toni skrev:Vi har hverken tilført ekstra bakterier eller podet fra nuværende akvarium. Og dermed er vi ekstra skeptisk til hvad der sker når feks en koral kommer med over som sidder på en ls...
Men i forhold til boblerne, så er de næsten forsvundet og dem der er tilbage, har slået sig sammen til større bobler. Vi kan også se at de er ved at løsne fra underlaget. Alle bobler havde hår, men der er også forsvundet..? Mystisk indkøring det her
I kan måske ane situationen i baljen på billedet, men er taget med en tablet derfor er kvaliteten ringe.
Hej igen.
Jeg ville straks pode med en ls fra dit akvarium. For mig er en opstart en ballance hvor alger, phytoplankton, pods og bakterier spiller en lige stor rolle. Jeg vil mene du kan risikere at alting blomstrer op når der bliver tilsat noget biologi.
En kort beskrivelse af en podet indkøring.
Kort efter brunalgerne trådte til i min indkøringsfase, blev det helt levende af pods. De ELSKER kieselalger! Kort efter kom trådalgerne, samt en kraftig opblomstring af tanglopper. I uge 3 faldt næringen og algerne visnede hen, og jeg begyndte at fodre pods og snegle for at holde de forskellige bakterie kulturer ved lige.
I uge 5 var akvariet vænnet til at tage lige så meget foder som min fiskebestand i det gamle, og dessuden fyldt med pods.
Der har været turbosnegle mm. i systemet fra dag 1. Jeg har en kæmpe produktion i det gamle system, med 100vis af babyer på hver ls som må være kommet med over.
Har indkørt 3 akvarier med døde ls på den måde, eneste forskel har været tidslinien.
Tålmodighed er fint, men kan IMO overdrives i forholdet til indkøring. Så længe dit system er næringstomt og der ikke er gang i omsætningen af algerne, så sulter du den bakterieflora du arbejder på at opbygge.