Hvor meget af ca. Og hvor meget af kh. Samt hvor meget af magnesium skal der bruges.
Og hvad er det, er der noget om der er nogle af disse væsker der ikke må komme i på samme tid.
Nogle der ved lidt om det, går jeg jo ud fra der er

Mvh. Kim
Hvordan skal de i og i hvad rækkefølge.jahn skrev:De må ikke komme i samtidigt
Hvor meget vand har du/ mange koraller?
Hvad for testsæt bruger du?Kakadue skrev: Min ca. 660
Mg. 81500.
No3. 2-4
Po4. 8,5
Dette er mine værdier i mit saltvand.
Er de okay og hvis ikke,hvad gør jeg for at de bliver som de skal være???
Det må du undskylde Carsten.Carsten skrev:Der er ingen grund til 2 tråde med samme indhold.
pasex skrev:Du kan lige skrive en PM så skriver jeg en guide til opstart.
Egentlig ikke, det var det der forvirrede mig da jeg skulle starte op, der var så mange forskellige navne, og jeg havde kun den originale opskrift fra Fauna Marin, så kan man kalde mig dum eller andet, men det var det jeg havde og vidste ikke hvad tingene ellers hed, tror mange bliver skræmt af alle de udtryk og forskellige navne, da jeg skulle igang med at tilsætte ville jeg gerne finde de ingredienser der hed det som opskriften lød på, de heder præcis det samme inde hos Moby Deepocean, derfor brugte jeg KUN det til at starte med, nu er jeg blevet klogere på hvad de forskellige ting er, men som ny begynder under opstart syntes jeg personligt det var nemmere at tingene hed hvad der rent faktisk stod i opskriften.Carsten skrev:Skal vi ikke være enige om at kalde tingene det det hedder på dansk, hvis der findes et ord for det.
Sodium bicarbonat = Natrium bikarbonat
KasperT skrev:Det carbonat mix der er udgangspunktet i Balling Lite fra Fauna Marine er ikke rent sodium bicarbonate.
Er ved at lave en gratis online beregner til lige præcis det her og beregningerne passer simpelthen ikke hvis man antager at det er ren sodium bicarbonat.
Min teori er at der er ca. 12% sodium carbonat i deres mix for at gøre blandingen mere koncentreret. Så passer beregningerne nemlig også.
Personligt er jeg mere til at beregne den første dosis og justere ud fra det. Det der med at tilsætte en lille dosis og måle synes jeg lyder lidt risikabelt. Hvis der er en usikkerhed i testsættet kan man nemt komme til at tilsætte for meget.
Men hvis det er gået godt for jer er det selvfølgelig fint
Ja, håber det kan hjælpe lidt tvivl omkring dosis.pasex skrev:KasperT skrev:Det carbonat mix der er udgangspunktet i Balling Lite fra Fauna Marine er ikke rent sodium bicarbonate.
Er ved at lave en gratis online beregner til lige præcis det her og beregningerne passer simpelthen ikke hvis man antager at det er ren sodium bicarbonat.
Min teori er at der er ca. 12% sodium carbonat i deres mix for at gøre blandingen mere koncentreret. Så passer beregningerne nemlig også.
Personligt er jeg mere til at beregne den første dosis og justere ud fra det. Det der med at tilsætte en lille dosis og måle synes jeg lyder lidt risikabelt. Hvis der er en usikkerhed i testsættet kan man nemt komme til at tilsætte for meget.
Det skal jeg ikke kunne svare på, har bare prøvet to forskellige mærker nu, både food grade og ganske alm indkøbt sodium bicarbonate, og begge giver det samme resultat.
Jeg havde ingen problemer med at starte op med at tilsætte den første dosis der er mellem 10 - 15 ml, jeg skulle op på 40 ml før jeg kunne måle at den begyndte at hæve sig, derfor tror jeg ikke på du kan vælte noget ved at tilsætte max 15 ml og vente en time, måle og se resultatet
men er du igang med at lave en komplet beregner, kan det jo kun gøre det endnu nemmere end det er i forvejen
Jeg vil da lige holde ekstra øje. Nu har jeg jo skiftet over det et andet mærkeKasperT skrev:Ja, håber det kan hjælpe lidt tvivl omkring dosis.pasex skrev:KasperT skrev:Det carbonat mix der er udgangspunktet i Balling Lite fra Fauna Marine er ikke rent sodium bicarbonate.
Det skal jeg ikke kunne svare på, har bare prøvet to forskellige mærker nu, både food grade og ganske alm indkøbt sodium bicarbonate, og begge giver det samme resultat.
Jeg havde ingen problemer med at starte op med at tilsætte den første dosis der er mellem 10 - 15 ml, jeg skulle op på 40 ml før jeg kunne måle at den begyndte at hæve sig, derfor tror jeg ikke på du kan vælte noget ved at tilsætte max 15 ml og vente en time, måle og se resultatet
men er du igang med at lave en komplet beregner, kan det jo kun gøre det endnu nemmere end det er i forvejen
Jeg tror du vil se en forskel hvis du skifter mellem Fauna Marine carbonate mix og sodium bicarbonat fra en anden producent.
Fuldstændig rigtigtCarsten skrev:At Moby ikke forstår at oversætte tingene korrekt, ændrer ikke på at det hedder Natrium bikarbonat
Ikke noget problem i det.Nygen skrev:balling og balling lite hvad er forskellen ?
jeg har anskaffet mig noget alm balling, kan jeg bruge samme guide ?