Overdimensioneret skummer fordel eller ej?
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Aalborg
Overdimensioneret skummer fordel eller ej?
Da jeg har været ved at se, hvor jeg kan spare på strømmen har jeg tænkt på, om der er fordel i, at overdimensionere skummeren i forhold til akvariets størrelse eller det bare er spild af penge?
På forhånd tak
På forhånd tak
Hvad smager bedst, Coca-Cola eller Pepsi?
Du kan finde mange meninger om dette. Flere kloge hoveder mener at en skummer kan blive for stor og er totalt unødvendigt.
Alligvel så har rigtigt, rigtigt mange en skummer der er rated langt over størrelsen af deres akvarie.
Min mening - ingen grund til at købe en der er helt vildt overdrevet for stor.
Men en der er rated til det dobbelte af dit vand, ville være et godt valg.
/Henrik
Du kan finde mange meninger om dette. Flere kloge hoveder mener at en skummer kan blive for stor og er totalt unødvendigt.
Alligvel så har rigtigt, rigtigt mange en skummer der er rated langt over størrelsen af deres akvarie.
Min mening - ingen grund til at købe en der er helt vildt overdrevet for stor.
Men en der er rated til det dobbelte af dit vand, ville være et godt valg.
/Henrik
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 18
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Det optimale ville jo være, hvis man havde en skummer, der lige akkurat tog de proteiner, der kom i overskud efter korallerne og fiskenes behov for foder. Dog er denne grænse umulig at ramme. Det er derfor bedre at have en for kraftig skummer, end en lidt for svag. Derudover er det jo meget rart at have noget ekstra kapacitet den dag en søanemone bliver blendet i et powerhead.
Derudover skal man huske, at skummervalget faktisk ikke har noget som helst med vandmængden at gøre, men derimod mængden af fisk (eller helt præcis; mængden af overskudsfoder). En gul kirurg sviner ikke mere, fordi den går i et 1000 l. akvarium i forhold til, hvis den gik i et 200 l.
Generelt bruger aquamedics skummere ellers mindre i strøm, da disse oftest er højere med færre pumper i forhold til deltecs lave, tykke skummere med mange pumper.
Derudover skal man huske, at skummervalget faktisk ikke har noget som helst med vandmængden at gøre, men derimod mængden af fisk (eller helt præcis; mængden af overskudsfoder). En gul kirurg sviner ikke mere, fordi den går i et 1000 l. akvarium i forhold til, hvis den gik i et 200 l.
Generelt bruger aquamedics skummere ellers mindre i strøm, da disse oftest er højere med færre pumper i forhold til deltecs lave, tykke skummere med mange pumper.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 18
Mads - bare ikke så mange skummere, hvor der på specifikationerne står opgivet "denne skummer er beregnet til 3 kirurger, 4 Chromis og 1 hugo" - vel ?mads-fisk skrev: Derudover skal man huske, at skummervalget faktisk ikke har noget som helst med vandmængden at gøre, men derimod mængden af fisk (eller helt præcis; mængden af overskudsfoder). En gul kirurg sviner ikke mere, fordi den går i et 1000 l. akvarium i forhold til, hvis den gik i et 200 l..
Selvfølgelig har skummervalget da noget med akvariets størrelse at gøre - man smider jo ikke 75 fisk ned i et lille 250l som dit, ligesom ingen kun har 1 fisk i 1000 l !!
Hvad har "overskudsfoder" iøvrigt med det hele at gøre?
Så hvis man altså har 10 fisk i 250 l og ikke overfordrer, så skal man bruge en skummer beregnet til 10 fisk, men hvis man overfodrer dem så skal man bruge en der er beregnet til 10 overfodrede fisk?
Der er nok en grund til at seriøse skummer producenter opgiver deres skummere til f.eks "1000 l high stock" og "1500 l normal stock".
/Henrik
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8362 Hørning
- Geografisk sted: Danmark
Mads var vel blot ude i en teoretisk betragtning 
Der findes et hav af seriøse skummerproducenter og langt fra alle sammen opgiver, om skummeren rækker til et højt eller normalt belastet system. Og ingen af dem angiver da heller, hvad de opfatter som sådan. Derfor kan producentens angivelse af skummerkapacitet heller aldrig blive andet end vejledende.

Der findes et hav af seriøse skummerproducenter og langt fra alle sammen opgiver, om skummeren rækker til et højt eller normalt belastet system. Og ingen af dem angiver da heller, hvad de opfatter som sådan. Derfor kan producentens angivelse af skummerkapacitet heller aldrig blive andet end vejledende.
Det syntes jeg nu ellers de allesammen gør:nyberg skrev:Der findes et hav af seriøse skummerproducenter og langt fra alle sammen opgiver, om skummeren rækker til et højt eller normalt belastet system.
Deltec, Bubble King, H&S, Schuran, Ratz, GroTech, AquaMedic ..........
Så hvilket "hav af producenter" er det der ikke gør det ?
/Henrik
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
Jeg har ikke umiddelbart set andre end Deltec gøre det. Royal Exclusiv gør (Bubble-King) gør det i hvert fald ikke. Ej heller Tunze, Sander, H&S, Aqua-Medic eller GroTech, hvis man checker deres hjemmesider. Nogle af dem angiver til gengæld en nedre grænse for, hvad de anbefaler skummeren til. Men det er en anden snak.
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Nej og lige præcis derfor vælger jeg at minde Christian om det!sneppevej skrev:Mads - bare ikke så mange skummere, hvor der på specifikationerne står opgivet "denne skummer er beregnet til 3 kirurger, 4 Chromis og 1 hugo" - vel ?
Overskudsfoder var min betegnelse for det foder, der ikke bliver optaget af koraller, fisk elller lignende, og derfor skal fjernes for ikke at nedbrydes til ammonium - muligt jeg skulle have lavet en forklaring til det.sneppevej skrev:Hvad har "overskudsfoder" iøvrigt med det hele at gøre?
[quote="sneppevej] Selvfølgelig har skummervalget da noget med akvariets størrelse at gøre [/quote]
Nej det har ej!
Muligt der ikke er nogen med 75 fik i et lille 250 l. (som mit?), men to personer med vidt forskellige akvariestørrelser kan stadig godt have samme fiskebestand, og derfor også have samme behov for skummer. Jeg har sandsynligvis flere fisk i mit 250 l. end du har i dit enorme 840 l., så derfor kan jeg ikke nøjes med en lille biofloator ell. lign.sneppevej skrev: - man smider jo ikke 75 fisk ned i et lille 250l som dit, ligesom ingen kun har 1 fisk i 1000 l !!
/Henrik
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
Det er stort af dig at gøre, Mads - når nu ikke skummer producenter kan finde ud af det !mads-fisk skrev:Nej og lige præcis derfor vælger jeg at minde Christian om det!
Ok, så fik vi den på plads. Meget videnskabligt !mads-fisk skrev:Nej det har ej!
Yep Mads - jeg har ikke overproppet mit akvarie med fisk. Jeg har 3 kiruger, 1 pincetfisk, 7 Chromis, 1 Mandarin, og en Klovnfisk samt en Solkoral og en Goniopora.mads-fisk skrev: Muligt der ikke er nogen med 75 fik i et lille 250 l. (som mit?), men to personer med vidt forskellige akvariestørrelser kan stadig godt have samme fiskebestand, og derfor også have samme behov for skummer. Jeg har sandsynligvis flere fisk i mit 250 l. end du har i dit enorme 840 l., så derfor kan jeg ikke nøjes med en lille biofloator ell. lign.
Det er sikker langt mindre end hvad du har fyldt i dit akvarie.
Fisk bliver fodret 1 gang dagligt og Goniopora og Tubastrea hver 2. dag.
Der er ingen "overfodring"
Så jeg må nok hellere fjerne min Deltec AP702 der er nomineret til omkring 2000 l (normal stocking) og skifte den den ud med en lille AP600 (er det ikke den du har?)
Den kan helt sikker klare mit (enorme?) 840 l .
Sjovt nok så producerer min AP702 mere, meget mørkt "Nog" , end hvad der på 2 dage kan være i koppen på en AP600.
Men jeg må hellere give dig ret, akvariets størrelse har intet at sige når man vælger skummer

Så er den diskusion jo ikke længere. Du får ret og jeg får fred.
/Henrik
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 18
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
De har begge ret - på en mådeChristianK skrev:Og det blev jeg så meget klogere af![]()
Måske der er nogen der vil verificere den ene eller den anden påstand?

Skummerstørrelsen har naturligvis noget med akvariets størrelse at gøre. Det handler nemlig også om, hvor meget af akvariets volumen, der processeres af skummeren i timen og ikke blot, hvor god skummeren er til at udpine hver enkelt lille proteinmolekyle igennem det, som sendes igennem skummeren. I ydertilfældet med en enkelt gul kirurg i et 1000l akvarie, vil en alt for lille skummer ikke nytte noget alligevel; affaldsstofferne/proteinerne når at blive nedbrudt inden de fanges af skummeren. På sigt vil der hobe sig nitrat mv. op, men det vil på den anden side gå så enormt langsomt - og måske holdes i skak med andre midler.
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Tak.sneppevej skrev:
Det er stort af dig at gøre, Mads - når nu ikke skummer producenter kan finde ud af det !
Mere mørkt "Nog" end hvad der på 2 dage kan være i koppen på en AP600sneppevej skrev:
Sjovt nok så producerer min AP702 mere, meget mørkt "Nog" , end hvad der på 2 dage kan være i koppen på en AP600.

-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Der kom du da med et argument, der er til at følge.nyberg skrev:De har begge ret - på en mådeChristianK skrev:Og det blev jeg så meget klogere af![]()
Måske der er nogen der vil verificere den ene eller den anden påstand?
Skummerstørrelsen har naturligvis noget med akvariets størrelse at gøre. Det handler nemlig også om, hvor meget af akvariets volumen, der processeres af skummeren i timen og ikke blot, hvor god skummeren er til at udpine hver enkelt lille proteinmolekyle igennem det, som sendes igennem skummeren. I ydertilfældet med en enkelt gul kirurg i et 1000l akvarie, vil en alt for lille skummer ikke nytte noget alligevel; affaldsstofferne/proteinerne når at blive nedbrudt inden de fanges af skummeren. På sigt vil der hobe sig nitrat mv. op, men det vil på den anden side gå så enormt langsomt - og måske holdes i skak med andre midler.
Dog vil jeg alligevel mene, at selvom man skulle vælge en midifloator til ekstremeksemplet med 1 kirurg på 1000 l. vand, vil dens 200 liter renseeffekt i timen, være nok til at hele akvariets vand kan være taget på 5 timer - hurtigere end proteinerne kan nå at være nedbrudt til ammonium - og så stiger proteinerne jo heldigvis op i overfladen, så de kan renses koncentreret derfra.
Derudover er det hele nok mere teori end praksis, hvor det i praksis nok, (som du også selv var inde på) vil være en så lille forurening, at det ingen betydning vil have.
Men alt i alt var min baggrund for at deltage i denne tråd også bare for at få det med, at man ikke behøver en kæmpe skummer, hvis blot man ønsker 3-4 fisk i et 350 l. akvarium, men derimod bør købe en rigelig kraftig skummer, hvis man ønsker 35 fisk i et 350 l. - også selvom det kun er 350 l. vand, hvilket en midifloator burde være i stand til at klare i følge AM.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 18
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Vil det være helt hel i hegnet at bruge en Midiflotor til en sølle 85L balje så? De luftdrevne skummere kan man vel "styre" ved hjælp af pumpen ikke?
Jeg kunne nemlig se, at den var på tilbud til 499,- hvilket virkede som en god pris. Men hvis man er bedre tjent med en Miniflotor, så vil jeg da ikke købe den.
Jeg kunne nemlig se, at den var på tilbud til 499,- hvilket virkede som en god pris. Men hvis man er bedre tjent med en Miniflotor, så vil jeg da ikke købe den.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 18