Hjælp Nedtur på ny !

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Hjælp Nedtur på ny !

Indlæg af Tykki »

Tja som jeg ser det må du have held og lykke fremover. Håber du finder vej og ikke bliver alt for tøsefornærmet under vejs.
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 2650 Hvidovre
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Bokelund »

Det er som at læse nationen på ekstra bladet nogen gange her på forumet, trist. Men også lidt komisk, fordi det er så langt ude.
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlæg af Steen »

Problemet er jo at folk de har haft saltvand i 2 år og så tror de at de har svaret på alt. Søgligt men sant.
Det værste ved at have saltvand i rigtig mange år som jeg har samt Carsten og andre er at vi alle kan lære. Men der er tros alt ting der aldrig ændres og det ser vi pga. At vi har fuldt flere opstart af akvarier end en der lige har startet inde for 2-4 år.
Der er sgu udvikling på produkterne som giver nye mugelkgheder men der er langt fra alle der virker.
Den bedste løsning er altid tålmodighed og gang på gang ser vi de samme symptomer på at folk tror at de kan gøre som på film eller andet.
Men hel og lykke frem over. Jeg gider ikke bruge tid på folk der tror på mirakler.
Akvarie begynder
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Akvarie begynder »

TykkI: er på skam på ingen måde tøsefornærmet, er skam virkelig glad for råd, om det så er det ene eller andet. Men du må jo os forstå man gerne vil høre lidt fra forskellige, og høre skam meget på det Carsten siger og jer andre. så det var nu ikke på den måde. Men jo ingen der siger man ikke må høre på andre som fx kasper for at få så mange forskellige aspekter. Hvis man jo kun ville høre en mening om noget, så kunne man jo bare sende en privat besked til en (:

Steen:
Jeg mener da på ingen måde jeg har svaret på alt? jo derfor jeg spørger jer dejlige folk som give et råd med på vejen, men altså ja burde være blevet klogere. Men der er en del forskellige meninger som alt som du jo ved, og så får man det ene af vide af en og noget andet af en forhandler, men må ha lært det nu, det går jo kun ud ens penge pung og så det værste, jo fiskenes liv.
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlæg af Steen »

Ja du lære af at tabe penge. Husk det er dyr du har med at gøre.
Havde det været en hund og der var skrevet om det i avisen så var du slagtet for ikke at sætte dig mere ind i tingene.
Men det er jo kun fisk ikke ? Eller havd
Når det går ud over pengepungen fatter folk det først. Det er sgu trist
Forhandlere der ikke rådgiver bedre end at de tjener penge burde sgu bare have lov at lukke biksen.
I det mindste kunne de bare svare : vi kan desværre ikke rådgive og anbefaler du køber søger råd et andet sted.
Dette ville også komme dem selv til gode da de så ikke kommer til at virke snot dume
Akvarie begynder
Foxface
Foxface
Reactions:
11

Okay Steen undskyld nu er du vist på vej på et side spor, ved ikke om du så hvad jeg skrev til sidst? At det jo aller værst gik ud over fisken?. Men ja du læser jo heller ikke hvad jeg skriver, :) . Kan kun give dig ret i tålmodigheden ikke har været god nok, men ja som sagt prøvede jeg og for høre mig, men har jeg jo os prøvet at skrive flere gange i tråden. Og det var jo slet ikke meningen det var sådan tråden skulle udvikle sig.

Men kan kun give dig ret i det med forhandlerne ikke burde sælge når de ikke rigtig ved noget om ny start og ikke kan rådgive en helt ny mere end det jeg har været ude for..
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Er det bare mig, eller er der gået en lille smule lynchstemning i den her?
Okay trådsstarter har kvajet sig. . . mere end en gang. . . dumhed.
Men manden har jo for pokker lagt sig fladt ned.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 4700 Næstved

Indlæg af Mic4700 »

POul D +1 :GO Ja rolig nu , blir jo helt bange.
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 2100 København Ø

Indlæg af Hareskov »

Må nok også give PoulID ret. Manden har kvajet sig, men som jeg kender forum, så plejer vi at hjælpe hinanden videre. Og mon ikke han har forstået at der skal ro på nu.
Var det mig ville jeg nok nøjes med at rense stenene enten i klorin eller koge dem, så skifte sandet og smide 1 nu levende sten i til at pode de andre. Så lad det stå i 2 md, og se så hvad dine tal siger. På den måde koster det dig kun 1 ny levende sten. Vedr din sidste fisk, så se om ikke forhandlerne er til at snakke med, evt passe eller tage retur, det er jo delvis ham der har bildt dig ind at alt nok skal gå.
Mine 2 cent, tag dem eller lad vær. Men et held og lykke skal du nu have, uanset hvad du måtte vælge
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Wiinberg »

Hareskov skrev:Må nok også give PoulID ret. Manden har kvajet sig, men som jeg kender forum, så plejer vi at hjælpe hinanden videre. Og mon ikke han har forstået at der skal ro på nu.
Var det mig ville jeg nok nøjes med at rense stenene enten i klorin eller koge dem, så skifte sandet og smide 1 nu levende sten i til at pode de andre. Så lad det stå i 2 md, og se så hvad dine tal siger. På den måde koster det dig kun 1 ny levende sten. Vedr din sidste fisk, så se om ikke forhandlerne er til at snakke med, evt passe eller tage retur, det er jo delvis ham der har bildt dig ind at alt nok skal gå.
Mine 2 cent, tag dem eller lad vær. Men et held og lykke skal du nu have, uanset hvad du måtte vælge
+1 :GO
huttelihut
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2005

Indlæg af huttelihut »

Op på hesten igen. Det kan godt tage lidt tid før man indser hvad tålmodighed er når man holder saltvandsakvarie. I starten tænker man at man har været meget tålmodig når der er gået en uge.
Det vigtigste her er at du lærer af din fejl og går meget langsomt frem. Du skal også have i tankerne at et lille akvarie er sværere at holde da der ikke skal meget til før der kommer udsving i værdierne
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Hvad er det for nogle kirurger og spiser de stadig godt med foder. Mange oplever sygdom når der kommer nye fisk i systemet.
kirurgvis er mange ting og vildt forskellige når det gælder om at tolerere sygdom.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Nu kaster jeg lige en vild ide ud her ikke - hvis han ikke gider køre fiskeløs etc hvad så med en hær af pudsere? En pudsefisk og 4 pudserejer? De skal Selvfølgelgt videre når parasitters er væk så de ikke stresser - men kunne det være en mulighed?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8660 Skanderborg

Indlæg af KasperT »

Der tale om en strigosus, en gul og en veliferum som har gået i hans akvariet i 3 uger.

Tykki:
Du må gerne mene at mit bidrag til tråden er forkert og mene at vi skal lave en regel om at kun dem der har haft saltvand i 10+ år og 3000+ posts må udtale sig.
Men personligt synes jeg det er en fjollet tilgang til et forum, den der læser svarene kan jo godt selv finde ud af at vurdere hvilket svar der er bedst.

Men jeg mener nu at min teori om, at den aggressive veliferum ganske simpelt har stresset de andre, så de har fået pletter, er en sandsynlig forklaring.
Denne veliferum trives jo tilsyneladende fint og har vist sig aggressiv overfor de øvrige to kiruger.
Hvis min teori er korrekt, så synes jeg det er langt ude at snakke om diverse medicin, karantæne akvarie og total tømning / rengøring / genopstart.

Hvis de øvrige fisk også dør af parasitten, ja så er der nok tale om en dræber eller om at systemet er væltet.
Og ja så holdt min teori ikke, men jeg synes lidt at tråden var kørt ud på et spor hvor man antog at der var tale om at systemet var totalt væltet eller at der var tale om en dræber parasit.
Efter min erfaring så behøves det ikke være så slemt ;-)

Hvis Carsten, eller en anden med mere erfaring inden for dette felt, så kommer og siger at min teori er totalt ude i hampen, fair nok, så ignorer mit input :-)
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
soffer
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Postnummer: 6100 Haderslev
Geografisk sted: Haderslev

Indlæg af soffer »

PoulD skrev:Er det bare mig, eller er der gået en lille smule lynchstemning i den her?
Okay trådsstarter har kvajet sig. . . mere end en gang. . . dumhed.
Men manden har jo for pokker lagt sig fladt ned.
Godt skrevet PoulD
Vh
Søren
61 60 02 64

Min Byggetråd: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=66191" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Bingo. "en hær" af pudsere stresser mindst lige så meget eller mere.

Har ingen viden om at veliferum skulle være mere aggressiv end andre kirurger. Men mener at vide at Ctenochaetus strigosus, er noget mere barsk end mange andre kirurger. Der har været ballade i baljen fordi de alle 3 har villet sidde øverst i hierarkiet. Normalt er det noget som de finder ud af mere eller mindre i fred og ro.
De parasitter som er kommet ind i akvariet, er der nu, og vil være der i lang tid fremover.
Så enten tømmes akvariet totalt og startes op igen, eller også lader man det stå i nogle måneder, ca. 3 for at være sikker.
Om akvariet genstartes eller ej, tiden der går er den samme.
Og så startes der op kun med en kirurg af gangen
Akvarie begynder
Foxface
Foxface
Reactions:
11

Præcis som Kasper siger så er der ikke skyggen af pletter på veliferum.
Men ja, mange tak for alle svarene, skønt folk vil hjælpe på den ene eller anden måde!

Carsten du siger at det evt skal køre i 3 måneder, hvis vi så siger den gule dør os men at veliferum kirurgen på intet tidspunkt får pletter, vil man så os komme paresitterne til livs eller skal akvariet køre de ca 3 måneder uden liv i?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Akvarie begynder skrev:Præcis som Kasper siger så er der ikke skyggen af pletter på veliferum.
Men ja, mange tak for alle svarene, skønt folk vil hjælpe på den ene eller anden måde!

Carsten du siger at det evt skal køre i 3 måneder, hvis vi så siger den gule dør os men at veliferum kirurgen på intet tidspunkt får pletter, vil man så os komme paresitterne til livs eller skal akvariet køre de ca 3 måneder uden liv i?
Der skal ikke være fisk i overhovedet!
Parasitterne skal uddø ved at de deler sig men finder ingen værter og derved dør.
Men da de ikke deler sig alle sammen samtidig, med over noget tid, skal der være den lange periode uden fisk.
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

Kasper T skrev:Hvis de øvrige fisk også dør af parasitten, ja så er der nok tale om en dræber eller om at systemet er væltet.
Og ja så holdt min teori ikke, men jeg synes lidt at tråden var kørt ud på et spor hvor man antog at der var tale om at systemet var totalt væltet eller at der var tale om en dræber parasit.
Efter min erfaring så behøves det ikke være så slemt

Er det ikke også det, jeg skriver? Synes mine indlæg er meget nuancerede
men undskylder da indtrængende, at jeg forsøgte at bibringe trådstarter noget central viden baseret på mange års erfaringer og megen læsning, så han kan undgå gentagelser og unødige udgifter.
- jeg har blot forsøgt at bibringe en relativt uerfaren akvarist en smule baggrundsviden, men det er åbenlyst bandlyst her på forummet.
Synes faktisk det er et problem, at man uanset hvad og hvordan man skriver skal sidde og risikere en spand møg i hovedet. Er man uenig i de faglige dele af indlæggene kan man fremføre sin kritik men i en konstruktiv og urban tone.

-Og så forholder jeg mig ikke til trådstarters tilsyneladende fejlagtige håndtering - det er i mine øjne irrelevant - skaden er sket, så derfor min konstruktive tilgang og råd.
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8660 Skanderborg

Indlæg af KasperT »

Jerslev skrev:Kasper T skrev:Hvis de øvrige fisk også dør af parasitten, ja så er der nok tale om en dræber eller om at systemet er væltet.
Efter min erfaring så behøves det ikke være så slemt

Er det ikke også det, jeg skriver? Synes mine indlæg er meget nuancerede
men undskylder da indtrængende, at jeg forsøgte at bibringe trådstarter noget central viden baseret på mange års erfaringer og megen læsning, så han kan undgå gentagelser og unødige udgifter.
- jeg har blot forsøgt at bibringe en relativt uerfaren akvarist en smule baggrundsviden, men det er åbenlyst bandlyst her på forummet.
Synes faktisk det er et problem, at man uanset hvad og hvordan man skriver skal sidde og risikere en spand møg i hovedet. Er man uenig i de faglige dele af indlæggene kan man fremføre sin kritik men i en konstruktiv og urban tone.

-Og så forholder jeg mig ikke til trådstarters tilsyneladende fejlagtige håndtering - det er i mine øjne irrelevant - skaden er sket, så derfor min konstruktive tilgang og råd.
Du skal ikke se mit indlæg som at jeg er uenig med dig.
Synes bare der manglede en kommentar om at det ikke nødvendigvis er dræber parasitter.
Synes dit indlæg var rigtig fint under den forudsætning at det er fx ich.
Jeg skrev det nok bare kluntet, din teori mener jeg er helt på sin plads og det kan sagtens være at du har helt ret.
Og fint med noget mere info om parasitterne :-)

Noget helt andet, mener i at man skal behandle et akvarie / starte forfra / køre uden fisk 3 måneder bare man ser et par pletter på en enkelt kirug?
Det kan sagtens være jeg er forkert på den, men jeg synes bare folk plejer at være enige om at de stress pletter en palet fx nemt kan få bare skal behandles ved at give fisken ro og gode forhold.
/Kasper

Website: Reef App
Casper T.
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
11
Postnummer: 2900 Hellerup

Indlæg af Casper T. »

Undskyld jeg blander mig, men er denne her tråd ikke ved at ødelægge mere end den gavner, ikke mindst den generelle gode stemning, der er her på sitet.

Der er efterhånden kommet en del bud på hvad Akvarie nybegynder skal gøre, og mon ikke det efterhånden forvirrer mere end det hjælper, da rådene er blandet godt sammen med halvdårlig stemning.

Det er vel bred enighed om, at akvariet er blevet belastet for tidligt og der ikke skal mere i baljen foreløbig. Så er spørgsmålet hvad han skal gøre med de resterende fisk. Hvis de ser ud til at have det bedre, er det vel bare at lade dem blive og se tiden an. I og med at der en fisk der er død, må belastningen jo allerede blive procentmæssigt mindre???

Jeg prøver bare at opsumere lidt, måske få lukket de resterende spørgsmål og få den gode stemning tilbage :beer:
Akvarie begynder
Foxface
Foxface
Reactions:
11

Den røg vist lidt af sporet denne tråd hvilket bestemt ikke var meningen fra starten af!.

Jeg takker for de forskellige råd jeg har fået, hvilket jeg vil lytte til og finde ud af hvad jeg lige præcis gør! Men dejligt folk vil hjælpe om det så er på den ene eller anden måde!.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

Fik du nogensinde baljen på ret køl igen ? Eller har du lukket ned ?
Morten
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Alternativ til Uv er Ozon. Billiger i indkøb og drift.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Akvarie begynder skrev:Jeg enig med, men alle værdierne stemte og så fint ud jeg puttede noget i, at jeg så blev overbevist af forhandleren at det intet problem var i 3 små kirurger fra start men ja burde ha været klogere, men ja nu skal jeg bare se om skaden kan reddes, ellers tror jeg at jeg må opgive da pungen vist ikke holder til min dumhed..
Hej Christian

Jeg er enig med de fleste af de indlæg der har været i tråden. Det går lige raskt nok.

Nu skriver du, at din pung ikke holder til dine "dumheder", men det gode ved de fleste af de råd du har fået er, at det er gratis.
Det koster intet at vente til akvariet har fundet sin balance.

Det er svært at sige, om dine fisk vil overleve. Måske gør de, måske ikke, men det vil i mine øjne være en skidt idé at behandle dem med kemikalier/medicin.
UV er fint nok, jeg har det selv, men bruger det yderst sjældent - og man skal ikke bruge det som en behandling, snarere som en forebyggelse.
HVIS jeg bruger mit, så er det kun i én til to uger før og det samme efter jeg sætter nye fisk i. Derefter slukker jeg for det. Ellers bruges det aldrig.

Desuden kunne man måske sige, at i et akvarie som er nystartet og som skal finde sin balance, er det ikke en god idé at slå bakterier ihjel.
Et UV filter tager jo ikke kun de skadelige ting, der ryger også en del af de bakterier som er gode.
Nej akvariet skal finde "sine ben" først og når det er på plads, så kan du sætte enkelt eller to små fisk i. Jeg startede med en Hugo til at spise alger og intet andet.

Jeg blev lidt overrasket, da jeg så at dit akvarie er på 325L (det er det stadig ikke?) Er der en sump under også? Selvom der ikke er, så er det jo ikke et nano,
så det burde være rimelig nemt, at få balance i det. Men det tager omkring 3 -6 mdr før det er så langt - og så er det stadig sårbart.

Så sid på hænderne og lad det modnes stille og roligt - og det koster intet, ud over strømmen.

Held og lykke

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"