min "kærlige hilsen" falder....

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions: 0
13
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

min "kærlige hilsen" falder....

Indlæg af Bobbe88 »

Hej derude.

Efter jeg er skiftet til osmose vand, er min KH faldende og blev sidst målt til 6.7 (igår - Salifert). Jeg har endnu ikke observeret noget som er blevet påvirket af dette heldigvis - dog ved jeg heller ikke præcist hvad jeg skal kigge efter - Jeg håber nogen kan fortælle mig dette?

Derudover søger jeg råd til, hvordan jeg hæver denne værdi, uden at påvirke de andre, da de ligger acceptabelt.

På forhånd tak :)
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Re: min "kærlige hilsen" falder....

Indlæg af MoG »

Det jeg bruger til at hæve Kh er Natrium hydrogen Carbonat
Morten
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions: 361
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Det var da forbistret hvá. Der har åbenbart været en del som gav noget kh i dit ledningsvand.

Min erfaring er, at de skader korallerne får kan komme senere, men ellers vil du nok mest opleve det som manglende vækst da den lave Kh gør at korallerne ikke kan optage Ca.
Derfor skal du nok holde øje med Ca, da den sikkert er holdt oppe pga den lave Kh.
Når du hæver Kh vil Ca sikkert begynde at falde.

Hvad regulerer du med? Er det Balling, så skal du skrue lidt op for din Kh.
Men tag det i et roligt tempo.
Hurtige udsving, selv til det bedre, kan være ligeså ødelæggende - om ikke mere, for korallerne som den lave Kh. Den lave Kh har de jo vænnet sig til gradvist.
Så den skal hæves støt, men roligt.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
13

Indlæg af Bobbe88 »

Førhen har jeg ikke brugt noget særligt til at opretholde en stabil KH, da den jo har været stabil i postevandet.
Balling har jeg ikke pga pladsmangel.

Men jo, langsom forøgelse er jeg godt med på :)
Spørgsmålet er bare, med hvad :p
Brugeravatar
KimS
Palet kirurg
Palet kirurg
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 1997
Kontakt:

Indlæg af KimS »

Du kan bruge Aqua Medic Reef Life System Coral B KH Buffer til at hæve din KH (pyhaa et langt navn) - ret effektivt. Jeg købte ved lokale forhandler og det virker godt og hurtigt med meget lidt pulver i dit osmose vand - hvor du køber det her i DK ved jeg ikke, men måske i Tyskland?.
Heaven on earth is in the seas
Min hjemmeside om dykning i Rødehavet og Maldiverne: http://www.kimstokholm.dk
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af MoG »

Som jeg skriver længere oppe.. Jeg bruger en teske til at hæve 1.0. Det har fungeret fint nok indtil videre ..
Morten
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Og hvis det MoG nævner giver for meget fald i Ph, så brug NatriumCarbonat... (Uden hydrogen delen)

Evt. en bladning af begge...
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af MoG »

Jeg har umiddelbart endnu ikke oplevet fald i ph.. Vidste faktisk ikke det kunne få ph til at falde.? Men som sagt.. Har ikke oplevet det endnu.
Morten
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
13

Indlæg af Bobbe88 »

MoG skrev:Som jeg skriver længere oppe.. Jeg bruger en teske til at hæve 1.0. Det har fungeret fint nok indtil videre ..
Hov tak :) Den smuttede
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
13

Indlæg af Bobbe88 »

Er der nogen der kan fortælle mig om hvad forskellen er på de 2 nævnte løsninger? Eller er det bare samme pulver i forskellig emballage?
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
15
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Benny »

Natriumhydrogenkarbonat. (NaHCO3), hæver KH værdien men sænker PH værdien (MEGET LANGSOMT).
Natriumcarbonat. (Na2CO3), hæver KH og PH værdien.
Hilsen
Benny
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
13

Indlæg af Bobbe88 »

Min PH er stabilt på 8.
Vil det så være bedst, at hæve eller sænke den?
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
15
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Benny »

Hvorfor ændre på din PH, er du utilfreds med 8 i PH ?
I balling bruges kun Natriumhydrogenkarbonat, da man virkeligt skal have et enormt KH forbrug, for at det går ud over PH'en.
Hilsen
Benny
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
13

Indlæg af Bobbe88 »

Benny skrev:Hvorfor ændre på din PH, er du utilfreds med 8 i PH ?
I balling bruges kun Natriumhydrogenkarbonat, da man virkeligt skal have et enormt KH forbrug, for at det går ud over PH'en.
Nåå, jamen så er det da Natriumhydrogenkarbonat jeg skal bruge :)
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions: 18
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Kære Bobbe,

Det er naturligt hvad der sker - men tag det nu stille og roligt mht at hæve KH.

Naturlig KH værdi er 6,5-7, og det har i mange tideri vores hobby været god tro at have en buffer af KH - så den var mellem 9-11 i vores baljer. Det mener jeg er forkert.

Jeg mener også det er noget vås at sige at dine koraller ikke kan optage CA ved din værdi - den er som i naturen. Jeg synes nu koraller klarer sig pænt mht vækst i naturen.....

Prøv du at holde den mellem 7-8 stabilt, og du vil se at dine koraller gror bedre - og stadig uden PH sving.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions: 966
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Giver Peder helt ret: hold kh'en stabilt mellem 7-8...
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
13

Indlæg af Bobbe88 »

pederrevnørd skrev:Kære Bobbe,

Det er naturligt hvad der sker - men tag det nu stille og roligt mht at hæve KH.

Naturlig KH værdi er 6,5-7, og det har i mange tideri vores hobby været god tro at have en buffer af KH - så den var mellem 9-11 i vores baljer. Det mener jeg er forkert.

Jeg mener også det er noget vås at sige at dine koraller ikke kan optage CA ved din værdi - den er som i naturen. Jeg synes nu koraller klarer sig pænt mht vækst i naturen.....

Prøv du at holde den mellem 7-8 stabilt, og du vil se at dine koraller gror bedre - og stadig uden PH sving.

Mvh
Peder
Tak for dit råd peder :beer:
Det er meget interessant det du skriver. Jeg havde selv fået en forståelse omkring, at lavt KH (under 8) betød hæmmet vækst og muligvis døde koraller.
At værdien godt må komme under 8 er godt at høre, men i min situation er ser det ud til, at min KH (som nu er på 6,7) er ikke har tænkt sig at stoppe med at falde.
Den lodrette akse viser uger.
Den lodrette akse viser uger.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
14

Indlæg af pederrevnørd »

Den kurve skal du selvfølgelig have brudt. Det er jo blot at tilføre ekstra indtil niveau er nået - og du ved jo allerede at dit postevand har indeholdt bla dette hvorfor du skal tilføre mere - du har formentlig sammeudfordring med CA

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
13

Indlæg af Bobbe88 »

Ja, min CA og MG har været lidt faldende efter jeg startede på osmose. Dem har jeg dog fået styr på igen.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions: 17
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Er du sikker på disse fald skyldes at du er begyndt at bruge RO vand?
Eller kunne det evt. tænkes at dine kalkalger og koraller er begyndt at forbruge nogle af disse salte?
Jeg tænker, dit hanevand indeholder formentlig kun en ganske ubetydelig mængde Mg sammenlignet med akvarievand (hvis ikke tror jeg dæleme ikke det smager godt). Mener grænseværdien for drikkevand er max 50 mg/L og til sammenligning er der typisk > 1300 i akvariet. Ville derfor ikke tro du burde observere signifikant forskel om du bruger RO vand eller hanevand (med mindre du har en usædvanlig høj fordampning).
For Ca er der vist ingen grænseværdier for drikkevand, men jeg tror også den sædvanligvis ligger meget langt fra de omkring 400 der typisk er i akvarievandet.
Havvand indeholder omkring 35.000 ppm opløste salte. Drikkevand må max indeholde 500 ppm af alle salte tilsammen. Ergo er det nok ret begrænset hvad dit postevand giver af tilskud.

Hvis din Mg er faldet, kan dette måske i sig selv være årsag til, at du ikke kan styre din KH.

Tror som Peder også man kan sagtens køre med en ret lav KH, men det kan måske medføre en forøget risiko for et pH crash, hvilket jeg vil tro kan have ret fatale konsekvenser.

PS: Tror ikke den lodrette akse på din graf er uger :-)
Senest rettet af PoulD søn 14. apr 2013 11:11, rettet i alt 1 gang.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
14

Indlæg af pederrevnørd »

PoulD skrev:Er du sikker på disse fald skyldes at du er begyndt at bruge RO vand?
Eller kunne det evt. tænkes at dine kalkalger og koraller er begyndt at forbruge nogle af disse salte?
Jeg tænker, dit hanevand indeholder formentlig kun en ganske ubetydelig mængde Mg sammenlignet med akvarievand (hvis ikke tror jeg dæleme ikke det smager godt). Mener grænseværdien for drikkevand er max 50 mg/L og til sammenligning er der typisk > 1300 i akvariet. Ville derfor ikke tro det du burde observere signifikant forskel om du bruger RO vand eller hanevand (med mindre du har en usædvanlig høj fordampning).
For CA er der vist ingen grænseværdier for drikkevand, men jeg tror også den sædvanligvis ligger meget langt fra de omkring 400 der typisk er i akvarievandet.
Havvand indeholder omkring 35.000 ppm opløste salte. Drikkevand må max indeholde 500 ppm af alle salte tilsammen. Ergo er det nok ret begrænset hvad dit postevand giver af tilskud.

Hvis din Mg er faldet, kan dette måske i sig selv være årsag til, at du ikke kan styre din KH.

Tror som Peder også man kan sagtens køre med en ret lav KH, men det kan måske medføre en forøget risiko for et pH crash, hvilket jeg vil tro kan have ret fatale konsekvenser.

PS: Tror ikke den lodrette akse på din graf er uger :-)
Hej Poul,

Sjældent jeg er uenig med dig - men fx her i Gilleleje har vi meget hårdt vand. Da jeg efter de første seks måneder begyndte med Osmose måtte jeg fordoble bla CA tilførsel....

Og så vil jeg tillade mig at være et pernittengryn omkring din næstsidste sætning. Jeg mener ikke at KH på 7-8 giver en forhøjet risiko for Lav PH og tankcrash, tværtom vokser koraller bedre - og vi har naturlige værdier.

PH udsving holdes bedre i skak med sund fornuft, dvs intet der ligger og rådner, og sikring af frisk luft således at CO2 holdes nede.

Alt hvad jeg slriver er selvfølgelig min personlige holdning :y
Mvh
Peder
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af PoulD »

@Peder: Tror ikke vi er uenige om punkt 1 i hvert fald

Jeg burde selvfølgelig have holdt mig til Mg, da jeg ikke aner hvor meget Ca der kan være i vandværksvand. Hvis hanevandet er meget hårdt, indeholder det formentlig pænt meget Ca (eftersom Ca er omtrent det eneste der ikke er max værdier for). Din balje har formentlig også en en pæn stor fordampning, og dermed vil top-off jo så tilføre en del Ca.
Men for Mg ville jeg ikke TRO man kunne mærke nogen betydelig forskel. Jeg vil dog gerne sige, at det udelukkende er et ræsonnement, ikke noget jeg på nogen måde har testet.

Jeg kører selv med en relativt lav KH. Men hvorvidt en lidt højere KH måske kunne efterlade en anelse mere spillerum til småfejl / uheld på andre områder. (måske især hvis man er ikke har så stor en vandmængde og samtidig er rookie og f.eks. kom til at bruge 20 mL saltsyre til glasroserne), kan det godt være vi ikke er 100% enige om.
Kunne jo også tænkes KH testen viser 2 mere end der i virkeligheden er.
Min tro om dette er heller ikke baseret på erfaring, men udelukkende på forskellige ting jeg har læst, så det kan sagtens være forkert (hvilket var årsagen til jeg skrev "måske").
Senest rettet af PoulD søn 14. apr 2013 12:31, rettet i alt 1 gang.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
14

Indlæg af pederrevnørd »

Hej poul

Synes dette link er passende - de fleste håber jeg vil finde det interessant.

http://www.reefcentral.com/forums/showt ... ?t=2253547" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Peder
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af PoulD »

pederrevnørd skrev:Hej poul

http://www.reefcentral.com/forums/showt ... ?t=2253547" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Peder
Jeg vil da også gerne smide et link som jeg synes er interessant, om hvad KH (Alk) egentlig er: http://www.advancedaquarist.com/2002/2/chemistry" onclick="window.open(this.href);return false;

Og for lige at forsvare Eriks "vås" en smule, er her også lige et link til en videnskabelige artiklel hvor tilsætning af bicarbonat fordoblede væsksten af skelettet i Porites: http://www.aslo.orgwww.aslo.org/lo/toc/ ... 3/0716.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
14

Indlæg af pederrevnørd »

PoulD skrev:

Mvh
Peder
Jeg vil da også gerne smide et link som jeg synes er interessant, om hvad KH (Alk) egentlig er: http://www.advancedaquarist.com/2002/2/chemistry" onclick="window.open(this.href);return false;

Og for lige at forsvare Eriks "vås" en smule, er her også lige et link til en videnskabelige artiklel hvor tilsætning af bicarbonat fordoblede væsksten af skelettet i Porites: http://www.aslo.orgwww.aslo.org/lo/toc/ ... 3/0716.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Haha Poul,

Har du ringet til en ven.... google :GO

Er jo personlig fan af RHF, så dejligt link, men kendt og tungt - personligt finder jeg netop denne artikel af ham mere uni egnet end akvarist egnet(måśke min manglende uddannelse, og samtidig fordi Alkalinity ER den mest indviklede værdi at måle for - vi måler kun KH - og gætter os til værdien af bicarbonater)

Hvordan foklarer/forsvarer du udtalelser som koraller kan ikke binde CA ved så lav KH som 6,7 - ved at sende et link hvor en koral(Porites) har øget vækst fordi man tilfører ekstra DIC ?

Samtlige producenter af ULNS systemer anbefaler 6,5 for at holde smukke farver - jeg ønsker dog en lille buffer udover ULNS - da vores baljer ikke er som naturen.

Prøv evt at holde lav næring, meget lys - og en KH på 11, så kommer du til at se "burnt Tips"

Selv RFH har lært noget om baljer og koraller siden han skrev sine artikler - og der er ikke regler uden undtaglser. (Han anbefaler fra artiklen 2004 enKH på 7-11) det er altså nogle år siden, og med lav næring(naturlig værdi) vokser koraller bedst med 7-8 i KH(lidt over naturen på omkring 7)

Jeg prøver blot at hjælpe Bobbe og andre med at få bedst mulige forhold i baljen - således mit lille indspark her. Jeg har selv tidligere advokeret for at holde den på 9-11, men må sande at i min balje vokser koraller bedre tættest på de naturlige værdier.

Tak for dine indlæg Poul, du er en af dem her på SF jeg har størst respekt for :beer: - oz selvom vi ikke er 100% enige her.

Mvh
Peder
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
13

pederrevnørd skrev:
PoulD skrev:

Mvh
Peder

Haha Poul,

Har du ringet til en ven.... google :GO

Er jo personlig fan af RHF, så dejligt link, men kendt og tungt - personligt finder jeg netop denne artikel af ham mere uni egnet end akvarist egnet(måśke min manglende uddannelse, og samtidig fordi Alkalinity ER den mest indviklede værdi at måle for - vi måler kun KH - og gætter os til værdien af bicarbonater)

Hvordan foklarer/forsvarer du udtalelser som koraller kan ikke binde CA ved så lav KH som 6,7 - ved at sende et link hvor en koral(Porites) har øget vækst fordi man tilfører ekstra DIC ?

Samtlige producenter af ULNS systemer anbefaler 6,5 for at holde smukke farver - jeg ønsker dog en lille buffer udover ULNS - da vores baljer ikke er som naturen.

Prøv evt at holde lav næring, meget lys - og en KH på 11, så kommer du til at se "burnt Tips"

Selv RFH har lært noget om baljer og koraller siden han skrev sine artikler - og der er ikke regler uden undtaglser. (Han anbefaler fra artiklen 2004 enKH på 7-11) det er altså nogle år siden, og med lav næring(naturlig værdi) vokser koraller bedst med 7-8 i KH(lidt over naturen på omkring 7)

Jeg prøver blot at hjælpe Bobbe og andre med at få bedst mulige forhold i baljen - således mit lille indspark her. Jeg har selv tidligere advokeret for at holde den på 9-11, men må sande at i min balje vokser koraller bedre tættest på de naturlige værdier.

Tak for dine indlæg Poul, du er en af dem her på SF jeg har størst respekt for :beer: - oz selvom vi ikke er 100% enige her.

Mvh
Peder
@ Peder Jeg skylder måske lige at forklare "mit vås".
Når jeg skriver som jeg gør, så er det bygget på egne erfaringer - ud fra min egen tank, samt fra ting jeg har fået fortalt af folk som jeg har drøftet emnet med.
Jeg havde en drøftelse med Carsten (DecOcean) om det, da min Kh lå på noget der ligner Bobbe´s, mens min Ca lå på over 500. Jeg mente på det tidspunkt at de to værdier hang sammen, således at en lav Kh = lav Ca. Det ved jeg idag ikke hænger sådan sammen, men at de to værdier i høj grad influerer på hinanden.
Carsten fortalte mig, at jeg ikke skulle bekymre mig så meget over den høje Ca, da den ville falde når jeg hævede Kh, FOR NÅR kH ER SÅ LAV, KAN KORALLERNE IKKE OPTAGE CA OG SÅ VOKSER DE IKKE.
Jeg tror ikke at Carsten fyldte mig med "vås".
Han var oven i købet så venlig af forsyne mig med en liste over de forskellige værdier vi normalt måler for. Med Max, min og drift. Du kan få den at se en dag ved lejlighed, for jeg har den stadig.
Der står ud for Kh. Min. 7,5 Optimal 7,9 Max 16 Drift 9 - 12
For mig personligt er det ikke betryggende at ligge så tæt på Minimum, som du foreslår. Jeg har et dokumenteret dagligt forbrug på ca. 1Kh. Stopper jeg kalkreaktoren falder Kh med 1 om dagen.
Derfor vil jeg gerne have en "buffer" ved at ligge lidt højere.

Mine egne erfaringer: Jeg gik hjem og gjorde som Carsten havde anbefalet. Jeg hævede min Kh. stille og roligt (efter et stykke tid, knap så stille og roligt, kan ikke anbefales, da specielt de røde Montiporaer absolut ikke kunne lide den hurtige øgning. De slimede på stedet og blev brune inden for et par timer, mærkeligt fænomen forøvrigt for ingen af de andre Montier viste tegn på ubehag)
Men det gik som Carsten forudsagde. Min Ca faldt langsomt i takt med, at Kh blev øget. Der blev intet andet gjort.
I min tank viste det, at der er en nøje sammenhæng mellem Kh og Ca. En lav Kh (hos mig ihvert fald) forhindrer/hæmmer optagelsen af Ca.

Jeg skrev som jeg skrev i relation til, at Bobbe sagde at hans Kh faldt, men at Ca og Mg lå stabilt og han derfor søgte hjælp til at hæve sin Kh.
Jeg nævnte ud over det med Koraller og Kh/Ca, at han skulle holde øje med sin Ca. Han kunne jo komme til at opleve det samme som jeg, netop at Ca ville begynde at falde i takt med at Kh blev hævet.
Det var mest for at foregribe den situation.

Forøvrigt, så begriber jeg ikke det du skriver: "Prøv evt at holde lav næring, meget lys - og en KH på 11, så kommer du til at se "burnt Tips""
Har du selv oplevet det? Eller har du set det et sted, for så vil jeg da meget gerne se det.
Det stemmer på ingen måde med det jeg oplever i min tank.
Min seneste måling for Kh er på 10,9, jeg har meget lav næring = intet målbart og masser af lys. Jeg har 6 Ecotech Radion over. Overfladen er på 180X70, så der kan dårligt presses mere ind over.
Jeg har ingen "burnt tips". Tværtimod så vokser de kraftigt. Min Acropora formosa "Staghorn" har en vækst på de nye spidser på 2-3 mm om ugen.

Forøvrigt et interessant link du lagde ind. Jeg har her til eftermiddag læst alle ca. 125 indlæg (så også dine indspark) og noterede mig, at de har lige så svært ved at holde sig til emnet som vi, til tider, har.
Det er jo et meget komplekst spørgsmål og de kommer vidt omkring.
Men der var et af indlæggene jeg hæftede mig specielt ved.
Det var vist JPMagyar der skrev : My tank has varied from 12 to 5 dKH and the color did not change. I do believe that stable alkalinity is a key to colorful coral, but raising alkalinity above that which exists in nature does not change the color of coral of that I am sure.

Stabiliteten er altså afgørende iflg ham, snarere end hvor den ligger.

Kunne forøvrigt godt lide teksten på Rc trådstarters Avatar: I don´t often dose additives, but when i do I throw out dead corals.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
14

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Erik,

Opgav at citere dit indlæg, pga længden!

At du har fået et stykke papir fra Carsten med andet end jeg beskriver får hverken mig eller naturen til at ændre mening om den optimale værdi på KH.

Går oz udfra at det er noget tid siden at han har givet dig den, han plejer jo kun at lave sådanne lister til nybegyndere.

Mht burnt tips, kan du fx gå på Zeoforummet - der er rigelig data herom mht burnt tips ved for høj KH. Derudover så jeg det i min egen balje, desværre - men lærte af det.

Jeg tror på at det kører i din balje - det kan jeg se, men min mening er den samme.

Du er velkommen til at fortsætte med at køre 4 enheder højere end naturen - det er dit valg :-) og det er jo ikke unormalt at ville ha buffer - men alt har sin pris.

Jeg. Kører 1 enhed højere end naturen - og det virker perfekt for mig, og for samlige TOTM på ReefCentral, samt anbefales fra de store producenter - og sidst er det den naturlige værdi.

Carsten skriver jo i øvrigt på din egen seddel hvad der er optimalt - den ligger meget under, hvad du kører. Han skriver iflg dig 7,9

Jeg har ikke talt med Carsten herom, men jeg ku sagtens forestille mig at han for en sikkerheds skyld giver "bufferzone" til nye akvarister - hvilket du må ha været siden du udbad dig en seddel med optimal KH ?

Jeg synes dit akvarie er smukt, altid dejligt at følge det - men jeg er oz overbevist om at du ville få mere ud af det med lavere, og stadig stabil KH.

Omvendt, så behøver vi ikke at være enige - der er mange meninger om hobbyen. :y

I denne tråd synes jeg stadig du skrev noget vås - og når det er sagt, synes jeg at du er en opmærksom akvarist.

Mvh
Peder
Senest rettet af pederrevnørd søn 14. apr 2013 22:59, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af PoulD »

@Peder: Synes det er en interessant diskussion, og håber at måske os begge og andre måske kan lære noget af den. Enighed rykker jo ikke ved noget.

Haha, det er da rigtigt, jeg brugte Google (forsøgte at finde dokumentation for ting jeg tidligere har læst).

Det er da heller ikke utænkeligt jeg har misforstået noget, for jeg synes bestemt også det er meget kompliceret stof, men som jeg har forstået det kan man vel lidt forenklet sige at KH / Alkalinitet er et udtryk for vandets evne til at neutralisere syre.

At "koraller ikke kan binde CA ved så lav KH som 6,7" er ikke en udtalelse jeg hverken kan eller vil forsvare, for det kan de da. Det jeg forsøgte at sige var, at der måske kunne være noget rigtigt i, at en lav KH kan begrænse væksten (også i naturen).
Det DIC som blev tilsat i forsøget var jo i form af 2 mMol/L Sodium bicarbonate (Natron), og konklussionen af forsøget var, at tilførsel af bicarbonate til naturligt havvand forårsager en dramtaisk øgning i væksten af koraller.

Jeg er også helt grundlæggende enig i, at værdier, også KH, som i naturen må være det optimale. Der er så bare det aber dabei, at vi nok ikke tilnærmesesvis kan styre værdierne lige så stabilt som i naturen. Derfor tror jeg at man med en lidt større KH er en smule bedre forsikret mod fejltagelser og uheld som ellers ville føre til forsuring af vandet. Det sagt, kører jeg også selv med en KH på 8.

Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
14

Indlæg af pederrevnørd »

PoulD skrev:@Peder: Synes det er en interessant diskussion, og håber at måske os begge og andre måske kan lære noget af den. Enighed rykker jo ikke ved noget.

Haha, det er da rigtigt, jeg brugte Google (forsøgte at finde dokumentation for ting jeg tidligere har læst).

Det er da heller ikke utænkeligt jeg har misforstået noget, for jeg synes bestemt også det er meget kompliceret stof, men som jeg har forstået det kan man vel lidt forenklet sige at KH / Alkalinitet er et udtryk for vandets evne til at neutralisere syre.

At "koraller ikke kan binde CA ved så lav KH som 6,7" er ikke en udtalelse jeg hverken kan eller vil forsvare, for det kan de da. Det jeg forsøgte at sige var, at der måske kunne være noget rigtigt i, at en lav KH kan begrænse væksten (også i naturen).
Det DIC som blev tilsat i forsøget var jo i form af 2 mMol/L Sodium bicarbonate (Natron), og konklussionen af forsøget var, at tilførsel af bicarbonate til naturligt havvand forårsager en dramtaisk øgning i væksten af koraller.

Jeg er også helt grundlæggende enig i, at værdier, også KH, som i naturen må være det optimale. Der er så bare det aber dabei, at vi nok ikke tilnærmesesvis kan styre værdierne lige så stabilt som i naturen. Derfor tror jeg at man med en lidt større KH er en smule bedre forsikret mod fejltagelser og uheld som ellers ville føre til forsuring af vandet. Det sagt, kører jeg også selv med en KH på 8.
Hej kære Poul,

Værdsætter oz en god debat med dig :-)

Er i øvrigt helt enig med dig - og du har jo oz en fornuftig KH(personlig mening)
Og tilsyneladende kører din balje jo oz skønt derudaf

God aften min ven :-)

Kh
Peder
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
13

Hej Poul

Du har ret i at uenighed ikke altid er af det onde.
I det righoldige Link fra RC kommer de som jeg nævner meget langt omkring og taler ikke kun om Kh.
De hæfter sig ved hvor Kh i naturen ligger, men også ved mange af de andre faktorer der spiller ind. Både næring Po4 og No3 vendes.
Der nævnes at korallerne skal have næring og det faktum at det i naturen tilføres i exorbitante mængder, men samtidig at vandstrømmene er så rigelige, så de stoffer som korallerne ikke skal bruge blæses væk fra dem.
Det jeg mener er, at i naturen behøves der måske ikke højere værdier, for der er så rigelig og stabil tilførsel. Det kan være svært at opnå i et revakvarie.

Når vi måler i vores vand, så er det kun det som ikke er optaget vi kan måle.
Jeg opfatter det sådan, at det så at sige ligger frit tilgængeligt så korallerne kan optage det. Men jeg tror at de kun optager det de skal bruge.
Derfor tror jeg ikke at en "bufferreserve" er til skade for korallerne, så længe den ligger inden for det rimelige. Hvad rimeligt er, er nok en smagssag, men over 12 er nok for højt.
Jeg har også haft min Kh på 7,5, men det var i mine øjne og for mig for risikabelt, da et par dages uopmærksomhed fra mig betød den kom for langt ned.
Jeg har ingen koraller mistet som følge af min høje Kh, ikke endnu ihvert fald, men det har jeg oplevet ved for lav Kh.
Jeg havde i en periode koraller som dem vi ser på billederne fra Den Blå. Men der spillede måske også andet ind. Man er jo sjældent uopmærksom på én værdi alene.

Erik

Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"