VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Frag tank...

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Postnummer: 9750 Østervrå
Saltvand siden?: 2010

Re: Frag tank...

Indlæg af Gizze »

Hugo190691 skrev:Jeg ved godt den med acetone og akryl men er de 2 ting de samme? Altså polycabanot og akryl.. Igen jeg vil gerne lytte til de gamle men de har forskellige meninger så den er svært st lytte til?
Som jeg lige læser tråden er folk da rimelige enige om at det du gør, måske ikke er det smarteste !?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hugo190691 skrev:Jeg ved godt den med acetone og akryl men er de 2 ting de samme? Altså polycabanot og akryl.. Igen jeg vil gerne lytte til de gamle men de har forskellige meninger så den er svært st lytte til?
Hvem er det der har forskellige meninger??

Willys erfaringer som er MEGET gamle og helt uopdateret kan du ikke bruge til ret meget andet end historie.
Dem der er her på forummet, er sådant set mere eller mindre 100% opdateret på hvad man gør lige nu.
Selvfølgelig er vi ikke alle enige, men læg dig op ad nogle erfaringer og kør ud af den sti. De ender alle sammen mere eller mindre samme sted
Hugo190691
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Hugo190691 »

Jov tak!
Willy sagde bare at intet på nær tagerende lim kunne holde det sammen.... Derfor jeg er lidt mmh omkring nogle ting men god weekend
Hugo190691
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12

Indlæg af Hugo190691 »

Carsten skrev:

Willys erfaringer som er MEGET gamle og helt uopdateret kan du ikke bruge til ret meget andet end historie.
Dem der er her på forummet, er sådant set mere eller mindre 100% opdateret på hvad man gør lige nu.
Selvfølgelig er vi ikke alle enige, men læg dig op ad nogle erfaringer og kør ud af den sti. De ender alle sammen mere eller mindre samme sted
Jeg skal gører mit bedste og tak for at ordentligt svar
Men jeg skal gører hvad jeg kan
Der er bare mange ting som man kun fåe lorte svar på
Fx kan jeg lave den skide "frag tank"
Midlertidig opbevaring der skal selvfølgelig skiftet vand tit osv men nogen siger ja det kan du sagtens andré nej
Og hvor kender du willy fra?
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

Bare for lige at være endnu en i rækken der vil råde dig til at lytte til de erfarnes råd. Prøv at se din gamle tråd her... http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=58730" onclick="window.open(this.href);return false;
Der gør du nøjagtig det samme . Du stiller en masse spørgsmål , men vælger næsten konsekvent at gøre det stik modsatte !? Jeg begriber det ikke lige ...
Men det er jo op til dig! Held og lykke med projektet da! :y
Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Hugo190691 skrev:
Carsten skrev:

Jeg skal gører mit bedste og tak for at ordentligt svar
Men jeg skal gører hvad jeg kan
Der er bare mange ting som man kun fåe lorte svar på
Fx kan jeg lave den skide "frag tank"
Midlertidig opbevaring der skal selvfølgelig skiftet vand tit osv men nogen siger ja det kan du sagtens andré nej
Og hvor kender du willy fra?
Jeg var selv med i Frederikssund akvarie forening, den gang han var formand der.
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 6760 Ribe

Indlæg af Petercw »

Hvor mange koraler drejer det sig om, at du skal opbevare i den frag tank?

Belastningen og tid, er jo afgørende for om det vil blive en sucess.
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
johanne86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 8220 Brabrand
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af johanne86 »

Har netop læst denne tråd, og må da sige, at det umiddelbart er en rimelig grov tone i flere indlæg. Det er jeg umiddelbart lidt uforstående overfor.

Acryl og acetone er ikke det samme, men acetone skulle kunne opløse acryl. Jeg har engang forsøgt mig med at opløse akryl i acetone for netop at lave billig acryl-lim, men det lykkes ikke. Acrylen blev aldrig opløst. Og den var stadig ikke opløst da jeg fandt bøtten 1 måned efter forsøget var afsluttet. (Jeg havde glemt bøtten) Så hvis du skal bruge akryl lim, så vil jeg anbefale at købe det. :)

Jeg har ingen erfaringer med limning af acryl med silikone, men jeg er her enig med de andre. Når det handler om, at siderne i et akvarie skal kunne holde tæt, så er det ikke på limen man skal spare. ;) Jeg er også typen, der godt kan lide at gå mine egne veje, eksperimentere og gøre egne erfaringer - og i øvrigt også typen der søger svar på "hvorfor". Men et råd (som du selv må vurdere som godt eller dårligt) vil være lige at overveje det med limen en ekstra gang, baseret på de andres kommentarer angående limen.

Mht at opsætte et akvarie med udelukkende skummer, lys, koraller og cirkulation, så tænker jeg at du umiddelbart før eller siden vil få brug for bakterierne i de levende sten. Korallerne sviner også, dog ikke så meget som fisk. Men formentlig vil du kunne fjerne tilstrækkeligt med giftstoffer med vandskifte kombineret med skummer. Du må måle dig frem til resultatet, hvis ikke der er nogen herinde der har erfaring med det. Jeg har ikke! :)

God fornøjelse med projektet. I øvrigt ser det spændende ud med det søjleakvarie. Som nogle påpeger vil du nok løbe ind i nogle problemer med målene og cirkulationen, men vi har jo alle forskellige forventninger og drømme om hvordan vores akvarier skal se ud, og for dem kan vi gå meget langt for at få det til at lykkes (Især når akvariet er indkøbt!). Og det skal der efter min mening være plads til. Jeg havde engang et søjleakvarium (60x35x35 hxbxdybde). Det kørte uden skummer med ugentlige vandskifte i 2 år. I den sidste periode syntes jeg at værdierne blev for svære at styre, da der hobede sig for meget skidt op i bunden i længden. Men jeg gjorde et forsøg. :)

Håber du kan bruge mit svar til noget.

Mvh
625 liter mixkoralrevsakvarie, 100 liter sump, 3 stk maxspect etheral lamper, maxspect aeraqua duo skummer, 2 stk maxspect gyre 350, GHL profilux 4, kH director og doseringsenheder.
Hugo190691
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12

Indlæg af Hugo190691 »

Petercw skrev:Hvor mange koraler drejer det sig om, at du skal opbevare i den frag tank?

10stk ca
Hugo190691
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12

Indlæg af Hugo190691 »

johanne86 skrev:Har netop læst denne tråd, og må da sige, at det umiddelbart er en rimelig grov tone i flere indlæg. Det er jeg umiddelbart lidt uforstående overfor.

Acryl og acetone er ikke det samme, men acetone skulle kunne opløse acryl. Jeg har engang forsøgt mig med at opløse akryl i acetone for netop at lave billig acryl-lim, men det lykkes ikke. Acrylen blev aldrig opløst. Og den var stadig ikke opløst da jeg fandt bøtten 1 måned efter forsøget var afsluttet. (Jeg havde glemt bøtten) Så hvis du skal bruge akryl lim, så vil jeg anbefale at købe det. :)

Jeg har ingen erfaringer med limning af acryl med silikone, men jeg er her enig med de andre. Når det handler om, at siderne i et akvarie skal kunne holde tæt, så er det ikke på limen man skal spare. ;) Jeg er også typen, der godt kan lide at gå mine egne veje, eksperimentere og gøre egne erfaringer - og i øvrigt også typen der søger svar på "hvorfor". Men et råd (som du selv må vurdere som godt eller dårligt) vil være lige at overveje det med limen en ekstra gang, baseret på de andres kommentarer angående limen.

Mht at opsætte et akvarie med udelukkende skummer, lys, koraller og cirkulation, så tænker jeg at du umiddelbart før eller siden vil få brug for bakterierne i de levende sten. Korallerne sviner også, dog ikke så meget som fisk. Men formentlig vil du kunne fjerne tilstrækkeligt med giftstoffer med vandskifte kombineret med skummer. Du må måle dig frem til resultatet, hvis ikke der er nogen herinde der har erfaring med det. Jeg har ikke! :)

God fornøjelse med projektet. I øvrigt ser det spændende ud med det søjleakvarie. Som nogle påpeger vil du nok løbe ind i nogle problemer med målene og cirkulationen, men vi har jo alle forskellige forventninger og drømme om hvordan vores akvarier skal se ud, og for dem kan vi gå meget langt for at få det til at lykkes (Især når akvariet er indkøbt!). Og det skal der efter min mening være plads til. Jeg havde engang et søjleakvarium (60x35x35 hxbxdybde). Det kørte uden skummer med ugentlige vandskifte i 2 år. I den sidste periode syntes jeg at værdierne blev for svære at styre, da der hobede sig for meget skidt op i bunden i længden. Men jeg gjorde et forsøg. :)

Håber du kan bruge mit svar til noget.

Mvh

Perfekt svar!:)
Jeg vil også kun bruge siliconen får at prøve!:)
Og jov det var superrart med et positivt svar! Tak for det
Og jov jeg vil prøve at få fat i rigtigt lim
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Hugo190691 skrev:
Petercw skrev:Hvor mange koraler drejer det sig om, at du skal opbevare i den frag tank?

10stk ca
Hvis det er din enedte mulighed, og du allerede har koralerne, så ville jeg da hellere smide koralerne i din balje under indkøring, end at bygge et nyt system til kun 10 koraler. Eller få dem opbevaret hos en ven?
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Hugo190691
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12

Indlæg af Hugo190691 »

Jeg har ikke nogen "venner" med saltvands akvarie ..
Er 22år
De fliste bruger pengene på by ture hvor jeg hellere vil købe en koral eller nogle ting til at kunne udvide endag når der er lidt mere styr på det hele:)
Så den er ikke så let. Akvarie klubbens opbevarings akvarie er ikke meget bedre end hvis jeg lige satte et op og tændte det såå jeg vil helst bare ja lade dem side i akvariet i stedet:)
Hugo190691
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12

Indlæg af Hugo190691 »

Konen har taget billedet så undskyld kvaliteten og de uskabet ruder:D det er store skifte vand og rense glas idag imorgen ja men den her koral kan ikke huske navnet noget med Stylophora
Står faktisk rigtigt flot efter nogle dage i tanken :)
Vil vende tilbage med nye SKARPE billeder:)
Vedhæftede filer
image.jpg
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Er det et nyt billede?
Nu er det svært at se, som du selv er inde på, men koralen ser ikke ligefrem ud til at trives.
Hugo190691
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12

Indlæg af Hugo190691 »

Inde på?
Jeg tager billed senere:) den stod som hos flemming
Hugo190691
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12

Indlæg af Hugo190691 »

Det var lige det bedste jeg kunne få af billed idag da ja der er meget lort på ruden:) og iphone er ikke et gost kam;D
Vedhæftede filer
image.jpg
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

Den ser fin ud.. Jeg ville dog få fjernet den der kæmpe orm på det andet sidste billede :O
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4200 Slagelse

Indlæg af den_ »

Hvis du skal bruge akryl lim så prøv at ring til akrylplader.dk i hedehusene. Jeg har selv købt nogle plader hos det pået tidspunkt og der fik jeg noget lim med. Så mon ikke du kan købe en lille tube billigt der..

Angående resten at diskussion i tråden, så kan jeg kun anbefale dig at lytte til de råd der gives af de gamle ræve de ved hvad de snakke om.
Selvfølgelig lære man af sine fejl men nogle af de fejl kunne være sparet hvis man lytter til de råd der bliver givet og det kan spare en for rigtigt mange penge og i værste tilfælde gøre at man mister interessen for hobbyen.

En ting vi alle kunne lære er at tænke over hvordan vi skriver, da tekst kan tolkes på mange måder og vi kan ikke se ansigtsudtrykket, så vi kan se hvordan det menes..
Husk at er kommaet sat forkert kan manden være dø.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Den lim du kan købe - som "svejser" akryl sammen hedder Acrifix. Du kan få en version der hedder 116 og 192. Jeg vil anbefale 116, den er lettest at få et flot resultat med - uden så mange bobler.
Hvis man øver sig lidt kan man samle pladerne med et lille mellemrum så limen fordeler sig selv med den kapillære effekt.

Hvis man skal lave akryl lim, så er det lettest at tage noget "savsmuld" fra akryl arbejdet. Det putter du op i et syltetøjs glas, og hælder acetone på så det dækker. På med låget, og lad det stå til det er opløst.
Acetone svejser også acryl. Det opløser det, fordamper og så hænger det sammen.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Den lim som du skal bruge er fås her:
http://www.interglas.dk/plexiglas_akryl_tilbeh" onclick="window.open(this.href);return false;ør_til_plexiglas_og_akryl-c-119_145.html

Og det er bare at køre forbi og hente det.
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 3400 Hillerød

Indlæg af TOSTRA »

Lennart skrev:Blir lidt nysgerrig. Er koraller planter eller dyr, jeg mener grisser de som dyr med udledning af urinstof eksempelvis, eller opfører de sig mere som planter med udledning af ilt ?

Eller de er måske neutrale, eller noget helt tredje ?
Jeg har ikke lige orket at nærlæse denne tråd, så jeg ved ikke, om du fik svar på det med plante/dyr spørgsmålet...
Koraller er ikke planter, men jeg ville heller ikke kalde dem dyr.
Ja, de udleder næringsstoffer til vandet, men de alger(symbiodium, en endosybiotisk alge, også kaldet zooxantheller), der lever i vævet på dem, bruger noget af den, så de udleder langtfra lige så meget som fisk.
Og så lever de jo hovedsagligt af algernes fotosyntese, som ikke sviner.
Og der dannes vist kun næringsstoffer, hvis de bliver fodret eller fanget noget selv.

Så svaret er:
Ja, de sviner, og ja, de ilter vandet, og ja, de optager næring fra vandet igesom planter.

I må meget gerne rette mig, hvis der er noget, jeg har misforstået :-)
Hugo190691
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12

Indlæg af Hugo190691 »

Jeg tror jeg vil tage forbi der engang i næste uge så:) og tak for rådende!:)
Og HUSK GRAMATIK ER IKKE MIN STÆRKE SIDE.
Gik ikke ret meget i skole da jeg var yngre så det er selvlært med en mobil:)
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 3400 Hillerød

Indlæg af TOSTRA »

Åh, så du kan kun skrive SMS'er? :wink:
Nej, jeg har set langt værre :-)
Hugo190691
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12

Indlæg af Hugo190691 »

TOSTRA skrev:
Lennart skrev:Blir lidt nysgerrig. Er koraller planter eller dyr, jeg mener grisser de som dyr med udledning af urinstof eksempelvis, eller opfører de sig mere som planter med udledning af ilt ?

Eller de er måske neutrale, eller noget helt tredje ?
Jeg er enig men jeg ved bare ikke svarer for at være ærlig men lyder logisk nok:)

Jeg har ikke lige orket at nærlæse denne tråd, så jeg ved ikke, om du fik svar på det med plante/dyr spørgsmålet...
Koraller er ikke planter, men jeg ville heller ikke kalde dem dyr.
Ja, de udleder næringsstoffer til vandet, men de alger(symbiodium, en endosybiotisk alge, også kaldet zooxantheller), der lever i vævet på dem, bruger noget af den, så de udleder langtfra lige så meget som fisk.
Og så lever de jo hovedsagligt af algernes fotosyntese, som ikke sviner.
Og der dannes vist kun næringsstoffer, hvis de bliver fodret eller fanget noget selv.

Så svaret er:
Ja, de sviner, og ja, de ilter vandet, og ja, de optager næring fra vandet igesom planter.

I må meget gerne rette mig, hvis der er noget, jeg har misforstået :-)
Hugo190691
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12

Indlæg af Hugo190691 »

TOSTRA skrev:Åh, så du kan kun skrive SMS'er? :wink:
Nej, jeg har set langt værre :-)
Haha :D nej men lærte det der;)
Hugo190691
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12

Indlæg af Hugo190691 »

Hov det var ikke polycabonat det var lavet af!
Det var akryl fandt jeg lige ud af!
Igen willy:)
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Kære Hugo.

Jeg har MEGET erfaring med akryl, limning af denne mm. JA acetone. Jeg har en del tuber lim liggende fra den "butik" du omtaler i roskilde, hoved ingrediensen i denne lim er acetone. ..... som Steen skriver, kom nogle små stykker/spåner akryl i acetonen, jo flere jo tykkere lim, ( min anbefaling er så tynd lim som muligt) , og lad det ligge ET GODT ventileret sted UNDER LÅG i 1-3 dage, så har du en helt fin lim til dit akryl. Det du kan risikere, til forskel fra den rigtige lim på tube, er at det bliver mat når det hærder op. Det vigtigste er at UNDGÅ luft bobler i limningen.

Held og lykke og god fornøjelse. Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Hugo190691
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12

Indlæg af Hugo190691 »

Jeg har ikke lavet det til spåner men små stykker som jeg så har lagt i et salat mayo glas med låg:) og så acetone til lige over toppen af akrylen:)
Hugo190691
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12

Indlæg af Hugo190691 »

Laver nok en ny en hvor det er helt fine stykker eler spåner imorgen:)
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

PederP skrev:Den lim du kan købe - som "svejser" akryl sammen hedder Acrifix. Du kan få en version der hedder 116 og 192. Jeg vil anbefale 116, den er lettest at få et flot resultat med - uden så mange bobler.
Hvis man øver sig lidt kan man samle pladerne med et lille mellemrum så limen fordeler sig selv med den kapillære effekt.

Hvis man skal lave akryl lim, så er det lettest at tage noget "savsmuld" fra akryl arbejdet. Det putter du op i et syltetøjs glas, og hælder acetone på så det dækker. På med låget, og lad det stå til det er opløst.
Acetone svejser også acryl. Det opløser det, fordamper og så hænger det sammen.
Jeg vil også klart anbefale dig lige som Peder og finde noget acrifix, jeg har bygget en del i acryl og bruger altid acrifix 116 og det holder, acrifix 192 skal hærde under uv lys så den skal du ikke bruge med mindre du har noget der afgivet Uv stråler.

Acetone og acryl sammen danner da en lim masse og denne kan da lime mange små ting men ligefrem og bruge den som lim i noget hvor der kommer tryk på ville jeg ikke turde. Husk vand fylder meget på gulvet ;-) samt hvis du får lavet denne lim for tynd så der er for meget acetone vil det medføre små springninger i dit acryl pga overflade spændinger som vil svække dit nye akvarie.
Låst

Tilbage til "Ny i faget?"