54 liter nano - 60 liter sump - LPS og softies

Forum for Akvarier 0 -> 100 Liter
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - nu med koraller og bille

Indlæg af jonas _sandager »

Hehe. Får jeg dem til at gro, så skal der nok komme frags af dem når de er klar til det :)
...og tak. Dit eget er jo også ved at komme godt efter det! ;)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Hey.
Endeligt, langt om længe, har jeg fået taget mig sammen til at få sat et stykke blød slange mellem returpumpe og pvc, en operation der var lige ved at blive nervepirrende, da jeg havde fået købt forkert ind, så delene ikke passede het sammen, og jeg måtte køre uden sump hen over en nat. Men et varmelegeme i dt og lidt mindre rolig nattesøvn var heldigvis alt hvad det kostede. Det hjalp dog heldigvis helt enormt på støjniveauet.
Sagen er så bare, at nu er det endnu mere irriterende at skulle høre på min tunze 9002, der står og brummer og bobler. Derfor er jeg nået derti, at der skal en ny skummer til! Eller skal der nu også det? Jeg har kig på en Innovative Marine Aquagagdet Skimmate. Den får gode anmeldelser, skulle larme begrænset, men skumme rigtig godt, i forhold til sin størrelse.
Dog er jeg kommet i tvivl om det faktisk er nødvendigt med en skummer. Jeg har meget lidt næring i akvariet, og har faktisk måttet sætte fodringen op for at få lidt mere farve på koraller. Desuden skifter jeg 10% vand hver uge, og støvsuger godt ved den lejlighed.
Er der nogen der har en idé om hvorvidt det faktisk er nødvendigt med skummer? Alle erfaringer modtages gerne :)
Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Postnummer: 9750 Østervrå
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Gizze »

jonas _sandager skrev:Hey.
Endeligt, langt om længe, har jeg fået taget mig sammen til at få sat et stykke blød slange mellem returpumpe og pvc, en operation der var lige ved at blive nervepirrende, da jeg havde fået købt forkert ind, så delene ikke passede het sammen, og jeg måtte køre uden sump hen over en nat. Men et varmelegeme i dt og lidt mindre rolig nattesøvn var heldigvis alt hvad det kostede. Det hjalp dog heldigvis helt enormt på støjniveauet.
Sagen er så bare, at nu er det endnu mere irriterende at skulle høre på min tunze 9002, der står og brummer og bobler. Derfor er jeg nået derti, at der skal en ny skummer til! Eller skal der nu også det? Jeg har kig på en Innovative Marine Aquagagdet Skimmate. Den får gode anmeldelser, skulle larme begrænset, men skumme rigtig godt, i forhold til sin størrelse.
Dog er jeg kommet i tvivl om det faktisk er nødvendigt med en skummer. Jeg har meget lidt næring i akvariet, og har faktisk måttet sætte fodringen op for at få lidt mere farve på koraller. Desuden skifter jeg 10% vand hver uge, og støvsuger godt ved den lejlighed.
Er der nogen der har en idé om hvorvidt det faktisk er nødvendigt med skummer? Alle erfaringer modtages gerne :)
Jeg er ikke i tvivl om at det ville kunne lade sig gøre i et akvarie med blødkoraller og LPS (Kender en som har gjort det)
Men ville ikke turde det med SPS. I princippet kunne man jo have en skummer til at stå i sumpen og så starte den op, hvis værdierne steg.
Jeg ville i hvert fald ikke smide skummeren væk og så bare håbe på det gik :wink:
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - Skummer eller ej?

Hehe. Nej, smide den væk, ville nok ikek være den bedste løsning - selvom jeg godt lidt kunne have lyst. Som sagt har jeg en anden i kikkerten. Det var bare at det slog mig, at det virkede lidt kontraintuitivt at smide en bedre skummer på, der hiver mere skidt ud af akvariet, når jeg lige nu prøver at få lidt mere skidt i.
Men det kan godt være at det er 'lige nu', jeg skal overveje. Bare fordi det er sådan nu, betyder jo ikke at det er det om et par måneder :)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Det kan i øvrigt lade sig gøre at køre uden skummer i et nabo med SPS. Jeg har set flere på nano-revet.com der gør det. Blandt andre ham her.http://www.nano-reef.com/topic/296235-3 ... llon-long/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det betyder selvfølgelig ikke at det er noget man skal prøve at efterfølge :)
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 7400 Herning
Geografisk sted: Birk(Herning)

Indlæg af dyne »

ja jeg gør da også men har jo heller ik meget i akvariet endnu
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Det er næsten lidt snyd, så, syntes du ikke? :D
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 7400 Herning
Geografisk sted: Birk(Herning)

Indlæg af dyne »

masse af sten i sumpen og en ats på så er du kørene
men bare min mening og så skift lidt vand
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 9400 Nørresundby

Indlæg af Meller »

Det kunne være vildt fedt hvis man kan nøjes med biologisk filter :O nu sidder min skummer jo i selve kavriet og det ville jeg da helt vildt gerne slippe for :) men nu er mit refugium hvis også lidt mindre? også har jeg en fisk mere :p så slipper nok ikke :)
Har du nogle nye billeder af baljen? :)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

dyne skrev:masse af sten i sumpen og en ats på så er du kørene
men bare min mening og så skift lidt vand
Hov, læste dit sidste indlæg som om du slet ikke havde noget i akvariet endnu. Så havde det jo ikke været nogen sag at køre uden skummer ;)
Men ja, ATS er helt sikkert også noget der overvejes. Problemet er lidt at jeg faktisk max har 5 cm luft på hver sideaf sumpen. Så der er ikke meget plads tilden slags.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Meller skrev:Det kunne være vildt fedt hvis man kan nøjes med biologisk filter :O nu sidder min skummer jo i selve kavriet og det ville jeg da helt vildt gerne slippe for :) men nu er mit refugium hvis også lidt mindre? også har jeg en fisk mere :p så slipper nok ikke :)
Har du nogle nye billeder af baljen? :)
Ja. Det er nok lidt optimistisk, er jeg bange for. Jeg tror egentlig dit refugium er størst. Jeg har jo også andre rum i sumpen. Men kan godt forstå du er træt af at have skummeren i DT. Har du eget overvejet en hob?
Anyway. Det ender nok med en aqua gadget skummer til mig. Tvivler på jeg har nerverne til skummerløs :wink:

Og jeg skalnok lige prøve at få taget et billede en af dagene :)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Meller skrev:Har du nogle nye billeder af baljen? :)
Som ønsket ;)
FTS fra i dag
Billede
Montierne begynder laaangsomt at få lidt farve (hvilket man så ikke kan se på billedet, tilsyneladende)
Billede
En ny hystrix, der allerede vokser godt
Billede
Og en ny fungia, som kameraet ikke rigtigt kan fange farven på
Billede

Så ud over nøgensnegle og næringsmangel, så går det fint i det lille akvarie
Senest rettet af jonas _sandager lør 28. sep 2013 21:11, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Mht. skummer eller ej - så mener jeg ikke du behøver skummeren for dens rensende effekt, det kan du sagtens klare via vandskifte. Men en anden vigtig funktion skummeren har og måske næsten den vigtigste er beluftning af vandet og det skal man altså ikke undervurdere.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Det er nok en god pointe, Anders. Jeg tror også ideen om at køre skimmerløs er droppet. Så er spørgsmålet jo bare om jeg skal beholde tunzen, købe en skimmate, eller finde noget helt tredje.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Der er jo også de oldskool luftdrevne, fx en Red sea BERLIN med en kvali luftpumpe er så godt som lydløs. Den skummer endda fint foruden den vitale tilførsel af ilt.
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 3400 Hillerød

Indlæg af TOSTRA »

Bliver der egentlig tilført ilt af en skummer med f.eks. nålehjul? Den hiver jo ikke luft med ned, men "skaber" bare luftboblerne nede i vandet, så der kommer vel ikke mere ilt end der var i forvejen?

Fedt akvarie, forresten :-)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

AndersGS skrev:Der er jo også de oldskool luftdrevne, fx en Red sea BERLIN med en kvali luftpumpe er så godt som lydløs. Den skummer endda fint foruden den vitale tilførsel af ilt.
Ja. Dem har jeg også haft kig på i noget tid. Desværre er jeg ret sikker på at Berlin Airlift er for stor til at kunne være i min sump - eller faktisk over, da der er meget lidt plads fra vandoverfladen til loftet i sumprummet :/
God idé ellers :)

@Tostra: De fleste nålehjulsskummere (dem alle sammen?) har vel også et luftindtag, hvorigennem der suges luft ned?
Og tak :)
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af TOSTRA »

Det ved jeg ikke, jeg har aldrig haft en :-)
Brugeravatar
gnizten
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af gnizten »

Alle Skummere hiver luft via luftslange, hvad enten de er Nålehjul, Nethjul, eller Venturi drevene. :-) ,Bliver der ikke tilfør luft, vil der ikke kunne laves skum.
Mange hilsener
Tom.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Jeg er kommet til at købe mig et digitalt spejlrefleks :oops:
Så nu skulle der lige leges.
Der er ikke gjort andet ved billederne end lidt beskæring, men alle konstruktive kommentarer er velkomne, da jeg stadig har meget at lære :)
Billede
Billede
Billede
Billede
Jeg kan slet ikke få den fede flourcerende farve frem i fungiaen. Men discosomaerne ser en del federe ud end de gør i virkeligheden :D
Billede
Billede
Billede
Billede
Her er der også problemer med farverne
Billede

Al kritik er velkommen! (og specielt den konstruktive)
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af TOSTRA »

Du kunne jo lege lidt med Photoshop?
Normalt hjælper det helt vildt at fortælle den, hvad på billedet, der er helt sort. Og også hvad der er hvidt. Det fjerner det grå lag, der er over mange "rå" billeder. Dit kamera har ikke så meget af det, så det ændrer ikke så meget:
Zoa blackpoint.png
Det kan du gøre i "Levels"

Så kan du skrue lidt op for farverne, hvis du vil have dine koraller til at se lidt bedre ud. Det gør du i "Hue and saturation"
Der kan du evt. også nøjes med at skrue op for nogle farver.
Her har jeg jo nok overdrevet lidt:
Zoas saturation.png
Og når du allerede er i Sue/saturation, kan du jo lege lidt og ændre farverne :-)
Zoas hue.png
Jeg kører kun sjældent mine egne billeder igennem Photoshop, da jeg synes det tager for lang tid at åbne, men Jeg synes da helt sikkert, at du skulle prøve! :-)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Ja, al efter bearbejdning en har jeg en nogenlunde idé om. Det var mere fototeknisk jeg leder efter lidt råd ;) Netop derfor har jeg ikke lavet noget efter bearbejdning på, så man bedre kan se fejlene.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Jeg Bruger at rette Kamera Mod en Hvid flade inden akvariet,hvidbalance er en glemt Kunst og jeg har en IDE om Hvordan det Ser ud i virkelighedn og jeg Kunne adrig finde paa beskäre et godt billed. ud af 100 billeder har jeg maaske et par gode det er Lettere at FAA det rigtig med film Syntes jeg Men noget Problematisk at scanne negativer
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Hej Ole.
Jeg vil helt sikkert prøve at rode med hvidbalancen.
Hvad bruger du af hvid plade?
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Indlæg af jesper/aarhus »

Hvis skummere larmer, og du alligevel overvejer helt at droppe skummeren, hvorfor så ikke i første omgang sætte den på et tænd/sluk ur?
Så kan den vel køre de timer, hvor du alligevel sover / er på job, og så være slukket mens du er hjemme....
100 *100 * 50 cm cube
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Hej Jesper.
Jeg har altid hørt, at hvis man skal have skummer, så skal den køre 24/7. Så derfor har jeg ikke lige overvejet den løsning. Men kan se at der er flere der har skrevet om det på det seneste, så måske kan man faktisk gøre det på den måde...
Dog har mine skummerproblemer ændret sig til det bedre, efter jeg har lavet et par justeringer. For det første har jeg sat fodringen betragteligt op, for at få mere næring til korallerne,
hvilket har gjort at den nu skummer rigtig godt. Desuden har jeg gjort den meget grundigt ren, hvilket også har hjulpet på lyden. Så faktisk er ideen med at fjerne skummeren lagt på hylden.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

In other news, så har jeg, som sagt, i et par uger fodret godt og rigeligt, for at hæve no3, så korallerne kan få lidt farve. Dog er det endnu ikke lykkedes mig at få den op i det målbare, så næste skridt bliver at tilføje en fisk mere (en tail spot blenny) som skulle komme i efter efterårsferien. Efter dette kan et yderligere skridt blive at fjerne cheatomorpha og endelig at fjerne et par sten fra sumpen. Men det bliver taget ét skridt ad gangen :)
Det skal selvfølgelig også lige nævnes, at der ikke er kommet nogen algeopblomstring af betydning, hvilket jeg tager som tegn på at fosfaten stadig er under kontrol.
Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Postnummer: 9750 Østervrå

Indlæg af Gizze »

Jeg elsker dit akvarie og læser med, hver gang du opdaterer :-)
Men jeg har mistet overblikket over, hvilke fisk du egentlig har i nu ?
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Hehe. Tak for det :) Det er sgu godt at høre fra en med et akvariet som dit!
Det kan jeg egentlig godt forstå. Jeg har snart ævlet så meget om ideer jeg har haft, at overblikket må være røget for de fleste. Men altså, lige nu er der 2 små klovne og en kardinal.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Der kan man se...
Med alt det halløj med aflyste de Jong ture og hvad dertil følger, ser det ikke ud til at jeg skal have en tamil spot blenny alligevel. Øv bøv. Er der nogen der har set sådan nogen hos danske forhandlere? Ellers bliver andet valget nok en bicolor blenny. De skulle have stort set ens adfærd med tsb'en, men ser ikke helt så fine ud, syntes jeg.
Besvar

Tilbage til "Akvarier 0 -> 100 Liter"