ZOA under attack !!! advarsel stærke billeder

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

ZOA under attack !!! advarsel stærke billeder

Indlæg af Lennart »

Hej igen :O)

Er jo helt grøn, og betræder denne saltvandsjungle med små spæde skridt. Jeg er i en fase hvor der begås en masse fejl :shock:

Således har jeg købt på må og få bare hældt ukritisk i akvariet, heriblandt nogen zoanthus fra en tysk netbutik.

Jeg bemærkede hurtigt at nogen ikke ville folde sig ud, mens andre gerne ville, andre holdt op med at folde sig ud efter et par dage hmmmmmm

Samtidig opdagede jeg til min "store glæde" (oprigtigt ment) at der kravlede små væsener rundt på mine ruder når jeg tændte lyset.........Familien blev kaldt sammen og vi beundrede endnu et spændende dyr i akvariet.
Men jeg skrev alligevel herinde for at høre om det kunne være noget farligt.............og det kunne godt være noget farligt var svaret :sneaky: zoanthusædere blev nævnt. Og så i går opdagede jeg det helt soleklare bevis på at jeg var under angreb. På ruden kravlede denne fætter, med æg-sæk og hele mollevitten. Jeg fik hurtigt taget et billede og fisket den op.

Samtidig beluttede jeg at fjerne de lukkede zoanthusser og isolere dem indtil jeg fandt ud af hvad jeg nu skulle stille op. Jeg hældte dem i en glasskål og til min forfærdelse kunne jeg konstatere at de var fyldt med mide lignende smådyr :shock:

Fik det slået op på nettet under "hitchhikers", her var der masser af folk der havde/har samme problem, og forskellige "pinekure" blev foreslået. Blandt andet ferskvandsdyp, samt at midler i handlen ikke virker !?!?!
Jeg besluttede således at starte ferskvandsdyppepinekuren, og gav Zoaerne 10 min i en skål med ferskvand. Efter 10 min blev de rystet kraftigt i vandet, og de døde dyr røg rundt i skålen :sneaky: Her til morgen kiggede jeg igen grundigt.
Metoden jeg benytter er faktisk at tage et billede med digitalkameraet og derefter forstørre billederne på computeren. Jeg kunne til min skræk se flere dyr, og små "kæder" af æg de havde lagt omkring polypperne :shock: Nyt ferskvandsdyp, denne gang efterfulgt af pensling for at vifte dyr og æg af. De angrebne Zoaer ser lidt golde og triste ud, ligner nærmest de har mistet en udvendig hinde der måske er ædt af dyrene. Underligt nok ser det ikke ud til at alle zoaerne er angrebet.
Ved således ikke om det kun er visse arter der angribes, eller om dyrene bare ikke var nået til næste zoa endnu!

http://www.lionfishlair.com/hitchhiker/aeolid.shtml" onclick="window.open(this.href);return false; Da de færreste er professorer i marinebiologi er internettet et godt sted at få hjælp.

Vil lige sige at dyrene er næsten umulige at se med det blotte øje !!!!!!!! Virker som om det er tegn på dyrenes tilstedeværelse man skal være opmærksom på, et godt tegn er at zoaerne pludselig ikke åbner sig mere. Billederne herunder skal egentlig forstørres så hvis man vil kigge nærmere skal de downloades og forstørres i et fotoprogram.
VIL MEGET GERNE HØRE OM EFFEKTIVE KURE ERFARINGER MV. på forhånd 1000 tak.

Jeg vedhæfter lige billeder af angrebet
her billedet der helt klart viser miden der æder zoas en såkaldt Aeolid
her billedet der helt klart viser miden der æder zoas en såkaldt Aeolid
angrebet zoa
angrebet zoa
mere angreb
mere angreb
Til venstre en zoa der ikke ser ud til at være angrebet endnu, den til højre ser helt anderledes "gold" ud, og kigger man godt efter kan man se de 4-5 millimeter dyr der kravler rundt på den
Til venstre en zoa der ikke ser ud til at være angrebet endnu, den til højre ser helt anderledes "gold" ud, og kigger man godt efter kan man se de 4-5 millimeter dyr der kravler rundt på den
Senest rettet af Lennart ons 5. jun 2013 08:47, rettet i alt 7 gange.
Never say oops, allways say ahhh interesting
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Re: ZOA under attack !!! advarsel stærke billeder

Indlæg af Bobbe88 »

Det er sørgelig læsning.. øv øv..
Tror du, at de skadedyr fulgte med zoa'erne du købte fra tyskland? Og i så fald, hvilken forhandler var det?
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12

Indlæg af Lennart »

Ja det tror jeg helt bestemt.

Ved så ikke om de næsten altid følger med eller hvordan. Det er lige så meget min egen skyld, og endnu en reminder om hvor vigtig karantæne er.
En akvarieforhandler der omsætter mange hundrede dyr, koraller osv. kan vel ikke gardere sig mod skadedyr. Det bør en akvarist have i baghovedet og aldrig bare hælde noget i akvariet.
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Bergenser »

Nøjagtig samme nudibranch jeg havde på mine zoa.. Jeg sugede alle de synlige op og har ikke set dem siden.
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12

Indlæg af Lennart »

Så mange hundrede æg som små kæder rundt om polypperne. Om det udelukkende drejer sig om Nudibranch aner jeg ikke. Måske der findes andre angribere også ?!?
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12

Indlæg af Bobbe88 »

Lennart skrev:Ja det tror jeg helt bestemt.

Ved så ikke om de næsten altid følger med eller hvordan. Det er lige så meget min egen skyld, og endnu en reminder om hvor vigtig karantæne er.
En akvarieforhandler der omsætter mange hundrede dyr, koraller osv. kan vel ikke gardere sig mod skadedyr. Det bør en akvarist have i baghovedet og aldrig bare hælde noget i akvariet.
Klart nok :)
Men hvilken forhandler var det?
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12

Indlæg af Lennart »

Jeg er meget imod at hænge nogen ud på nettet, mener ikke det er retfærdigt kun at hænge en enkelt forhandler ud, derimod opfordre til at man er opmærksom som køber.

Hvem kan gardere sig imod indholdet i en levende sten eksempelvis, uden at vide det med sikkerhed ville mit gæt være no one.

Miderne eller hvad de nu hedder, kunne således være kommet hvor som helst fra.

MEN når det er sagt, så vil jeg da ikke afvise om der kan være noget om snakken, at der kan være mere eller mindre troværdige/renlige/sygdomsfrie forhandlere.

Forhandleren var en tysk internet butik jeg fandt gennem et link her på forummet :O)
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12

Indlæg af Bobbe88 »

Jeg synes dog ikke, det er at hænge en forhandler ud, hvis du blot nævner at der kan være en chance for at de mider/snegle kan være der fra.

Kan jeg i stedet ikke få dig til at skrive hvilken forhandler det drejer sig om i en PB til mig.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Bobbe88 skrev:Jeg synes dog ikke, det er at hænge en forhandler ud, hvis du blot nævner at der kan være en chance for at de mider/snegle kan være der fra.

Kan jeg i stedet ikke få dig til at skrive hvilken forhandler det drejer sig om i en PB til mig.

Det er da helt lige meget hvilken forhandler det drejer sig om.
Du kan få den slags med ind fra ALLE forhandlere, så der er ingen grund til at sende en enkelt i skammekrogen af den grund.
Især i disse tider hvor en jagt på alle mulige forskelige former for zooanthus er gået ind.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Carsten skrev:
Bobbe88 skrev:Jeg synes dog ikke, det er at hænge en forhandler ud, hvis du blot nævner at der kan være en chance for at de mider/snegle kan være der fra.

Det er da helt lige meget hvilken forhandler det drejer sig om.
Du kan få den slags med ind fra ALLE forhandlere, så der er ingen grund til at sende en enkelt i skammekrogen af den grund.
Især i disse tider hvor en jagt på alle mulige forskelige former for zooanthus er gået ind.
:GO
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12

Indlæg af Lennart »

Grundlæggende enig, men måske Bobbe har oplevet noget lignende, så PB er sendt :O)
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12

Indlæg af Bobbe88 »

Min hensigt er bestemt heller ikke, at nogen skal hænges ud, men i stedet at viderformidle ens erfaringer med forhandlere i en pæn tone. Hvis andre evt. kunne fortælle om lignende oplevelser fra samme forhandler, er det da værd at dette bliver opmærksomgjort overfor andre der havde interesseret i at købe derfra.
Det skal også nævnes, at Lennart på ingen måde, har givet forhandleren skylden i denne situation, men blot nævner at dette kunne være en mulighed.

Jeg tager stor afstand fra nogle af de tråde som har bygget på mere personlige uoverensstemmelser mellem køber og forhandler.
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12

Indlæg af Lennart »

Er der mon nogen der ved noget om æggene fra disse Aeolids ? Tænker på hvor længe de er om at klække. Tænker i den forbindelse på hvor ofte korallerne skal dyppes, med hvilket interval (timer, dage, uger)

Har nu fundet ud af at det drejer sig helt præcis om 2 klynger af zoas der er inficeret, mens resten ikke er. Disse 2 klaser er isoleret fra omverdenen i en lille skål der flyder i overfladen på et reserveakvarium.

Takker på forhånd :O)
niko9260
Foxface
Foxface
Reactions:
12
Postnummer: 8240 Risskov

Indlæg af niko9260 »

er det fra whitecoral du har købt de zoa for det er jo ikke og hænge nogle ud vi vil jo bare gerne vide det inden man bestille en masse derfra hvis det er

mvh Nikolaj
mit shallow reef. 224 ltr +170 ltr sump LUKKET NED.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=60292" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh Nikolaj
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12

Indlæg af Lennart »

Nej det er ikke fra White coral :O)