Hjælp Nedtur på ny !
-
- Foxface
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 8000 Århus C
- Saltvand siden?: 2013
Hjælp Nedtur på ny !
Nu kan jeg endnu engang konstetere at mine fisk har fået hvide pletter eller det jeg tror det er marine velvet som sidst. Det er kommet siden igår og sidder primært på finnerne, så går mit spørgsmål på om det er fordi sygdommen stadig har været i systemet eller fordi det er blevet belastet for hurtigt?. Et andet spørgsmål er hvad gør jeg? Kan jeg gøre noget for at redde dem eller ? Skal hele systemet tømmes på ny eller hvad?.
- Michael_F
- Rev Rokke
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3450 Allerød
- Kontakt:
Re: Hjælp Nedtur på ny !
Hvad er det for et akvarie du har? Størrelse, alder, værdier?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2009
Jamen prøv at læse dine egne tråde igennem engang. Det kan jo ikke gå hurtigt nok med at få fyldt liv i baljen. De gode råd om at tage det roligt fejer du lige så let hen over. Tag det roligt mand, det betaler sig. Mvh Dan
-
- Foxface
- Reactions:
- 11
Tykki : du har nok ret: hvilket jeg jo også skriver men svært når den ene siger det andet og en anden noget andet. Men det du svare på var jo ikke helt mit spørgsmål, mere hvad jeg der skulle ske nu
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Re: Nedtur på ny
Du har igen været for hurtig.. Trods advarslerne i denne tråd.. http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=65422" onclick="window.open(this.href);return false; Er jeg ret så sikker på. Det er så vidt jeg husker 3. Gang Inden for få måneder at dine fisk får pletter og dør, ikke? Tror simpelthen ikke du gir det tid nok ! Har selv prøvet det , så taler af erfaring.
Du er nødt til at give det lidt tid og så langsomt belaste dit Akvarie med fisk. Se om de sidste overlever, og lad så være med at putte flere fisk i , før det har fået lov at rette sig. Og her mener jeg ikke i næste uge! Giv det tid..! Jeg prøvede selv på et tidspunkt hvor det hele væltede. Dengang tømte jeg det for det sidste levende og lavede et 50% vandskifte og lod det stå i ca 2 måneder . Derefter kom der et Klovnpar i og gradvist øgede jeg belastningen henover de næste måneder. Havde derefter ingen problemer med akvariet .
Du er nødt til at give det lidt tid og så langsomt belaste dit Akvarie med fisk. Se om de sidste overlever, og lad så være med at putte flere fisk i , før det har fået lov at rette sig. Og her mener jeg ikke i næste uge! Giv det tid..! Jeg prøvede selv på et tidspunkt hvor det hele væltede. Dengang tømte jeg det for det sidste levende og lavede et 50% vandskifte og lod det stå i ca 2 måneder . Derefter kom der et Klovnpar i og gradvist øgede jeg belastningen henover de næste måneder. Havde derefter ingen problemer med akvariet .
Morten
-
- Foxface
- Reactions:
- 11
Mog indrømmer gerne du nok har ret, men synes bare ikke jeg har været så meget hurtigere end andre, men hvad gør jeg ? Ingenting og håber på de overlever eller hvad?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2009
Presis. Lad det køre et halvt års tid med faste vandskift og reglmessige målinger af vandet som eneste roderi.
-
- Foxface
- Reactions:
- 11
Der er bare en ting jeg ikke helt forstår? Med at a været for hurtigt og man belaster systemet for hurtigt? Ville det så ikke kunne aflæses på målingerne eller hvad?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 4700 Næstved
Enig med Mog +1
tålmodighed og et godt UV filter så kører det.

-
- Foxface
- Reactions:
- 11
Hvilket uv filter skulle det så være ? Og kan det evt nå at redde fiskene?
- den_
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4200 Slagelse
Enig med MOG og du kan ikke samlinge din bajles indkøringsfasen med andre
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 4700 Næstved
F.eks JBL aquacristal 36w uv filter, kører selv med det 24/7 og er godt tilfreds med det 

-
- Foxface
- Reactions:
- 11
Jeg enig med, men alle værdierne stemte og så fint ud jeg puttede noget i, at jeg så blev overbevist af forhandleren at det intet problem var i 3 små kirurger fra start men ja burde ha været klogere, men ja nu skal jeg bare se om skaden kan reddes, ellers tror jeg at jeg må opgive da pungen vist ikke holder til min dumhed..
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Har lige kopieret et af mine svar fra en af dine andre tråde: hvor jeg skrev følgende:
Re: Fiske valg hurtig hjælp
af MoG » søn 26. jan 2014 00:57
Nu ved jeg ikke om du allerede har købt fiskene idag... Men! Er dit Akvarie ikke lige væltet for dig, for relativ kort tid siden ...?? Hvor du tømte det og startede forfra ? viewtopic.php?f=1&t=64401 .
du skriver her viewtopic.php?f=93&t=62417&p=625856#p625856 den 21. Januar at det har kørt i 14 dage nu..? Dvs. 3 uger nu... Tænker bare at det er lidt risikabelt at fyre 3 kirurger i på een gang ...
Blot min mening .. Men dit Akvarie - dit valg!
Ovenstående som er kopieret fra en af dine andre tråde, viser at du ER for hurtig... Du må simpelthen give det mere tid. Det ender med at du kører surt i det og dropper hobbyen når du gang på gang oplever at miste alle dine fisk!
Mht. Uv, så har jeg et 40w t5 deltec, det virker fint! Kan fåes hos blandt andet DecOcean ..
Re: Fiske valg hurtig hjælp
af MoG » søn 26. jan 2014 00:57
Nu ved jeg ikke om du allerede har købt fiskene idag... Men! Er dit Akvarie ikke lige væltet for dig, for relativ kort tid siden ...?? Hvor du tømte det og startede forfra ? viewtopic.php?f=1&t=64401 .
du skriver her viewtopic.php?f=93&t=62417&p=625856#p625856 den 21. Januar at det har kørt i 14 dage nu..? Dvs. 3 uger nu... Tænker bare at det er lidt risikabelt at fyre 3 kirurger i på een gang ...
Blot min mening .. Men dit Akvarie - dit valg!
Ovenstående som er kopieret fra en af dine andre tråde, viser at du ER for hurtig... Du må simpelthen give det mere tid. Det ender med at du kører surt i det og dropper hobbyen når du gang på gang oplever at miste alle dine fisk!
Mht. Uv, så har jeg et 40w t5 deltec, det virker fint! Kan fåes hos blandt andet DecOcean ..
Senest rettet af MoG man 17. feb 2014 16:48, rettet i alt 1 gang.
Morten
-
- Foxface
- Reactions:
- 11
Mog: problemet var jo at der var det jo forsent...og ja har jo sagt jeg godt ved at det nok var derfor. Spørgsmålet gik jo os mere på hvad jeg nu gjorde
Hvad koster et uv i ordentlig kvalitet?

- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Som jeg skrev, så må du afvente og se om de sidste klarer den. Lav et stort vandskifte . Lad være og rod i akvariet. Køb et uv filter.
Hvis det er et uv med t5 er 39/40 watt nok. Er det t8 rør skal du over 55watt. Du skal regne med 1500-2500kr for et nyt uv..
Hvis det er et uv med t5 er 39/40 watt nok. Er det t8 rør skal du over 55watt. Du skal regne med 1500-2500kr for et nyt uv..
Morten
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvem er det som siger at du kan smide fisk med det samme??Akvarie begynder skrev:Tykki : du har nok ret: hvilket jeg jo også skriver men svært når den ene siger det andet og en anden noget andet. Men det du svare på var jo ikke helt mit spørgsmål, mere hvad jeg der skulle ske nu
Tvivler på det er et råd der kommer her fra forum. Der er generel enighed om at du er for hurtig til at smide fisk i.
Har du fået fiskene fra samme forhandler?? Så kunne det være det ville være en god ide at stoppe med at fodre hans pengepung.
Og det med at du sagens kan komme fisk i hurtigt, plejer at være noget forhandlere kommer frem med.
Et UV filter kan dræbe parasitterne men det skal være kraftigt. 54w siges at være minimum, og det koster.
Har du nogle bløddyr og koraller i akvariet nu?? Hvis det ikke er tilfældet så kan du behandle fiskene i akvariet.
Mange forhandlere kører med en meget lavere saltholdighed end vi gør i akvarierne. Grunden til de gør det er både at spare penge på saltet, men også
det fakta at en lav saltholdighed, for parasitterne til at være i dvale indtil de kommer i rigtigt saltvand igen.
-
- Foxface
- Reactions:
- 11
Det var også os forhandler Carsten. Okay vil overveje uv. Altså har kun de 3 fisk i akvariet så ville godt kunne behandle dem, men med hvad? Og tak for det gennem gående svar
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Nu er medicin til fisk en forbudt ting i Danmark, så du skal have fat i det fra Tyskland.
Har ingen erfaring selv med medicin. Da det nok er 20 år siden jeg har haft fisk med pletter som har været nødvendige at behandle.
Men mon ikke du kan finde noget her:
http://www.shop-meeresaquaristik.de/ind ... qu4mngf9e7" onclick="window.open(this.href);return false;
Har ingen erfaring selv med medicin. Da det nok er 20 år siden jeg har haft fisk med pletter som har været nødvendige at behandle.
http://www.shop-meeresaquaristik.de/ind ... qu4mngf9e7" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Foxface
- Reactions:
- 11
Prøver og kigge, men ved ikke om jeg tør kaste mig ud i det som helt ny i faget
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Carsten: hvis der eks. Er kobber i midlet, er det så ikke en dårlig ide at hælde det i, når manden ønsker at holde koraller!? Selvom han ikke har nogen nu, vil det så ikke kunne give problemer på sigt? Eller hvad?Carsten skrev:Nu er medicin til fisk en forbudt ting i Danmark, så du skal have fat i det fra Tyskland.
Morten
- MarkBruhn
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 6541 Bevtoft
Jeg vil mene at det er en dårlig ide at hælde medicin på fiskene.
Venlig hilsen Mark 
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;

Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Jo i princippet. Men om det så også holder i virkelighedens verden skal jeg ikke kunne svare på.MoG skrev:Carsten: hvis der eks. Er kobber i midlet, er det så ikke en dårlig ide at hælde det i, når manden ønsker at holde koraller!? Selvom han ikke har nogen nu, vil det så ikke kunne give problemer på sigt? Eller hvad?Carsten skrev:Nu er medicin til fisk en forbudt ting i Danmark, så du skal have fat i det fra Tyskland.
Sidst jeg brugte sådan noget stads, var der en hel del af jer som ikke var født endnu.
Og koraller var sådan nogle flotte hvide nogen.
-
- Foxface
- Reactions:
- 11
Hmm må lige overveje. Ingen der ligger inde med et brugt uv rør?:-) .
Men hvad gør jeg hvis de dør igen? Skal alt så tømmes endnu engang eller?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Hvis fiskene dør, og du starter forfra igen. Så lydt efter hvad vi forsøger at fortælle dig, og drop det der forhandler vrøvl.Akvarie begynder skrev:Hmm må lige overveje. Ingen der ligger inde med et brugt uv rør?:-) .
Og skift så forhandleren ud med en anden.
Har en formodning hvilken forhandler det er.
Men vil ikke komme frem med det her.
Hvis du vil fortælle mig det, kan du gøre det i en PB
-
- Foxface
- Reactions:
- 11
Det vil jeg gøre. Men dør de er det så nødvendigt at tømme det helt igen og skylle alle sten og ud og ha nye levende sten igen?.
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Nej! Behøver du ikke.. Du kan jo se at du rendte ind i samme problemer, selvom du sidste gang både havde købt nye sten og tømt akvariet og statet forfra! Skift dog gerne 50% vand og lad det stå og køre. Lad derefter være med at rod i det. Bare lad det køre og så smid eks et klovnpar i om en halvanden måneds eller gerne to.. Se hvordan det går. Så kan du langsomt begynde at tilsætte lidt fisk, men gør det nu over nogle måneder! Ellers risikerer du det samme igen..
Senest rettet af MoG man 17. feb 2014 21:05, rettet i alt 1 gang.
Morten
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Stenene kan du godt bruge igen. Men jeg ville nok lige lade dem tørre godt ud, så parasitterne dør. Rens så stenene og start det op igen. Få en levende sten fra en som har et raskt akvarie.Akvarie begynder skrev:Det vil jeg gøre. Men dør de er det så nødvendigt at tømme det helt igen og skylle alle sten og ud og ha nye levende sten igen?.
Ting tager tid. De der smutveje svarer sig meget sjældent
I stedet for nogle klovnfisk, ville jeg tage en lille kirurg og kun 1
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Vil lige sige at mit forslag er baseret på egne erfaringer .. Det virkede for mig og gav efterfølgende igen problemer den gang..
Selvom jeg har stor respekt for din viden Carsten , så Synes jeg måske det er lidt drastisk at han skal tømme det hele igen og købe nye levende sten ..
Det andet har virket for mig.
Selvom jeg har stor respekt for din viden Carsten , så Synes jeg måske det er lidt drastisk at han skal tømme det hele igen og købe nye levende sten ..
Det andet har virket for mig.

Morten