"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Balling

Forum for generel snak omkring saltvand.
Kakadue
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 124
Tilmeldt: søn 28. okt 2012 14:10
11
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2009

Balling

Indlæg af Kakadue »

Hej jeg skal til at bruge Balling over fra Carsten.
Hvor meget af ca. Og hvor meget af kh. Samt hvor meget af magnesium skal der bruges.
Og hvad er det, er der noget om der er nogle af disse væsker der ikke må komme i på samme tid.
Nogle der ved lidt om det, går jeg jo ud fra der er :GO
Mvh. Kim
jahn
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 374
Tilmeldt: ons 2. maj 2012 18:35
12
Postnummer: 4640 Fakse
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Faxe

Re: Balling

Indlæg af jahn »

De må ikke komme i samtidigt
Hvor meget vand har du/ mange koraller?
Min gamle balje
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=58437" onclick="window.open(this.href);return false;
Kakadue
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 124
Tilmeldt: søn 28. okt 2012 14:10
11
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2009

Re: Balling

Indlæg af Kakadue »

Jeg har 600 L. Med sumpen. Og 3 koraller.
Kakadue
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 124
Tilmeldt: søn 28. okt 2012 14:10
11
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2009

Re: Balling

Indlæg af Kakadue »

jahn skrev:De må ikke komme i samtidigt
Hvor meget vand har du/ mange koraller?
Hvordan skal de i og i hvad rækkefølge.
jahn
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 374
Tilmeldt: ons 2. maj 2012 18:35
12
Postnummer: 4640 Fakse
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Faxe

Re: Balling

Indlæg af jahn »

Min doseringsmaskine køre med 30 min i mellem kh ca og mg
Men du kan jo starte langsom op
Det er svært at sige hvor meget du skal bruge af de forskellige men prøv med 25 ml i starten og så må du måle dig frem til de vandværdier du ønsker
Min gamle balje
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=58437" onclick="window.open(this.href);return false;
Kakadue
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 124
Tilmeldt: søn 28. okt 2012 14:10
11
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2009

Re: Balling

Indlæg af Kakadue »

Jahn
Vil det sige der skal gå en halv time mellem hver. ??
25 ml. Er vel ikke for meget. ??
Vil du sige hvad der skal i først, også næste, og sidste.
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 900
Tilmeldt: fre 1. feb 2013 15:52
11
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2013

Re: Balling

Indlæg af pasex »

Du kan lige skrive en PM så skriver jeg en guide til opstart.
Kakadue
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 124
Tilmeldt: søn 28. okt 2012 14:10
11
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2009

Re: Balling

Indlæg af Kakadue »

Når man bruger denne Balling. Bliver der så ikke en høj salt indhold i ens akvarium skal man så fylde efter med osmose vand eller hvad gør man. ???
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Balling

Indlæg af KasperT »

Du skal måle dine værdier. Ca, KH og Mg.
Så venter du 3-4 dage og måler igen.
Lad være med at skift vand eller i øvrigt tilsætte noget til systemet i de dage.

Når du har de to sæt målinger kan du se hvor meget værdierne er faldet.

Så skriver du resultatet her inde. Så kan vi nemt hjælpe dig videre der fra.

Inden sådan to målinger vil det være totalt gætværk.

Tror ikke du med 3 koraller behøves at tilsætte ret meget. Mg kan du nok helt undvære at tilsætte.
Med mindre det er 3 store stenkoraller selvfølgelig.
Men hvis du oplever stigende salinitet så tilsætter du bare en smule mindre salt når du skifter vand.
/Kasper

Website: Reef App
hkr0111
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 153
Tilmeldt: man 3. jan 2011 17:00
13
Postnummer: 7100 Vejle
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Lindved

Re: Balling

Indlæg af hkr0111 »

hvis du har lyst kan du kigge forbi lindved i dag så skal jeg guide dig i balling. vi har et 700 liters akvarie hvor vi har brugt balling i et par år.
send en pb så får du adressen hvis det har interesse
mvh
hanne og claus
Kakadue
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 124
Tilmeldt: søn 28. okt 2012 14:10
11
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2009

Re: Balling

Indlæg af Kakadue »

Min ca. 660
Mg. 81500.
No3. 2-4
Po4. 8,5
Dette er mine værdier i mit saltvand.
Er de okay og hvis ikke,hvad gør jeg for at de bliver som de skal være???
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Balling

Indlæg af Carsten »

Der er ingen grund til 2 tråde med samme indhold.
DrMonty73
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: lør 4. aug 2012 12:31
11
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Balling

Indlæg af DrMonty73 »

Kakadue skrev: Min ca. 660
Mg. 81500.
No3. 2-4
Po4. 8,5
Dette er mine værdier i mit saltvand.
Er de okay og hvis ikke,hvad gør jeg for at de bliver som de skal være???
Hvad for testsæt bruger du?
For det er ikke værdier jeg umiddelbart kan forholde mig til :)
Jeg bruger Salifert til alt pånær til PO4 der bruger jeg ROWA.
Og mine værdier er:
KH: 9,6
Ca: 380
Mg: 1500
NO2: 0
NO3: 5-10 (jeg tilsætter nitrat)
PO4: 0,046 (mener jeg ;) )

Mvh
Martin Larsen
Slagelse

Min tråd til mit 360 liters hjørneakvarium:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=84789" onclick="window.open(this.href);return false;
Kakadue
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 124
Tilmeldt: søn 28. okt 2012 14:10
11
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2009

Re: Balling

Indlæg af Kakadue »

Carsten skrev:Der er ingen grund til 2 tråde med samme indhold.
Det må du undskylde Carsten.
Mikkel sloth
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 209
Tilmeldt: tors 28. okt 2010 12:37
13
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2010

Re: Balling

Indlæg af Mikkel sloth »

pasex skrev:Du kan lige skrive en PM så skriver jeg en guide til opstart.

Pasex, denne guide, vil du ikke være så venlig at lave den så vi alle kan få fingre i den :)? Jeg går nemlig og overvejer denne metode, men ved ikke helt hvad den indebærer :)!
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 900
Tilmeldt: fre 1. feb 2013 15:52
11
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2013

Re: Balling

Indlæg af pasex »

Jeg bruger Balling Lite. Det er det der virker her, og ved det er det der virker for mange andre, den gamle opskrift på balling er ved at fase ud, og udviklingen er endt med denne:
http://static.faunamarin.de/manuals/man ... de_eng.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Opskriften på dansk ligger sidst i denne guide.

(Teksten er klippet sammen af egne erfaringer og med hjælp fra en anden bruger herinde der har 110% styr på Balling Lite)

Først finder man ud af hvor meget Ca, Kh og Mg der bruges hver dag. Dette gøres ved at måle Ca, Kh og Mg en given dag på et fast klokkeslæt, så måler man igen næste dag på samme tidspunkt)

Det er sådan man finder sit udgangspunkt for tilsætning, altså hvad bruges der af hvad på 24 timer (hvis man måler med flere dages mellemrum siger det sig selv at det ikke giver et resultat der er til at bruge)

Nu til (buff)
Man buffer sine værdier op til en værdi man gere vil ha de skal ligge stabilt på (der er lige så mange meninger om de konkrete værdier som der er brugere herinde)
Mine målværdier er: (Ca 400 – 450) (Kh 8 – 9) (Mg 1300 – 1350) Dette virker for mig.

Den endelige værdi, er ikke så vigtig, bare den er stabil.

1) mål din Ca, ligger den under 400 - 450 så hælder du 5 ml Ca i tanken, venter 20-30 min og måler Ca igen, så ved du hvor meget 5 ml Ca hæver din total Ca i tanken, og da du ved hvor meget din tank bruger om dagen, kan du nemt regne ud, hvor meget du skal hælde i på en dag, for at holde din Ca konstant.


2) Mål Kh, hæld 15 ml Kh i tanken, og brug samme fremgangs måde som med Ca.

Husk Kh må ikke øges med mere end 1 Kh pr. dag MAX

Vent mindst 2 timer mellem Ca, Kh målingerne.
Kh og Ca virker modsat af hinanden, det vil sige at hæver du Ca falder Kh, og omvendt, så du skal tilstræbe at du kommer så tæt på f.eks. 10ml Ca til 40ml Kh, så der er et 1:4 forhold, er det ikke muligt gør man det så godt man kan.
1:4 forholdet gælder selvfølgeligt kun hvis man bruger balling light, fordi Ca er 4 gange mere koncentreret end Kh
3) Mg er lidt sær, så den kan godt drille, start med 10 ml pr. dag, mål hver dag, og øg mængden af Mg hvis den bliver ved med at falde, hvis den lige pludseligt hopper op, så halvere du mængden, og holder øje med om den falder, hvis den falder, skruer du en smule op for tilsætningen.
Hvis din Mg ikke kommer op, må du tilføre mere Mg, men hold øje med den, for lige pludseligt, kommer den meget hurtigt op.

Opskrift som JEG følger.

Det skal du bruge:
• 3 stk. tomme 5 liters dunke (bruger selv dem fra eddike)
• 3 stk. tragte med et godt hul gennem.
• Ro vand.
• Bage vægt.
• En tusch eller label maskine.

Balling salte:
• 2 kg. Calcium chloride dihydrate.
• 2 kg. Magnesium chloride hexahydrate.
• 500 g. Sodium bicarbonate
Om saltene er fra det ene eller andet firma, er ”Food grade” eller ej, dette er komplet lige meget, det vigtigste er indholdet, det skal hede navnet der står ovenover…!

Sporestoffer:
• AQUA-Elements 1 (Strontiumchlorid-Hexahydrat, Bariumchlorid-Dihydrat)
• AQUA-Elements 2(Cobalt-hexahydrat, mangansulfat hydrat, kobbersulfat-pentahydrat, zinksulfat-heptahydrat, nikkelsulfat hexahydrat, jern (II) sulfat-heptahydrat, kalium chrom (III) sulfat dodecahydrat)
• AQUA-Elements 3 (renset vand, kaliumiodid, natriumfluorid, natriumtetraborat-decahydrat)


Så er du klar til at lave en omgang Balling Lite i alt 3 x 5 liter.
Skal du lave mere ganger du selvfølgelig op, skal du lave mindre, ville jeg stadig blande efter denne opskrift, væskerne kan stå længe, Kh og Mg vil bundfælde lidt, dette betyder intet, væskerne kan med fordel opbevares ved stuetemperatur, så bundfælder de næsten ikke.

På de rene dunke skriver man hvad der er i (Kh, Ca, Mg) både på siden og på proppen samt på tragten, man må aldrig blande nogen af væskerne, salte osv, så hver dunk har sin egen tragt med navn på.

Nu hælder man 4 liter RO vand på hver sin dunk. (Jeg koger ca 1,5 liter af vandet og hælder op i og topper af så der er 4 liter i alt, så opløses saltene meget nemmer, ca varmer sig selv op når det blandes, så der gør jeg det ikke)

Så tilsættes i hver sin dunk med 4 liter RO vand følgende:

1) Ca
2.0 kg Calcium chloride dehydrate.
25 ml AQUA-Elements 1 (strontium/barium complex)
25 ml AQUA-Elements 2 (heavy metal complex)

2) Kh
500 g sodium bicarbonate.
25 ml AQUA-Elements 3 (iodine/flour complex)

3) Mg
2 kg magnesium chloride hexahydrate.

Hvis der er mere plads I dunkene efter man har tilsat al salt samt spore elementer, så topper man af med RO vand til man rammer 5 liter mærket. Er der over 5 liter efter blanding er det som det skal være.

Nu er det bare at komme i gang, denne guide er lavet som et sammendrag af egne erfaringer, samt uddrag fra den hjælp jeg selv har fået da jeg startede på Balling Lite.

Jeg køber mine salte hos Carsten Decocean, er man ikke til det med at blande selv sælger Carsten sige egne væsker, jeg har ikke selv kørt med disse væsker, og kender ikke indholdet, men fremgangs metoden er den samme når de skal køres ind i systemet, der er derfor ingen undskyldninger for at det er svært at komme igang med balling.

Er der spørgsmål er du selvfølgelig velkommen til at skrive en besked.

Vh Rasmus. (Pasex)
Senest rettet af pasex ons 29. jan 2014 19:45, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Balling

Indlæg af KasperT »

Det carbonat mix der er udgangspunktet i Balling Lite fra Fauna Marine er ikke rent sodium bicarbonate.
Er ved at lave en gratis online beregner til lige præcis det her og beregningerne passer simpelthen ikke hvis man antager at det er ren sodium bicarbonat.
Min teori er at der er ca. 12% sodium carbonat i deres mix for at gøre blandingen mere koncentreret. Så passer beregningerne nemlig også.

Personligt er jeg mere til at beregne den første dosis og justere ud fra det. Det der med at tilsætte en lille dosis og måle synes jeg lyder lidt risikabelt. Hvis der er en usikkerhed i testsættet kan man nemt komme til at tilsætte for meget.
Men hvis det er gået godt for jer er det selvfølgelig fint :-)
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Balling

Indlæg af Carsten »

Skal vi ikke være enige om at kalde tingene det det hedder på dansk, hvis der findes et ord for det.
Sodium bicarbonat = Natrium bikarbonat
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Balling

Indlæg af KasperT »

De danske navne gør det ikke lige frem nemmere at gå ud på nettet og søge mere info.
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 900
Tilmeldt: fre 1. feb 2013 15:52
11
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2013

Re: Balling

Indlæg af pasex »

Carsten skrev:Skal vi ikke være enige om at kalde tingene det det hedder på dansk, hvis der findes et ord for det.
Sodium bicarbonat = Natrium bikarbonat
Egentlig ikke, det var det der forvirrede mig da jeg skulle starte op, der var så mange forskellige navne, og jeg havde kun den originale opskrift fra Fauna Marin, så kan man kalde mig dum eller andet, men det var det jeg havde og vidste ikke hvad tingene ellers hed, tror mange bliver skræmt af alle de udtryk og forskellige navne, da jeg skulle igang med at tilsætte ville jeg gerne finde de ingredienser der hed det som opskriften lød på, de heder præcis det samme inde hos Moby Deepocean, derfor brugte jeg KUN det til at starte med, nu er jeg blevet klogere på hvad de forskellige ting er, men som ny begynder under opstart syntes jeg personligt det var nemmere at tingene hed hvad der rent faktisk stod i opskriften.

Jeg nævner også i min artikel "Om saltene er fra det ene eller andet firma, er ”Food grade” eller ej, dette er komplet lige meget, det vigtigste er indholdet, det skal hede navnet der står ovenover…!"

Hos Moby heder Sodium bicarbonat stadig Sodium bicarbonat, men som skrevet købet jeg nu mine salte hos Carsten.

http://www.deepoceanshop.dk/vandpleje-t ... 500-g.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 900
Tilmeldt: fre 1. feb 2013 15:52
11
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2013

Re: Balling

Indlæg af pasex »

KasperT skrev:Det carbonat mix der er udgangspunktet i Balling Lite fra Fauna Marine er ikke rent sodium bicarbonate.
Er ved at lave en gratis online beregner til lige præcis det her og beregningerne passer simpelthen ikke hvis man antager at det er ren sodium bicarbonat.
Min teori er at der er ca. 12% sodium carbonat i deres mix for at gøre blandingen mere koncentreret. Så passer beregningerne nemlig også.

Personligt er jeg mere til at beregne den første dosis og justere ud fra det. Det der med at tilsætte en lille dosis og måle synes jeg lyder lidt risikabelt. Hvis der er en usikkerhed i testsættet kan man nemt komme til at tilsætte for meget.
Men hvis det er gået godt for jer er det selvfølgelig fint :-)

Det skal jeg ikke kunne svare på, har bare prøvet to forskellige mærker nu, både food grade og ganske alm indkøbt sodium bicarbonate, og begge giver det samme resultat.

Jeg havde ingen problemer med at starte op med at tilsætte den første dosis der er mellem 10 - 15 ml, jeg skulle op på 40 ml før jeg kunne måle at den begyndte at hæve sig, derfor tror jeg ikke på du kan vælte noget ved at tilsætte max 15 ml og vente en time, måle og se resultatet :)

men er du igang med at lave en komplet beregner, kan det jo kun gøre det endnu nemmere end det er i forvejen :)
Mikkel sloth
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 209
Tilmeldt: tors 28. okt 2010 12:37
13
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2010

Re: Balling

Indlæg af Mikkel sloth »

Tak for den fine guide, når økonomien slår til, er det afgjort noget jeg gerne vil prøve at kaste mig ud i :)!
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Balling

Indlæg af KasperT »

pasex skrev:
KasperT skrev:Det carbonat mix der er udgangspunktet i Balling Lite fra Fauna Marine er ikke rent sodium bicarbonate.
Er ved at lave en gratis online beregner til lige præcis det her og beregningerne passer simpelthen ikke hvis man antager at det er ren sodium bicarbonat.
Min teori er at der er ca. 12% sodium carbonat i deres mix for at gøre blandingen mere koncentreret. Så passer beregningerne nemlig også.

Personligt er jeg mere til at beregne den første dosis og justere ud fra det. Det der med at tilsætte en lille dosis og måle synes jeg lyder lidt risikabelt. Hvis der er en usikkerhed i testsættet kan man nemt komme til at tilsætte for meget.
Men hvis det er gået godt for jer er det selvfølgelig fint :-)

Det skal jeg ikke kunne svare på, har bare prøvet to forskellige mærker nu, både food grade og ganske alm indkøbt sodium bicarbonate, og begge giver det samme resultat.

Jeg havde ingen problemer med at starte op med at tilsætte den første dosis der er mellem 10 - 15 ml, jeg skulle op på 40 ml før jeg kunne måle at den begyndte at hæve sig, derfor tror jeg ikke på du kan vælte noget ved at tilsætte max 15 ml og vente en time, måle og se resultatet :)

men er du igang med at lave en komplet beregner, kan det jo kun gøre det endnu nemmere end det er i forvejen :)
Ja, håber det kan hjælpe lidt tvivl omkring dosis.

Jeg tror du vil se en forskel hvis du skifter mellem Fauna Marine carbonate mix og sodium bicarbonat fra en anden producent.
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 900
Tilmeldt: fre 1. feb 2013 15:52
11
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2013

Re: Balling

Indlæg af pasex »

KasperT skrev:
pasex skrev:
KasperT skrev:Det carbonat mix der er udgangspunktet i Balling Lite fra Fauna Marine er ikke rent sodium bicarbonate.
Er ved at lave en gratis online beregner til lige præcis det her og beregningerne passer simpelthen ikke hvis man antager at det er ren sodium bicarbonat.
Min teori er at der er ca. 12% sodium carbonat i deres mix for at gøre blandingen mere koncentreret. Så passer beregningerne nemlig også.

Personligt er jeg mere til at beregne den første dosis og justere ud fra det. Det der med at tilsætte en lille dosis og måle synes jeg lyder lidt risikabelt. Hvis der er en usikkerhed i testsættet kan man nemt komme til at tilsætte for meget.
Men hvis det er gået godt for jer er det selvfølgelig fint :-)

Det skal jeg ikke kunne svare på, har bare prøvet to forskellige mærker nu, både food grade og ganske alm indkøbt sodium bicarbonate, og begge giver det samme resultat.

Jeg havde ingen problemer med at starte op med at tilsætte den første dosis der er mellem 10 - 15 ml, jeg skulle op på 40 ml før jeg kunne måle at den begyndte at hæve sig, derfor tror jeg ikke på du kan vælte noget ved at tilsætte max 15 ml og vente en time, måle og se resultatet :)

men er du igang med at lave en komplet beregner, kan det jo kun gøre det endnu nemmere end det er i forvejen :)
Ja, håber det kan hjælpe lidt tvivl omkring dosis.

Jeg tror du vil se en forskel hvis du skifter mellem Fauna Marine carbonate mix og sodium bicarbonat fra en anden producent.
Jeg vil da lige holde ekstra øje. Nu har jeg jo skiftet over det et andet mærke :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Balling

Indlæg af Carsten »

At Moby ikke forstår at oversætte tingene korrekt, ændrer ikke på at det hedder Natrium bikarbonat
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 900
Tilmeldt: fre 1. feb 2013 15:52
11
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2013

Re: Balling

Indlæg af pasex »

Carsten skrev:At Moby ikke forstår at oversætte tingene korrekt, ændrer ikke på at det hedder Natrium bikarbonat
Fuldstændig rigtigt :)
Brugeravatar
Nygen
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 29
Tilmeldt: tors 16. maj 2013 22:19
11
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: Odense

Re: Balling

Indlæg af Nygen »

balling og balling lite hvad er forskellen ?
jeg har anskaffet mig noget alm balling, kan jeg bruge samme guide ?
http://www.johnnynguyen.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Balling

Indlæg af KasperT »

Balling lite kræver de balling salte som Fauna Marine sælger.
Det er deres metode med specielt mixede salte der passer der til.

Jeg ville vælge at følge den klassiske balling metode.
Hvis du har et højt Calcium forbrug kan du evt. blande denne mere konsentreret, fx 400 g / l lige som med balling lite.
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Balling

Indlæg af Carsten »

Nygen skrev:balling og balling lite hvad er forskellen ?
jeg har anskaffet mig noget alm balling, kan jeg bruge samme guide ?
Ikke noget problem i det.

generelt er man gået væk fra at bruge natriumfrit salt, og det er jo nok det som er forskellen mellem de to typer Balling.

KasperT vil du være så venlig at fortælle mig forskellen mellem de "alm" balling salt og så dem Fauna marina sælger??
Brugeravatar
Nygen
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 29
Tilmeldt: tors 16. maj 2013 22:19
11
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: Odense

Re: Balling

Indlæg af Nygen »

okay men hvordan kan det være at man ikke bruger natriumfrit salt mere ?
hvad gør natriumen ved værdierne ?
http://www.johnnynguyen.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"