rød alger overtager det hele
- Niclas
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2009
rød alger overtager det hele
Hej, jeg står i den uheldige situation at rødalger er ved at overtage og brede sig ud over alt det kan hæfte sig på, i det akvarium jeg opbevarer mine koraller i på university of technology, Sydney, hvilket betyder at algerne også langsomt gror ud over korallerne og derved slår dem ihjel.
Det er ikke mig der står for vedligeholdelse af akvariet (det er et fælles akvarium for etagen), så jeg har ingen anelse om værdierne desværre. Men jeg ville høre om nogen har en mulig forklaring på hvad problemet kunne være, er der simpelthen for meget næring i vandet eller et andet problem måske? Jeg vil prøve at høre gutten ad der passer det, for at finde ud af hvad han måler værdier til.
Algerne breder sig ud over alt, inkl. hvad der så vidt jeg ved er helt sunde og raske koraller, og det er virklig er problem for mine forsøg.
Håber der er nogen herinde der har et bud, jeg vil i mellemtiden prøve at skaffe tal på værdierne i akvariet.
Her er et eksempel (undskyld kvaliteten): Mvh Niclas
Det er ikke mig der står for vedligeholdelse af akvariet (det er et fælles akvarium for etagen), så jeg har ingen anelse om værdierne desværre. Men jeg ville høre om nogen har en mulig forklaring på hvad problemet kunne være, er der simpelthen for meget næring i vandet eller et andet problem måske? Jeg vil prøve at høre gutten ad der passer det, for at finde ud af hvad han måler værdier til.
Algerne breder sig ud over alt, inkl. hvad der så vidt jeg ved er helt sunde og raske koraller, og det er virklig er problem for mine forsøg.
Håber der er nogen herinde der har et bud, jeg vil i mellemtiden prøve at skaffe tal på værdierne i akvariet.
Her er et eksempel (undskyld kvaliteten): Mvh Niclas
Mit 250 liters -nedlagt-
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
Re: rød alger overtager det hele
rhodophyta(rød alge) http://www.ucmp.berkeley.edu/protista/rhodophyta.html" onclick="window.open(this.href);return false;
har pigment der gør de kan leve i dybere og dunklere vand,de har ikke meget tilfælles med andre alger:)
kig også her
http://www.ucmp.berkeley.edu/chromista/phaeophyta.html" onclick="window.open(this.href);return false;
har pigment der gør de kan leve i dybere og dunklere vand,de har ikke meget tilfælles med andre alger:)
kig også her
http://www.ucmp.berkeley.edu/chromista/phaeophyta.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Jeg tror du har ret i, at det er et næringsproblem.
Hvis der er bundlag i, kan det stamme herfra.
Jeg har det selv i min fragtank og her er der intet bundlag, så det ligger i vandet.
Den opløste næring fra feks bundlag giver næring til alger og det er ikke altid det kan måles.
Opsugning af sediment/detritus og slamsugning af bundlaget ved hvert vandskift kan måske hjælpe på problemet og så regelmæssige vandskift.
Erik
Hvis der er bundlag i, kan det stamme herfra.
Jeg har det selv i min fragtank og her er der intet bundlag, så det ligger i vandet.
Den opløste næring fra feks bundlag giver næring til alger og det er ikke altid det kan måles.
Opsugning af sediment/detritus og slamsugning af bundlaget ved hvert vandskift kan måske hjælpe på problemet og så regelmæssige vandskift.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
jeg har svært ved at se de alger skulle stamme fra bundlaget:)jeg tror nu mere de er blaffet ind på en eller anden måde,man kan også mishandle levende sten så meget at det bliver problem men det er helt anden debat,lad nu den ligge
som den kære eric borneman sagde engang det er ikke noe der hedder nærings problem men algeproblem,jeg har desværre ingen gode bud på dyr der tar de her røde alger,de kan dog være dekorative i mine øjne og det følger somregel mange spænnende pods med dem,hvorfor så nogen har flere af dem end andre kan jeg ikke svare på

som den kære eric borneman sagde engang det er ikke noe der hedder nærings problem men algeproblem,jeg har desværre ingen gode bud på dyr der tar de her røde alger,de kan dog være dekorative i mine øjne og det følger somregel mange spænnende pods med dem,hvorfor så nogen har flere af dem end andre kan jeg ikke svare på
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
@OLe
Jeg mener heller ikke at algerne stammer fra bundlaget, men at næringen til dem KAN stamme herfra.
Om næringen til algerne kommer fra LS eller fra bundlag kommer vel ud på et, problemet er det samme.
Det jeg mener er at, fjerner du næringen til algerne, så går de til.
Om det så er et næringsproblem eller et algeproblem ved jeg ikke.
Men du har ret i, at det er en længere diskussion.
Jeg synes også at de er dekorative og kunne de blot holde sig til der, hvor man vil have dem, så var de ikke noget problem.
Men det breder sig det skidt.
Erik
Jeg mener heller ikke at algerne stammer fra bundlaget, men at næringen til dem KAN stamme herfra.
Om næringen til algerne kommer fra LS eller fra bundlag kommer vel ud på et, problemet er det samme.
Det jeg mener er at, fjerner du næringen til algerne, så går de til.
Om det så er et næringsproblem eller et algeproblem ved jeg ikke.
Men du har ret i, at det er en længere diskussion.
Jeg synes også at de er dekorative og kunne de blot holde sig til der, hvor man vil have dem, så var de ikke noget problem.
Men det breder sig det skidt.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
enig
men jeg tror virkelig IKKE det er nogen god ide at sulte dyrene hvis man har et næringsproblem og jeg tror det medfører en negativ spiral + flere problemer men det er blot en hypotese 

- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Fuldstændig enig.ole. skrev:enigmen jeg tror virkelig IKKE det er nogen god ide at sulte dyrene hvis man har et næringsproblem og jeg tror det medfører en negativ spiral + flere problemer men det er blot en hypotese
Det der er min pointe er, at man skal fodre sine dyr som man plejer. Men man skal rengøre ordentligt efter det.
Lader man feks detritus ligge og forsømmer den almindelige renholdelse, så giver det ny næring, som også disse alger skal bruge for at leve.
Erik
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
ja nu løb tråden af sporet:)vi mangler en god defination på detritus også er det det men en alge,fler alger:)min pointe er at man skal belaste baljen normalt ikke som din Erik:)
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Detritus er en betegnelse for dødt organisk materiale i hele økosystemet. Dødt organisk materiale er alt fra døde dyr og planter til ekskrementer og fækalier (fiskelort).
Hvad er normal belastning?
Sammenlignet med hvad? Havet?
Erik
Hvad er normal belastning?
Sammenlignet med hvad? Havet?
Erik
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
godt spørgsmål,aner det ikke men med al respekt din balje er unik!
man kan hvist ikke rigtig sammenligne med naturen men koraller lever af detsamme som i naturen.
detritus=foder
man kan hvist ikke rigtig sammenligne med naturen men koraller lever af detsamme som i naturen.
detritus=foder
- Niclas
- Foxface
- Reactions:
- 16
Normalt ville jeg nemlig også selv være kiste glad for en tot rødalger hist og her i min balje, men her er de tydeligvis ude af kontrol! 
Akvariet er inddelt i to zoner, en med blåt lys og en med hvidt lys. I den blå zone er det stort set kun rødalger ja, i den hvide er der også grønalger nogle steder. Jeg skulle få data på hvad lysintensiteten er under de to typer lys, så får vi se om den kan fortælle noget. De har dog lige skiftet lyset ud til LED, og det skulle være meget kraftigere end de tidligere, så der er formegentlig en synder til at algerne er begyndt at få vokseværk.
Efter at have kigget nærmere på deres setup i sump osv. er det gået op for mig at de faktisk ikke rigtig benytter sig af nogen midler til at fjerne næringen! Hvad angår næringsværdier, så benytter de sig af testkits fra en producent der hedder AquaSonic til pretty much alt hvad de tester for, bortset fra pH og salinitet. Jeg kender ikke selv deres produkter, så har ingen anelse om hvor korrekt de viser, men ham der står for det var ihvertfald ikke overbevist om hvor præcise de er, da næringstofferne bliver målt til at ligge under de niveauer testkittene anbefaler (hvad det så end er), men når de ikke umiddelbart fjerner næring (ud over vandskift en gang ugentligt), så lyder det sku for godt til at være sandt.
Der er ikke noget bundlag i akvariet nej, og kun få levende sten. De levende sten der er, er til gengæld spækket med pods, og ja, som du nævner Ole, så er der også et mylder af pods i rødalgerne. Jeg har også observeret ret mange fireworms, så der ligger nok en del detritus og gemmer sig som kunne være årsag.
Men tak for inputs! Jeg har tilbudt min hjælp til at få akvariet op at køre igen til ham der står for det, men en sådan overflod af rødalger havde jeg nu aldrig oplevet før XD

Akvariet er inddelt i to zoner, en med blåt lys og en med hvidt lys. I den blå zone er det stort set kun rødalger ja, i den hvide er der også grønalger nogle steder. Jeg skulle få data på hvad lysintensiteten er under de to typer lys, så får vi se om den kan fortælle noget. De har dog lige skiftet lyset ud til LED, og det skulle være meget kraftigere end de tidligere, så der er formegentlig en synder til at algerne er begyndt at få vokseværk.
Efter at have kigget nærmere på deres setup i sump osv. er det gået op for mig at de faktisk ikke rigtig benytter sig af nogen midler til at fjerne næringen! Hvad angår næringsværdier, så benytter de sig af testkits fra en producent der hedder AquaSonic til pretty much alt hvad de tester for, bortset fra pH og salinitet. Jeg kender ikke selv deres produkter, så har ingen anelse om hvor korrekt de viser, men ham der står for det var ihvertfald ikke overbevist om hvor præcise de er, da næringstofferne bliver målt til at ligge under de niveauer testkittene anbefaler (hvad det så end er), men når de ikke umiddelbart fjerner næring (ud over vandskift en gang ugentligt), så lyder det sku for godt til at være sandt.
Der er ikke noget bundlag i akvariet nej, og kun få levende sten. De levende sten der er, er til gengæld spækket med pods, og ja, som du nævner Ole, så er der også et mylder af pods i rødalgerne. Jeg har også observeret ret mange fireworms, så der ligger nok en del detritus og gemmer sig som kunne være årsag.
Men tak for inputs! Jeg har tilbudt min hjælp til at få akvariet op at køre igen til ham der står for det, men en sådan overflod af rødalger havde jeg nu aldrig oplevet før XD
Mit 250 liters -nedlagt-
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
det lyder som et fedt sted du har valgt at studere:)
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Enig med Ole, det må være en superoplevelse.ole. skrev:det lyder som et fedt sted du har valgt at studere:)
Hvad læser du?
Du har ikke skrevet om der er fisk i det akvarie, er der det?
Erik
- Niclas
- Foxface
- Reactions:
- 16
Jeg læser biologi på Københavns universitet. Jeg er rejst til Australien, til University og Technology i Sydney, for at lave mit bachelor projekt fordi min vejleder i Danmark er tilknyttet en afdeling hernede der hovedsageligt arbejder med fotosyntese hos marine organismer (de har dog spredt sig ret meget ud på generel marinbiologi efterhånden!). Så jeg skal undersøge om der er en sammenhæng mellem fluorescerende pigmenter hos koraller og deres evne til at aflede varme når de modtager for meget energi i form af lys. Det er virklig en super oplevelse ja, og vidst ikke noget særlig mangle bachelor studerende får lov at opleve, så jeg har virklig været heldig!
Der er en enkelt fisk i akvariet ja, en kaninfisk af en art. Den æder dog ikke andet end det noritang de fodrer den med så vidt jeg har observeret.
Der er en enkelt fisk i akvariet ja, en kaninfisk af en art. Den æder dog ikke andet end det noritang de fodrer den med så vidt jeg har observeret.
Mit 250 liters -nedlagt-
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Ved godt det er OT, men håber det er ok.Niclas skrev:Jeg læser biologi på Københavns universitet. Jeg er rejst til Australien, til University og Technology i Sydney, for at lave mit bachelor projekt fordi min vejleder i Danmark er tilknyttet en afdeling hernede der hovedsageligt arbejder med fotosyntese hos marine organismer (de har dog spredt sig ret meget ud på generel marinbiologi efterhånden!). Så jeg skal undersøge om der er en sammenhæng mellem fluorescerende pigmenter hos koraller og deres evne til at aflede varme når de modtager for meget energi i form af lys. Det er virklig en super oplevelse ja, og vidst ikke noget særlig mangle bachelor studerende får lov at opleve, så jeg har virklig været heldig!
Det lyder som et spændende emne.
Når du nu arbejder med de flouriserende proteiner, så kunne du måske hjælpe med en tanke/teori jeg har.
Jeg har undret mig over, at koraller som er pressede og lige på kanten, ofte viser meget smukke farver for derefter hurtigt at smide farven/vævet og næsten gå til.
Hidtil har stress været anført som en mulig grund. Men det kunne jo også skyldes noget andet.
Hvis antallet af zooxantheller er højt, så er korallen ofte mere brunlig pga farven på zooxanthellerne.
I KZ akvarier som anvender KZ Stylo Pozi Glow (hedder det vist) er formålet, som jeg har læst det, at reducere antallet af zooxantheller for at give bedre farver.
Det giver jo en form for mening, men der er vist kobber i det produkt.
Mit spørgsmål er så, kan øget/overdossering af næring, primært No3 og Po4 også reducere antallet af zooxantheller?
Jeg har set et par eksempler på det sidste, hvor dette fænomen er opstået. Altså koraller som står dårligt, får tilført næring med fine farver til følge, for derefter at ryge ned med et brag.
Først efter stop med tilførsel af næring, er disse koraller ved at genvinde nogle af farverne.
Det kan selvfølgelig være et samspil af uheldige omstændigheder, men forholdene har været nogenlunde ens og det samme har reaktionen.
Forøvrigt, så vil mine kirurger heller ikke æde de røde alger hos mig. Jeg har tricket dem, ved at holde frags ned i DT som de så er gået løs på i bare iver. Men der kommer bare en rød sky ud af gællerne på dem, hvis de uforvarende kommer til at tage en bid. Så kaninen spiser dem nok kun, hvis der ikke er andet - som feks Nori.
Norien kunne måske være forklaringen på algernes vækst. Der er meget Po4 i Noritang.
Erik
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg tog et kig på Aquasonic http://www.aquasonic.com.au/" onclick="window.open(this.href);return false;
Deres katalog er MEGET stort og interessant.
De testsæt tror jeg ikke er noget de selv laver. Synes nemlig at have set de kasser før.
Men derudover har de reagenser til mange forskellige ting, men det kræver et photospectometer.
Desværre er der ingen priser på.
Men det er da lidt sjovt at et sted som et universitet ikke blot bruger noget af det meget fine grej som de har til at måle så simple ting fom næring i vandet. Det kan da ikke tage mange minutter
Deres katalog er MEGET stort og interessant.
De testsæt tror jeg ikke er noget de selv laver. Synes nemlig at have set de kasser før.
Men derudover har de reagenser til mange forskellige ting, men det kræver et photospectometer.
Desværre er der ingen priser på.
Men det er da lidt sjovt at et sted som et universitet ikke blot bruger noget af det meget fine grej som de har til at måle så simple ting fom næring i vandet. Det kan da ikke tage mange minutter
- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
Uha - nyd opholdet!Niclas skrev:Jeg læser biologi på Københavns universitet. Jeg er rejst til Australien, til University og Technology i Sydney, for at lave mit bachelor projekt fordi min vejleder i Danmark er tilknyttet en afdeling hernede der hovedsageligt arbejder med fotosyntese hos marine organismer

Enig, i min studietid prøvede jeg at måle vandværdier vha. atomabsorptionsspektrometer. Det er meget mere præcist.Carsten skrev:Men det er da lidt sjovt at et sted som et universitet ikke blot bruger noget af det meget fine grej som de har til at måle så simple ting fom næring i vandet. Det kan da ikke tage mange minutter
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Det lyder mere end meget avanceret!!!nbd skrev: Enig, i min studietid prøvede jeg at måle vandværdier vha. atomabsorptionsspektrometer. Det er meget mere præcist.

- Benny
- Dragefisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2700 Brønshøj
- Saltvand siden?: 2010
Jeg er meget imponeret over, at man kan sige, at der er for meget næring i et akvarie, når man kun har, et undskyld dårligt billed, og slet ikke har set skyggen af nogen målinger, men jeg håber da, at jeg på et tidspunkt bliver så god

Hilsen
Benny
Benny
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Benny skrev:Jeg er meget imponeret over, at man kan sige, at der er for meget næring i et akvarie, når man kun har, et undskyld dårligt billed, og slet ikke har set skyggen af nogen målinger, men jeg håber da, at jeg på et tidspunkt bliver så god![]()
Hmm! Jeg vil da mene at selv en blind vil kunne afgøre om der er for meget næring eller ej. Er der alger, er der næring. Er der for mange alger, er der for meget næring. Der er selvfølgelig undtagelser, men generelt skal algerne jo leve af noget
- Benny
- Dragefisk
- Reactions:
- 15
Nej, det ville en blind ikke kunne afgøre, en anden ting er at man godt kan have 0 i nitrat og fosfat, og samtidigt have alger, eller jeg skulle maske sige noget der ligner alger, så det har du ikke helt ret i.Carsten skrev:Benny skrev:Jeg er meget imponeret over, at man kan sige, at der er for meget næring i et akvarie, når man kun har, et undskyld dårligt billed, og slet ikke har set skyggen af nogen målinger, men jeg håber da, at jeg på et tidspunkt bliver så god![]()
Hmm! Jeg vil da mene at selv en blind vil kunne afgøre om der er for meget næring eller ej. Er der alger, er der næring. Er der for mange alger, er der for meget næring. Der er selvfølgelig undtagelser, men generelt skal algerne jo leve af noget
Hilsen
Benny
Benny
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Der er kun nogle ganske få arter af alger som ikke kræver nitrat og fosfat.
En af de arter var den Peder havde fået ind. Hvis der er alger og du ikke kan måle noget, så er det fordi algerne optager næringen lige så hurtigt som den udskilles, og jo flere alger, jo hurtigere går det med optagelsen.
"Jeg skulle måske sige noget der ligner alger" Hvis det ikke er alger hvad er det så der ligner alger?? Bakterier?
En af de arter var den Peder havde fået ind. Hvis der er alger og du ikke kan måle noget, så er det fordi algerne optager næringen lige så hurtigt som den udskilles, og jo flere alger, jo hurtigere går det med optagelsen.
"Jeg skulle måske sige noget der ligner alger" Hvis det ikke er alger hvad er det så der ligner alger?? Bakterier?
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Lige et kort indspark i en god debat,
Dinoer er fx en alge, ikke en bakterie, og den er observeret utallige gange i baljer pga fosfatmangel.
Mvh
Peder
Dinoer er fx en alge, ikke en bakterie, og den er observeret utallige gange i baljer pga fosfatmangel.
Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
- Benny
- Dragefisk
- Reactions:
- 15
Carsten skrev:Der er kun nogle ganske få arter af alger som ikke kræver nitrat og fosfat.
Ja.
Hilsen
Benny
Benny
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Hvordan kan man forveksle bakterier med alger. De ser da helt anderledes ud.Benny skrev:Carsten skrev:Der er kun nogle ganske få arter af alger som ikke kræver nitrat og fosfat.
Ja.
Og føles også helt anderledes når man rører ved det.
- Benny
- Dragefisk
- Reactions:
- 15
Godt så, har du haft hænderne, nede i problem akvariet, så du har mærket på om det er alger eller bakterier, for du kan ikke se noget ud fra billedet ? (det her er lidt ligesom at smage på vandet for at finde ud af hvor meget NO3 der er, i stedet for at måle, jeg ved godt hvad jeg ville stole mest på)
Hilsen
Benny
Benny
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 1983
Niclas!
Jeg husker dig lige på at du har lovet at lave PAR måling, ude i felten, gerne samme sted flere gange og notere tidspkt og vejrforhold ikk? og max en halv meter nede i vandsøjlen.
Smiler.
Og ha nu for helvede et godt ophold.
Charlie
Jeg husker dig lige på at du har lovet at lave PAR måling, ude i felten, gerne samme sted flere gange og notere tidspkt og vejrforhold ikk? og max en halv meter nede i vandsøjlen.
Smiler.
Og ha nu for helvede et godt ophold.
Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
*SUK*Benny skrev:Godt så, har du haft hænderne, nede i problem akvariet, så du har mærket på om det er alger eller bakterier, for du kan ikke se noget ud fra billedet ? (det her er lidt ligesom at smage på vandet for at finde ud af hvor meget NO3 der er, i stedet for at måle, jeg ved godt hvad jeg ville stole mest på)
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Er enig med Carsten her.Carsten skrev:*SUK*Benny skrev:Godt så, har du haft hænderne, nede i problem akvariet, så du har mærket på om det er alger eller bakterier, for du kan ikke se noget ud fra billedet ? (det her er lidt ligesom at smage på vandet for at finde ud af hvor meget NO3 der er, i stedet for at måle, jeg ved godt hvad jeg ville stole mest på)
Da Niclas læser biologi og er ved at skrive sit bachelor projekt, så er han nok ikke en novice ud i de termer som anvendes i biologien.
Så jeg tror på, at når Niclas siger det er en alge - så er det højst sandsynligt sådan det forholder sig.
Når man dertil lægger, at der fodres med Noritang og det i en sådan grad, at en Kaninfisk af en art ikke vil røre andet, så må vi næsten gå ud fra at Po4 kommer ud i vandet.
Og, som Carsten siger, så lever den (algen) jo af noget.
Det er indlysende, det behøver man hverken at være professor eller biolog for at kunne regne ud. Og her er næring under et, et godt bud.
Erik
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Hvis du øver dig meget, så kan det da væreBenny skrev:Jeg er meget imponeret over, at man kan sige, at der er for meget næring i et akvarie, når man kun har, et undskyld dårligt billed, og slet ikke har set skyggen af nogen målinger, men jeg håber da, at jeg på et tidspunkt bliver så god![]()

Erik