crazy seahorse skrev:Vi har haft det oppe og vende for lidt over ét år siden nu.
Kig:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 3%B8msvigt" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har drøftet det kort med Gnizten (Tom) og han havde pudsigt nok fundet den samme løsning som jeg - en genrator med selvstarter, som starter selv ved strømsvigt. Han havde forresten fundet den samme generator som jeg var blevet anbefalet og da Tom ikke gør noget halvt og har tjek på de tekniske dele, så har jeg da tænkt mig at arbejde videre med det.
Den skulle kunne klare at levere rigeligt med strøm og kan vel i pricippet køre så længe der er brændstof på den.
Ud fra hvad jeg umiddelbart kan se skulle der være til mindst 10 timers strømsvigt på en fuld tank og så kan man vel bare fylde på den igen.
Erik
Ja Erik og jeg har drøftet det med generatoren, som hvis den selv starter og kobler ud igen, når strømmen kommer tilbage, vil være et godt tiltag, skal man have en UPS, med en fornuftig driftstid på batteri, kommer den til at koste det samme som den generator Erik og Jeg havde snakket om, hvis ikke mere. Men er man lidt kreativ, vil man kunne lave en batteribank, til en UPS, således at man får driftstiden op når den kører på batteri.
Jeg har dog gjort mig alternative tanker også, efter at have surfet lidt rundt på forskellige fora, for at finde ud af hvad der reelt er vigtigt at holde gang i ved længerevarende strømsvigt, uden de større tab.
Hvis jeg tager udgangspunkt i min store balje, så vil det være cirkulationen, ventilation til det fri, samt blæser over vandoverfladen for at holde temperaturen nede, hvis det sker i en varm periode.
Da mine tunze pumper, alle kører på 12v, har jeg overvejet at finde en 12v ventilator til erstatning for den 230v som sidder i væggen til det fri, samt den der køler vandoverfladen, dermed vil jeg kunne drive alle mine cirkulationspumer, ventilatorer, samt profilux computeren direkte på 12v i en længere periode, end jeg vill med en UPS. Jeg ser ingen grund til at skulle invertere strømmen i en UPS, til 230v, for bagefter igennem pumpernes og akvariecomputerens adaptere, at invertere denne til 12v, hvor der som følge er et rimeligt stort tab.
Så overvejelsen gik på et par store gelbatterier fra optima, den røde eller gule, samt en lader (som fornuftigt nok skulle køre på en timer, således at baterierne hele tiden får lov til at arbejde), fjerne adapterne på alle tunze pumperne, samt akvariecomputeren, lave blæser og ventilation om til 12 v, naturligvis med noget low noise. Så vil der i princippet være fuld vandbevægelse, ventilation og køl. Jeg har ikke målt forbruget på enhederne endnu, men jeg er sikker på at man kan få en fornuftig driftstid, kun et spørgsmål om batterikapacitet, uden at det koster en formue.
Jeg har nemlig cirkulationspumper i alle kamre i sumpen, så der vil være vandbevægelse alle steder, selvom returen ikke kører. Skummer og lys, kan undværes i længere perioder, men mister måske en koral eller tre, men det er da billigt sluppet i forhold til at alt ryger...
Men som sagt, skal jeg lige have regnet på forbruget, og hvis det ser fornuftigt ud, bliver det denne løsning jeg laver, hvis ikke så bliver det generatoren.
Jeg har selv testet en relativ stor UPS, som jeg havde taget hjem til en kunde, en 3000va fra APC, den kunne trække min red dragon mini 5000 returpumpe i 1,5 time....