IIIiiihhh Cyano til endnu en nybegynder!!

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

IIIiiihhh Cyano til endnu en nybegynder!!

Indlæg af charlie saltvand »

Hejsa.

Har haft gang i en (mini) cyklus, da jeg har købt brugt tank, med LR osv....se evt denne tråd :wink: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=60321" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er gået fint indtil nu ( startet d2/6), der er MASSER af hitchhiker liv, div. orme, masser af snegle, en (alt for stor) blåbenet erimit. En del elefantøre, kenya træer, en lille anemone jeg ikke kender osv.....
Jeg kæmpede lidt med HØJ temp hvorfor jeg slukkede en af de pumper der smider vand fra sumpen (rsm) ud i display tank. Det hjalp på temp! den faldt ca 1½ grad!!! Meget for en lille pumpe syntes jeg. Havde læst om dette problem andet sted og også i andre foraer. :GO Super dejligt.

I fredags lavede jeg hovedrengøring, rensede ruder, rensede bundlag ( meget tyndt lag koral grus), skiftede ca 20 L vand. ALT spillede max og det så super godt ud.
Efter dette (lørdag) er der kommet et udbrud af CYANO i et hjørne at tanken! PIS :G ..... Jeg tænker det er fordi jeg har haft slukket for den pumpe der blæste ned i det hjørne? Kan det være rigtigt?? Den var slukket i 4 5 dage. Der er ellers en del cirkulation i vandet! ( den ene retur pumpe og 2 stk tunze nano. Nå, har selvfølelig tændt pumpen igen og rettet den mere ned i hjørnet, håber det hjælper???? Hvad tror i?
Har helt nye T5 rør i og har lys på 8 timer.
Min no3 er ca 10 og faldende :wink:
Min fosfat er ca 0,4
De andre værdier er lige i øjet.

HVAD fanden gør jeg nu???
Jeg ved fra min tid med saltvand for ca 25 år siden at det møg CYANO kan/vil brede sig MEGET hurtigt... :BA

Skal jeg:
Blive siddende på mine hænder?? = tålmodighed, og regner med at det er en del af min mini start cyklus????? og at det forsvinder igen

Suger CYANO op?? MED bundlag og smider det ud?

Køber noget chemi - halløj ( kan ikke huske hvad det hedder , men har læst herinde at det er effektivt) og hælder i baljen???

Skynder mig at samle min DIY reaktor med Bio-pellets og får den op at kører????

HVAD GØR JEG????
HJÆLP...

Ps. der er ikke fisk/ koraller osv. i baljen endnu, da jeg havde kalkuleret med en mini cyklus og ikke har fået lavet min sump endnu. Dette starter jeg op efter sommerferien :y

Kom frisk med et hurtigt og gerne kvalificeret bud på 1. hjælp.......

Tak for et dejligt forum.
Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Mikolos
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011

Re: IIIiiihhh Cyano til endnu en nybegynder!!

Indlæg af Mikolos »

Hej charlie er ude i det samme så lytter lige med... Jeg har øget min cirkulation og over vejer at rense bundlaget.. Men venter på mit osmose anlæg...

Har også rsm 250 og kæmper også med varme...
henrikp
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 8960 Uggelhuse

Indlæg af henrikp »

Boyds chemiclean det virker
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Indlæg af Ryom »

Jeg ville bare suge alt det cyano op jeg kunne og erstatte med nyt saltvand. Dette kan du sikkert gøre hver dag i et stykke tid. Men det virker - hvis ellers du får det meste op. Hvis du suger meget sand op. Kan du jo vaske det op putte det igen.
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Indlæg af Flemming »

henrikp skrev:Boyds chemiclean det virker
Helt enig! og po4 ned.
Hilsen
Flemming
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af demian »

hej bruger du hane vand eller omvendt osmose
som du sikkert har læst godt flow mindre lys ikke overfodre den dør når den ikke har mere nærring :wink:
hvad med et billed af tanken
har du testet silikat
hvad andre værdier er i øjet :wink:
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Indlæg af dyne »

måske i stedet for at slukke pumpen så åbne låget
hvad model er det er det 130d så kunne du jo tænde blæseren
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

demian skrev:hej bruger du hane vand eller omvendt osmose
som du sikkert har læst godt flow mindre lys ikke overfodre den dør når den ikke har mere nærring :wink:
hvad med et billed af tanken
har du testet silikat
hvad andre værdier er i øjet :wink:
Hej alle, takker for hurtige svar :-)

Har glemt at skrive følgende ind.

Køre selvfølelig med RO vand, osmose vand, venligst udlånt af en erfaren, og ordentlig syg FLINK, saltvands gangster fra Lejre ( tip,se et par indlæg længere oppe) og MANGE tak for dette :beer: og resten købt i minizoo i Tårnby.
Fodre IKKE, da der ikke er noget at fodre......
Mine andre tal er

Temp - nu efter at have tændt sump - retur pumpe 2 igen ml. 27-29 grader
Ph - 8,2
Kh- 14
Magnesium -ca 1500
Kalcium - ca 500
Saltindhold - 1,0255

Tror jeg kan udlede af jeres svar at der IKKE er et entydigt svar?

I anbefaler følgende:

Ned med po4, ( skruer lidt op for min dosering af red sea - no3/po4)
Op med cirkulation ( har jeg gjort igen)

Evt:
Ned med lys (varrighed)
Vand/bundlags skift ( altså mekanisk udryddelse)
Hælde chemiclean i tanken ( det vil jeg prøve) forsinker det så modnongs cyklus?????

Jeg vil i morgen se at få bygget min hjemmelavede reaktor m bio-pellets i, da en sådan blir rost til skyerne på div udenlandske foraer i usa og england mhp. At banke po4 og no3 NED, skal nok smide en tråd ind om dette og samtidigt tage løbende målinger af ovennævnte

Tak for jeres bidrag!
Flemming giver du kaf' og gode råd i min ferie? Håber DU havde en god tur...... :W

Tak.
Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvad med at bruge noget som er langt mere effektiv mod fosfat en det som redsea sælger til en formue?

Hælder du noget i som du ikke behøver, dine værdier er en hel del over normalen.
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

dyne skrev:måske i stedet for at slukke pumpen så åbne låget
hvad model er det er det 130d så kunne du jo tænde blæseren
Hejsa Dyne.
Det er den gamle model red sea 130
Toppen er moddet med ekstra blæsere i 3 stk i alt. De 2 af dem har jeg vendt om så de SUGER luft ind til lys istedet for at blæse ud. Det virkede noget.

Ja, vil køre med den foreste trediedel af låget åbent, og evt åbne helt hvis det blir sommer igen :K

Tak for svar.
Charlie
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Carsten skrev:Hvad med at bruge noget som er langt mere effektiv mod fosfat en det som redsea sælger til en formue?

Hælder du noget i som du ikke behøver, dine værdier er en hel del over normalen.
Hej Carsten.
Tænker du på vsv eller ?..
:sneaky2:

Kom gerne med din viden :y Da jeg er nystartet tænkte jeg at starte med noget "færdig blandet" for lige at banke den værste rust af igen, men er ved at være klar, som kom gerne med hvad du tænker på. Magter dog IKKE balling endnu, da jeg ikke har fået lavet sump/ auto top off/ doseringspumpe system osv endnu....

Og NEJ hælder ikke andet i baljen, jeg syntes også tallene er pænt høje ???? Bruger red sea pro salt.

På forhånd tak
Charlie
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Ryom »

Hvor sikker er du på salt indholdet? Med de høje værdier kunne det tyde på noget højere indhold af salt..
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

charlie saltvand skrev:
Carsten skrev:Hvad med at bruge noget som er langt mere effektiv mod fosfat en det som redsea sælger til en formue?

Hej Carsten.

Kom gerne med din viden :y Da jeg er nystartet tænkte jeg at starte med noget "færdig blandet" for lige at banke den værste rust af igen, men er ved at være klar, som kom gerne med hvad du tænker på. Magter dog IKKE balling endnu, da jeg ikke har fået lavet sump/ auto top off/ doseringspumpe system osv endnu....

Og NEJ hælder ikke andet i baljen, jeg syntes også tallene er pænt høje ???? Bruger red sea pro salt.

På forhånd tak
Charlie
Hej Charlie

Enig med Carsten.

Du har sikkert købt brugte ls, som er loaded med P. Det skal nedunder 0,03 før din P og cyano forsvinder. Brug enten Rowa eller seaklear til dette.

Drop Red Sea, når du har brugt det - bagefter gå over til vodka eller alm. Lagereddike - det er billigt, og fjerner Nitrat. Her skal du gerne have en værdi på 0,5-2

Heldoglykke fremover

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Indlæg af dyne »

oki i 130d modelen er der en blæser bag på virker ret godt du kan vist godt nøjes med at åbne det bagerste låg og lad det stå åben hele sommeren
ellernoget ala denne
http://www.deepoceanshop.dk/teknik/kole ... awind.html" onclick="window.open(this.href);return false;
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

charlie saltvand skrev:

Hej Carsten.

På forhånd tak
Charlie
Peder kom mig i forkøbet.
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Så blev der suget en del af det gamle bundlag ud af baljen. Sikkert en FEJL at putte det i overhovedet!

Jeg har installeret en diy reaktor ( en drikke dunk) med bio-pellets, så nu vil jeg se om de kan gøre en forskel ift. Cyano....... Kan se på flere udenlandske foraer at det virker for de fleste, skal nok måle på no3 og po4 løbende og opdatere herinde.... tænker at nu skal "pillerne" lige igang.

Carsten og Peder..... del gerne ud af jeres viden mht. Vodka, eddike og/eller sukker! Er det samme framgangsmåde som hvis man køre en fuld vsv? Altså finde ud af hvor meget baljen bruger ved at måle, forhøje dosis, måle, osv indtil man finder forbruget? Eller ???

Der er så småt cyano på vej igen samme steder, på trods af højt flow i HELE baljen, så tænker at det er en del af modningsprocessen. Vil sætte mig på mine hænder og vente nu.

Mht mine tal på Calcium, magnesium, som er lidt høje, så syntes jeg sgu det er lidt svært...... bruger salifert, drypper i "til det skifter farve"..... men eh..... er det når jeg drypper en dråbe i og væsken så skifter farve lige rundt om "dråben" i et sekund, eller er det først når al væsken HAR skiftet farve? Der er jo en del dråber til forskel...... tager målinger her i aften og smider ind, jeg syntes også tallene er lidt til den høje side..... mystisk
Go aften.
Charlie
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Ryom »

Det er først når hele væsken har skiftet farve at du skal aflæse værdien
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Go aften i forum :biggrin:

Lige en update på min CYANO situation.

I aftes lavede jeg en rimelig grundig rengøring af de områder der er hårdest angrebet. Har prøvet at tage lidt fotos her til aften ( med en billig "bambus" tablet,) såh beklager kvaliteten!

Her
Cyano og MEGET gerne id af anemonen
Cyano og MEGET gerne id af anemonen
Altså ID af den lille hvide-nærmest-gennemsigtige-grønne-røde-anemone-med-bobler-på-enden-som-er-mest udfoldet om natten........
Og dette
Lang cyano!
Lang cyano!
Temp 25.5
MASSER af flow i vandet
Saltindhold 1.026
Nitrat 2-3 (målt m red sea)
Fosfat 0.2-0.3 (målt m red sea)

Er det "bare" at fortsætte m manul oprensning? Eller seaklear eller ????

På forhånd tak.

Ps. Min skummer er begyndt at slappe en del af, efter no3 er kommet godt ned. I starten brugte jeg red sea - no3/po4.
Så købte jeg en gang bio-pellets ( ja ja, rolig Carsten :dizzy: ) og smed ca 150 g i en hjemmelavet reaktor dunk..... kørte med det i 3 dage, vandet blev farvet og fik et bakterie booste ( alt for meget bio-pellets) fik det råd af en meget erfaren herre at tage det UD af baljen m det samme! Såh det gjorde jeg :y fordelen ved DEN begynder fejl var at no3 og po4 raslede ned.... :naughty: :oops: . no3 faldt fra ca 11 til 4! Og fosfaten faldt også meget. Såh, der er kommet gang i mine sten, men er det DERFOR jeg nu slås med den møg CYANO ?

Kom gerne med gode råd og kommentar.
Go aften.
Charlie
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Du skal stoppe med kulstofbaseret medier, dvs vodka, eddike eller biopellets er minholdning
Det fjerner Nitrat, men kun lidt Po4, som er din virkelige fjende her, og som fremmer Cyano.

Får du fjernet N og bagefter endda oz fjernet P, så ender du formentlig med cyano i baljen, pga ubalance.

Du er ny i faget, ogjeg vil klart mene du skal angribe P med fosfatfjerner, og dvs enten Rowa eller Seaklear - måske Rowa er bedst for dig.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Takker for svaret peder. Jeg undersøger Rowa. Kan det hænge i en sok i bagkammer? Har lavet en medie basket som der er en del flow igennem.

Vh
Charlie
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

charlie saltvand skrev:Takker for svaret peder. Jeg undersøger Rowa. Kan det hænge i en sok i bagkammer? Har lavet en medie basket som der er en del flow igennem.

Vh
Charlie
Jep Charlie

Det kan du sagtens gøre :y

Mvh
Peder
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

pederrevnørd skrev:
charlie saltvand skrev:Takker for svaret peder. Jeg undersøger Rowa. Kan det hænge i en sok i bagkammer? Har lavet en medie basket som der er en del flow igennem.

Vh
Charlie
Jep Charlie

Det kan du sagtens gøre :y

Mvh
Peder
Hep...... Peder er der et bestemt mærke du kan anbefale? Jeg køre med 130 L + snart sump på 45 L.

Hilsen Charlie
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Der er ikke så meget at vælge imellem hvis det skal være effektivt.
Jeg har brugt Rowa og Deltec Crown. Grotech skulle også være godt.
Tidligere var fordelen ved Deltec Crown at det var billigere end Rowa, men efter som prisen er banket helt i bund på Rowa er det argument ikke aktuelt.
Så lige at Decocean sælger 5 liter for kun 733,- det er over 1000,- kroner billigere end hvad det koster i Tyskland!!!!!
Man skulle tro det var en tastefejl
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Hej alle. Tak for jeres fine svar.

Min cyano er sådan nogrnlunde holdt nede pt vha. Vandskift og rengøring. Har stadig ikke fået smidt et medie i der kan fjerne fosfaten. Det kommer i i august måned.

Jeg giver en tilbagemelding når jeg har kørt med medie= lav fosfat i en månedes tid.

Fortsat go sommer.
Charlie
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"