Dinoflagellanter og andre alger i akvariet

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Mikkel_Gram
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
11
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2012

Dinoflagellanter og andre alger i akvariet

Indlæg af Mikkel_Gram »

Hej folkens

Jeg er helt ny på forum (eller det vil sige at jeg har nydt godt af informationerne, men ikke lavet en bruger hidtil), og også relativt ny indenfor saltvand :)
Nu har jeg dog brug for lidt assistance med mit akvarie for at finde ud af hvad jeg gør med mine alger.

Situationen er således:
Jeg købte et 275L akvarie med sump og udstyr brugt i december 2012. Det satte jeg op med og lod køre ind... i starten kom der et kæmpe alge bloom som forventet, først af brune alger som så sidenhen blev grønne og trådagtige. Fik fra start en del levende sten (40+ kg) og levende sand, og der kom hurtigt masser af liv i baljen, i form at snegle og små søstjerner der hurtigt begyndte at formere sig. Algerne blev der dog så jeg skiftede også hurtigt til osmose vand da hanevandet her i aalborg centrum ikke just er frit for nitrat. Dette bragte hurtigt og effektivt min nitrat ned under 1.
Efter nogle måneder begyndte jeg også at tilføje lidt fisk (2 stk ocellaris klovnefisk) og senere nogle rejer (3 stk dannebrogsrejer). Både fisk og rejer virkede til at trives fint, og rejerne render tilmed med rogn flere gange om måneden så jeg regnede egentligt alt for at være i orden. Det eneste problem var at algerne ikke forsvandt. De sad på sten og på bagvæggen og viste ingen tegn på at ville forsvinde. På stenene var det primært grønne alger, mens bagvæggen nogenstedet viste tegn på en brun slimet masse der fik mange bobler i sig når lyset stod på.
Da jeg på et tidspunkt mister tålmodigheden med algerne tænker jeg at jeg må anskaffe en hugo til at spise dem når det nu ikke virker til de forsvinder af sig selv. Så der kommer en hugo i akvariet.... næste morgen er den dog væk, og jeg finder den samme eftermiddag død bag en sten. Liget var helt intakt så rejer og fisk har ikke gjort noget ved det. Min første tanke er at det må have været en skrantende fisk (selvom den var livlig nok da den kom i til at starte med) skaffer en ny. Helt samme historie gentager sig, bortset fra at der i denne omgang går 2-3 dage inden den forsvinder.
Nu er jeg bekymret men aner ikke til der skulle eksistere alger der kunne gøre det, så tænker at jeg nok bare har været uheldig og jeg vælger at vente med en algeædende fisk. Der går mere tid hvor jeg fjerne alger engang imellem manuelt. Alle fisk viser tegn på trivsel og alle værdier er gode. Algerne er det eneste problem der varer ved.
Så får jeg en større ladning ind i akvariet: en montipora koral, nogle zoanthus, 2 små palet kirurger og 2 eremit krebs (jeg ved godt det er meget på en gang, men stolede for meget på mine værdier og havde ikke taget algerne alvorligt nok). Alle virker levende og energiske da de kommer i, men næste dag er 1 kirurg og en eremit krebs væk. Kort tid efter forsvinder den anden eremitkrebs.
Så bliver jeg nervøs og begynder at søge mere og mere rundt på nettet, og efter meget søgning ser det ud til at mine symptomer passer ret godt på dinoflagellanter. Det grønne trådalger kan jeg ikke forstå, da jeg nærmest ikke har noget de kan leve af i vandet.
Den sidste kirurg og korallerne virker til at trives.... korallerne folder ivrigt polypperne ud og vokser tydeligt.

Teknisk info:
Jeg startede ud med skummeren der kom med akvariet, men blev hurtigt klar over den ikke var tilstrækkeligt, så anskaffede mig en Skimz E-Series SM161 Protein Skimmer, da SM121 var udsolgt, så kørte i starten med for svag skumning og kører nu med en voldsomt kraftig skummer til akvariets størrelse. Er det muligt at mine problemer med grønne alger skyldtes at skummeren ikke var stor nok i starten? Så stenene opsugede næring og nu frigiver det til algerne lokalt?
Efter eremitkrebs døde har jeg købt rowaphos for at fjerne fosfat, men da mit testsæt endeligt ankom viste det sig at fosfat ikke var problemet (tæt på 0).
Jeg kører 2 HQI lys på 150W hver over baljen samt 2 blå lysstofrør (39W pr stk). Før var lystiden kun 7 timer, men det har jeg nu nedsat til kun 4 timer i denne uge.

Senest målte værdier:
pH: 8-8.3
Ammoniak: 0
Nitrit: 0
Nitrat: 0.5
Fosfat: <0.01 (målt med hanna fosfor test og derefter omregnet)
kH: omkring 10
Calcium: 450
Mg: 1400

Skal siges at mit kH og calcium ikke har ligget super stabilt da jeg stadig mangler at få sat balling op så det kører. (arbejder på et hjemmelavet doseringssystem :) )

Løsning :pray:
Jeg har læst omkring at Dinoer ikke er nemme at slippe af med, og der er da også flere guides til det, bl.a. disse to jeg har fundet:
AdvancedAquarist og
Reefaquarium

Jeg overvejet at lave en totalt blackout i 3 dage efter at fjerne alle alger jeg kan få øje på og derefter dosere med brintoverilte som også foreslås. Samt hæve hårdheden på vandet er der også flere der snakker om.
Men hvad er jeres diagnose når man kigger på billederne og hører historien.... tyder det så ikke på dinoer? Og hvad med de grønne alger, hvad kan der gøres ved dem? Håber der er nogle som har noget input til situationen, for jeg er lidt i tvivl om den rigtige kurs :)

Mvh Mikkel

Billede af hele akvariet. Der er flest alger til venstre i akvariet, og den HQI pære er åbenbart stærkere end den anden (målt med lysmåler...aner ikke hvorfor det er sådan.)
IMG_20130617_210837.jpg
Nogle af algerne jeg tænker kan være dinoer rundt om en pumpe:
IMG_20130617_210646.jpg
De grønne alger:
IMG_20130617_210715.jpg
Noget rødt alge stads som jeg ikke rigtigt ved hvad er (kan det være cyano?) sorry for det dårlige billede.
IMG_20130617_210707.jpg
Korallerne som ikke virker berørt overhovedet (selv dem koral som mine zoanthus åbenbart ankom på lever og ser ud til at vokse):
IMG_20130617_210730.jpg
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Dinoflagellanter og andre alger i akvariet

Indlæg af PederP »

Hej! og velkommen til.

Det lader til at du har fået læst godt op på lektierne. :)

Syntes egentlig ikke dit algeproblem ser såå slemt ud, det kan i hvert fald være meget værre. Din sandbund er fin, dit vand er fint.
Meget af din alge ligner lidt rester af døende trådalger, og jeg tror også det er det der er grobund for lidt cyano og/eller dino. Alt organisk der henfalder kan give cyano.
Trådalgene samler også skidt fra akvarievandet.

Før du gør noget drastisk ville jeg give en god manuel rengøring et forsøg. Det har altid virket hos mig.
Op med cirkulations pumpen og få den renset helt i bund.
Tag et stykke luftslange og en tandbørste, lav en hævert og skub stenene godt mens du støvsuger med slangen.

Jeg har lige haft et kæmpe udbrud af brunt slim i mit fragment akvarium, som som kom efter jeg legede koral hospital for en af min brors store døende koraller. Og det mens hovedtanken (på samme system) var helt ren og jeg kæmpede med at få næring i vandet. Det forsvandt også efter en god rengøring.

Jeg tror ikke en hugo vil dø på en nat af at have spist cyano eller dino. Uden at du må hænge mig op på det, mener jeg at de stopper med at spise og så langsomt dør.
Men her må du lige have en ekspert på banen :)

Pøj pøj

- Hvad har du forresten af cirkulation?
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Indlæg af Ryom »

Har du silikat filter på osmose anlægget?
Jeg ved ikke om fiskedøden har noget med algerne at gøre.
Det kan også være hvis du har noget metal i vandet. Evt et spændebånd?
Hvis det er matal passer det meget godt på at nye fisk dør hurtigt. Mens de gamle som har vænnet sig langsomt til det ikke bliver påvirket.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

hej mikkel og velkommen til..
et langt spørgsmål kan ikke besvares med et kort.
Du har ret i der er en miks af alger dog er det ikke voldsomt jeg syntes det ligner en god start,dinoflagellater frigiver gift havde du et mikroskop og kunne kigge nærmere på det og det bevæger sig kan det vær tale om dinoflagellater."det gule snot" kan være chrysophytes hvilket er en ferskvands alge og er silikat baseret,den burde forsvinde når silikaten er brugt kig på produkt vand og opløst næring i akvaret,brug destilleret vand i en periode hvis du kan,prøv med et andet saltmærke.hvad har du ellers i af algespisere jeg ville fjerne de rejer
håber det hjalp bare lidt
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det skulle være forholdsvis let at se om det er dinoflagelatter du har fået ind i akvariet.
Flagelatterne er næsten helt usynlige om morgenen inden lyset tændes, og vokser frem i løbet af dagen.
Hugo er ikke helt så let en fisk som vi gør den til.
Der kan være masser af alger, men ingen som den gider spise. De lever primært af en algefilm som vokser frem på stenene. Og mange gange bliver fiskene helt uinteresseret i algerne når de bliver så store at vi kan se dem med det blotte øje.
vandet lader til at være godt nok, så der er lige umiddelbart 2 muligheder for at få algerne væk, i nogenlunde hurtigt tempo. Den første er en kirurg, her tænker jeg på en af de mere hårdføre så som Z. scorpas eller Z. flavecens. 2 mulighed er en søhare, men hvis du vælger den vej, så sørg for at have en aftale om at kunne sende den videre når den har klaret jobbet. Den vil ellers med ret stor sandsynlighed dø uden alger nok.

Den med metallet i vandet, er en mulighed, men ikke lige en som jeg hopper på. For godt nok kan fisk vænnes til meget, men rejerne er hyperfølsomme over for metal og især kobber.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Hvad Carsten sagde omkring metallet
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Mikkel_Gram
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
11

Indlæg af Mikkel_Gram »

Tak for responsen allesammen, det er rart at få lidt andre øjne på sagen :) Er da også glad for at i ikke syntes mit problem ser så slemt ud når det kommer til stykket. Jeg ville dog godt liiiige få de alger lidt ned så det hele tog sig lidt bedre ud :)
Jeg tror ikke det er metal heller, da jeg ikke kan se hvor det skulle komme fra, har hverken spændebånd eller andet. Det skal jo også siges at den ene kirurg af de 2 jo overlevede og opfører sig som om alt er godt på nuværende tidspunkt.
Men ok det kan være at det så ikke er dinoer... men alligevel er det påfaldende at mine snegle også er begyndt ikke at vise sig mere.. tit ser jeg dem stå stille på det samme sted længe hvor de før var rundt over det hele. Jeg kan ikke helt forstå hvorfor så mange algeædere dør for tiden uden at kunne finde en grund som vandværdier eller lign. Mht at tage rejerne ud har jeg ikke så mange steder at flytte dem hen, og de har jo også levet der fint i månedsvis... de er aktive og renser ens hænder hvis man stikker dem i vandet. Så sent som igår lod jeg mærke til en ny af dem gik med æg også, så tænker ikke de er så hårdt ramt.

Mit RO anlæg har et silikatfilter med harpiks.

Min cirkulation består af en powerhead , Seio P530 Super Flow (den på billedet), der skulle give 2000L/min og min returpumpe som er en eheim compact+ 2000 der skulle give en 1000-2000 L/min (jeg har den indstillet tæt på max)

Jeg har pt kun en palet kirurg i til at spise alger... men ved ikke hvor mange den konsumerer. Alle andre algespisere er døde kort efter de er blevet introduceret til akvariet.

Carsten nu nævner du jo at få en kirurg, men jeg har jo en som burde spise algerne, ikke? Men den er måske ikke nok?
Er der ellers ikke nogle som udlejer søharer... det ville være virkeligt praktisk :)

Men ok måske jeg bare skal prøve en ordentligt manuel udrensning... har allerede været igang og havde også tænkt mig lige at gøre det igen imorgen for at holde det nede konsekvent. Så må jeg håbe det vil holde dem lidt nede. Hvad siger i til teorien om ophobning af næring i de levende sten? De stod jo trods alt i nogle måneder hvor der nok har været for meget nitrat indtil jeg skiftede til osmose samt for meget fosfat pga den dårlige skummer.

En anden ting jeg glemte at nævne var at jeg på et tidspunkt fik en søanemone af slagsen quadricolor eller bubble tip anemone i... den vandrede rundt lidt i starten i den ene side af akvariet og så egentligt ud til at have fundet et sted derovre... men så pludselig kravlede den over i den anden side og var væk dagen efter... har ikke kunnet finde spor efter den siden, og mine vandværdier har ikke spiket det mindste. Så enten er min naturlige filtrering meget effektiv eller også lever den endnu? Jeg ved ikke helt hvad jeg skal tro for den burde vel leve af lys, men at der ikke kommer noget næring ud i vandet er også mærkeligt hvis den er død :(
Leth
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Østjylland

Indlæg af Leth »

Har du kun en cirkulationspumpe i, på 2000l/t?
Det er nærmest ingenting i et 275 liters.
Der kan ligge en masse snavs rundt omkring i akvariet.
Samt at der må være nogle døde områder.
Man skal helst op på 20-30 gange cirkulation i timen, mange
har noget mere.
Nuværende: Waterbox 35.1 opstartet 12/4-2025

Nuværende: Aqua medic XD 575 med sydamerikanske Cichlider

Tidligere: 160x70x70 Opstartet 25/10-2014

Tidligere: 250L Cube. Bubble King 200mini, Razor 120W 16K.
Mikkel_Gram
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
11

Indlæg af Mikkel_Gram »

Ja har godt nok kun en cirkulationspumpe i, men tænkte da også de 2000L/t fra returpumpen talte. Men i forhold til det du siger er det jo så stadigt lidt for lavt. Kan det være grunden til algerne trives i akvariet, eller er det ikke relateret?

Har i nogen erfaring med turbelle nanostream? De bruger ikke så meget strøm og giver rimeligt flow. Tænker også på hvor meget de fylder og om i evt har andre forslag til powerheads.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Mikkel_Gram skrev:Ja har godt nok kun en cirkulationspumpe i, men tænkte da også de 2000L/t fra returpumpen talte. Men i forhold til det du siger er det jo så stadigt lidt for lavt. Kan det være grunden til algerne trives i akvariet, eller er det ikke relateret?

Har i nogen erfaring med turbelle nanostream? De bruger ikke så meget strøm og giver rimeligt flow. Tænker også på hvor meget de fylder og om i evt har andre forslag til powerheads.
Der er ikke ret meget der kommer i nærheden af Tunzes pumper.
En nanostream er så vidt jeg husker 7 cm i diameter.
Den mængde vand der kommer fra returpumpen regnes ikke med. Og den vil allligevel ikke komme til at give 2000 liter vand.
Den mængde vand, er når pumpen er "alene" og uden belastning - at den ikke skal løfte.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Jeg har 9000L/H (2 x Tunze 6045) ud over 2400L/H returpumpe i mit 300L, så det er ikke meget du har...
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Mikkel_Gram
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
11

Indlæg af Mikkel_Gram »

hmm ok kan godt se at min cirkulation slet ikke er ligeså høj som jeres... burde nok få noget mere i snarest så. Har også indtryk af at tunzes pumper er ret fornuftige så mon ikke det er sådan en type jeg skal have.

Nu til nogle lidt mere specifikke tunze spørgsmål: Jeg kan se at nanostream 6045 som du har kan reguleres. Hvordan foregår den her regulering og er det evt noget man kunne styre med noget eksternt? Jeg spørger fordi jeg er lidt af en elektronik nørd også, og pønser på at lave fuld automatik på mit akvarie på et tidspunkt. Også kunne det jo være fedt om jeg kunne slutte mig til på en måde senere og lave bølge generator på den måde :)
Det er selvfølgelig ikke et must, men ville være fedt at have muligheden på sigt.

Men hvilke symptomer ville jeg kunne se ved for lav cirkulation? Kan det være derfor at algerne vokser så meget på trods af lave vandværdier?
Mikkel_Gram
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
11

Indlæg af Mikkel_Gram »

Ah efter lidt søgning på nettet om pumpen kan jeg se der nok ikke er meget chance for at justere flowet elektronisk da det afhænger at et nozzle der sidder inden i akvariet... nå så er den ide ude :)

Hvad er så bedst: flere små powerheads eller en stor? Tænker mest om jeg skal købe nogle af de mindste tunze eller en af de større som 6045 fx
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Med 2 stk. 6045 er du godt hjulpet
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 5000 Odense C

Indlæg af Simon Lillebrohus »

Det handler om at få så bredt et flow som muligt, og det får du bedst ved at have flere pumper (to eller flere) til at skabe et kaotisk flow, ved at rette pumperne i forskellige retninger, op og ned, eller mod hinanden. Hvis du vælger at bruge to pumper, så ret den ene mod overfladen, for at få iltet vandet. det vil samtidigt gøre at strømmen, når den rammer akvarieglasset, søger nedad og retur langs sandbunden, så du også får vendt den. Den anden pumpe kan du så rette nedad, bagved stensætningen, så du minimerer døde zoner, og diverse skidt bliver ført til overløbet.

Som sagt skal du gerne have 20-30 gange cirkulation i timen.
Det kan være du allerede ved hvordan man udregner det, men her kommer det alligevel for en god ordens skyld:

(2 x Tunze 6045 pumper)
4500 L. i timen, plus 4500 L. i timen, divideret med 275 L. = 32,7
Altså 32 gange cirkulerer vandet i timen. Men så skal du vist heller ikke højere op.

Ang. Hugo.
Det er en god idé at "træne" den kort efter du har fået den. Ellers gider den ikke tage andet end microfilm og så sulter den stille og roligt, efter som næringen forsvinder/ kalkalger overtager.
Heldigvis er Salarias fasciatus ret beskyttende over sine græsmarker! :)
Derfor kan du med fordel sætte en klemme med Noritang ned til den. Og imellem tangen placerer du noget flagefoder som dine andre fisk elsker! Så vil Hugo'en føle en trang til at beskytte sine alger (også selvom det er noget den ikke normalt spiser) og så vil den pludselig spise Nori OG flagefoder! ;)
Derefter vil den, når du fodrer med pellets eller frost, observere at dine andre fisk spiser noget interessant, og det vil den nu også have for sig selv!
På den måde får du en tyk og sund Hugo, der spiser varieret kost. Og heldigvis er den ikke aggressiv, så den "markerer" kun de andre fisk, ved sin tilstedeværelse når der fodres.
Leth
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Østjylland

Indlæg af Leth »

Ja synes også sådan et par tunze ville være en god idé, evt. med 6095 modifikation, det giver et dejligt bredt flow.
Nuværende: Waterbox 35.1 opstartet 12/4-2025

Nuværende: Aqua medic XD 575 med sydamerikanske Cichlider

Tidligere: 160x70x70 Opstartet 25/10-2014

Tidligere: 250L Cube. Bubble King 200mini, Razor 120W 16K.
Mikkel_Gram
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
11

Indlæg af Mikkel_Gram »

Ok skaffer så tror jeg at jeg skaffer et par tunze i næste uge... evt 6025 med modifikation så de efter sigende skulle komme op og yde som en 6045. For at lave 6095 modifikation kræver det da et nyt "gitter", ikke? Hvor skaffer man sådan et?
Men er stadig i tvivl om øget cirkulation gør noget ved algerne? Eller om det bare er fordi stenene indeholder for meget næring og jeg skal vente på det bliver opbrugt.

Ang hugo lyder det da interessant hvis man kan træne dem på den måde, det vil jeg overveje at prøve hvis jeg på noget tidspunkt får mod til at prøve med en igen.
Jeg føler mig dog stadig ikke overbevist om det er fordi de sultede... begge hugo døde indenfor meget kort tid og det samme skete med eremitkrebs da jeg satte dem i... der er noget andet som slår ting ihjel som jeg mangler at finde frem til. Det kan vel næsten ikke udelukkende være forårsaget af min lave cirkulation?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Mikkel_Gram skrev: skulle komme op og yde som en 6045. For at lave 6095 modifikation kræver det da et nyt "gitter", ikke? Hvor skaffer man sådan et?

Decocean's webshop eller Tunze.com
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 3450 Allerød

Indlæg af Bergenser »

Mikkel_Gram skrev:Ok skaffer så tror jeg at jeg skaffer et par tunze i næste uge... evt 6025 med modifikation så de efter sigende skulle komme op og yde som en 6045. For at lave 6095 modifikation kræver det da et nyt "gitter", ikke? Hvor skaffer man sådan et?
Men er stadig i tvivl om øget cirkulation gør noget ved algerne? Eller om det bare er fordi stenene indeholder for meget næring og jeg skal vente på det bliver opbrugt.

Ang hugo lyder det da interessant hvis man kan træne dem på den måde, det vil jeg overveje at prøve hvis jeg på noget tidspunkt får mod til at prøve med en igen.
Jeg føler mig dog stadig ikke overbevist om det er fordi de sultede... begge hugo døde indenfor meget kort tid og det samme skete med eremitkrebs da jeg satte dem i... der er noget andet som slår ting ihjel som jeg mangler at finde frem til. Det kan vel næsten ikke udelukkende være forårsaget af min lave cirkulation?
Kig eventuelt her for tunze mod http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=8&t=58330" onclick="window.open(this.href);return false;
Mikkel_Gram
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
11

Indlæg af Mikkel_Gram »

Så er der bestilt pumper og housings til modding... så kommer der snart noget mere flow i baljen så det ser jeg frem til :)
Har tænkt mig at følge din guide bergenser, selvom jeg dog er lidt nervøs over om sekundlim kan være giftigt på en eller anden måde. Jeg var engang liiige ved at bruge epoxy i et ferskvands akvarie indtil jeg opdagede hvor giftigt det var, så er altid lidt varsom med lim. Men hvis så mange andre har prøvet det er det vel nogenlunde sikkert :)

Jeg er dog stadig bekymret ift når jeg engang skal sætte mere liv i baljen. De fisk og koraller der er der nu ser ud til at trives, men kan det virkeligt passe at lavt flow har slået så mange forskellige dyr ihjel så hurtigt? Eller er saltvandsfisk bare utroligt sarte når de skal over i et nyt hjem?
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

En god idé er at lade dem akklimatiserer over 1 time eller længere, gerne med drypmetoden... (Jeg skal selv have købt sådan en drypdims...)
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Mikkel_Gram skrev:Jeg er dog stadig bekymret ift når jeg engang skal sætte mere liv i baljen. De fisk og koraller der er der nu ser ud til at trives, men kan det virkeligt passe at lavt flow har slået så mange forskellige dyr ihjel så hurtigt? Eller er saltvandsfisk bare utroligt sarte når de skal over i et nyt hjem?
Bare lige for at være sikker på du er med.
Lavt flow er skidt i forholdet til alger, mikrobiologi og der er snask der bygger sig op i akvariet. Ubalance i den afdeling kan påvirke dine dyr. Det er ikke sådan at dine fisk og snegle dør af lavt flow i sig selv.

De ser som sagt noget beskidte ud dine sten. Det vil nok ikke være dumt at have noget fosfat fjerner på standby, når du begynder at rode i det eller sætter mere cirkulation på.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Mikkel,

Drop alle tanker om at bruge brintoverilte. Du har efter min bedste overbevisning ikke en trussel i algerne - du har et alm. Mix, og det er normalt.

Fortsæt med at bruge Rowa, selvom du måler nul i Po4, algerne har optaget det, og derfor har du alger og tilsyneladende "rent" vand.

Dine dyr er IKKE døde af manglende cirkulation. Men det er en forbandet god ide at få mere strøm på baljen :-)

Hvad siger din temp og saltholdighed ?

Omkring dine dødsfald, så kan det være mange ting,lige fra dårligt indkøb, dårlig tilvænning, temp, transport etc etc..

Kig fremad, og få styr algerne som beskrevet. Og så pas på med at flytte for meget rundt(du kan have været skyld i det ene dødsfald selv)

Med andre ord, hænderne skal kun i balje for at sætte en koral fast, eller for at lave den normale rengøring 1-2 gange månedligt.

Held og lykke med det hele,og ros til dig, tydeligt at du forsøger at sætte dig godt ind i tingene - det kan både SF og dine kommende dyr godt lide.....

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Mikkel_Gram
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
11

Indlæg af Mikkel_Gram »

Jo tak :) det er da det mindste man kan gøre når man har med levende væsener at gøre.... plus at det jo er en af de ting som gør saltvand spændende for en nørd :)

Men ok: storstilede planer om blackout og brintoverilte er på hylden indtil videre så :) Efter min hovedrengøring med tandbørste til at løsne alger og en hævert til at suge dem op ser stenene også meget bedre ud. Jeg kan dog stadig se de vokser frem igen så kommer nok til at være en del tandbørste action i den næste tid.
Den næste måling jeg lavede på fosfor var også steget til 14 ppb (0.04 mg/L) efter jeg havde lavet algerensning (havde flyttet et par sten for at få det hele med så det har måske frigjort noget). Jeg tror dog at min skummer og rowa er ved at få kål på det, men måler imorgen for at være sikker.

Akklimatiserer altid ved at lade vand dryppe ligeså stille ned i en spand igennem en luftslange som jeg indsnævrer med sådan en skrue som klemmer på den (svært at forklare). Det tager imellem en ½ og en hel time alt efter hvor stramt jeg sætter skruen.

Og jo jo jeg er godt klar over at lavt flow ikke er den direkte årsag til døden, men jeg forestillede mig bare at det ville være en langsom dræber fremfor at tage dem så snart de kom i.
Har da også overvejet at det kunne være dyrene som har fejlet noget, men bliver bare sværere at tro på når det sker med så mange dyr og i samme mønster. Nu var jeg jo lige godt kørende med en ubrudt streak af alle dyr i saltvandsakvariet overlevede... var begyndt at tro det slet ikke var så svært endda det her saltvand ;-)

Min temperatur ligger omkring de 26 og salt omkring 1.024. Saltet kan dog godt svinge lidt op og ned da jeg stadig mangler en lyskasse på toppen der kan begrænse fordampning... fylder selvfølgelig op jævnligt med lidt udsving er der.

Men har 2 stks 6025 på vej så vil sætte dem i og fortsætte med at køre rowa undervejs i tilfælde af at der bliver rodet op i noget fosfat og lignende (nok meget sandsynligt).
Jeg vil se på hvordan det påvirker algerne og selvfølgelig følge op med manuel rensning når det bliver for meget. Jeg kan se kirurgen også er begyndt at nappe stenene efter jeg har fjernet alger, men da det er en lille en forventer jeg ikke den kan holde det hele nede. Måske jeg skulle få nogle turbosnegle som det første når de nye pumper er på plads og kørt ind?
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Så lige at du ikke kunne forstå hvorfor der er forskel på dit lys.
Er det hqi med fatningi begge ender, i så fald - så check lige at den lillebule/dråbe på midten kan ses på dem begge. Mit gæt er at den ene vender forkert.

Held oglykke

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

En lyskasse forhindrer ikke fordampning fra akvariet, snarere tværtimod.
Varmen bliver lukket inde, og varmer derved vandet mere op med større fordampning til følge.
Mikkel_Gram
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
11

Indlæg af Mikkel_Gram »

Ok jeg vil tjekke med lyset når jeg kommer hjem, men jeg er ikke sikker på jeg forstår hvad forskellen kan være. Hvad kan ændres ved at pæren vender forkert?
Den var i sin tid blevet sat i af fyren i dyrehandlen så går ud fra den sidder rigtigt da de plejer at have styr på tingene.
Tilgengæld har de 2 lamper nærmest et forskelligt farvespektrum virker det til. Den til venstre hvor de fleste alger har været er mere varm i farven og den anden er mere blå. Men vil lige tjekke når jeg kommer hjem.

Carsten: Min plan er at lukke min lyskasse til så den er nogenlund lufttæt. Det burde da stoppe fordampning i en rimelig grad skulle jeg mene? Har også planer om at lave overdække til min sump for er virkeligt træt af at skulle fylde vand på hele tiden. Ved godt en osmolator kan gøre det for mig, men på grund af jeg bor i lejlighed og ikke har oplagte steder at opstille osmose anlægget fast er det lidt besværligt og tidskrævende at skulle lave nye dunke med vand hele tiden.
Så jeg sigter efter en løsning der kan mindske fordampning mest muligt ved aflukning af vandet og på sigt LED lys.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Det eneste du opnår ved at lave en lyskasse så tæt, er at den bliver drivende våd inden i. Og varmen kan stadig ikke komme væk, så det vil varme vandet endnu mere op.
Husk på du har 380w siddende over akvariet og det varmer meget, foruden den strøm som bruges i ballasterne. Hvis du er uheldig, og det er gamle jernkerne ballaster der er i lampen, så kan de bruge næsten lige så meget strøm som pærene.
En mulighed er at lægge glas over akvariet. Det nedsætter fordampningen rigtig meget, men det duer ikke rigtigt med HQI over. Der er risiko for at glasset kan sprængs på grund af varmen.
En variant af den ovenstående løsninger at bruge plexi/acryl. Der skal du så sikre at det ikke kan give sig på grund af varmen. Det kan gøres ved at sætte nogle aluminiums lister på kanterne som stiver plexien af.

Hvis du ikke sørger for en eller anden form for udluftning fra lyskassen vil du med 100% sikkerhed få problemer hvis det bliver sommer
Mikkel_Gram
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
11

Indlæg af Mikkel_Gram »

Hmm ja der bringer du selvfølgelig nogle gode pointer op som jeg ikke havde tænkt på Carsten. Lyset opvarmer selvfølgelig en masse og fordampningen sørger så for at komme af med lidt varme.
For at præcisere vil jeg dog sige at den lufttætte lyskasse som jeg havde planer om at lave, vil have lampen ovenfor det lufttætte rum. Dvs at kun varmen der afsættes af lyset der rammer akvariet vil blive et problem, mens varmen der afsættes i selve lampen (af enten pærer eller ballast) bliver i stuen og derfor ikke bidrager til opvarming. Men derfor er noget udluftning nok en god ide, i hvert fald indtil jeg får mulighed til at skifte HQI ud med noget LED. (og hvis det du siger om ballast og strømforbrug er rigtigt kan det da kun gå for langsomt med det!). Så i starten kunne man jo have nogle blæsere i som bliver startet når temperaturen falder under et bestemt niveau.

Pumperne er nu ankommet og arbejder på højtryk (dog uden modifikation indtil videre), så håber at næste gang jeg fjerne alger manuelt at se dem gro frem lidt langsommere. Har også set et par snegle i de sidste par dage komme frem igen, hvilket er noget tid siden jeg har. Nok lidt tidligt at tage det som et positivt tegn, men jeg er optimistisk :)

Hvad siger i til ideen med nogle turbo snegle? Jeg har set de har dem i den lokale dyrehandler, så overvejer at smide et par stykker af sådan nogle i for at tage lidt ekstra alger. Eller er det for risky endnu?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Mikkel_Gram skrev: i hvert fald indtil jeg får mulighed til at skifte HQI ud med noget LED. (og hvis det du siger om ballast og strømforbrug er rigtigt kan det da kun gå for langsomt med det!)
Hvis du har de gamle jernkerne ballaster, er der et meget stort forbrug blot i dem. Er det elektroniske, er forbruget meget mindre.
Men find ud af det ved at tage sådan et forbrugs meter og sæt på ledningen. den giver dig svar på meget kort tid.
Besvar

Tilbage til "Sygdom"