Afdækning af akvarie, men hvordan???

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Afdækning af akvarie, men hvordan???

Indlæg af Lord Mike »

Hej forum

Jeg søger lidt hjælp vedr. et projekt jeg skal igang med:

Hele ideen er at jeg skal have lukket akvariet pga fisk som Opistognathus rosenblatti / Ptereleotris arter mm. er de rene springere som jeg selv senest har oplevet med min rosenblatti.

Men kan huske at jeg på et tidspunkt var på besøg hos Jens Jørgen (Fredericia) hvor han på sit gamle setup havde nogle acryl-plader rundt om sit akvarie for at skærme af for bla. springende fisk. Disse plader var som jeg huskede det sat på akvariet på en sådan måde at de kunne vippes ned og derved gav adgang til akvariet hvis der skulle arbejdes i dette.

Muligt jeg husker forkert men syntes også jeg har set billeder af dette, kan dog ikke finde dette billed på hans side (http://www.reefs.dk" onclick="window.open(this.href);return false;).

Men har tænkt på en metode hvorved dette kan laves, dog har jeg ikke fået den rigtige ide som kan bruges til noget herhjemme. Derfor håber jeg at jer gode div folk som jeg ved er derude kan komme med ideer som jeg kan bruge. Det er vigtigt at pladerne nemt evt kan tages af eller for den sags skyld skydes til siden elller ligges ned når man skal have adgang til akvariet. Jeg vil på ingen måde have lukket hele akvariet af med et dæksglas.

Kom meget gerne med jeres ideer :y
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Afdækning af akvarie, men hvordan???

Indlæg af Carsten »

Den top jeg er igang med at lave. Bliver pladerne sat på rammen med nogle køkkenskabs magneter. På bagsiden kommer der nogle tynde lister lige til at styre pladerne. Jeg laver det i MDF plade, men det kan også let laves i opskummet pvc, som så heller ikke vejer ret meget.
Hvis du stadig har akvariet stående i væggen, så kan nogle opskummede pvc plader bruges med et hængsel skruet op i væggen og en magnet til at holde pvc oppe når der rodes i akvariet
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Hej Carsten

Må indrømme at jeg ikke helt kan få et billed ind på nethinden ud fra hvad du skriver, har du evt et billed som kan give mig en bedre forståelse?

Ja, akvariet står som det altid har gjort (indbygget i væggen, med teknik rum bagved).

Takker for dit indput :GO
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Hej Michael

Nu må du korigere mig hvis jeg husker forkert.
Men jeg mener at have set det i den første af de bøger ( 4 stk. Koralrevet hed de vist), som Forsså og Nilsen udgav for mange år siden.

Der er nogle billeder fra tyske akvaristers akvarier og deres tekniske setup.
På et af de billeder er der en der har monteret sådan en "skærm" som du beskriver. Hvis jeg ellers husker rigtigt.
Den er sat på for at forhindre opsprøjt fra hans Tunze pumper, som sidder monteret på kanten af akvariet (ja, så mange år siden er det :wink: )
Måske er det muligt at lure noget af derfra.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Benny »

Hvad med denne metode: " onclick="window.open(this.href);return false;
Hilsen
Benny
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

crazy seahorse skrev:Hej Michael

Men jeg mener at have set det i den første af de bøger ( 4 stk. Koralrevet hed de vist), som Forsså og Nilsen udgav for mange år siden.

Der er nogle billeder fra tyske akvaristers akvarier og deres tekniske setup.
På et af de billeder er der en der har monteret sådan en "skærm" som du beskriver. Hvis jeg ellers husker rigtigt.
Den er sat på for at forhindre opsprøjt fra hans Tunze pumper, som sidder monteret på kanten af akvariet (ja, så mange år siden er det :wink: )
Måske er det muligt at lure noget af derfra.

Erik
Hej Erik

Hvis jeg husker rigtig så er der vist kun 3 bøger (muligt jeg tager fejl igen :wink: ), men jeg har da bind 2 & 3 så jeg vil da lige bladre dem igennem, tak for tip :GO

En anden ting Erik, så skal du huske at hilse igen når vi støder ind i hinanden i Neonfisken :T som vi gjorde for ca 3-4 uger siden :wink: men du havde travlt med at få hilst på Nicolai, og tror slet ikke du anede mig overhovedet...
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Benny skrev:Hvad med denne metode: " onclick="window.open(this.href);return false;

Benny, der var faktisk en rigtig god ide den tror jeg der skal arbejdes videre med.

Takker :GO
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Lord Mike skrev:

Erik
Hej Erik

Hvis jeg husker rigtig så er der vist kun 3 bøger (muligt jeg tager fejl igen :wink: ), men jeg har da bind 2 & 3 så jeg vil da lige bladre dem igennem, tak for tip :GO

En anden ting Erik, så skal du huske at hilse igen når vi støder ind i hinanden i Neonfisken :T som vi gjorde for ca 3-4 uger siden :wink: men du havde travlt med at få hilst på Nicolai, og tror slet ikke du anede mig overhovedet...
Hej Michael

Jeg har nærmest autistiske evner til at huske den slags, men jeg måtte altså lige ned og tjekke.
Der er 4 bøger og det billede jeg mente at kunne huske, er på side 44 i bind 1.

Det sidste kan jeg ikke beklage nok. Hvorfor spændte du ikke ben eller smed noget efter mig. Bare noget billigt (en model af Bismarck eller en piratkiste med luft i feks).
Kan det have været den dag hvor Nicolai talte om de Discus de havde leveret til den Blå?

Jeg skal nok kigge bedre efter i fremtiden.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Oven på mit akvarie er der lavet en ramme af Porsa, hvor MDF pladerne monteres med magneter.
Jeg kan ikke sende et billed af det, da det langt fra er færdige.
Den ide med palden der bliver klappet op, er stort set den som visse akvariebutikker bruger. Vist nok dem med reoler fra Eldorado
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

crazy seahorse skrev:
Lord Mike skrev:

Erik
Hej Erik

Hej Michael

Jeg har nærmest autistiske evner til at huske den slags, men jeg måtte altså lige ned og tjekke.
Der er 4 bøger og det billede jeg mente at kunne huske, er på side 44 i bind 1.

Det sidste kan jeg ikke beklage nok. Hvorfor spændte du ikke ben eller smed noget efter mig. Bare noget billigt (en model af Bismarck eller en piratkiste med luft i feks).
Kan det have været den dag hvor Nicolai talte om de Discus de havde leveret til den Blå?

Jeg skal nok kigge bedre efter i fremtiden.

Erik
Ja det er da også typisk det lige skulle være et af de bind som jeg ikke har herhjemme, da jeg jo kun har bind 2 og 3. Men kender da et par stykker med alle bind så mon ikke jeg vil kunne låne bind 1 så jeg kan få stillet min nysgærrighed og få set det billed.

Vedr. den manglene hilsen, så var jeg faktisk på vej ud og du var på vej ind, Nicolai sad på daværende tidspunkt bag disken. Men jeg lover dig for at jeg næste gang vi ses kaster et eller andet efter dig haha.
Carsten skrev:Oven på mit akvarie er der lavet en ramme af Porsa, hvor MDF pladerne monteres med magneter.
Jeg kan ikke sende et billed af det, da det langt fra er færdige.
Den ide med palden der bliver klappet op, er stort set den som visse akvariebutikker bruger. Vist nok dem med reoler fra Eldorado
Tror nu nok det efterhånden har givet mening efter at have siddet og gruplet lidt over din tekst. det var bare mig som ikke havde læst det ordenligt igennem.

Men jeg vil arbejde videre udfra den video som Benny linkede til. Takker for jeres input :GO
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"