Gilberts po4 test sæt. prøver lige igen. kan IKKE måle noget

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Gilberts po4 test sæt. prøver lige igen. kan IKKE måle noget

Indlæg af charlie saltvand »

Hejsa gutter og gutinder.

Som overskriften siger.

Jeg har ret længe brugt red sea og Hanna checker til at måle po4 med. Har nu også i ca 5 md. Brugt Gilberts men KAN IKKE, gentager IKKE se et farve udslag når jeg måler m Gilberts??????? Er der andre der har oplevet det samme?

Den blir ikke farvet, selv om jeg lader den stå langt over tid? Hvis jeg så kommer lidt spyt i glasset, så skal jeg love for at der kommer udslag ( blir hurtig blå).

Det er sgu da irriterende :BA

Red sea og hanna siger ca 0.02 i værdi.

Er der noget særligt jeg skal være obs på når jeg bruger Gilberts? Jeg er vidst ikke farveblind eller noget???

Ha en varm dag.

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Gilberts po4 test sæt. prøver lige igen. kan IKKE måle n

Indlæg af StarF »

mit første køb af gilbers var deffekt, det målte 0.00 selv om rowa målte noget andet.. efter en mail til butikken kom der en ny, der virkede... Men det lyder ikke til det er dit problem, når du får udslag, så hvis de andre siger 0.02 ppm og gilbers siger 0.00 er det jo nok meget rigtigt inden for fejl marginen?

måler red sea som mg/l eller ppm? hvilken hanna er det? 713 måler som ppm, men har en usikkerhed på nogle %...
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Hejsa. starF..

Begge måler i ppm.

Og jep, det er 713 i Hanna.

Jeg tænkte bare at Gilbers var meget nøjagtig? Fik at vide af sælger at det er den bedste på markedet :-)

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Benny »

Du kan da overhovedet ikke sige noget om, hvad der er præcist, eller ikke præcist, det kan da godt være at red sea og Hanna checker er upræcise, lige som det kan være Gilbers der er upræcis, efter som du ikke kender dit fosfat indhold.
Det kan også være at det er dig der er upræcis, når du laver testen.
Hilsen
Benny
Brugeravatar
gnizten
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af gnizten »

Hold da op Benny, du forstår da at udtrykke dig...

Jeg bruger både Gilbers og Hanna. Jeg har erfaring med at de følges meget godt inden for de små marginaler vi arbejder med.
Gilbers kan som mange andre kit være svære at se farveforskel på, når vi er nede på de helt små værdier. Det er helt afgørende at have det rigtige lys når man aflæser. Jeg har gode erfaringer med klart dagslys ovenfra, gerne en klar overskyet dag, helst ikke for meget sol, da lyset herved er gulligt, hvilket farven på testen eks. også er på Gilbers ved 0,025, hvorfor det kan være svært at se nuancerne.

Mht. præcision så kan jeg fortælle at jeg har haft en vandprøve afsted til Triton, som viste 0,022 i PO4, hvilket passer med mit Gilbers, som siger ca. 0,025 +-. Hanna siger 0,00, men den har jo også en unøjagtighed på 0,04+-. Så jeg må sige at Gilbers for mig er tilfredsstillende.
Mange hilsener
Tom.
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Hej Gnizten.

Tak for tippet. Jeg må prøve at teste i de rette forhold :-)

Til Benny...... tja, hvad skal jeg sige????? Skriver jeg noget om præcist eller upræcist? Nej. :snooty:

Jeg skriver at jeg har svært ved at aflæse gilbers og ikke kan se nogle farver når jeg tester mit akvarie vand med sættet og spørger til om andre har samme erfaring.

Har fået målt mit vand 2 gange hos Triton og der siger tallene 0.02 og 0.02..... så tror godt jeg kender mine værdier.

Men mange tak for dit konstruktive indput :GO

Charlie
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Benny »

Selv om du har fået målt dit vand 2 gange, og dit fosfat begge gange var 0,02, kan det jo godt ændre sig.
Og selv tak for alle dine konstruktive indlæg/input :GO
Hilsen
Benny
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har testet mit med både Rowa og Gilbers og fået lavet en måling hos Triton. Rowa og Gilbers viser det samme.
Triton måler en smule lavere, hvilket kunne være enten en måleunøjagtighed eller en fejltolkning af farverne.
Rowa og Gilbers synes jeg også kan være svære at se 100%.

@ Charlie
Uanset hvad, så kunne det jo tyde på, at din Po4 ligger i den lave ende, hvilket jeg synes er positivt.
Så skal du ikke slås med at få den ned.
Og jeg synes altid at du kommer med gode, konstruktive og ikke mindst lødige indlæg.
Selv provokeret, holder du en sober tone. Respekt for det :GO

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
gnizten
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
14

Indlæg af gnizten »

@ Erik.
Helt rigtigt, og hvis man har været så smart at snuppe sine egne PO4 test fra samme sample som man sender ned til Triton, og de peger i samme retning, tror jeg at man har en rimelig god ide om hvor man ligger.
Mange hilsener
Tom.
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Hej Erik.

Tak for indsparket. Jeg kæmper ikke med at få den ned :-) vil bare gerne have en ide om hvor i verden jeg ligger. Det eneste jeg har kørt med længe som nærringsfjerner er makro alger og det kører åbenbart meget godt. Jeg vil når jeg får lidt tid prøve at sætte min diy reaktor til, mest fordi jeg er nysgerrig :-)

Gnizten, god ide med at teste det vand man sender ned, så man får en ide om nøjagtigheden af egne målinger.

Håber i får en god dag.

Charlie
Brugeravatar
gnizten
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
14

Indlæg af gnizten »

@ Charlie.
For noget tid siden havde jeg samme spekulationer, netop om jeg lå i den høje eller lave ende af PO4 skalaen, og om jeg kunne stole på mine tests inden for en rimelig skala. Mine øjne sagde at jeg lå i den høje ende, pga. mere afdæmpede farver, samt bruning på mine acroer, mine Zoaer opførte sig også underligt, og der var mere algevækst på frontglasset end normalt. Jeg testede dengang med Red Sea, samt D&D. De begge viste mellem 0,08 og 0,15, hvilket umiddelbart bekræftede hvad jeg kunne se. Jeg intensiverede min filtrering med ROWA, samt fordoblede mine vandskifte, men ligemeget hjalp det, testeresultaterne og det visuelle forblev uændret.

Efter at have drøftet dette med en medakvarist som havde kørt sin balje helt i bund med næring, men hvor de visuelle tegn i akvariet viste det modsatte, besluttede jeg mig for at finde nogle andre testkit. Hos et firma der handler med Laboratorie udstyr fandt jeg et Visocolor fra Mechery Nagel, som jeg så indkøbte. Da dette kit ikke viste tegn på PO4 overhovedet, var jeg lidt rundt på gulvet, derfor købte jeg Gilbers, samt en Hanna. og da de to heller ikke viste tegn på PO4, blev jeg overbevist om at jeg faktisk lå i den meget lave ende, hvilket min test fra Triton senere beviste, og jeg nok havde hevet for meget PO4 ud af systemet.
Jeg besluttede derfor at indstille kørsel med ROWA, hvilket nu snart er langt over 3/4 år siden, og har længe ligget på ca 0,02 -+, dvs. i den lave ende men dog lidt PO4. Resultatet var efterfølgende at jeg løbende fik flere farver på acroerne igen, Zoaer der folder sig ud, osv, generelt det flotte og sunde syn jeg har været vant til, og således har det været lige siden.
Mange hilsener
Tom.
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

@ Tom.

Det er faktisk også min egen erfaring. Hen over vinteren købte jeg en del små frags af med akvarister herinde fra. De blev alle sammen enten blege eller brune :BA her var no3 = 2.5 og po4= ikke målbar.

Jeg har nu, siden jeg rykkede til min "nye" balje kørt med no3 på ca 5- 8 og med po4 på 0.02/0.04 og de små frags jeg har nu har fået noget farve og vækst :y

Og som man siger inden for pc verdenen. " dont mess with a running system" så kan det godt være jeg skal styrre min nysgerrighed for nu og LADE VÆRE med at koble reaktor til. Det går jo meget godt pt. :beer:

Tak fordi du deler ud af din store erfaring og kunnen inden for hobbyen. :GO

Charlie
Brugeravatar
gnizten
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
14

Indlæg af gnizten »

Hvis din PO4 bliver ved med at ligge stabilt lav, ser jeg ingen grund til at koble den på pt. men hav den i baghånden hvis billedet ændrer sig. Når det så er sagt, tror jeg ikke at det er så stort et problem, at ligge højere i PO4, blot den ikke svinger markant, det er der efterhånden mange eksempler på, bl.a på RC, men også set lokalt, jeg er overbevist om at stabiliteten samlet set er endnu vigtigere, og er den som giver resultater.

For mit vedkommende tilskriver jeg det netop et stabilt miljø, der sammen med mine mine faste daglige vandskifte, samt effektiv afskumning, der tilsammen er med til at holde PO4 i skak, på trods af at vi fodrer rundhåndet med alt fra hjertesalat, tørfoder, nori, til frostfoder.
Mange hilsener
Tom.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"