ROWA PO4 tester?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
12
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

ROWA PO4 tester?

Indlæg af Petercw »

Hej med jer,

Nu er jeg ved at starte mit nye system op herhjemme, så jeg vil gerne være på forkant med de problemer jeg har haft med mine tidligere akvarier, nemlig PO4 problemer.

Jeg har haft så mange testsæt af forskellige mærker, og ingen af dem viser det samme og målingerne svinger fra gang til gang med samme test sæt (samt de er umådelig svære at aflæse korrekt i de utydelige farve skemaer.)

Nu har jeg forsøgt at bestille ROWA PO4 test sæt fra Carsten hos Decocean, denne her: http://www.decocean.dk/shop/p/1879" onclick="window.open(this.href);return false;

Er det et test sæt som i kender og måske nogen kan dele erfaringer omkring?
Jeg er i søgen efter af opnår så høj præcision som muligt, da jeg gerne vil til bunds i de PO4 problemer, som jeg altid har haft.

Der har altid været lidt alger og jeg har altid kunne måle PO4 i vandet. Hvor meget aner jeg ikke og det er hvad der egentlig frustrere mig mest, at være uvidende om hvor omfattende problemet egentlig er.

Jeg har så samtidig bedt Carsten om at skaffe mig en PO4 reaktor hjem, så jeg kan starte op med rowaphos. Jeg kan læse at mange af jer har gode erfaringer med dette :h

Håber i vil dele lidt erfaring omkring jeres forhold til PO4 målinger med div. test sæt og hvad i bruger eller kan anbefale?

Mvh Peter
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: ROWA PO4 tester?

Indlæg af Carsten »

Til almindeligt brug er der stort set kun 2-3 mærker der fungerer.
Rowa og Hanna er de mest udbredte. Hanna lider lidt under at glas skal være pinligt rene, for at give et korrekt tal, og at den tid man har til at opløse pulveret, er meget kort. Det tredje mærke som jeg kender, af omtale er Redsea pro, men det har vist nok en lidt problematisk aflæsning af værdierne
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
12
Postnummer: 8660 Skanderborg

Indlæg af KasperT »

Mine erfaringer er at Red Sea Pro er fint til at finde ud af om der er over eller under 0,1. Den lave del af skalaen er umulig at læse, men har man brugt den lidt kan man se at farven bliver lysere jo mindre PO4 der er. Men at bruge den til at finde ud af om du har 0.08 eller 0.02 er umuligt.

Hanna synes jeg er bedre, hvis glasset er beskidt måler den altid for højt. Så hvis man får en måling der er tilfredstillende lav, så vil jeg godt turde stole på den.
For høje målinger er svære fordi det enten skyldes høj PO4 eller fejl fra din side.
Der kan en kombi af red sea og Hanna være god synes jeg.
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions: 47
18
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Du behøver såmænd ikke teste hvis du har lidt algevækst. Nedbring fosfat vha. RowaPhos. Jeg har kun testet 2 gange i løbet af 6 år ;-)
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
12

Indlæg af Petercw »

Nu er det jo en ny balje, som jeg er ved at starte op.
Jeg bryder mig ikke om at famle i blinde, når jeg skal sende mine kære fisk og koraler over i baljen. Derfor vil jeg netop teste og være sikker på, at mit resultat er troværdigt, inden jeg putter levende i baljen.

Jeg har ikke haft noget levende i endnu, andet end levende sand og levende sten, men jeg har stadig kunne måle PO4 med de billige test sæt. Jeg tør ikke putte mine fisk og koraler i, før jeg er sikker på at forholdene er i orden.

Derfor min søgen efter præcise sæt, som man kan stole på :y

- Og egentlig synes jeg også det er spændende, med vandets kemi. Jeg kan godt lide at følge med i hvad der sker i baljen.
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions: 2
16
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Schwensen »

Troede du var tilhænger af dr. tims?
Er der mon ikke én i nærheden, som vil teste dit vand for dig? Hvis akvariet har kørt i et par måneder og står uden alger, nitrit og ammoniak, så burde du være klar til at tilføre de første par fisk ?
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
12

Indlæg af Petercw »

Schwensen skrev:Troede du var tilhænger af dr. tims?
Er der mon ikke én i nærheden, som vil teste dit vand for dig? Hvis akvariet har kørt i et par måneder og står uden alger, nitrit og ammoniak, så burde du være klar til at tilføre de første par fisk ?
Jeg er skam tilhænger af Dr Tims.
Jeg er også startet op med hans "one and only", samt nogle døde sten og nogle sten fra min aktuelle balje (som jeg ved er helt fri for sygdomme og div skadedyr).
Jeg har bare kombineret det med levende sand.

Jeg gider ikke de levende sten fra butikkerne, for de er altid fyldt med skidt og møg. I hvert fald hos de butikker i mit område.

De fleste af mine sten har stået et år i mit aktuelle akvarie, derfor jeg omtaler dem som levende sten :y

Baljen har ikke kørt et par måneder, men ca 3 uger med one and only og levende sand og sten.

Min NO2 er nul og NO3 ligger omkring små to stykker.

Jeg synes bare det var interessant at spørge hvad i andre bruger, til at teste for PO4, for det er jo én af de få ting som faktisk er vigtige at teste for (hvis der altså er observeret alger eller problemer)
Jeg har selv flere, bla. et Salifert sæt, til at teste med. Det er nok det værste sæt jeg har prøvet til PO4 hidtil. Det er umuligt at danne et bare nogenlunde overblik med Salifert :h
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"