man kan grave en lang slange ned i jorden og cirkulere vandet i denne, det kræver kun en cirkulations pumpe ...........og en skovel
Jeg har hørt om at man kan grave en lang slange ned i jorden og cirkulere vandet i denne, det kræver kun en cirkulations pumpe ...........og en skovel
Med venlig hilsen
Claus Schultz
400 l. Tunze 6000 med singlecont. Eheim 1060 til Titan 1500 køler på loft,
Deltec returpumpe, Vecton 15 w. uv, 60 l todelt sump,2x 250 w hqi 2x24 w.blå lysstofrør
Claus Schultz
400 l. Tunze 6000 med singlecont. Eheim 1060 til Titan 1500 køler på loft,
Deltec returpumpe, Vecton 15 w. uv, 60 l todelt sump,2x 250 w hqi 2x24 w.blå lysstofrør
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Men jeg fik jo at vide, at det var blevet smidt mange meter tynd slange ind i et køleskab - og her er vist tale om virkelig mange meter.
Der burde vel være en eller anden form for nedkøling?
I dag kan man få moderne køleskabe med en lille blæser. Det er hensigten at man stiller en flaske hvidvin, eller vandflasken ved blæseren, da det køler den kraftig ned. Måske kunne man effektivisere udbyttet, dvs. evnen til at køle vandet ned, hvis man indsatte en blæser i køleskabet?
Der burde vel være en eller anden form for nedkøling?
I dag kan man få moderne køleskabe med en lille blæser. Det er hensigten at man stiller en flaske hvidvin, eller vandflasken ved blæseren, da det køler den kraftig ned. Måske kunne man effektivisere udbyttet, dvs. evnen til at køle vandet ned, hvis man indsatte en blæser i køleskabet?
- Rune kristiansen
- Klovnfisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8500 Grenaa
- Saltvand siden?: 2000
- jesper/aarhus
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 7600 Struer
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Struer (7600)
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Hougaard: Du fat i noget der - altså at plastic og gummi er isolerende, men er det virkelig så galt at bruge en tynd gummislange i forhold til metal? Jeg kan næsten ikke tro det.
Synes bare at en alm. vandkøler til akvariebrug er mega dyr i drift, og det et køleskab jo ikke - så jeg er stadigvæk lidt tændt på ideen
Synes bare at en alm. vandkøler til akvariebrug er mega dyr i drift, og det et køleskab jo ikke - så jeg er stadigvæk lidt tændt på ideen

- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Nu har du jo heller ikke en HQI lampe monteret der hele tiden lyser på mælken i køleskabet - For så skulle køleskabet også nok blive dyrt i driftOlsen skrev:Synes bare at en alm. vandkøler til akvariebrug er mega dyr i drift, og det et køleskab jo ikke - så jeg er stadigvæk lidt tændt på ideen

Køle evnen (køle effekten) er ca. den samme !
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Køleskabet bruger lige så mange watt som en akvariekøler til at udføre den samme køleoperation - men det som køleskabet skal nedkøle bliver ikke hele tiden varmet op igen og derfor bliver der ikke brugt nær så mange watt - men hvis du pludselig leder "frisk" varme fra akvariet kontinuerligt ind i køleskabet - så skal du bare se hvordan den kommer på arbejde.
Og de fleste køleskabe er faktisk ikke bygget til at køle kontinuerligt, så der er mulighed for at ødelægge køleskabet!
/e
Og de fleste køleskabe er faktisk ikke bygget til at køle kontinuerligt, så der er mulighed for at ødelægge køleskabet!
/e
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Se det var jo en ret vigtig pointe du fik med. Men hvis man så placerer f.eks. en balje på ca. 50-100 liter koldt vand i køleskabet, mon så også at køleskabet kører hele tiden, hvis man fører en tynd slange igennem baljen med vand? Hvis vandet holder sig selv nede på en lav temperatur, så kører køleskabet måske ikke hele tiden?
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Men så vil gummislangen jo stadig isolere vandet.
Der er ingen tvivl om, at der kræves mere energi til at nedkøle vandet, når der er en gummislange, der isolerer i forhold til noget metal. Og det optimale er derfor stadig en akvariekøler, hvis man har behov for effektiv køling uden fordampning.
Der er ingen tvivl om, at der kræves mere energi til at nedkøle vandet, når der er en gummislange, der isolerer i forhold til noget metal. Og det optimale er derfor stadig en akvariekøler, hvis man har behov for effektiv køling uden fordampning.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
En almindelig akvarievandskøler er bare mega dyr i drift, og der må da findes et bedre alternativ - også selvom det er mange gange større i metermål.
Jeg vil bare høre om nogen af jer rent faktisk har prøvet det der med et køleskab, for en fra Danmarks Akvarie snakkede om, at det blev brugt til kolde saltvandsakvarier.
Hvad kræver mest køle energi? At have et koldt saltvandsakvarie i stuen eller et alm. saltvandsakvarie i stuen? Luften i en stue er jo ca. 20-25 grader, så vandet bliver jo varmet op, og så skal køleskabet køle vandet ned på ca. 5-10 grader til koldt saltvand.
I et rev er det typisk om sommeren man har varmeproblemer - men her varmer vandet som løber fra akvariet jo ganske rigtigt slangen op, og når den løber ind i køleskabet så varmer vandet jo vandtønden op - og alt dette skal køleskabet så holde nede på en rimelig temperatur.
Så hvad mon kræver mest "køle energi"? Håber I forstår hvad jeg mener.
Jeg vil bare høre om nogen af jer rent faktisk har prøvet det der med et køleskab, for en fra Danmarks Akvarie snakkede om, at det blev brugt til kolde saltvandsakvarier.
Hvad kræver mest køle energi? At have et koldt saltvandsakvarie i stuen eller et alm. saltvandsakvarie i stuen? Luften i en stue er jo ca. 20-25 grader, så vandet bliver jo varmet op, og så skal køleskabet køle vandet ned på ca. 5-10 grader til koldt saltvand.
I et rev er det typisk om sommeren man har varmeproblemer - men her varmer vandet som løber fra akvariet jo ganske rigtigt slangen op, og når den løber ind i køleskabet så varmer vandet jo vandtønden op - og alt dette skal køleskabet så holde nede på en rimelig temperatur.
Så hvad mon kræver mest "køle energi"? Håber I forstår hvad jeg mener.
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Hvilken minimumtemperatur skal saltvand normalt have? Jeg ved at det er kritisk når man når de 30 grader, men hvad er minimum?
Og vil det kolde vand som strømmer ind i akvariet kunne skade fisk, koraller mv.? Skal man tage nogen forholdsregler - eller kunne det være en bedre ide at lede vandet ned i sumpen og blandet det med det "opvarmede" vand?
Og vil det kolde vand som strømmer ind i akvariet kunne skade fisk, koraller mv.? Skal man tage nogen forholdsregler - eller kunne det være en bedre ide at lede vandet ned i sumpen og blandet det med det "opvarmede" vand?
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Kontakt:
Den er ikke dyrere i drift forhold til et almindeligt køleskab, hvis du ser på strømforbrug i forhold til effekt. Jeg har selv haft lavede lidt forsøg med 15 meter slange i et lille køleskab. Dette gav dog ingen effekt, så de 15 meter slange blev hurtigt erstattet med en omgang pils, og en rigtig akvariekøler blev købt 
At køle vand ned til 10 grader kræver selvfølgeligt mere køling end at køle det ned til 25 grader. Dog kan man sige, at mange koldtvandsakvarister ikke har ligeså meget (varmende) lys over, som vi har på koralrevsakvarierne.

At køle vand ned til 10 grader kræver selvfølgeligt mere køling end at køle det ned til 25 grader. Dog kan man sige, at mange koldtvandsakvarister ikke har ligeså meget (varmende) lys over, som vi har på koralrevsakvarierne.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Kontakt:
Hvis det skal være optimalt, bør et koralrevsakvarium ikke være meget koldere end 24 grader. Selv har jeg 24,7 - 24,9.Olsen skrev:Hvilken minimumtemperatur skal saltvand normalt have? Jeg ved at det er kritisk når man når de 30 grader, men hvad er minimum?
Jeg har selv valgt at lade kølervandet blandes med vandet i sumpen før det kommer op i akvariet, men jeg tror det er begrænset hvor stor en betydning det kan have, når det blandes lynhurtigt oppe i akvariet (evt. med en spraybar).
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Uden at skulle til at citere Einstein for dig, så er der ingen forskel - Du kan ikke lave en evighedsmaskine ud af et køleskab ! Du får den samme mængde køle effekt ud af en "el watt" om det er køleskabet eller en kølemaskine der benytter watt'en. Og det er lige gyldigt hvor meget vand du har i køleskabet - det er stadig den samme mængde af energi der skal afsættes !Olsen skrev:Se det var jo en ret vigtig pointe du fik med. Men hvis man så placerer f.eks. en balje på ca. 50-100 liter koldt vand i køleskabet, mon så også at køleskabet kører hele tiden, hvis man fører en tynd slange igennem baljen med vand? Hvis vandet holder sig selv nede på en lav temperatur, så kører køleskabet måske ikke hele tiden?
Ved næsten ikke hvordan jeg ellers skal forklare dig det

/Erik
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 7500 Holstebro
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Holstebro
Jeg er ved at klargøre mit teknikrum til en 1500 l´s balje og jeg laver to små huller i muren, hvor jeg trækker pex-rør med en samlet længde på ca 40 m gennem, disse graver jeg ned i en dybde på ca 90 cm (frostfrit) i haven og udnytter dermed kulden i jorden til at køle vandet med.
til cirkulation påtænker jeg at anvende en lille aquabee-pumpe 1000 l i timen skulle være nok.
samlet pris ca. 700 kr. og en betydelig midre el-regning fremfor en titankøler.
til cirkulation påtænker jeg at anvende en lille aquabee-pumpe 1000 l i timen skulle være nok.
samlet pris ca. 700 kr. og en betydelig midre el-regning fremfor en titankøler.
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 8850 Bjerringbro
- Kontakt:
jeg tvivler stærkt på du kan nøjes med en 100 l aquabee pumpe for den vil have mere end svært ved at løfte vandet de 90 cm + højde til sump ( eks 40cm ) samtidig med at den skal pumpe vandet igennem 40 m rør som også giver et stort tryktab
MVH
Henrik
http://www.koralrevet.dk
430 L akv, 112 L sump, 2 Tunze stream 6000 m. multicon, Retur OR3500, AM sp3000 niveumat, Schuran 150, 80 kg levende sten
Henrik
http://www.koralrevet.dk

430 L akv, 112 L sump, 2 Tunze stream 6000 m. multicon, Retur OR3500, AM sp3000 niveumat, Schuran 150, 80 kg levende sten
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE
- Ronny
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 6430 Nordborg
- Geografisk sted: Nordborg, Danmark
- Kontakt:
Den med at pumpe vandet gennem 40 m slange holder ikke..... der skal en meget kraftigere pumpe til og den bruger igen en del mere energi.
Et køleskab som akvariekøler virker ikke, effekten er ikke stor nok. Som Hougaard skriver skal der en given effekt til for at nedkøle et emne X antal grader..... og så er det ligemeget hvordan det gøres. Dog vil et køleskab ikke være i stand til at køle vandet i en plastikslange særligt effektivt i forhold til en køler som er fremstillet til formålet og vil derfor være mindre effektiv og dermed bruge mere energi. Metoden ville kunne anvendes med et lille akvarie men det ville være en ueffektiv måde at gøre det på.
Selv har jeg valgt en hel anden løsning.... jeg har købt et klimaanlæg som skal nedkøle hele rummet som akvariet står i. Mit akvarierum er på ca. 5 m2 og loftshøjden er 2,2 meter så det er 11 m3 der skal køles ned, så jeg regner med at det kan gøres for en rimelig pris. Det er et varmepumpe anlæg jeg har købt.
Et køleskab som akvariekøler virker ikke, effekten er ikke stor nok. Som Hougaard skriver skal der en given effekt til for at nedkøle et emne X antal grader..... og så er det ligemeget hvordan det gøres. Dog vil et køleskab ikke være i stand til at køle vandet i en plastikslange særligt effektivt i forhold til en køler som er fremstillet til formålet og vil derfor være mindre effektiv og dermed bruge mere energi. Metoden ville kunne anvendes med et lille akvarie men det ville være en ueffektiv måde at gøre det på.
Selv har jeg valgt en hel anden løsning.... jeg har købt et klimaanlæg som skal nedkøle hele rummet som akvariet står i. Mit akvarierum er på ca. 5 m2 og loftshøjden er 2,2 meter så det er 11 m3 der skal køles ned, så jeg regner med at det kan gøres for en rimelig pris. Det er et varmepumpe anlæg jeg har købt.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.