Diskussionsoplæg: SF er blevet et kedeligt forum

Forum for generel snak omkring saltvand.
khl
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Diskussionsoplæg: SF er blevet et kedeligt forum

Indlæg af khl »

engelquist skrev:man kunne måske låse trådene med "kød på", fast øverst i forumet... Så ligger guldkornene let tilgængeligt, uden man skal søge efter dem.
Ja det kunne man, men hvilke kriterier skal der være i et indlæg med "kød på", for en nybegynder er alle indlæg fulde af "kød", og for andre er der langt mellem indlæggene med "kød på".....jeg mener nu at den form det har nu er glimrende.
For man kan da bare undlade at klikke på de indlæg der ikke interesserer en, hvis man alligevel kommer til det, ja så kan man da bare klikke en gang til, og....wupti så er man ude af det indlæg.
Jeg kan simpelthen ikke se det store problem.

/Kurt
De bedste hilsener:

Kurt H Larsen

"Those who say it cannot be done - should stop interrupting those that are already doing it"

viewtopic.php?f=94&t=56936
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Af og til kommer en tråd rigtigt godt rundt om emnet, f.eks vsv , deep sand bottoms eller lanthanum, tråde hvor der virkelig er smidt nogle guldkorn- ved at ligge disse tråde fast, øverst i de forskellige forums, forsvinder de ikke i gemmerne.... Og hvem skal beslutte hvilke tråde der gemmes?
det kan jo evt ske ved opfordring til admin/ moderatorerne....
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg er ked af, hvis ordvalget "med kød på" har stødt nogen. Det var ikke meningen.

Et eksempel på et indlæg af dem med "kød" på kunne for mig være Flemmings fra igår.
"En ph.d. afhandling om montiporas vækst under HQI, T5 og LED".
Det er lidt tungt stof og er måske ikke noget som en ny, først vil være interesseret i. Men for nørder kan det være guld.
Ligesom jeg fandt det facelift som "Corals of the world" havde fået vældig interessant. (bruges primært i forbindelse med Id af koraller)
Men det er jo kun spændende for en mindre del af saltvandsfolket, mens det for andre er lige så ophidsende som at se på græsset mens det gror.
(hånden på hjertet - det lyder som om der er bedre måder at få sin dag til at gå med end, at se på skeletter om det er en Favia eller en Favites man har)

Men en "øremærkning" af disse typer af indlæg - dem med guldkornene i ville være en god idé, netop for at de ikke forsvandt i glemslen.
Men der skal nok ikke være for megen "nørdfaktor" i det. Det skal være så tilpas bredt, som feks dem Bo nævner vsv, LaCl, Po4 osv osv.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Kunne man ikke lave et punkt i menuen, som hed noget med opstart af akvarie. Hvor man kunne lægge en FAQ og et link til Joakims bog.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Carsten skrev:Kunne man ikke lave et punkt i menuen, som hed noget med opstart af akvarie. Hvor man kunne lægge en FAQ og et link til Joakims bog.
Glimrende ide!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Carsten skrev:Kunne man ikke lave et punkt i menuen, som hed noget med opstart af akvarie. Hvor man kunne lægge en FAQ og et link til Joakims bog.
Jeg har opdateret den første tråd under "Ny i faget" i håb om, at den netop blev brugt, da det er et oplagt sted at starte for nybegyndere, og der har jeg samlet de vigtigste tråde, så man får en god start, da man får svar på mange af de begynderspørgsmål. Denne tråd som ligger øverst under menuen "Ny i faget": http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=918" onclick="window.open(this.href);return false;, hvis der er lidt flere, som I synes skal derunder, og der er flere, som er enige i det, så kan I skrive en PB, om at I ønsker at få linket derind :happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Jeg har kigget på tråden "ny i faget" Og synes ikke er særlig brugbar.
Der er en del tråde, som alle er startet af nye. Det kan så ment være godt nik, men en FAQ hvor der er stillet spørgsmål på forhånd og hvor svaret også er der. Det er ikke muligt at stille spørgsmål i den tråd, blot læsning.
Et Eks.
FAQ: Jeg er begyndt at få nogle røde plamager på sten og bundlag.
Svar: Der an være flere årsager til at de røde plamager kommer.
Plamagerne dannes af cyanobakterier. Bakterierne kommer når der er enten er for meget næring i vandet/bundlaget og eller at cirkulationen er for dårlig......

Hvis folk så har brug for yderlig info, så kan man spørge
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Jeg har lavet en tråd om PO4 og hvad man gør med den etc - den syntes jeg da bestemt passer ind der!

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... &hilit=po4" onclick="window.open(this.href);return false;
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Eskildsen
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Eskildsen »

Forslag/drøm/vrangforestilling:

1. Erstat "Vis nye indlæg" knappen med "foretrukne nye indlæg", der som default er sat til at vise alle underfora.
Man skal så under brugerkontrolpanelet kunne skræddersy den selv med de underfora man ønsker at følge (noget a la en liste med underfora træet vist, hvor man sætter flueben ud for de underfora, man ønsker at få nye indlæg fra).
Hvis man beholder default indstillingerne, vil den fungere som "Vis nye indlæg" fungere nu, men der er således fuldstændig valgfrihed med hvad man vil følge.

PS: Jeg synes det er et fedt forum, men det variere i intensitet med salg, nybegynderstof og meget avanceret stof over årene.
I disse krisetider er det åbenbart køb/SALG stof der fylder.
Senest rettet af Eskildsen tirs 4. jun 2013 12:52, rettet i alt 1 gang.
Jan Eskildsen, Randers og omegn.
Man har en mening indtil man har en andens
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Bingocaller skrev:Jeg har lavet en tråd om PO4 og hvad man gør med den etc - den syntes jeg da bestemt passer ind der!

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... &hilit=po4" onclick="window.open(this.href);return false;

Så meget gik jeg ikke i dybden med tråden.

Der var noget som jeg slet ikke synes skulle være der.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Eskildsen skrev:Forslag:
1. En knap nær "Vis nye Indlæg" knappen, med "Vis nye indlæg uden køb/salg"

2. En knap nær "vis nye indlæg", med "foretrukne nye indlæg" som man kan skræddersy selv med de underfora man ønsker (noget a la en liste, hvor man sætter flueben ud for de underfora, man ønsker at få nye indlæg fra). Sådanne en knap kunne man således selv vælge hvad man ønsker at følge.

PS: Jeg synes det er et fedt forum, men det variere i intensitet med salg, nybegynderstof og meget avanceret stof over årene.
I disse krisetider er det åbenbart køb/SALG stof der fylder.
En mere udvidet funktion af at bogmærke emnet/ tråden. Det synes jeg ville være en super ide, da man på den måde personligt kan skræddersy, hvad man vil :GO
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
Eskildsen
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Eskildsen »

Jeg har lige rettet mit indlæg til en version 2.
Jan Eskildsen, Randers og omegn.
Man har en mening indtil man har en andens
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Carsten skrev:
Bingocaller skrev:Jeg har lavet en tråd om PO4 og hvad man gør med den etc - den syntes jeg da bestemt passer ind der!

Så meget gik jeg ikke i dybden med tråden.

Der var noget som jeg slet ikke synes skulle være der.
Nej det var ikke på den måde - det var mere med hensyn hvis der skulle laves et FAQ begynder guide etc - så ville den være god at smide ind der.

Man kunne jo evt lave en for lys - nitrat - sporestoffer etc.

Så hver af de store "punkter" inden for den verden havde hver deres "officielle" tråd
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Indlæg af Flemming »

Jeg synes forummet er godt. Faktisk et sted jeg besøger dagligt. Det kan jeg ikke sige om ret mange andre steder på nettet.
Jeg kan godt se der er mange salgsanonncer og skriver da også nogen selv. Det synes jeg egentlig ikke gør ret meget. Hvis man i overskriften gør det klart hvad det handler om, kan man jo bare lade være at trykke på linket.
Til gengæld synes jeg man skal have en noget anden tilgang til *bump*....
Det er altfor tit, man ser samme annonce komme frem pga. bump osv.
Kunne man ikke sætte en begrænsning på dette?
Det tror jeg ville virke så salgssektionen ikke fylder så meget i billedet.
Hilsen
Flemming
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

senere i dag, vil jeg, forsøgsvis, lægge en håndfuld tråde fast, øverst i de forskellige forums.
Det vil være tråde der kommer godt rundt om et emne, med en masse værdifulde indlæg.
Send mig evt en pb hvis du mener der er en tråd som bør ændres til opslag.
For at forummende ikke skal drukne i opslag, vil jeg være ret kritisk i udvælgelsen...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 5690 Tommerup
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Morten1990 »

Lyder rigtig fedt.
Vh Morten
Brugeravatar
pernoe1
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Hillerød

Indlæg af pernoe1 »

Jeg vil da gerne knytte en kommentar til dette opslag, jeg er nok en af dem der spørger om det samme som 100 andre har spurgt om....

Jeg synes søgefunktionen er skidt, jeg var i tvivl om jeg skulle starte op med eller uden filtermaterialer, men måtte opgive min søgning.... Søger man på "opstart" og "filtermaterialer" så kommer ALT hvad der indeholder disse ord og så knækker jeg halsen ved at læse 117 sider.... Jeg ved ikke hvordan dette kan gøres anderledes, men jeg er stoppet med at bruge søgefunktionen da jeg ikke helt har fanget den :-)
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Ku man ikke ændre trådens overskrift og værdisæt til følger:

Hvordan gør vi SF bedre ?
Er jo let at 'brokke' sig, men givtivt at komme med konstruktive forslag, som jeg iøvrigt synes er ved at blive fremherskende i denne tråd - heldigvis :-)
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Bobbe88 »

Eftersom jeg har utrolig mange forskellige interesser, har jeg også benyttet mig af lige så mange forskellige fora. Dog er dette uden tvivl det bedste jeg har stødt på. Ikke så meget på grund af sidens funktion og lign., men pga. menneskerne ude på den anden side af skærmen, som gang på gang hjælper hinanden i stedet for at spille bedrevidende og skabe en dårlig tone. (Hvilket man oftest ser andre steder!)
Derfor vil jeg da også være med til at gøre denne side endnu bedre :D

Lidt forslag:

Søgefunktion
Ligesom det er nævnt, så kan det være svært at finde svar på "nybegynder spørgsmål" i søgemaskinen, da man blive kvalt i tråde. Dette fordi, at man oftest søger i hele tråden og ikke kun trådens overskrift.
Jeg tænker derfor, at det kunne gøres mere tydeligt, om man ønsker at søge i hele tråden eller kun overskriften.

Ny i faget / FAQ
Der bliver snakket meget om at "Ny i faget" undermenuen skal laves om, så enkelte emner bliver fastgjort øverst. Jeg tror dog, at dette vil blive noget rod i længden, da flere og flere af disse vil komme til.
FAQ idéen er jeg mere til, men synes det hører mere til på wiki'en.
Derimod syns jeg, at der kun skal laves én fastgjord tråd, som skal gøre nybegyndere opmærksomme på Joakim's e-bog og wiki'en.

Wiki'en
Wiki'en kan nemt gøres mere venlig overfor nye, da indholdet som sådan allerede er der, men ikke er så nemt at finde. Derfor tænker jeg, at der på forsiden, i stil med de andre kasser, skal være en der hedder "Begynder guide".
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"