Jod tilsætter du ? - afstemning

Forum for generel snak omkring saltvand.

Doserer du jod ?

Afstemning sluttede tirs 30. aug 2016 19:38

Ja
29
50%
Nej
29
50%

Afgivne stemmer: 58

Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Jod tilsætter du ? - afstemning

Indlæg af PederP »

johanne86 skrev:
PederP skrev:Hej.

Spændene. Har ikke vovet mig ud af den tangent endnu.

Er der en med meget erfaring der kan fortælle lidt om overdoserings symptomer, og hvad man ellers skal holde øje med hvis man skulle få lyst at prøve?

Er det ikke som med jern også noget som kan give lidt alger?
Red Sea skriver i deres vejledning, at overdoseringssymptomer ved halogener som iod, brom og flour er:
"Severe regression of the soft tissue of hard corals and pale colors in soft corals. In case of overdosing change 50% of the water and reduce the supplementing dosage by 50%".

Carsten: jeg bruger Red seas testsæt. Det er ok. Man laver et standard glas med en bestemt mængde iod i som farves og sammenligner med akvarievandet.
Det er en andenhånds oplevelse jeg har haft med redsea's anvisninger, som har fået mig til at være ultra forsigtig når det kommer til sporstoffer.
Fik en stor potion koraller i pleje fra min storebror, efter han havde fulgt redsea's "reefcolors" testsæt og anvisninger. Og som følge af det var endt med en jern overdosering af den helt slemme..
Derfor vil jeg gerne lige høre eksperterne her på forum. Om ikke for at tilsætte jod, så at blive lidt klogere :beer:
johanne86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 8220 Brabrand
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af johanne86 »

PederP skrev:
johanne86 skrev:
PederP skrev:Hej.

Spændene. Har ikke vovet mig ud af den tangent endnu.

Er der en med meget erfaring der kan fortælle lidt om overdoserings symptomer, og hvad man ellers skal holde øje med hvis man skulle få lyst at prøve?

Er det ikke som med jern også noget som kan give lidt alger?
Red Sea skriver i deres vejledning, at overdoseringssymptomer ved halogener som iod, brom og flour er:
"Severe regression of the soft tissue of hard corals and pale colors in soft corals. In case of overdosing change 50% of the water and reduce the supplementing dosage by 50%".

Carsten: jeg bruger Red seas testsæt. Det er ok. Man laver et standard glas med en bestemt mængde iod i som farves og sammenligner med akvarievandet.
Det er en andenhånds oplevelse jeg har haft med redsea's anvisninger, som har fået mig til at være ultra forsigtig når det kommer til sporstoffer.
Fik en stor potion koraller i pleje fra min storebror, efter han havde fulgt redsea's "reefcolors" testsæt og anvisninger. Og som følge af det var endt med en jern overdosering af den helt slemme..
Derfor vil jeg gerne lige høre eksperterne her på forum. Om ikke for at tilsætte jod, så at blive lidt klogere :beer:

Jeg har prøvet det samme med red seas jerntilsætning. Testsættet blev ved med at vise for lavt jernindhold, så jeg forsøgte at hæve det med algeboom til følge. Også derfor doserer jeg minimalt med iod i fht deres anbefalinger. Jeg doserer 1 ml af deres iod-blanding til cirka 500 liter vand, de anbefaler 1ml/100L vand.
Men doseringer er jo også meget individuelle afhængig af det enkelte akvariums forbrug, og derfor tænker jeg også at man skal gå forsigtigt frem ligesom alt andet i denne hobby. Og det burde Red Sea måske tydeliggøre lidt mere i deres instruks af deres color program. Men alle deres sporstoffer kan man jo også tilsætte i forhold til det daglige Ca forbrug, idet de skulle være i koncentrationer, der svarer til et konstant forhold til Ca forbrug. Det var ikke den metode jeg benyttede da jeg overdoserede jern, men det burde jeg nok have gjort.

Men uanset dårlig erfaring, så vil jeg stadig mene, at Red Seas overdoseringssymptomer er til at stole på. For hvorfor de ikke skulle være det? De passede i hvert fald fint ved jern-overdosering. :) Red Sea må efter min overbevisning have de rette forhold (udstyr, biologer, kemikere samt videnskabelig litteraturtilgang) til at lave eksperimenter med fx. overdoseringer af diverse tilsætninger. Sådanne eksperimenter tror jeg nu ikke de laver, da jeg forventer at sådanne studier er lavet tidligere og de derfor bare beretter om gængs havbiologi, når de beskriver positive effekter ved optimal dosering og negative effekter ved overdosering af diverse tilsætningsstoffer.
625 liter mixkoralrevsakvarie, 100 liter sump, 3 stk maxspect etheral lamper, maxspect aeraqua duo skummer, 2 stk maxspect gyre 350, GHL profilux 4, kH director og doseringsenheder.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Petercw skrev:Jeg har aldrig tilsat jod.
Jeg har tidligere kørt en maxspect 160w 16000k på 70pct over en 45cm høj balje.

Efter mit skift til 8 stk t5 rør i ati lampe kan jeg se en forskel.
Kan det passe at 8 39w t5 rør giver mere PAR end en maxspect på 70pct på 45 cm dybde?

Hvordan vurdere man ellers om det kan være en fordel at tilsætte jod?

Mvh peter
Hej Peter

Jeg vil tro din Maxspect giver væsentligt mere PAR end dine T5, dog er T5 sikkert mere taknemmeligt og lettere at holde sarte SPS i. Mange af de smukkeste baljer er belyst af T5.

Tegn på jodmangel kan være blege koraller, typisk hvor lyset rammer. Vækst væk fra lyset og manglende røde farver.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af pasex »

pederrevnørd skrev:

Kan det passe at 8 39w t5 rør giver mere PAR end en maxspect på 70pct på 45 cm dybde?

Mvh peter
Hej Peter

Jeg vil tro din Maxspect giver væsentligt mere PAR end dine T5, dog er T5 sikkert mere taknemmeligt og lettere at holde sarte SPS i. Mange af de smukkeste baljer er belyst af T5.

Tegn på jodmangel kan være blege koraller, typisk hvor lyset rammer. Vækst væk fra lyset og manglende røde farver.

Mvh
Peder
Så er det derfor jeg ingen røde koraller har ;) jod skal der til så har alle mine std farver BARE at blive røde ;) he he
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Petercw »

pederrevnørd skrev:

Mvh peter
Hej Peter

Mvh
Peder
Tak Peder :GO

Præcis mine observationer.
Dog kan det sagtens skyldes aldre årsager.
Som du ved har der været lidt udfordringer i mit system :h

Vil du mene at det er værd at måle for, eller blot give det tid?
Evt prøve at tilsætte lidt Jod og se om det har en positiv effekt?

Jeg ved ikke så meget om Jod, men jeg er allerede ved at "forsøge" med næring (Sango), Bio-mate osv.
Måske man kan "gabe over for meget" på én gang? :P
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

pasex skrev:
pederrevnørd skrev:

Mvh peter
Hej Peter

Mvh
Peder
Så er det derfor jeg ingen røde koraller har ;) jod skal der til så har alle mine std farver BARE at blive røde ;) he he
Jeg tænker det samme...
Jeg tænker dog også at der kan være andre årsager, og at det måske kan være rart at blive lidt klogere, inden man begynder at dosere mere kemi..? :h
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Jeg tror du skal vente, ellers ser du ikke hvad der virker i din balje.
For mange ting på een gang er ikke godt.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

pederrevnørd skrev:Jeg tror du skal vente, ellers ser du ikke hvad der virker i din balje.
For mange ting på een gang er ikke godt.

Mvh
Peder
Smukt - Det nemmeste er jo at vente :beer:
omt
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hillerød, Danmark

Indlæg af omt »

Jeg har nu doseret jod i en måned og er nu ret sikker på at jeg kan se resultaterne.

F.eks. er der tydelig forandring på en Echinopora, som siden jeg fik den har været noget kedelig brun.
Den er over de seneste par uger blevet mere og mere orange og er efterhånden blevet ret flot, jeg vil tro det er pga. jod'en, da jeg ikke har ændret andet.
Echinopora.jpg
Ole M. Thomsen, Hillerød.
Diamantakvarium 250 liter. Blandet koraller og fisk.
Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
13
Postnummer: 2450 København SV
Geografisk sted: Kastrup

Indlæg af Macdoo »

Jeg er lige begyndt at tilsætte det i min balje. De grønne farver mangler dybte og er også begyndt på no3 da jeg næsten heller ikke har noget af det.
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

omt skrev:Jeg har nu doseret jod i en måned og er nu ret sikker på at jeg kan se resultaterne.

F.eks. er der tydelig forandring på en Echinopora, som siden jeg fik den har været noget kedelig brun.
Den er over de seneste par uger blevet mere og mere orange og er efterhånden blevet ret flot, jeg vil tro det er pga. jod'en, da jeg ikke har ændret andet.
Echinopora.jpg
Hejsa,

Om det er joden, skal jeg ikke kune sige herfra - men det "lugter" da derhen ad :y
Smuk er den ihvert fald, og bliver spændende at se udviklingen på den - den er formentlig slet ikke færdig med at udfarve.

Glæder mig over din succes.

Mvh
Peder
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"