rød alger overtager det hele
- Benny
- Dragefisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2700 Brønshøj
- Saltvand siden?: 2010
Re: rød alger overtager det hele
Ja, det kan jo være, ligesom at der er nogen herinde, der skal øve sig på noget andet. (kunne f.eks. være ydmyghed)
Hilsen
Benny
Benny
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
@Benny
Ydmyg, hvorfor dog?
Det er jo ikke mine opdagelser.
Det jeg skriver er noget som enhver der kan læse, kan finde frem - hvis man gider bruge tiden på det.
Det gør jeg så, megen tid.
Og ved du hvad, man kan faktisk lære en masse gode ting af det.
Erik
Ydmyg, hvorfor dog?
Det er jo ikke mine opdagelser.
Det jeg skriver er noget som enhver der kan læse, kan finde frem - hvis man gider bruge tiden på det.
Det gør jeg så, megen tid.
Og ved du hvad, man kan faktisk lære en masse gode ting af det.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
hvordan kan det være jeg lige pludselig føler mig ramt:)man skal ikke skamme sig for at ville vide så meget som muligt,alle burde gå på opdagelse når de skaffer sig et nyt dyr og nu mener jeg ikke bare 5 min google men nærmest dræne hele biblioteket for info inden man sætter en balje op til dem
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Hvis man ikke er vidensbegærlig er der ingen grund til at have saltvand - vi har allesammen noget at læreole. skrev:hvordan kan det være jeg lige pludselig føler mig ramt:)man skal ikke skamme sig for at ville vide så meget som muligt,alle burde gå på opdagelse når de skaffer sig et nyt dyr og nu mener jeg ikke bare 5 min google men nærmest dræne hele biblioteket for info inden man sætter en balje op til dem

Og jeg er bare een blandt mange som elsker din gode råd Ole

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
- Niclas
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2009
Hehe det er helt i orden Erik, jeg skal forsøge at komme med et bud, men det er kun mine personlige formodninger ud fra hvad jeg har læst mig til om koraller.crazy seahorse skrev:Ved godt det er OT, men håber det er ok.
Det lyder som et spændende emne.
Når du nu arbejder med de flouriserende proteiner, så kunne du måske hjælpe med en tanke/teori jeg har.
Jeg har undret mig over, at koraller som er pressede og lige på kanten, ofte viser meget smukke farver for derefter hurtigt at smide farven/vævet og næsten gå til.
Hidtil har stress været anført som en mulig grund. Men det kunne jo også skyldes noget andet.
Hvis antallet af zooxantheller er højt, så er korallen ofte mere brunlig pga farven på zooxanthellerne.
I KZ akvarier som anvender KZ Stylo Pozi Glow (hedder det vist) er formålet, som jeg har læst det, at reducere antallet af zooxantheller for at give bedre farver.
Det giver jo en form for mening, men der er vist kobber i det produkt.
Mit spørgsmål er så, kan øget/overdossering af næring, primært No3 og Po4 også reducere antallet af zooxantheller?
Jeg har set et par eksempler på det sidste, hvor dette fænomen er opstået. Altså koraller som står dårligt, får tilført næring med fine farver til følge, for derefter at ryge ned med et brag.
Først efter stop med tilførsel af næring, er disse koraller ved at genvinde nogle af farverne.
Som du selv er inde på, så bliver koraller ofte meget brunlige i farven pga. et højt antal af zooxantheller, og ved høj densitet af disse kan de overdøve de flotte farver korallen ellers viser ved sine pigmenter. Det interessante ved disse pigmenter er at man faktisk ikke rigtig er klar over hvad korallen bruger dem til. Der er mange hypoteser om at de bl.a. har til formål at beskytte korallen mod overbelysning (nogle mener endda det måske kun er gældende for UV lys, som fluorescerende pigmenter netop reager på!), eller stik modsat at opkoncentrere den smule lys korallen får hvis den står dybt/dårligt ift. solen (igen er vi nede i de korte bølgelængder, og altså blåt og violet lys). Andre idéer går på at det bruges som advarselssignal, ligesom man ser det hos nogle insekter og øgler, altså som advarsel om at "jeg er farlig eller giftig". Så er der tildeling af antioxidant beskyttelse til korallen. Fungere som signal for andre organismer. Fungere som et immun- og skade reparerende/helende respons.
Så idéer om hvad korallen bruger dem til er der nok af, og når det kommer til stykket kunne jeg godt forestille mig at de har flere funktioner i korallen, nu nogle arter bruger så meget tid og energi netop på at producere disse.
Pigmenterne kan sidde forskelligt i korallen, hvis vi tager udgangspunkt i hypoteserne omkring fotobeskyttelse eller fotoforøgelse, så vil pigmenterne sidde dybere i korallen når de er fotoforøgende, altså UNDER zooxanthellerne, da de således kan opfange lys der passerer forbi algerne, og forsøge at reflektere det tilbage rundt i vævet. Hvis de fungerer som fotobeskyttende, så sidder de meget tæt overfladen af vævet, og har her til opgave at fungere som skjold mod stærkt lys der især bestråler koraller i f.eks. laguner eller ved lavvande.
Nu vi har lidt mere styr på pigmenterne, så kan vi vende tilbage til dit spørgsmål: Det lyder for mig som om at koraller der viser rigtig flotte farver i det her tilfælde, ikke gør det som respons på at næringen gavner korallen synderligt, men simpelthen fordi zooxanthellerne bliver udstødt/optaget af korallen som et sidste forsøg på overlevelse. Og når dette ikke lykkedes, så er der kun korallens eget væv, og derved også de fluorescerende pigmenter tilbage, som du så selv siger; hurtigt går i opløsning og blotlægger skelettet.
Angående overdosering af næring (inorganisk kvælstof og fosfat), så vil det give mening at korallen kan reagere på at der simpelthen er for meget næring i vandet, og dette kan måske føre til at den skiller sig af med sine zooxantheller. Men omvendt, hvis der kun er tilpas næring i vandet, så giver det ikke mening at korallen skulle skille sig af med algerne, da det netop er algerne der forbruger den næring korallen optager. Men om det så har en sammenhæng til korallens pigmenter, det tør jeg ikke sige noget om.
Noget andet man skal huske med biologi er, at det sjældent er en enkelt ting der er årsag til en hændelse, da biologiske systemer ofte er meget stærkt dynamiske.
Jeg håber det kastede lidt lys på dit spørgsmål? Igen er det kun mine egne tanker om det, jeg er absolut ingen ekspert inden for området!
Det er helt rigtigt det lovede jeg! Desværre fik jeg ikke mulighed for det, de 5 dage jeg befandt mig på Heron Island var der ingen slinger i valsen (min lokale vejleder hernede er et pragteksemplar på ægte tysk effektivitet!), så jeg fik ikke lavet målingerne mens jeg var ude og indsamle koraller, beklagercharlie saltvand skrev:Niclas!
Jeg husker dig lige på at du har lovet at lave PAR måling, ude i felten, gerne samme sted flere gange og notere tidspkt og vejrforhold ikk? og max en halv meter nede i vandsøjlen.
Smiler.
Og ha nu for helvede et godt ophold.
Charlie

Lige præcis deres målinger af næring og andre ting er også noget jeg har undret mig meget over. På marinbiologisk sektion i Helsingør er det samme "problem". Til gengæld har jeg en opfattelse af at folk der arbejder med marine organismer faktisk sjældent aner særlig meget om at passe et simpelt akvarium, og jeg tror det er derfor det kun bliver gjort halvt. Noget andet er dog at jeg tror dem der måske ville være i stand til at vedligeholde sådan en tank, simpelthen ikke har overskuddet eller gider at gøre det pga. deres studier, hvilket er et problem (bare se nu!)
Mit 250 liters -nedlagt-
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Det går da rimelig godt med kommunikationen med tanke på der bruger i en helt anden tidszone,så skal man jo bare synkronisere urene så man er på samtidig
Det med tyskerne er sjovt
fordi jeg jo bor i tyskland kommer jeg ofte i konflikt med dem mest fordi jeg ikke forstår hvad deres filosofi går ud på
et eksempel,jeg stod i kø og ventet på min tur at pante flasker,personen bag mig ville vide hvad kø jeg stod i og jeg svaret det kunne være fløjtende ligegyldigt fordi jeg kom føre ham
da det skulle vise sig at det ikke var ligegyldig måtte jeg jo forklare at det ikke er min skyld tyskerne er så dårlig til at organisere LOL
og er det noget man ikke må sige så er det at de er dårlig til det fordi de tror selv at de er rigtig gode
nu bor der jo også 60millioner folk her så at prøve på at opdrage dem virker som en umulig opgave
for at komme tilbage til tråden
jeg aner virkelig ikke hvad der gir dyrene farve
det var en gut herinde fornylig der havde selvlysende orme i baljen det kan være de havde optaget nogle e coli bakterier men jeg ved det ikke
også en anden fundamental "ting" og det er at disse pigment nok ikke er til energisk fordel og det fordi fotosyntesen der sker i koraller sker i dyrets zooxantheller og ikke i dyrets celler.
og selv det er ikke en plante ting,jeg vil mene det her er det tætteste jeg kan komme på et fotosyntetisk dyr
http://en.wikipedia.org/wiki/Kleptoplasty" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.seaslugforum.net/find/solarpow" onclick="window.open(this.href);return false;
Filen jeg har copy pastet er egne billeder og har copyright dvs alle kan bruge dem til fri benyttelse.
billedet forestiller en aiptasia jeg har klippet over for at prøve fotografere zooxantheller(de tydelige brune prikker
)

Det med tyskerne er sjovt

for at komme tilbage til tråden

jeg aner virkelig ikke hvad der gir dyrene farve

det var en gut herinde fornylig der havde selvlysende orme i baljen det kan være de havde optaget nogle e coli bakterier men jeg ved det ikke

også en anden fundamental "ting" og det er at disse pigment nok ikke er til energisk fordel og det fordi fotosyntesen der sker i koraller sker i dyrets zooxantheller og ikke i dyrets celler.
og selv det er ikke en plante ting,jeg vil mene det her er det tætteste jeg kan komme på et fotosyntetisk dyr
http://en.wikipedia.org/wiki/Kleptoplasty" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.seaslugforum.net/find/solarpow" onclick="window.open(this.href);return false;
Filen jeg har copy pastet er egne billeder og har copyright dvs alle kan bruge dem til fri benyttelse.
billedet forestiller en aiptasia jeg har klippet over for at prøve fotografere zooxantheller(de tydelige brune prikker

- Vedhæftede filer
-
- aipter.jpg (23.41 KiB) Vist 1541 gange
- Niclas
- Foxface
- Reactions:
- 16
Lige præcis selvlysende orme ved jeg ikke noget om. Jeg ved dog at GFP (green fluorescent pigments) først blev opdaget i gopler, og at man siden da har fundet et væld af homologe proteiner (dvs. proteiner der i struktur minder meget om GFP), som altså også er fluorescerende. Disse homologe proteiner skulle så efter sigende være fundet i mange organismer, bl.a. i børsteorm, så lur mig om der ikke er tale om pigmenter ormene selv producerede her også?ole. skrev:jeg aner virkelig ikke hvad der gir dyrene farve![]()
det var en gut herinde fornylig der havde selvlysende orme i baljen det kan være de havde optaget nogle e coli bakterier men jeg ved det ikke![]()

Du har helt ret i at fotosyntesen foregår hos zooxanthellerne Ole, men jeg er ikke helt enig i at fluorescerende proteiner ikke kan være en energisk fordel herfor. Hypotesen går jo netop på at proteinerne udnyttes sådan at det lys der måtte passere forbi zooxanthellerne bliver opfanget af de fluorescerende proteiner, og dermed "kastet tilbage" mod zooxanthellerne, så intet lys ville gå til spilde!
Hvis der iøvrigt er nogen der ved hvor man kan skaffe de snegle du linker til Ole, så er jeg lutter øre!
Mit 250 liters -nedlagt-
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
hvis du er heldig kan du finde dem på caulerpa,men med mit held så......lad mig bare sige jeg har været i las vegas men jeg spillet ikke.
og alle dyr inklusiv koraller for kun sukker fra zooxantheller for at optage proteinet må de spise noe andet

og alle dyr inklusiv koraller for kun sukker fra zooxantheller for at optage proteinet må de spise noe andet
Senest rettet af ole kekkonen tirs 13. maj 2014 09:45, rettet i alt 1 gang.
- Niclas
- Foxface
- Reactions:
- 16
Jeg kan høre jeg må sidde og kigge mine alger igennem derhjemme når jeg rejser hjem om en 5-6 uger! 
Jeg fandt også lige et par billeder af netop aiptasia jeg undersøgte for zooxantheller da jeg lavede mit studieretningsprojekt i gymnasiet. Man kan rigtig se hvor tæt de kan sidde i dyrene. Her er det også en tentakel jeg har kigget på. Nå, men for at vende tilbage til det jeg spurgte om: Desværre er der lange udsigter til nogle ordentlige målinger, så jeg gætter på at mekanisk fjernelse af algerne er det eneste at gøre ligenu, foruden at forsøge at fjerne den formodede næring i vandet ved mere aktive midler end vandskift?

Jeg fandt også lige et par billeder af netop aiptasia jeg undersøgte for zooxantheller da jeg lavede mit studieretningsprojekt i gymnasiet. Man kan rigtig se hvor tæt de kan sidde i dyrene. Her er det også en tentakel jeg har kigget på. Nå, men for at vende tilbage til det jeg spurgte om: Desværre er der lange udsigter til nogle ordentlige målinger, så jeg gætter på at mekanisk fjernelse af algerne er det eneste at gøre ligenu, foruden at forsøge at fjerne den formodede næring i vandet ved mere aktive midler end vandskift?
Mit 250 liters -nedlagt-
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
det kan være en god ide med po4 fjerner til at trække den sidste sjat næring ud
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Berghia verrucicornis fåes fra tid til anden da de bruges til at spise glasroser. Dejong har desværre ingen lige nuNiclas skrev: Hvis der iøvrigt er nogen der ved hvor man kan skaffe de snegle du linker til Ole, så er jeg lutter øre!
Elysia crispata Har de en hel del af nu hos Dejongmarinelife.nl
- Niclas
- Foxface
- Reactions:
- 16
Ok, mange tak for svar, jeg ser hvad jeg kan gøre hernede 

Mit 250 liters -nedlagt-