Overdimensioneret skummer fordel eller ej?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
ChristianK
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Overdimensioneret skummer fordel eller ej?

Indlæg af ChristianK »

Da jeg har været ved at se, hvor jeg kan spare på strømmen har jeg tænkt på, om der er fordel i, at overdimensionere skummeren i forhold til akvariets størrelse eller det bare er spild af penge?

På forhånd tak
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Hvad smager bedst, Coca-Cola eller Pepsi?

Du kan finde mange meninger om dette. Flere kloge hoveder mener at en skummer kan blive for stor og er totalt unødvendigt.

Alligvel så har rigtigt, rigtigt mange en skummer der er rated langt over størrelsen af deres akvarie.

Min mening - ingen grund til at købe en der er helt vildt overdrevet for stor.

Men en der er rated til det dobbelte af dit vand, ville være et godt valg.

/Henrik
ChristianK
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18

Indlæg af ChristianK »

Ok, så har jeg lige et tilægsspørgsmål.

Jeg har kigget både på Aqua-Medic og på Deltec. Hvis jeg ser bort fra det synsmæssige bruger Deltec's pumper generalt mindre strøm.

Spørgsmålet er så om hvilke der fungerer bedst eller om det også er ligesom cola og pepsi?
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Tror mange vil svare Deltec her.

/Henrik
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Det optimale ville jo være, hvis man havde en skummer, der lige akkurat tog de proteiner, der kom i overskud efter korallerne og fiskenes behov for foder. Dog er denne grænse umulig at ramme. Det er derfor bedre at have en for kraftig skummer, end en lidt for svag. Derudover er det jo meget rart at have noget ekstra kapacitet den dag en søanemone bliver blendet i et powerhead.

Derudover skal man huske, at skummervalget faktisk ikke har noget som helst med vandmængden at gøre, men derimod mængden af fisk (eller helt præcis; mængden af overskudsfoder). En gul kirurg sviner ikke mere, fordi den går i et 1000 l. akvarium i forhold til, hvis den gik i et 200 l.

Generelt bruger aquamedics skummere ellers mindre i strøm, da disse oftest er højere med færre pumper i forhold til deltecs lave, tykke skummere med mange pumper.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
ChristianK
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18

Indlæg af ChristianK »

Ja, men det er kun ved de rigtig store pumper, ved de små er det omvendt.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

ChristianK skrev:Ja, men det er kun ved de rigtig store pumper, ved de små er det omvendt.
Ok. Det kan så godt være.
Tænker du på turbofloator vs. APF600 eller sådan noget?
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

mads-fisk skrev: Derudover skal man huske, at skummervalget faktisk ikke har noget som helst med vandmængden at gøre, men derimod mængden af fisk (eller helt præcis; mængden af overskudsfoder). En gul kirurg sviner ikke mere, fordi den går i et 1000 l. akvarium i forhold til, hvis den gik i et 200 l..
Mads - bare ikke så mange skummere, hvor der på specifikationerne står opgivet "denne skummer er beregnet til 3 kirurger, 4 Chromis og 1 hugo" - vel ?
Selvfølgelig har skummervalget da noget med akvariets størrelse at gøre - man smider jo ikke 75 fisk ned i et lille 250l som dit, ligesom ingen kun har 1 fisk i 1000 l !!

Hvad har "overskudsfoder" iøvrigt med det hele at gøre?

Så hvis man altså har 10 fisk i 250 l og ikke overfordrer, så skal man bruge en skummer beregnet til 10 fisk, men hvis man overfodrer dem så skal man bruge en der er beregnet til 10 overfodrede fisk?

Der er nok en grund til at seriøse skummer producenter opgiver deres skummere til f.eks "1000 l high stock" og "1500 l normal stock".

/Henrik
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Mads var vel blot ude i en teoretisk betragtning ;)

Der findes et hav af seriøse skummerproducenter og langt fra alle sammen opgiver, om skummeren rækker til et højt eller normalt belastet system. Og ingen af dem angiver da heller, hvad de opfatter som sådan. Derfor kan producentens angivelse af skummerkapacitet heller aldrig blive andet end vejledende.
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

nyberg skrev:Der findes et hav af seriøse skummerproducenter og langt fra alle sammen opgiver, om skummeren rækker til et højt eller normalt belastet system.
Det syntes jeg nu ellers de allesammen gør:

Deltec, Bubble King, H&S, Schuran, Ratz, GroTech, AquaMedic ..........

Så hvilket "hav af producenter" er det der ikke gør det ?

/Henrik
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20

Indlæg af nyberg »

Jeg har ikke umiddelbart set andre end Deltec gøre det. Royal Exclusiv gør (Bubble-King) gør det i hvert fald ikke. Ej heller Tunze, Sander, H&S, Aqua-Medic eller GroTech, hvis man checker deres hjemmesider. Nogle af dem angiver til gengæld en nedre grænse for, hvad de anbefaler skummeren til. Men det er en anden snak.
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Ja ok - jeg mente bare at de allesammen opgiver hvor store akvarier deres skummer er beregnet til - og det gør alle dem jeg skrev om.
Rigtigt, Deltec er nok de eneste der skriver om High eller Normal stock - men sådan er Deltec jo bare lidt mere specifikke end de andre.

/Henrik.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

sneppevej skrev:Mads - bare ikke så mange skummere, hvor der på specifikationerne står opgivet "denne skummer er beregnet til 3 kirurger, 4 Chromis og 1 hugo" - vel ?
Nej og lige præcis derfor vælger jeg at minde Christian om det!
sneppevej skrev:Hvad har "overskudsfoder" iøvrigt med det hele at gøre?
Overskudsfoder var min betegnelse for det foder, der ikke bliver optaget af koraller, fisk elller lignende, og derfor skal fjernes for ikke at nedbrydes til ammonium - muligt jeg skulle have lavet en forklaring til det.

[quote="sneppevej] Selvfølgelig har skummervalget da noget med akvariets størrelse at gøre [/quote]

Nej det har ej!
sneppevej skrev: - man smider jo ikke 75 fisk ned i et lille 250l som dit, ligesom ingen kun har 1 fisk i 1000 l !!

/Henrik
Muligt der ikke er nogen med 75 fik i et lille 250 l. (som mit?), men to personer med vidt forskellige akvariestørrelser kan stadig godt have samme fiskebestand, og derfor også have samme behov for skummer. Jeg har sandsynligvis flere fisk i mit 250 l. end du har i dit enorme 840 l., så derfor kan jeg ikke nøjes med en lille biofloator ell. lign.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

mads-fisk skrev:Nej og lige præcis derfor vælger jeg at minde Christian om det!
Det er stort af dig at gøre, Mads - når nu ikke skummer producenter kan finde ud af det !

mads-fisk skrev:Nej det har ej!
Ok, så fik vi den på plads. Meget videnskabligt !

mads-fisk skrev: Muligt der ikke er nogen med 75 fik i et lille 250 l. (som mit?), men to personer med vidt forskellige akvariestørrelser kan stadig godt have samme fiskebestand, og derfor også have samme behov for skummer. Jeg har sandsynligvis flere fisk i mit 250 l. end du har i dit enorme 840 l., så derfor kan jeg ikke nøjes med en lille biofloator ell. lign.
Yep Mads - jeg har ikke overproppet mit akvarie med fisk. Jeg har 3 kiruger, 1 pincetfisk, 7 Chromis, 1 Mandarin, og en Klovnfisk samt en Solkoral og en Goniopora.

Det er sikker langt mindre end hvad du har fyldt i dit akvarie.

Fisk bliver fodret 1 gang dagligt og Goniopora og Tubastrea hver 2. dag.

Der er ingen "overfodring"

Så jeg må nok hellere fjerne min Deltec AP702 der er nomineret til omkring 2000 l (normal stocking) og skifte den den ud med en lille AP600 (er det ikke den du har?)

Den kan helt sikker klare mit (enorme?) 840 l .

Sjovt nok så producerer min AP702 mere, meget mørkt "Nog" , end hvad der på 2 dage kan være i koppen på en AP600.

Men jeg må hellere give dig ret, akvariets størrelse har intet at sige når man vælger skummer :shock:

Så er den diskusion jo ikke længere. Du får ret og jeg får fred.

/Henrik
ChristianK
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18

Indlæg af ChristianK »

Og det blev jeg så meget klogere af :?

Måske der er nogen der vil verificere den ene eller den anden påstand?
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20

Indlæg af nyberg »

ChristianK skrev:Og det blev jeg så meget klogere af :?

De har begge ret - på en måde ;)

Skummerstørrelsen har naturligvis noget med akvariets størrelse at gøre. Det handler nemlig også om, hvor meget af akvariets volumen, der processeres af skummeren i timen og ikke blot, hvor god skummeren er til at udpine hver enkelt lille proteinmolekyle igennem det, som sendes igennem skummeren. I ydertilfældet med en enkelt gul kirurg i et 1000l akvarie, vil en alt for lille skummer ikke nytte noget alligevel; affaldsstofferne/proteinerne når at blive nedbrudt inden de fanges af skummeren. På sigt vil der hobe sig nitrat mv. op, men det vil på den anden side gå så enormt langsomt - og måske holdes i skak med andre midler.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

sneppevej skrev:
Det er stort af dig at gøre, Mads - når nu ikke skummer producenter kan finde ud af det !
Tak.
sneppevej skrev:
Sjovt nok så producerer min AP702 mere, meget mørkt "Nog" , end hvad der på 2 dage kan være i koppen på en AP600.
Mere mørkt "Nog" end hvad der på 2 dage kan være i koppen på en AP600 :?:
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

nyberg skrev:
ChristianK skrev:Og det blev jeg så meget klogere af :?

De har begge ret - på en måde ;)

Skummerstørrelsen har naturligvis noget med akvariets størrelse at gøre. Det handler nemlig også om, hvor meget af akvariets volumen, der processeres af skummeren i timen og ikke blot, hvor god skummeren er til at udpine hver enkelt lille proteinmolekyle igennem det, som sendes igennem skummeren. I ydertilfældet med en enkelt gul kirurg i et 1000l akvarie, vil en alt for lille skummer ikke nytte noget alligevel; affaldsstofferne/proteinerne når at blive nedbrudt inden de fanges af skummeren. På sigt vil der hobe sig nitrat mv. op, men det vil på den anden side gå så enormt langsomt - og måske holdes i skak med andre midler.
Der kom du da med et argument, der er til at følge.
Dog vil jeg alligevel mene, at selvom man skulle vælge en midifloator til ekstremeksemplet med 1 kirurg på 1000 l. vand, vil dens 200 liter renseeffekt i timen, være nok til at hele akvariets vand kan være taget på 5 timer - hurtigere end proteinerne kan nå at være nedbrudt til ammonium - og så stiger proteinerne jo heldigvis op i overfladen, så de kan renses koncentreret derfra.

Derudover er det hele nok mere teori end praksis, hvor det i praksis nok, (som du også selv var inde på) vil være en så lille forurening, at det ingen betydning vil have.

Men alt i alt var min baggrund for at deltage i denne tråd også bare for at få det med, at man ikke behøver en kæmpe skummer, hvis blot man ønsker 3-4 fisk i et 350 l. akvarium, men derimod bør købe en rigelig kraftig skummer, hvis man ønsker 35 fisk i et 350 l. - også selvom det kun er 350 l. vand, hvilket en midifloator burde være i stand til at klare i følge AM.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

Hvordan tester de i grunden sådan en skummer? Logisk burde den jo blive testet uden form for biologisk filtrering, men så burde den da være effektiv nok, når der også kommer biologisk på. Kan i følge mig, eller skal man ikke sammenligne en skummers filtrering med biologisk?
ChristianK
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18

Indlæg af ChristianK »

Ok, efter anden runde er jeg med :-D
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Vil det være helt hel i hegnet at bruge en Midiflotor til en sølle 85L balje så? De luftdrevne skummere kan man vel "styre" ved hjælp af pumpen ikke?

Jeg kunne nemlig se, at den var på tilbud til 499,- hvilket virkede som en god pris. Men hvis man er bedre tjent med en Miniflotor, så vil jeg da ikke købe den.
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

hvis den fysisk kan være i baljen så ville jeg ta den store man kan ikke skumme for meget kun for lidt og disse am luft skummere er meget lidt effektive i forvejen.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

En god tommelfinger-regel er som sneppevej også skriver. Gå efter en skummer som kan klare dobbelt op i volume i forhold dit akvarie.
ChristianK
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18

Indlæg af ChristianK »

Hvad med Tunze's lidt utraditionelle skummeré, hvordan fungerer de?

Jeg har lige kigget lidt på Comline DOC Skimmerne og de er billige i indkøb og drift især i forhold til det literantal de er anbefalet til.

og nu er det at I ikke skal svare at det er jolly-colaen.. Jvf. tråd 2
kaan
Reactions:

Indlæg af kaan »

colaflasker er ellers udemærkede skummere med en anelse DIY :D
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal