...og tak. Dit eget er jo også ved at komme godt efter det!

Jeg er ikke i tvivl om at det ville kunne lade sig gøre i et akvarie med blødkoraller og LPS (Kender en som har gjort det)jonas _sandager skrev:Hey.
Endeligt, langt om længe, har jeg fået taget mig sammen til at få sat et stykke blød slange mellem returpumpe og pvc, en operation der var lige ved at blive nervepirrende, da jeg havde fået købt forkert ind, så delene ikke passede het sammen, og jeg måtte køre uden sump hen over en nat. Men et varmelegeme i dt og lidt mindre rolig nattesøvn var heldigvis alt hvad det kostede. Det hjalp dog heldigvis helt enormt på støjniveauet.
Sagen er så bare, at nu er det endnu mere irriterende at skulle høre på min tunze 9002, der står og brummer og bobler. Derfor er jeg nået derti, at der skal en ny skummer til! Eller skal der nu også det? Jeg har kig på en Innovative Marine Aquagagdet Skimmate. Den får gode anmeldelser, skulle larme begrænset, men skumme rigtig godt, i forhold til sin størrelse.
Dog er jeg kommet i tvivl om det faktisk er nødvendigt med en skummer. Jeg har meget lidt næring i akvariet, og har faktisk måttet sætte fodringen op for at få lidt mere farve på koraller. Desuden skifter jeg 10% vand hver uge, og støvsuger godt ved den lejlighed.
Er der nogen der har en idé om hvorvidt det faktisk er nødvendigt med skummer? Alle erfaringer modtages gerne
Hov, læste dit sidste indlæg som om du slet ikke havde noget i akvariet endnu. Så havde det jo ikke været nogen sag at køre uden skummerdyne skrev:masse af sten i sumpen og en ats på så er du kørene
men bare min mening og så skift lidt vand
Ja. Det er nok lidt optimistisk, er jeg bange for. Jeg tror egentlig dit refugium er størst. Jeg har jo også andre rum i sumpen. Men kan godt forstå du er træt af at have skummeren i DT. Har du eget overvejet en hob?Meller skrev:Det kunne være vildt fedt hvis man kan nøjes med biologisk filter :O nu sidder min skummer jo i selve kavriet og det ville jeg da helt vildt gerne slippe formen nu er mit refugium hvis også lidt mindre? også har jeg en fisk mere
så slipper nok ikke
Har du nogle nye billeder af baljen?
Som ønsketMeller skrev:Har du nogle nye billeder af baljen?
Ja. Dem har jeg også haft kig på i noget tid. Desværre er jeg ret sikker på at Berlin Airlift er for stor til at kunne være i min sump - eller faktisk over, da der er meget lidt plads fra vandoverfladen til loftet i sumprummet :/AndersGS skrev:Der er jo også de oldskool luftdrevne, fx en Red sea BERLIN med en kvali luftpumpe er så godt som lydløs. Den skummer endda fint foruden den vitale tilførsel af ilt.