Råd omkring om blege koraller og alger? UPDATE 28/2-13

Forum for generel snak omkring saltvand.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Re: Har brug for råd omkring om blege koraller, alger mm.

Indlæg af leifkrarup »

Jeg har svært ved at se nødvendigheden af trække fosfat ud af tørre sten fra et koralrev. På koralrevet er mængden af PO4 forsvindende lille så jeg kan ikke se hvordan det skulle være kommet ind.
Derimod kan der være dødt organisk stof fra døde smådyr og planter.
Når jeg bruger døde sten udvasker jeg dem ikke med fosfatfjerner, men lægger dem i en kraftig klorinopløsning, derved opløses alt organisk stof i løbet af et par uger. Derefter udvasker jeg klorinen ved at komme stenene i hanevand som udskiftes dagligt over nogle dage til klorlugten er næsten væk. Til sidst udvaskes stenene igen med ro/di vand og de vil så være uden organisk stof og for den sags skyld også PO4.
Vær ikke bange for at bruge klor da det er en meget flygtig gasart som forsvinder helt af sig selv i løbet af kort tid så der er ikke risiko for at klorgassen ender i akvariet.
Tjaa!.....det var så min version af hvordan døde sten klargøres hvis du vælger at gå den vej:wink:
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions: 361
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Mikkel E skrev:
crazy seahorse skrev: En søhare er da et udmærket bud. Den vil nok kunne hjælpe på algerne, men næppe på Po4.
Hvem siger at der er et problem med PO4?
Algen kunne vel også være en alge der skal fjernes manuelt, ligesom Bryopsis.
Som Peder også nævner, så ser stenene meget rene ud, der hvor der ikke er alger.

Man kan komme rigtig lang med mange ting, med manuelt fjernelse, vandskift og tålmodighed.

At det er blevet det nye sort at afgasse brugte ls, ændrer vel ikke ved at der er rigtig mange som i en lang årrække bare har proppet levende sten direkte i akvariet uden det har skabt problemer.
Det er lidt pudsigt Mikkel E nævner det omkring Po4 - om der overhovedet er et Po4 problem.
Jeg havde selv den tanke, men så bort fra den igen, da jeg gik ud fra at den lidt bastante daglige tilsætning af LaCl blev udført pga, at der rent faktisk havde været/var et Po4 problem - at det var påvist ved målinger.
Jeg har ingen erfaringer selv med LaCl, men jeg kan forstå at det skal tilsættes ved indsugningen til skummeren. Det ville give god mening, da det jo gælder om at få det ud af systemet.
@ Morten Bliver det tilsat korrekt? Jeg ved fra andre som blot tilsatte det i tanken, at det samlede sig i klumper rundt i akvariet.
Du skriver også at mængden du tilsætter har du fra, hvad du har kunne læse dig til at andre gør, men er der ikke en vejledning som angiver dosseringen?

Jeg er helt enig i Mikkel E´s tanke omkring tålmodighed, vandskift og manuel fjernelse.

Jeg kan også genkende det faktum, at vi førhen bare indførte levende sten uden at bekymre os om, hvad de kunne indeholde udover skadedyr.
Men dengang ( i starten af ´90 erne) fik vi de levende sten direkte fra revet. Man bestilte en kasse (ca 20 kg.) og når man fik den hjem og åbnede den, så duftede den af hav. Den havde ikke ligget hos en grossist i månedvis - eller sådan virkede det ikke.
I dag er de fleste levende sten jo enten fra et nedlagt akvarie eller også har de ligget i "forhandlervand" i en kortere eller længere periode.
Og så er vi vel også blevet mere observante på, at der kan ligge noget i stenene som vi ikke tidligere har været obs på.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

Det er korrekt forstået Erik . Jeg doserer ud fra hvad jeg har læst og hørt om andres erfaringer. Jeg dosserer i overløbet, så der er længere kontakttid! Min indsugning på Skummeren er få cm fra nedløbet, så det burde ikke være problem, umiddelbart! :wink: jeg havde sok på nedløbet, men har nu fjernet den igen, da jeg har flyttet skummerens indsugning helt over til nedløbet .

Én ting er helt sikkert: næste gang jeg skal starte op, bliver det på keramik eller helt rensede døde sten! :wink:
Morten
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

Du glemte at svare på om du har kunne måle PO4 i dit vand eller bare har begyndt at tilsætte LaCl pga. algerne?

Der er nu også nogle som har haft problemer med keramik. Døde rensede sten er jo heller ikke nogen garanti for at man ikke vil få problemer.
Jeg tror det er meget få, hvis nogen, som f.eks. ikke har haft hverken glasroser, planarier og/eller cyano.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
13

MoG skrev:Det er korrekt forstået Erik . Jeg doserer ud fra hvad jeg har læst og hørt om andres erfaringer. Jeg dosserer i overløbet, så der er længere kontakttid! Min indsugning på Skummeren er få cm fra nedløbet, så det burde ikke være problem, umiddelbart! :wink: jeg havde sok på nedløbet, men har nu fjernet den igen, da jeg har flyttet skummerens indsugning helt over til nedløbet .

Én ting er helt sikkert: næste gang jeg skal starte op, bliver det på keramik eller helt rensede døde sten! :wink:
Nu har jeg som sagt ikke selv prøvet LaCl, men det eksempel jeg nævnte tidligere gjorde netop som du. Dosserede det i overløbet hvilket resulterede i en masse klumper på bunden af sumpen. Prøv at kigge efter i din sump eller alternativt i bunden af overløbet om der ikke ligger klumper.
Som jeg har fået det forklaret, går LaCl i forbindelse med Po4, så den binder det (trækker det ud af vandet). Hvis det så ikke ryger i skummeren og op i skummerkoppen med det samme, så ligger det der stadig. Det er jo så ikke nemt at vide hvad der får det til at afgive det igen.
Det var også det jeg mente, da jeg skrev om problematikken med at omdanne uden at fjerne.
Det er jo kendt at RowaPhos er godt til at omdanne Po4, men får du det ikke skiftet kan det begynde at afgive det igen. Derfor er det også anbefalet at skifte sin RowaPhos regelmæssigt. Jeg skifter selv mit ca 1 x månedligt for at undgå at det udskiller igen.
Så vidt jeg ved kan man ikke umiddelbart se på RowaPhos, hvornår det har nået grænsen.

Men nogle af dem der selv har erfaringer med LaCl, må kunne fortælle om det er ok at komme det i overløbet.
Jeg mener bare ikke, at det er den anbefalede måde.
Hvis du ser på Marks tråd her og kigger på det sidste indlæg, så vil han tilsætte det i selve skummeren.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=57847" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions: 18
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

At komme Lanthanum ioverløbet er ikke nok - der skal mere til, enig.

Jeg er iøvrigt ikke personligt fan af pulver Lacl, men har for lang tid siden skiftet til Seaklear - virkede meget mere effektivt for mig.

Selv doserer jeg i overløb, hvor det blandes med vand i min sump - et såkaldt "rent vands kammer" hvorfra Lacl kan bundfælde, og det der bundfælder der suges op ved alm. Rengøring - ca en gang månedligt. Det der ikke bundfælder ryger over en rist med filtervat, og bliver derefter pumpet i min 200 liter vandvolume skummer, for først derefter at komme tilbage i baljen.

Har man ikke tilsvarende muligheder, vil jeg anbefale at læse tråde på RC om emnet, da vi ikke kender langtidsvirkningerbe af produktet endnu. Kun fraoffentlige akvarier etc, findes der en del viden.

Min personlige holdning til Seaklear, er at jeg ALDRIG vil gå tilbage til Rowa, dertil er Seaklear for effektivt, og i mit system uden synlige bivirkninger.

Omkring Mortens problem, kommer algerne jo af noget - så om man kan målepo4 i vandet eller ej, er jeg nærmestligeglad med - det er hobby testkit,og algen kommer pga P eller N, med mindre der er metalforgiftninger som forårsager det.

Lige netop Mortens beskrivelse af fiskedød ogopblomstring af algen, som nu er brun efter brug af Lacl tyder også på at det er Po4 som er årsag(personlig mening)

Probelemet med den alge Morten formentlig har her(Bryopsis) er at den kommer hurtigt, og er ekstrem svær at sulte ud - den betragtes af nogle som en såkaldt "rent vandsalge" - og også derfor Carsten og bla Jeg anbefaler at kombinere med manuel fjernelse - udover at holde Po4 på et absolut minimum.

Mine 5 cent her på eftermiddagen - god aften alle på SF :f2:

Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions: 348
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

leifkrarup skrev:Jeg har svært ved at se nødvendigheden af trække fosfat ud af tørre sten fra et koralrev. På koralrevet er mængden af PO4 forsvindende lille så jeg kan ikke se hvordan det skulle være kommet ind.
Derimod kan der være dødt organisk stof fra døde smådyr og planter.
Når jeg bruger døde sten udvasker jeg dem ikke med fosfatfjerner, men lægger dem i en kraftig klorinopløsning, derved opløses alt organisk stof i løbet af et par uger. Derefter udvasker jeg klorinen ved at komme stenene i hanevand som udskiftes dagligt over nogle dage til klorlugten er næsten væk. Til sidst udvaskes stenene igen med ro/di vand og de vil så være uden organisk stof og for den sags skyld også PO4.
Vær ikke bange for at bruge klor da det er en meget flygtig gasart som forsvinder helt af sig selv i løbet af kort tid så der er ikke risiko for at klorgassen ender i akvariet.
Tjaa!.....det var så min version af hvordan døde sten klargøres hvis du vælger at gå den vej:wink:
Jeg overvejer selv at "genbruge" nogle af mine tidligere søjler som ligger rundt omkring i haven - og kælderen osv. Men hvor kraftig laver du din klorinopløsning? Jeg kan ikke helt finde nogen opskrift noget sted. Bare sådan ca...
SPS : Stability provides succes
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Jeg kommer stenene i en plasticbalje, hælder en dunk klorin på og fylder op med vand til stenene er dækket. Stenene skal sevfølgelig ligge tæt så der ikke skal anvendes for meget vand.....ellercskal du bruge mere klorin....du kan ikke bruge for meget og det koster jo ikke alverden. Jo mindre koncentration jo længere skal de ligge.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af MoG »

Jeg havde målbar po4 i lang tid. Det der fik det til at eksplodere, var da jeg rodede op i bundlag og lavede ny stensætning og tømte Baljen for det sidste liv slut oktober/start november. Så kørte det 2 måneder uden liv, hvor po4 faldt. Lavede også store vandskifte! Begyndte på LaCl før jul, hvor efter det grønne "græs" så småt er begyndt at blive brunligt!
Jeg har netop i eftermiddags pakket baljen ud igen efter 3 dage i mørket. Det har ikke haft den effekt jeg havde håbet på! En anelse , men ikke meget. Kunne jeg have sagt mig selv .. Har en sten liggende i sumpen med græs på.. Har ligget der i flere måneder og er næsten først lige blevet græs-fri! Tænkte jeg bare først over nu! :f2:

Jeg har ikke observeret noget synligt bundfald! Endnu...

Jeg fortsætter med po4 fjerner og håber at når der snart kommer en gul kirurg i, at den så vil gå ombord i dem!:-) ellers må jeg lige prøve med en plæneklipper aka. Søhare!
Morten
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
14

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Morten,

Hvis dine værst angrebne sten er 'lette' at få ud af baljen, så er det ekstremt effektiv at komme koncentreret Brintoverilte de steder på stenen hvor algen sidder - og skyl derefter stenen i en spand med saltvand - så er den klar til at komme tilbage i baljen.

Blot et lille råd, som måske ku være nyttigt for dig.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af MoG »

Hej Peder!

Jamen jeg vil nok helst bruge det råd som sidste udvej. De sten hvor problemet er, er nemlig ikke bare sådan lige at tage op.. eller dvs. så skal jeg splitte stensætningen ad! :wink: vil jeg helst undgå, da jeg endelig er rimelig tilfreds med stensætningen.. :y

Jeg fortsætter med at sulte dem + manuel fjernelse, og ser om en gul kirurg inden for en overskuelig fremtid gider æde dem. Eller må der plæneklipper på! :sneaky2:

Mht. til de blege koraller som også er en del af tråden, kunne jeg godt bruge lidt hjælp. :f2:

Det er stadig meget begrænset hvad jeg har af kalkalger, trods mine værdier (se side 1). ?? :smart:

Samtlige af mine montipora digitata ( flere grønne, og 1 rød) er blevet meget triste. Specielt de grønne er nu helt brune! Min grønne stylophora er næsten helt brun. Min ellers lille fine skriggrønne caulastrea er ved at DØ...

dem der har det ok:
Lyserød acropora millepora vokser og har fuld polypudfoldelse og er ok i farven. Den blå montipora digitata er jo tyk, så den vokser naturligvis langsommere, men har mærkeligt nok en lyseblå farve og ser ok ud og virker ikke særlig berørt!? xenia og div. skiver trives naturligvis fint. Den lille orgelkoral er vokset relativt hurtigt, men ser en anelse trist ud... Min grønne acropora er vokset med adskillige cm de sidste par måneder, men er begyndt at blive en anelse bleg i farven...?

Er det manglende næring, for høj mg igennem længere tid eller hvad? målingerne på side 1 er ca. 4 dage gamle.... laver friske imorgen lørdag.
Morten
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Koraller har SVJV ikke godt af 0 i NO3, hvis du ikke fodre dem...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
14

Indlæg af pederrevnørd »

Morten,

Lyt blot til Rene her - No3 skal op omkring 1.
Brugevt KZ Pohls Xtra

Mvh
Peder
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af MoG »

Ok.. Det må jeg lige få købt! Andre ting jeg kan gøre?

Mht. Kalkalgerne, burde der ikke ske noget snart..? Da jeg startede op, kom der kalkalger i løbet af relativ kort tid. De forsvandt, og bortset fre enkelte pletter på glasset nogle steder, er der ingen på nuværende tidspunkt! Jeg har endda ligget rimelig højt i Mg et godt stykke tid.. Er godt klar over at de sten der er ramt af grønalger, skal være rene først!
Har søgt og læst en del vedr. Kalkalger herinde, men kan ikke lige blive klog på det...
Morten
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
14

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Morten,

Mit bedste gæt herfra - sidder ikke overfor din balje.

1) du harhaft fiskedød, og mega høj po4
2) det har afstedkommet algeudbrud, formentlig Bryopsis
3) nu bekæmper du Disse alger ved at sulte dem ud
4) den næring som alger overlever på er også næring til koraller
5) med andre ord, du går en svær balancegang(gør vi alle) du sulter din koraller, af frygt for algerne. Og det er tæt på umuligt ikke at sulte koraller, nårdu vil udsulte alger
6) kalkalger skalogså ha lidt næring. De hader lav MG og høj Po4, men er der nul i Nog P, ja så gror de såmænd ikke.

Du kan flytte din koraller midlertidigt til en anden balje, mens du udsulter Bryopsis.
Alternativt, kan du tage sten op, rengøre - lave vandskifte - og være hurtigt tilbage på sporet.

Mvh
Peder
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
13

Jeg er enig i de 6 punkter Peder opregner. Det lyder meget plausibelt.
At dine koraller bliver brune tyder på Po4. At du måske ikke kan måle det, har vi været igennem. Algerne viser at det sandsynligvis er der.
At du har koraller som trives fint behøver ikke at betyde noget. De har måske bare mere modstandskraft.
Desuden har jeg erfaret, at det kan være meget lokalt i akvariet. Mit var før omlægningen næsten delt på midten (V ctr. H) Den ene side (H) her stod korallerne flot, voksede og havde farver, mens den anden (V) var næsten gold. Ingen farver og bestemt ingen væskt.

Er det Bryopsis alger vil din idé med en gul Kirurg sikkert ikke kunne afhjælpe, da Kirurger ikke spiser de alger.
Men den vil sikkert gå efter de andre alger og det er også værd at tage med.
Men Bryopsis alger er, efter mine erfaringer, rimelig nemme at fjerne manuelt. Der vil altid sidde noget tilbage, men det meste kan du pille op med fingrene.
Pohl´s Xtra er udmærket til at give lidt No3 (bruger det selv fra tid til anden), men læg forsigtigt ud.
Jeg bruger min forrude som indikator. Kommer jeg for meget i skal jeg rense den dagligt. Og så begynder der også at komme trådalger - for det meste i sumpen, for dem i DT tager Kirurgerne. Men produktet virker godt nok.
Kalkalgerne er lidt vanskelige synes jeg også. Selvom værdierne ligger som de skal, virker det ikke som om de kan leve hvis der er for høj Po4.
Hos mig tyder det på, at der er en sammenhæng i hvert fald.

Måske skal du bide i det sure æble og fjerne de sten der er fyldt med alger og så prøve at komme nogle nye i i stedet - måske noget revkeramik eller døde sten.
Jeg havde mange LS i mit før jeg omlagde. Ved omlægningen kom der revkeramik i i stedet og så kun ganske få LS, for at pode keramikken.
Det så noget hvidt ud i starten, men det ændrer sig hurtigt.

Erik

Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions: 1
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Du kan hæve mag op til 1700-1800 men det skal vøre med Kent's marine magnesium (af en eller anden grund er det den eneste der virker) samtidig kan du LANGSOMT øge din kh til 12-14 det er erfaringsmæssigt et meget effektivt middel mod Bryopsis (talrige tråde world wide) forløbet typisk 6-8 uger, det vil samtidiget booste dine kalkalger!!
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af MoG »

En lille update:

Jeg har fortsat med LaCl, men må indrømme at jeg ikke synes der er synlig effekt mere! Er begyndt at tænke på om der er et eller andet jeg har overset eller noget..? De normale grønne er som sagt stadig lidt brunlige, men der er begyndt (det har der været igennem længere tid) at vokse en brun/grøn alge? kan ikke rigtig finde ud af om det er den samme alge der breder sig eller om det er en ny... lige umiddelbart ligner det ikke den samme, da den minder lidt mere om bløde "opstarts" alger og ikke den mere hårde græs-agtige som ellers er problemet! :smart:

Nå men jeg har taget nogle bedre billeder der viser mit oprindelige græsligende tæppe der dækker en del af stenene i akvariet... Der er nogle nærbilleder af den hårdføre/genstridige alge

måske de nye billeder ændrer på noget..?
Vedhæftede filer
20130226_200845.jpg
20130226_200845(0).jpg
Alle de mørke steder er de algeramte
Alle de mørke steder er de algeramte
20130222_174443.jpg
20130222_173754.jpg
20130222_173048.jpg
20130222_173004.jpg
Morten
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
14

Re: Råd omkring om blege koraller og alger? UPDATE 28/2-13

Indlæg af pederrevnørd »

Hejsa

Tak for opdate, og fine billeder.
Det er ikke Bryopsis - ligner mere GHA i en genstridig udgave.

Den er over tid blevet mere brun, det er jeg glad for. Jeg er oz glad for at høre at andre alger er begyndt at kigge lidt frem. Det foretrækker jeg fremfor at een art dominerer baljen.

Kur har jeg ikke til dig, og du har sikkert lyst til at give mig en flad nu, men når baljen ikke er større end den nu er - så havde jeg personligt valgt at hive de inficerede sten ud af baljen og få algn fjernet.

Held og lykke :-)

Mvh
Peder
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

En søhara eller et langpikket søpindsvin og 5 -6 snegle vil forholdsvis hurtig kunne græsse det ned, når det er nede så fjern evt søharen og se om algerne kommer tilbage eller om sneglen forsat kan holde dem nede. Jeg mener lidt alger høre hjemme i en sund tank:-)
Hvis algen ikke er afhængige af po4 vil du ikke komme langt med hokuspokus og det er da sjove at bruge penge på koraller og andet liv:-)
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions: 2
16
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Schwensen »

Hvam skrev:En søhara eller et langpikket søpindsvin og 5 -6 snegle vil forholdsvis hurtig kunne græsse det ned, når det er nede så fjern evt søharen og se om algerne kommer tilbage eller om sneglen forsat kan holde dem nede. Jeg mener lidt alger høre hjemme i en sund tank:-)
Hvis algen ikke er afhængige af po4 vil du ikke komme langt med hokuspokus og det er da sjove at bruge penge på koraller og andet liv:-)
Jeg ved ikke helt om jeg vil have en langpikket søpindsvin gående i min balje :T
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
14

Indlæg af pederrevnørd »

Schwensen skrev:
Hvam skrev:En søhara eller et langpikket søpindsvin og 5 -6 snegle vil forholdsvis hurtig kunne græsse det ned, når det er nede så fjern evt søharen og se om algerne kommer tilbage eller om sneglen forsat kan holde dem nede. Jeg mener lidt alger høre hjemme i en sund tank:-)
Jeg ved ikke helt om jeg vil have en langpikket søpindsvin gående i min balje :T
+1 :GO sgu jo nødig få mindreværdskomplekser :smartass:
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af MoG »

Haha Peder... Selvom du ingen kur har, er det rart med lidt respons ! :biggrin:
Uha.. Den med at splitte hele stensætningen ad, er jeg ikke meget for! Nu er der jo fisk i og jeg magter ikke mere fiskedød hvis jeg lige pludselig for hvirvlet alt muligt lort op, og værdier mm. Eksploderer igen! :be:

Måske skulle skulle jeg prøve en søhare m.m og se om et par kirurger gad og æde det snart.. :wink:

Hvam: jeg synes sgu aldrig jeg har set det omtalte , langpikkede søpindsvin , i akvarierne nede hos Carsten!? Jeg har set nogle langpiggede, men aldrig den art du omtaler..?

Det gaaaaz!! :K
Morten
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af Hvam »

MoG skrev:
Hvam: jeg synes sgu aldrig jeg har set det omtalte , langpikkede søpindsvin , i akvarierne nede hos Carsten!? Jeg har set nogle langpiggede, men aldrig den art du omtaler..?

Det gaaaaz!! :K
Jaja man kan jo lære lidt hver dag, bedøm selv hvad det er :sneaky2: Billede
Dev var selvføldig en fejl :happy: Billede
Senest rettet af Hvam lør 2. mar 2013 18:09, rettet i alt 2 gange.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af MoG »

Ja man skal selvfølgelig høre lidt for sine fejl!! :T

Kan ikke se billede eller link!
Morten
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af Hvam »

link rettet :-)

Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"