Jeg er enig i de 6 punkter Peder opregner. Det lyder meget plausibelt.
At dine
koraller bliver brune tyder på Po4. At du måske ikke kan måle det, har vi været igennem. Algerne viser at det sandsynligvis er der.
At du har
koraller som trives fint behøver ikke at betyde noget. De har måske bare mere modstandskraft.
Desuden har jeg erfaret, at det kan være meget lokalt i akvariet. Mit var før omlægningen næsten delt på midten (V ctr. H) Den ene side (H) her stod korallerne flot, voksede og havde farver, mens den anden (V) var næsten gold. Ingen farver og bestemt ingen væskt.
Er det Bryopsis
alger vil din idé med en
gul Kirurg sikkert ikke kunne afhjælpe, da Kirurger ikke spiser de
alger.
Men den vil sikkert gå efter de andre
alger og det er også værd at tage med.
Men Bryopsis
alger er, efter mine erfaringer, rimelig nemme at fjerne manuelt. Der vil altid sidde noget tilbage, men det meste kan du pille op med fingrene.
Pohl´s Xtra er udmærket til at give lidt No3 (bruger det selv fra tid til anden), men læg forsigtigt ud.
Jeg bruger min forrude som indikator. Kommer jeg for meget i skal jeg rense den dagligt. Og så begynder der også at komme trådalger - for det meste i sumpen, for dem i DT tager Kirurgerne. Men produktet virker godt nok.
Kalkalgerne er lidt vanskelige synes jeg også. Selvom værdierne ligger som de skal, virker det ikke som om de kan leve hvis der er for høj Po4.
Hos mig tyder det på, at der er en sammenhæng i hvert fald.
Måske skal du bide i det sure æble og fjerne de sten der er fyldt med
alger og så prøve at komme nogle nye i i stedet - måske noget revkeramik eller døde sten.
Jeg havde mange LS i mit før jeg omlagde. Ved omlægningen kom der revkeramik i i stedet og så kun ganske få LS, for at pode keramikken.
Det så noget hvidt ud i starten, men det ændrer sig hurtigt.
Erik