PederP skrev:johanne86 skrev:PederP skrev:Hej.
Spændene. Har ikke vovet mig ud af den tangent endnu.
Er der en med meget erfaring der kan fortælle lidt om overdoserings symptomer, og hvad man ellers skal holde øje med hvis man skulle få lyst at prøve?
Er det ikke som med jern også noget som kan give lidt alger?
Red Sea skriver i deres vejledning, at overdoseringssymptomer ved halogener som iod, brom og flour er:
"Severe regression of the soft tissue of hard corals and pale colors in soft corals. In case of overdosing change 50% of the water and reduce the supplementing dosage by 50%".
Carsten: jeg bruger Red seas testsæt. Det er ok. Man laver et standard glas med en bestemt mængde iod i som farves og sammenligner med akvarievandet.
Det er en andenhånds oplevelse jeg har haft med redsea's anvisninger, som har fået mig til at være ultra forsigtig når det kommer til sporstoffer.
Fik en stor potion koraller i pleje fra min storebror, efter han havde fulgt redsea's "reefcolors" testsæt og anvisninger. Og som følge af det var endt med en jern overdosering af den helt slemme..
Derfor vil jeg gerne lige høre eksperterne her på forum. Om ikke for at tilsætte jod, så at blive lidt klogere

Jeg har prøvet det samme med red seas jerntilsætning. Testsættet blev ved med at vise for lavt jernindhold, så jeg forsøgte at hæve det med algeboom til følge. Også derfor doserer jeg minimalt med iod i fht deres anbefalinger. Jeg doserer 1 ml af deres iod-blanding til cirka 500 liter vand, de anbefaler 1ml/100L vand.
Men doseringer er jo også meget individuelle afhængig af det enkelte akvariums forbrug, og derfor tænker jeg også at man skal gå forsigtigt frem ligesom alt andet i denne hobby. Og det burde Red Sea måske tydeliggøre lidt mere i deres instruks af deres color program. Men alle deres sporstoffer kan man jo også tilsætte i forhold til det daglige Ca forbrug, idet de skulle være i koncentrationer, der svarer til et konstant forhold til Ca forbrug. Det var ikke den metode jeg benyttede da jeg overdoserede jern, men det burde jeg nok have gjort.
Men uanset dårlig erfaring, så vil jeg stadig mene, at Red Seas overdoseringssymptomer er til at stole på. For hvorfor de ikke skulle være det? De passede i hvert fald fint ved jern-overdosering.

Red Sea må efter min overbevisning have de rette forhold (udstyr, biologer, kemikere samt videnskabelig litteraturtilgang) til at lave eksperimenter med fx. overdoseringer af diverse tilsætninger. Sådanne eksperimenter tror jeg nu ikke de laver, da jeg forventer at sådanne studier er lavet tidligere og de derfor bare beretter om gængs havbiologi, når de beskriver positive effekter ved optimal dosering og negative effekter ved overdosering af diverse tilsætningsstoffer.
625 liter mixkoralrevsakvarie, 100 liter
sump, 3 stk maxspect etheral lamper, maxspect aeraqua duo
skummer, 2 stk maxspect gyre 350, GHL profilux 4, kH director og doseringsenheder.