Indkørsel og tvivl??

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions: 0
13
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2010

Indkørsel og tvivl??

Indlæg af toni »

Hejse

Vi er ved at indkøre vor 840 liter akvarium og er virkelig kommet i tvivl....

Kan det virkelig passe at efter KUN 19 dages indkørsel så har vi følgende værdier?

KH 7,7
PH 8,2
NH4 0,0
NO2 0,0
NO3 0,0
PO4 0,0
CA 430
MG 1500
Salt 1.027

Vandet er blevet helt klart i den forgange uge og der er grønne og brune alger på sten og sand. Dog ikke lange tråder som vi har set i andre opstart herinde på forum...
Skal dog nævnes at vi har haft lyset tændt fra 06.00 om morgenen og til 23.00 hver aften siden vi startet med 2 x 250 HQI + 2 T5 rør...
Stenene var helt døde, men vi har brugt levende Bahamas aragonite sand fra Moby og bakteriekulturen er meget synlig i sandet..

Vi har ovenikøbet testet alt 2 gange nu, samt det andre akvarium vi kører bare for at være sikker.

Vi er jo helt rundtosset :dizzy: Havde regnet med at det ville tage over en måned????

Er der nogen der har erfaring de gerne vil dele med os?

Mvh Toni og Mikkel
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Indkørsel og tvivl??

Indlæg af PederP »

Jeg har lige indkørt en større omgang døde moby-sten, med ca. samme resultat. Nul næring efter få uger.
Efter fisk og koraller er flytter over har jeg også måtte fjerne 30-35kg sten fra systemet for at kunne holde lidt målbart nitrat.

Tror bare vi har at gøre med MEGET rene og porøse sten. Da jeg lavede søjler "gnavede" jeg også bare stenene fra hinanden med en polygriptang.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions: 360
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Tja, hvis målingerne eller er rigtige, så må det jo være korrekt.
Algerne tager nok også deres del af næringen.
Det bliver lidt spændende at se hvordan målingerne påvirkes når de begynder at gå til.

Det er lidt pudsigt med de forskellige erfaringer der er med de døde sten.
Der er jo nogle som oplever det stik modsatte.
Gad vide om det kan have noget med om man tilsætter bakterier eller ej at gøre?

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
13

Indlæg af toni »

Hej Peder
Det er jo også mobysten vi har, så det kan jo være derfor. Men man bliver jo helt i tvivl, lige lidt som det er stille før stormen. Og så tør man jo næsten ikke foretage sig noget i frygt for at skabe en orkan af dårlige værdier i baljen.

Så godt å høre at flere har haft samme erfaring. :GO

Mvh Toni og Mikkel
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
13

Indlæg af toni »

Ja Erik.

Vi lavede input på samme tid. ;)

Vi vægrer os næsten for at putte et cleaning crew ind, da det virker for godt til at være sandt. Og hvis i har set tidligere video så var alt dækket af bobler hele vejen rundt for mindre end næsten en uge siden. Og NO3 målte på daværende tidspunkt mellem 15 og 25. Så ikke underligt mand bliver rundtosset :dizzy:

Vi får vurdere om vi skal lade et lille crew flytte ind de næste dage eller vente lidt i nu. Så træls hvis vi går i gang for hurtigt.

Mvh Toni og Mikkel
Billede
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af PederP »

Hej Erik.

Det eneste jeg har tilsat er en indkørt sten samt lidt mikro liv fra mit gamle refugium. Men ja, har også læst om mange problematiske opstarter. Har dog ikke bidt mærke i hvor stenene var fra.
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

Hvordan ser det ud med boblerne nu? Jeg ville ikke bekymre mig synderligt ved at smide et par snegle i ... Og slet ikke i det størrelse akvarie ..
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
12
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af pasex »

bare rolig, der skal nok komme trådalger, jeg har aldrig haft målbar no2 no2 eller po4 men efter 2 måneder kom der trådalger, så de skal nok komme :) så betragt det ikke som et mere stabilt system bare fordi du ikke har andre synlige indikatorer end brune og grønne alger, belastning af systemet nu vil med garanti vælte det :)
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
13

Indlæg af toni »

Vi har hverken tilført ekstra bakterier eller podet fra nuværende akvarium. Og dermed er vi ekstra skeptisk til hvad der sker når feks en koral kommer med over som sidder på en ls...

Men i forhold til boblerne, så er de næsten forsvundet og dem der er tilbage, har slået sig sammen til større bobler. Vi kan også se at de er ved at løsne fra underlaget. Alle bobler havde hår, men der er også forsvundet..? Mystisk indkøring det her :hehe:

I kan måske ane situationen i baljen på billedet, men er taget med en tablet derfor er kvaliteten ringe.
Vedhæftede filer
20130519_232004.jpg
20130519_231931.jpg
Billede
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

Ahhh pasex..... Et par snegle vil sgu ikke vælte systemet... Og da slet ikke med garanti ;) Og får du en sten hvor der sidder en skive på så overlever den sgu nok også .. Men lad være med at put nogle fisk i.. Og hvis i sætter snegle i så nøjes med et par stykker og måske en eremit.. Og lad det så ellers få tid til indtil alle alger går væk :)

Men nu det jo ikke sådan at et par snegle gør nogle mirakler for dit system :)
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
13

Indlæg af toni »

Tak for input :)

Er bare overforsigtig denne gang, synes vi har lært på den hårde måde før, hvor hastværk er lastværk...

Men vi kan da låne nogle snegle fra det andet system og se hvordan det skrider fremad... Fisk tager vi helt med ro med. Vi har forestillet os noget med 1fisk maks om ugen når vi kommer dertil for at ikke overlaste systemet :biggrin: korallerne er jo end helt anden sag, da de ikke sviner til som det andet levende :wink:
Billede
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
13

De bobler må næsten være Nitrogenbobler som er slutningen på Nitrogenkredsløbet.
Nitrogen er en gas og den vil forsvinde op gennem overfladen.
Men jeg kender godt den fornemmelse af, når man synes noget går for godt.

Forøvrigt så synes jeg at det er et gennemgående tema i saltvandshobbyen, at når det går allerbedst - skal man været allermest på vagt.
Så jeg synes jeres forsigtighed er ganske fornuftig.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
13

Indlæg af toni »

Tak Erik

Så vi burde måske vente lidt i nu med at smide noget levende i?

Kan aldrig blive for sikker. Synes ofte Murphy's lov kommer tilbage og bider en i røven pga utålmodighed :biggrin:
Billede
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
13

Jeg ville nu ikke være bange for at putte lidt snegle i.
Om det kan bære en lille koral eller to, må bero på jeres egen fornemmelse.
Men jeg tror at det værste der kan ske er, at korallen ikke klarer sig.
Men start med en af de lettere hvis I vælger at gøre det.

Erik

Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
12
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Petercw »

Hey,

Hvis i er i tvivl, så ville jeg da vente lidt. Det kan aldrig skade at give det tid :GO
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af PederP »

toni skrev:Vi har hverken tilført ekstra bakterier eller podet fra nuværende akvarium. Og dermed er vi ekstra skeptisk til hvad der sker når feks en koral kommer med over som sidder på en ls...

Men i forhold til boblerne, så er de næsten forsvundet og dem der er tilbage, har slået sig sammen til større bobler. Vi kan også se at de er ved at løsne fra underlaget. Alle bobler havde hår, men der er også forsvundet..? Mystisk indkøring det her :hehe:

I kan måske ane situationen i baljen på billedet, men er taget med en tablet derfor er kvaliteten ringe.
Hej igen.

Jeg ville straks pode med en ls fra dit akvarium. For mig er en opstart en ballance hvor alger, phytoplankton, pods og bakterier spiller en lige stor rolle. Jeg vil mene du kan risikere at alting blomstrer op når der bliver tilsat noget biologi.

En kort beskrivelse af en podet indkøring.
Kort efter brunalgerne trådte til i min indkøringsfase, blev det helt levende af pods. De ELSKER kieselalger! Kort efter kom trådalgerne, samt en kraftig opblomstring af tanglopper. I uge 3 faldt næringen og algerne visnede hen, og jeg begyndte at fodre pods og snegle for at holde de forskellige bakterie kulturer ved lige.
I uge 5 var akvariet vænnet til at tage lige så meget foder som min fiskebestand i det gamle, og dessuden fyldt med pods.
Der har været turbosnegle mm. i systemet fra dag 1. Jeg har en kæmpe produktion i det gamle system, med 100vis af babyer på hver ls som må være kommet med over.
Har indkørt 3 akvarier med døde ls på den måde, eneste forskel har været tidslinien.

Tålmodighed er fint, men kan IMO overdrives i forholdet til indkøring. Så længe dit system er næringstomt og der ikke er gang i omsætningen af algerne, så sulter du den bakterieflora du arbejder på at opbygge.
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
13

Indlæg af toni »

Tak for gode råd.

Vi vil prøve at tilsætte nogle ls fra det andet system i dag og se hvad der sker :biggrin:

Men kom jo lige til at tænke over det jeg skrev med bakterier, så stemmer det jo ikke helt... For i det nye sand fra Moby står der jo på pakken at de indeholder: mer end 10 000 000 heterotrofe bakterier, samt autotrofe og chemolithotrofiske. Ikke fordi jeg ved så meget om dem, men det er større tilsætningsforhold sammenlignet med hvad der står på fijipink som vi tidligere har brugt. Kan det være årsagen til hurtigere indkørsel?

Men det bliver spænende at se hvad der sker efter lidt fra det andet :wink:

Mvh Toni
Billede
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"