pederrevnørd skrev:
Haha Poul,
Har du ringet til en ven.... google
Er jo personlig fan af RHF, så dejligt link, men kendt og tungt - personligt finder jeg netop denne artikel af ham mere uni egnet end akvarist egnet(måśke min manglende uddannelse, og samtidig fordi Alkalinity ER den mest indviklede værdi at måle for - vi måler kun KH - og gætter os til værdien af bicarbonater)
Hvordan foklarer/forsvarer du udtalelser som koraller kan ikke binde CA ved så lav KH som 6,7 - ved at sende et link hvor en koral(Porites) har øget vækst fordi man tilfører ekstra DIC ?
Samtlige producenter af ULNS systemer anbefaler 6,5 for at holde smukke farver - jeg ønsker dog en lille buffer udover ULNS - da vores baljer ikke er som naturen.
Prøv evt at holde lav næring, meget lys - og en KH på 11, så kommer du til at se "burnt Tips"
Selv RFH har lært noget om baljer og koraller siden han skrev sine artikler - og der er ikke regler uden undtaglser. (Han anbefaler fra artiklen 2004 enKH på 7-11) det er altså nogle år siden, og med lav næring(naturlig værdi) vokser koraller bedst med 7-8 i KH(lidt over naturen på omkring 7)
Jeg prøver blot at hjælpe Bobbe og andre med at få bedst mulige forhold i baljen - således mit lille indspark her. Jeg har selv tidligere advokeret for at holde den på 9-11, men må sande at i min balje vokser koraller bedre tættest på de naturlige værdier.
Tak for dine indlæg Poul, du er en af dem her på SF jeg har størst respekt for

- oz selvom vi ikke er 100% enige her.
Mvh
Peder
@ Peder Jeg skylder måske lige at forklare "mit vås".
Når jeg skriver som jeg gør, så er det bygget på egne erfaringer - ud fra min egen tank, samt fra ting jeg har fået fortalt af folk som jeg har drøftet emnet med.
Jeg havde en drøftelse med Carsten (DecOcean) om det, da min Kh lå på noget der ligner Bobbe´s, mens min Ca lå på over 500. Jeg mente på det tidspunkt at de to værdier hang sammen, således at en lav Kh = lav Ca. Det ved jeg idag ikke hænger sådan sammen, men at de to værdier i høj grad influerer på hinanden.
Carsten fortalte mig, at jeg ikke skulle bekymre mig så meget over den høje Ca, da den ville falde når jeg hævede Kh,
FOR NÅR kH ER SÅ LAV, KAN KORALLERNE IKKE OPTAGE CA OG SÅ VOKSER DE IKKE.
Jeg tror ikke at Carsten fyldte mig med "vås".
Han var oven i købet så venlig af forsyne mig med en liste over de forskellige værdier vi normalt måler for. Med Max, min og drift. Du kan få den at se en dag ved lejlighed, for jeg har den stadig.
Der står ud for Kh. Min. 7,5 Optimal 7,9 Max 16 Drift 9 - 12
For mig personligt er det ikke betryggende at ligge så tæt på Minimum, som du foreslår. Jeg har et dokumenteret dagligt forbrug på ca. 1Kh. Stopper jeg kalkreaktoren falder Kh med 1 om dagen.
Derfor vil jeg gerne have en "buffer" ved at ligge lidt højere.
Mine egne erfaringer: Jeg gik hjem og gjorde som Carsten havde anbefalet. Jeg hævede min Kh. stille og roligt (efter et stykke tid, knap så stille og roligt, kan ikke anbefales, da specielt de røde Montiporaer absolut ikke kunne lide den hurtige øgning. De slimede på stedet og blev brune inden for et par timer, mærkeligt fænomen forøvrigt for ingen af de andre Montier viste tegn på ubehag)
Men det gik som Carsten forudsagde. Min Ca faldt langsomt i takt med, at Kh blev øget. Der blev intet andet gjort.
I min tank viste det, at der er en nøje sammenhæng mellem Kh og Ca. En lav Kh (hos mig ihvert fald) forhindrer/hæmmer optagelsen af Ca.
Jeg skrev som jeg skrev i relation til, at Bobbe sagde at hans Kh faldt, men at Ca og Mg lå stabilt og han derfor søgte hjælp til at hæve sin Kh.
Jeg nævnte ud over det med Koraller og Kh/Ca, at han skulle holde øje med sin Ca. Han kunne jo komme til at opleve det samme som jeg, netop at Ca ville begynde at falde i takt med at Kh blev hævet.
Det var mest for at foregribe den situation.
Forøvrigt, så begriber jeg ikke det du skriver: "Prøv evt at holde lav næring, meget lys - og en KH på 11, så kommer du til at se "burnt Tips""
Har du selv oplevet det? Eller har du set det et sted, for så vil jeg da meget gerne se det.
Det stemmer på ingen måde med det jeg oplever i min tank.
Min seneste måling for Kh er på 10,9, jeg har meget lav næring = intet målbart og masser af lys. Jeg har 6 Ecotech Radion over. Overfladen er på 180X70, så der kan dårligt presses mere ind over.
Jeg har ingen "burnt tips". Tværtimod så vokser de kraftigt. Min Acropora formosa "Staghorn" har en vækst på de nye spidser på 2-3 mm om ugen.
Forøvrigt et interessant link du lagde ind. Jeg har her til eftermiddag læst alle ca. 125 indlæg (så også dine indspark) og noterede mig, at de har lige så svært ved at holde sig til emnet som vi, til tider, har.
Det er jo et meget komplekst spørgsmål og de kommer vidt omkring.
Men der var et af indlæggene jeg hæftede mig specielt ved.
Det var vist JPMagyar der skrev : My tank has varied from 12 to 5 dKH and the color did not change. I do believe that stable alkalinity is a key to colorful coral, but raising alkalinity above that which exists in nature does not change the color of coral of that I am sure.
Stabiliteten er altså afgørende iflg ham, snarere end hvor den ligger.
Kunne forøvrigt godt lide teksten på Rc trådstarters Avatar: I don´t often dose additives, but when i do I throw out dead corals.
Erik