kirurg i flok??

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

kirurg i flok??

Indlæg af nielsk »

Hej er der nogen som har erfaringer med at købe 2-4 af samme kirurgart som ganske små?
Jeg overvejer at købe enten alm. blå eller gul til mit 325 L. Vil det mindske aggressionerne hvis de vokser op sammen og har hieraki fra starten - eller er det bare ønsketænkning fra min side :roll:
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Det er nok letter jo flere sammen 2 stk går bare normalt ikke
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Så længe dit akvarie ikke er større ned 325 liter, vil jeg tro det er ønsketænking. Jeg havde 3 paletkirurger i et 576 liters, og der var tydligvis en som var "under dog" der.
Hvad er iøvrigt en "almindelig blå" kirurg?
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

jeg har haft 2 paletkirurg i mit 720 liters, det gik fint uden nogen form for stridigheder. Desvære lå den ene ret tør på gulvet en morgen.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
nielsk
Reactions:
19

Indlæg af nielsk »

hmm. de svar bliver man jo ikke helt rigtigt klogere på. Men selvfølgelig er det heller ikke sikkert at der er noget endeligt svar. Fisk har jo ikke samme temperament selvom de tilhører samme art :|
Håbede bare at fx. 3 paletter eller gule kirurger kunne enes hvis de voksede op sammen i samme akvarie.
Der er nok ikke andet for end at prøve sig frem og krydse fingre. Blev bare lidt inspireret af akvariet i Storcenter Nord i Århus, de har en flok på 15-20 små til mellem gule kirurger - der bliver aggressionerne selvfølgelig delt mellem mange....
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V

Indlæg af Mikkel E »

Chances for at de kan enes bliver større når du sætter dem i på en gang. Dog er det langt fra sikkert at de vil enes, og det gør det ikke bedre af at dit akvarie ikke er særligt stort. En anden ting er, at det vil være næsten umuligt at indføre en ny kirurg af samme slags til dem der er i akvariet i forvejen. Så hvis du vil prøve at tage chancen, så køb en flok på 3+, dog ville jeg ikke turde i et 325 l.
ChristianK
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af ChristianK »

I Marine Fishes skriver Scott W. Michael, at absolut minimum for hold af de små arter kiruger er 500+ liter.

Så kan du konkludere, hvad du vil.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Jeg har haft en Z. scorpas i et 250 liters og den havde det meget fint.
Så de tal holder ikke helt.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Jeg har haft 5 forskellige kiruger i mit 430 liter uden problemer.
ChristianK
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af ChristianK »

*for at holde dem i flok i fuldvoksen størrelse selvfølgelig, min fejl.
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
21
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Hej Niels

Hvis den, du kalder den almindelige blå kirurgfisk er den såkaldte blå kirurgfisk, Acanthurus coeruleus ( link ), skal du være varsom, hvis du ager at holde dem sammen med de gule, Zerasoma flavescens. Jeg har selv måtte opgive tanken efter at have læst, at Acanthurus coeruleus aldrig vil acceptere den gule, hvilket sikkert skyldes, at de blå selv er gule som ungdyr.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

nyberg skrev:Hej Niels

Hvis den, du kalder den almindelige blå kirurgfisk er den såkaldte blå kirurgfisk, Acanthurus coeruleus (http://www.fishbase.org/comnames/Common ... ctr=214976), skal du være varsom, hvis du ager at holde dem sammen med de gule, Zerasoma flavescens. Jeg har selv måtte opgive tanken efter at have læst, at Acanthurus coeruleus aldrig vil acceptere den gule, hvilket sikkert skyldes, at de blå selv er gule som ungdyr.
Der har jeg så lige den modsatte oplevelse af de to fisk.
Jeg ahr en af hver, og har haft dem siden de ikke var meget større end
en 5 krone. De svømmer helt fredeligt rundt sammen, og faktisk stort set uadskillige. Hvor den ene er, er den anden også.
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
21

Indlæg af nyberg »

@Carsten: Dejligt at høre, at det kan lade sig gøre. Men jeg mener, at det bl.a. er på Meerwasser-lexikon, at jeg læste om skrækhistorier mellem disse to. Det kunne være, at man en dag skulle driste sig til en A. coeruleus. Den er efter min mening en super flot kirurgfisk.
nielsk
Reactions:
19

Indlæg af nielsk »

Ja så kom kirurgflokken i baljen :K

nu er jeg ejer af mine første kirurgfisk og her på andet døgn går det over alt forventning. Jeg købte 3 stk palet xs på 3-5 cm´s længde og de er stort set uadskillige lige nu og ingen stridigheder. De følges ad rundt i mit 325 L og æder alt hvad jeg præsenterer for dem :D
Om natten sover de i samme hule koralsten, ser faktisk temmeligt hyggeligt ud.
De har haft lidt hvide pletter, håber bare det er stress, det ser aftagende ud nu..
Desværre vil de ikke pudses, selvom begge dannebrogsrejer har forsøgt.

Min C.bispinosus er stadig "tank-master" men han accepterede dem efter et par timer - var ellers lidt nervøs for om den blå farve ville provokere ham for meget.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Det går godt i begyndelsen, indtil de skal finde rangordnen
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

jeg har hørt nogen sætter et spejl op for at distrahere dem, når det går vildest til...
nielsk
Reactions:
19

Indlæg af nielsk »

Ok, den med spejlet lyder meget fornuftig - i bedste kampfiskestil :D

Ja stridigheder undgår jeg helt sikkert ikke, håber bare de ikke bliver for voldsomme når de forhåbentligt vokser op sammen....

Ellers bliver der nok en billig palet ( eller 2 ) til salg herinde, men så er forsøget da prøvet.

Var lige forbi Storcenter Nord og se lidt på tanken og deres kirurgflok ( bor 300 meter derfra ). De tager godtnok også nogle ture med hinanden!!
heldigvis lever den sidste paletkirurg stadig og ser ud til at trives.

Deres bundlag er næsten dækket af boblealger nu, akvariet fremstår virkeligt som et eksempel på hvordan man ikke skal starte op!!!
Meningsløst alle de kirurger, anthias osv. som indtil videre har ladet livet i den balje. Det eneste gode er de formentligt fattige lokale som har tjent lidt på at fange dem - resten er spild :?
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

lyder surt med stor center nord :(

kommer der ikke nogle billeder af den indtil videre harmoniske flok :D
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 3760 Gudhjem
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

nielsk skrev:Ok, den med spejlet lyder meget fornuftig - i bedste kampfiskestil :D

Ja stridigheder undgår jeg helt sikkert ikke, håber bare de ikke bliver for voldsomme når de forhåbentligt vokser op sammen....

Ellers bliver der nok en billig palet ( eller 2 ) til salg herinde, men så er forsøget da prøvet.

Var lige forbi Storcenter Nord og se lidt på tanken og deres kirurgflok ( bor 300 meter derfra ). De tager godtnok også nogle ture med hinanden!!
heldigvis lever den sidste paletkirurg stadig og ser ud til at trives.

Deres bundlag er næsten dækket af boblealger nu, akvariet fremstår virkeligt som et eksempel på hvordan man ikke skal starte op!!!
Meningsløst alle de kirurger, anthias osv. som indtil videre har ladet livet i den balje. Det eneste gode er de formentligt fattige lokale som har tjent lidt på at fange dem - resten er spild :?
er det ikke hvad der kan forventes i så nystartet rev med alle de fisk
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V

Indlæg af Mikkel E »

Egentlig et ret godt eksempel på, at selvom man har en kæmpe balje og en masse dyrt udstyr, kan man ikke springe opstartfasen over.
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
21

Indlæg af nyberg »

Uanset opstartsfasens længde er det ikke givet, at man kunne have undgået en eller anden grad af alger på bundlaget. Så længe det kun er bundlaget, der er dækket, er det nok os alge-fobiske saltvandsakvarister, der er mest påvirket af det. Det er utopi at tro, at et privat sponsoreret akvarie på et offentligt sted, der skal lokke kunder til, skal stå tomt i en måned for at komme over en sådan algefase. Så hellere tage en ekstra måned med alger på bunden.

Jeg har i hvert fald fuld tillid til, at Claes har styr på det, så længe han får de midler, der skal til. Han er vant til at opsætte og drive saltvandsakvarier rundt om i landet. Alt i alt synes jeg også, at akvariet er flot. Der er plads til udvikling, men det skal nok gå den rigtige vej.
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

han ved da hvad han laver, men er nok blevet presset af ledelsen til bare at få smidt noget liv i koste hvad det vil. BAre det så gosdt til åbeningen af afdelingen!!!
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"