Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - Friske billeder

Forum for Akvarier 801+ Liter
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - Kalkalger input

Indlæg af pederrevnørd »

PoulD skrev:Også et styrt tillykke herfra.
Og husk det kun er emballagen der ældes.
Tusindtak Poul, og andre som har været søde og skrive (tror ikke jeg har nået at svare alle) , menjeg bliver rigtig glad - manglende svar fra undertegnede er ikke ensbetydende på maglendeglæde - blot lidt for meget rødvin :scream:

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Frank »

Stort tillykke fra Putte og Frank ,,,, det skulle man da have vidst :y :clap:
hilsen Frank
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Frank skrev:Stort tillykke fra Putte og Frank ,,,, det skulle man da have vidst :y :clap:
Næ næ, så varijo ikke gået endnu, og det er jo kun mandag. :beer:
Vi hygger en anden dag- ogtak for dine råd forleden :y , dinskyld at jeg ikke "faldt i søvn" mht mine manglende kalkalger.

Hils Putte :biggrin:

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
Brugeravatar
gnizten
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
14
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af gnizten »

Også lige et stor tillykke herfra, håber at Amaronen var super...
Mange hilsener
Tom.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

gnizten skrev:Også lige et stor tillykke herfra, håber at Amaronen var super...

Tak Tom,

Den var skam perfekt - beklager at i skal sidde og modtage indlæg fra en beruset mand :rolleyes:

Lad os fortsatte tråden som før - :Peace: mv
Peder
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Lille opdate, muligvis med resultat... Det vil tiden vise.

Som i sikkert husker viser mine målinger på N og P hhv 0 og 0,2 - målt med Rowa og salifert.

Jeg har et stykke tid haft en "svag" tynd brun film på sideruderne - og har indtil i går haft opfattelsen af at det var en slags bakteriebelægning. Ikke noget jeg havde taget nærmere notits af.

Ovnst skønnede jeg blev understøttet af målingerne, mht bakterier og ikke næring.

Vi ved oså at kalkalger ikke vokser hvor der er andre alger!

Var mine belægninger(som ved nærmere eftersyn var på stenene også) et meget fint lag alger,og ikke bakterier ?

Med nye Sangokai produkter på hylderne valgte jeg at stole på mine øjne istedet for mine målinger. Dette qua at jeg for hurtigt fik fjernet næring fra vandet.

Jeg lavede en blanding af 3/4 Seaklear og 1/4 Vodka, af hvilke jeg siden igår har doseret 6 ml dagligt. Med vilje startede jeg forholdsvis svagt ud - for at kunne gribe ind.

Idag er 80% af denne belægning væk!

Nu fortsætter jeg doseringen formentlig ugen ud, og holder nøje øje medkoraller etc.

Pt står korallerne perfekt, og de har fået AAHC amino fra KZ, således at de får noget mens behandling står på.

Stenene og sideruderne ser "lidt" bedre ud mht kalkalger, da flere har været dækket af ovnst lag !!!

Lige nu er jeg forholdsvis tilfreds - og er spændt på om denne "brune film" er væk for good,og om det betyder at mine kalkalger vil lave vækstkanter.

Tiden vil vise det - om ikke andet - såhar jeg/baljen haft godt af et spark bagi :lipssealed: Tak Frank

Er der andre herinde der har haft denne belægning, som mest ligner en tynd omgang diatomer ?

Mvh
Peder
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Jeg døjer også med samme belægning og har sådan set gjort det siden jeg startede den nuværende balje op. Har ligeledes stort set heller ikke kalkalger. Nu bliver den "rebootet" med nye sten og kalkreaktor i stedet for væsker.

Min mistanke går på, om der er noget "skidt" (nogle stoffer, som vi ikke måler for) i de døde sten jeg i sin tid startede med (såkaldte sponge rocks). Eller om der muligvis er nogle sporstoffer i ballingvæskerne (DecOcean), der fremmer væksten af den "brune film"? For som du er inde på, så vokser kalkalgerne som regel ikke bare ovenpå andre alger.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Stefan,

Kan godt forstå du prøver noget nyt - det skal der tilen gang imellem.

Hos mig begyndte de stille og roligtat komme efter jeg for nogle måneder siden stoppede med vodka. Jeg havde netop prøvet Dr Timms waste away, og mente selv at de 2 ting hang sammem - idag er jeg overbevist om at det er et næringsissue - ellers ville de ikke forsvinde på 2 dage efter brug af vodka og Seaklear :f3:

Tak for dit input, og held og lykke med det nye - glæder mig til at følge din tråd

Mvh
Peder
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Stefan skrev:Jeg døjer også med samme belægning og har sådan set gjort det siden jeg startede den nuværende balje op. Har ligeledes stort set heller ikke kalkalger. Nu bliver den "rebootet" med nye sten og kalkreaktor i stedet for væsker.

Min mistanke går på, om der er noget "skidt" (nogle stoffer, som vi ikke måler for) i de døde sten jeg i sin tid startede med (såkaldte sponge rocks). Eller om der muligvis er nogle sporstoffer i ballingvæskerne (DecOcean), der fremmer væksten af den "brune film"? For som du er inde på, så vokser kalkalgerne som regel ikke bare ovenpå andre alger.
Jeg tror mine LS er samme slags , jeg bruger også Carstens væsker, men jeg mener ikke jeg har haft brun film på stenene (jeg skal dog rense ruder dagligt). Jeg havde i et par måneder noget der måske var brune håralger, 2-5 cm lange, stort set overalt på mine LS, og også delvist på enkelte koraller. Det var ikke noget der på nogen måde sad fast, men når jeg gjorde det hele fuldstændig rent med en slamsuger gik der kun få dage så så det ligesådan ud igen (præcis som med mine underbukser). Hvis jeg samlede noget af det op smittede den brune farve af på fingrende (præcis som med mine underbukser). PO4 har lige fra starten været < 0,008 i denne balje (og er det også nu). Jeg købte et nyt prof. RO/DI anlæg da jeg troede det ville hjælpe, men det gjorde (tilsyneladende) ingen forskel. Men lige pludselig forsvandt de fuldstændigt, helt af sig selv, over et par dage. Samtidig tog fanden ved kalkalgerne, så man næsten kunne stå og se, at de voksede.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
gnizten
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
14
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af gnizten »

pederrevnørd skrev:Lille opdate, muligvis med resultat... Det vil tiden vise.

Som i sikkert husker viser mine målinger på N og P hhv 0 og 0,2 - målt med Rowa og salifert.

Jeg har et stykke tid haft en "svag" tynd brun film på sideruderne - og har indtil i går haft opfattelsen af at det var en slags bakteriebelægning. Ikke noget jeg havde taget nærmere notits af.

Ovnst skønnede jeg blev understøttet af målingerne, mht bakterier og ikke næring.

Vi ved oså at kalkalger ikke vokser hvor der er andre alger!

Var mine belægninger(som ved nærmere eftersyn var på stenene også) et meget fint lag alger,og ikke bakterier ?

Med nye Sangokai produkter på hylderne valgte jeg at stole på mine øjne istedet for mine målinger. Dette qua at jeg for hurtigt fik fjernet næring fra vandet.

Jeg lavede en blanding af 3/4 Seaklear og 1/4 Vodka, af hvilke jeg siden igår har doseret 6 ml dagligt. Med vilje startede jeg forholdsvis svagt ud - for at kunne gribe ind.

Idag er 80% af denne belægning væk!

Nu fortsætter jeg doseringen formentlig ugen ud, og holder nøje øje medkoraller etc.

Pt står korallerne perfekt, og de har fået AAHC amino fra KZ, således at de får noget mens behandling står på.

Stenene og sideruderne ser "lidt" bedre ud mht kalkalger, da flere har været dækket af ovnst lag !!!

Lige nu er jeg forholdsvis tilfreds - og er spændt på om denne "brune film" er væk for good,og om det betyder at mine kalkalger vil lave vækstkanter.

Tiden vil vise det - om ikke andet - såhar jeg/baljen haft godt af et spark bagi :lipssealed: Tak Frank

Er der andre herinde der har haft denne belægning, som mest ligner en tynd omgang diatomer ?

Mvh
Peder
Hey Peder.

Tak for sidst :wink:

Jeg sad lige og læste ovenstående vedr. den tynde brune film, som du også beskrev i går aftes over vinen, jeg kom i tanker om, at jeg havde lignende belægning dog kun i sumpen her for en lille måneds tid siden, Troede først at det var kalkaflejringer, da mit varmelegeme også var pænt smurt ind, men det var som du beskrev det, lige til at tørre af med fingrene, så kom jeg til at tænke på om det var bakteriefilm, evt. pga for meget VsV, men da jeg ikke havde noget i DT, Mente jeg ikke at det var det, og da min P04 sagde 0.08, valgte jeg at øge VsV en smule. Om det har gjort at belægningen er forsvundet vides ikke men væk er den altså, var der kun en lille uges tid.
Mange hilsener
Tom.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Tom

Selv tak - det var hyggeligt og rigtig god vino :-)

Jamen hvad du har observeret i din balje og jeg i min er at man kan altså ved lav Nog ikke målbar, til en anelse P få brune belægninger

Mvh
Peder
Senest rettet af pederrevnørd søn 14. apr 2013 10:55, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

PoulD skrev:
Stefan skrev:Jeg døjer også med samme belægning og har sådan set gjort det siden jeg startede den nuværende balje op. Har ligeledes stort set heller ikke kalkalger. Nu bliver den "rebootet" med nye sten og kalkreaktor i stedet for væsker.

Jeg tror mine LS er samme slags , jeg bruger også Carstens væsker, men jeg mener ikke jeg har haft brun film på stenene (jeg skal dog rense ruder dagligt). Jeg havde i et par måneder noget der måske var brune håralger, 2-5 cm lange, stort set overalt på mine LS, og også delvist på enkelte koraller. Det var ikke noget der på nogen måde sad fast, men når jeg gjorde det hele fuldstændig rent med en slamsuger gik der kun få dage så så det ligesådan ud igen (præcis som med mine underbukser). Hvis jeg samlede noget af det op smittede den brune farve af på fingrende (præcis som med mine underbukser). PO4 har lige fra starten været < 0,008 i denne balje (og er det også nu). Jeg købte et nyt prof. RO/DI anlæg da jeg troede det ville hjælpe, men det gjorde (tilsyneladende) ingen forskel. Men lige pludselig forsvandt de fuldstændigt, helt af sig selv, over et par dage. Samtidig tog fanden ved kalkalgerne, så man næsten kunne stå og se, at de voksede.

Hej Poul,

Tak for dir geniale indlæg - både med relevans og medhumor, det gør mig glad at læse :biggrin:

Synesspecielt at det er interessant at høre om at dine kalkalger gik amok, da den brune belægning forsvandt. :clap: håber det samme sker her hos mig.

Hvor ofte skifter du underbukser Poul ?
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Må i øvrigt lige vise min seneste nyerhvervelse..... :W

Købt "brugt" af en af de dygtigste akvarister på SF :y Dennis fra Ballerup - han kan noget mht koraller.

Denne er en standard Fungia, som er ca 25X25 og jeg vil tro den vejer 4-500 gram... Uhyggelig vækst 8) :K :K :K Tak for handlen Dennis.
Vedhæftede filer
Til sammenligning med alm Fungia
Til sammenligning med alm Fungia
Close UP
Close UP
flzak
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 5220 Odense SØ
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af flzak »

Hey Peder

Hvordan går det med de nye tilsætninger fra sangokai? Er spændt på at høre ang især Nutri- amin?
Med hensyn til mit spørgsmål ang tilsæt af HCAA og forøgelse af extra har jeg valgt at øge extraen først og så lige se det an inden aminoen kommer i spil. Er sku lidt nervøs/forsigtig med tilsæt af AA.

Lækker fungia iøvrigt

Glenn
Upcomming zeobalje
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

flzak skrev:Hey Peder

Hvordan går det med de nye tilsætninger fra sangokai? Er spændt på at høre ang især Nutri- amin?
Med hensyn til mit spørgsmål ang tilsæt af HCAA og forøgelse af extra har jeg valgt at øge extraen først og så lige se det an inden aminoen kommer i spil. Er sku lidt nervøs/forsigtig med tilsæt af AA.

Glenn
Hej Glenn,

Jeg har nu kun brugt Sangokai Amiino i en uges tid - men har på enkelte Acros fået dybere farver, og mere PE.

Så baseret på denne korte tidshorisont er jeg yderst tilfreds - ingen alger, kun farver til koraller.
Værdsætter at denne producent har indholdsfortegnelse ifht flere andre kendte mærker :y

Mvh
Peder
flzak
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 5220 Odense SØ

Indlæg af flzak »

Kort tid ja, men åbenbart et positiv udgangspunkt.
Gennemsigtighed er helt sikkert rart ingen tvivl der, men for mit vedkommende for bare 1 lille års tid siden havde teksten Po4 og No3 skræmt livet af mig.
Især no3 har jeg fået et meget bedre forhold til.

Tror jeg prøver at hoppe på sangokais Nutri amin når min extra løber op.

Glenn
Upcomming zeobalje
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

flzak skrev:Kort tid ja, men åbenbart et positiv udgangspunkt.
Gennemsigtighed er helt sikkert rart ingen tvivl der, men for mit vedkommende for bare 1 lille års tid siden havde teksten Po4 og No3 skræmt livet af mig.

Glenn
Jep, vi lærer hele tiden :beer: det der skræmte os igår skal vi måske leve medi morgen.....

Held og lykke med baljen, og Sangokai :y

Mvh
Peder
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund

Indlæg af Schwensen »

Glenn
Lige et lille spørgsmål :) er det ikke deres nutri-complete der skulle svare til pohls xtra?
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Schwensen skrev:

Glenn
Lige et lille spørgsmål :) er det ikke deres nutri-complete der skulle svare til pohls xtra?
Jo, det er mit bedste gæt :y
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

:wc: Hermed lidt billedupdate, som ønsket i anden tråd :y

Koraller gror fantastisk, og der er kommet en lille ny stime Anthias Bartlets fra Hawaii.

Håber i kan li det.

Mvh
Peder
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - Billedupdate

Indlæg af MoG »

Som altid , ser det jo bare super lækkert ud Peder!:-)

Lige et spørgsmål: hvad kører dine maxspect på, på nederste billede - kontra de øverste?
Morten
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

Det nederste billede er så flot!
Elsker dybden i akvariet det giver simpelthen en effekt på billeder der får det til at ligne et 10 m dybt alvarie!

Lækre lækre acropora!
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

MoG skrev:Som altid , ser det jo bare super lækkert ud Peder!:-)

Lige et spørgsmål: hvad kører dine maxspect på, på nederste billede - kontra de øverste?
Hejsa Morten

De første billeder er taget iformiddags - hvor der er mere blåt lys.
Det sidste er taget for 15 minutter siden, og alle dioder kører 100% :y

Mvh
Peder
hellfish skrev:Det nederste billede er så flot!
Elsker dybden i akvariet det giver simpelthen en effekt på billeder der får det til at ligne et 10 m dybt alvarie!

Lækre lækre acropora!
Tusind tusind tak,

Mvh
Peder
koivo
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af koivo »

Er helt ny herinde, men kan da tydelig se her er der en der ved hvad han laver.... ville elske at have et hus som dit hvor man kunne smække et akvarie ind i muren og så bare have et teknik rum, men sønnike stjæler 2 værrelser og det sidste har kun en dør og 2 vægge der vender ud mod haven og 1 ud til toilettet, kunne være lidt fedt men træls hvis folk står og lurer på en indefra teknikrummet hehe... og ellers den sidste ind til et værrelse :)
Kæmpe tak til Marco R herindefra og Lotte fra Reeffarmer, kæmpe hjælp de to har været snart går det løs med mit eget projekt :)

mit Reef http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 57#p584757" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

koivo skrev:Er helt ny herinde, men kan da tydelig se her er der en der ved hvad han laver.... ville elske at have et hus som dit hvor man kunne smække et akvarie ind i muren og så bare have et teknik rum, men sønnike stjæler 2 værrelser og det sidste har kun en dør og 2 vægge der vender ud mod haven og 1 ud til toilettet, kunne være lidt fedt men træls hvis folk står og lurer på en indefra teknikrummet hehe... og ellers den sidste ind til et værrelse :)
Tak for de pæne ord Koivi,

Det værdsættes - og held og lykke med dit eget. :beer:

Mvh
Peder
koivo
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af koivo »

pederrevnørd skrev: Tak for de pæne ord Koivi,

Det værdsættes - og held og lykke med dit eget. :beer:

Mvh
Peder

Tusind tak venter pt på akvariet og så er det stille og roligt igang
Kæmpe tak til Marco R herindefra og Lotte fra Reeffarmer, kæmpe hjælp de to har været snart går det løs med mit eget projekt :)

mit Reef http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 57#p584757" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Hej Peder.

Det ser rigtigt lækkert ud :)
Hvordan går det med kalkalgerne?

Mvh.
Peder
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

PederP skrev:Hej Peder.

Det ser rigtigt lækkert ud :)
Hvordan går det med kalkalgerne?

Mvh.
Peder
Hej Peder

Der er små tegn på bedring , men ingen massiv vækst. Tror at mine acros tager alt det nødvendige :y

Mvh
Peder
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

pederrevnørd skrev:
MoG skrev:Som altid , ser det jo bare super lækkert ud Peder!:-)

Hejsa Morten

De første billeder er taget iformiddags - hvor der er mere blåt lys.
Det sidste er taget for 15 minutter siden, og alle dioder kører 100% :y

Mvh
Peder

Ok.. var bare lige nysgerrig! :biggrin: men knald-godt ser det jo ud! :y
Morten
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

Det er dejligt at se det køre så fint. Det er simpelthen en helt overdådig balje. Du kan bare det der.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"