Råd omkring om blege koraller og alger? UPDATE 28/2-13

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Råd omkring om blege koraller og alger? UPDATE 28/2-13

Indlæg af MoG »

Baggrunden for mit spørgsmål:
Jeg har, som nogen ved, tømt akvariet for liv omkring starten af november 12 pga de store problemer jeg fik, da jeg tilførte for meget liv alt for hurtigt og fodrede meget gavmildt!. Fiskene døde på stribe og jeg besluttede at "starte forfra". Det fik derefter ro i et par måneder til at rette sig og få værdierne på plads. Omkring nytår kom 2 små klovne og 1 lille mandarin i. De lever indtil videre i bedste velgående og der er netop (i torsdags) tilført 2 kardinaler. Så bestanden er nu, 2 klovnfisk, 2 kardinal, 1 mandarin, 1 dannebrogsreje, 1 Harlequin reje og selvfølgelig en del snegle.
Jeg har lært af mine fejl og har taget den med ro omkring tilføring af fisk og sætte foderforbruget ned.

Nå, men nu til det egentlige spørgsmål...:

De koraller jeg har, er noget kedelige at se på. Det skal dog siges at det er begænset hvad der er i. Omkring 25 stykker, hvoraf en del er fragmentstørrelse. De har stortset alle mistet deres farve nu, bortset fra nogle stykker. Mit eget bud er manglende næring, måske?
Jeg har siden jul kørt med Lanthanum (LaCl) for at fjerne nogle ufattelig irriterende græslignende alger på mange af mine sten... De er blevet brunlige, men vil bare ikke give op!!!! :angry: Det er alger som sidder så godt fast på stenene, at de skal FLÅES af! Deres genstridighed gør så, at der sidder et 1cm græslignende tæppe på, hvor man ikke kan få fat med fingrene og hive det af!! Jeg er efterhånden TRÆT af og kigge ind i et akvarie hvor en stor procentdel af stenene er dækket af et græstæppe, istedet for flotte kalkalger!

Værdier er som følger:
Temp: 25
Ph : 8
Kh: 9
Ca: 440
Mg: 1440
No3 : 0
Po4 : 0.00 (kørt i kælderen pga. LaCl)
Salinitet: 1.025 (på vej til 26)

Jeg har virkelig overvejet at pakke baljen ind i 3 dage og mørkelægge den, aktivt kul og vat på, og så køre en 5-8 ml. LaCl dagligt! (kører nu 5ml dagligt). Hvad siger i?

Jeg er snart lidt desperat ... akvariet har kørt siden maj måned 2012 og der var kun fisk i, ca. 1 måned i efteråret! Så jeg hungrer snart efter at kunne kigge ind i et akvarie hvor stenene ikke er græsgrønne! Specielt nu hvor der endelig er kommet lidt fisk i igen og der er kommet lidt koraller i også..

Får lige smidt et billede op...
Senest rettet af MoG tors 28. feb 2013 18:54, rettet i alt 1 gang.
Morten
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions: 361
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Har brug for råd omkring om blege koraller, alger mm.

Indlæg af crazy seahorse »

Du har fine værdier hvad Kh, Ca og Mg angår.
Hvad vedligeholder du dem med?

Den med 0 i Po4 er måske lidt "frisk"
Det er i praksis ikke muligt at have 0 i Po4. Du kan kun måle det der er frit tilgængeligt i vandet.
Er det bundet i feks den nævnte belægning kan det ikke måles.
Alger lever jo af noget.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af MoG »

Hej Erik

Jeg holder dem stabile ved tilsætning i pulverform; Ca: Calcium chlorid dihydrat, Mg: Magnesium chlorid Hexahydrat, og Kh ; Natrium hydrogen carbonat. Skal have mig en dosseringsmaskine på et tidspunkt, men lige nu hvor jeg har så få koraller kan jeg sagtens holde dem via lidt manuel dossering en gang om ugen.. :wink:

Mht. Po4 ved jeg godt at der sagtens kan være Po4 tilstede, selvom målingerne siger 0.00, da det jo som du nævner, kan være bundet/optaget i alger eks.

Jeg havde bare den teori at, eftersom jeg dosserer LaCl dagligt (når lyset er slukket om aftenen), burde det jo sulte algerne? og at det så langsomt skulle dø... :wink:
Morten
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
13

Hej Morten

Jeg har en aversion mod at putte kemikalier i akvariet også LaCl.
Der skal være tungtvejende grunde før jeg vil bevæge mig ud af den vej.
Jeg synes efterhånden jeg har set alt for mange uforklarlige ting der opstår pludseligt.
Jeg ved ikke om det er sideeffekter, men jeg synes personligt at der er mange sammenfald.
Får man det nu dosseret rigtigt, i den rette mængde osv osv.

Hos mig var vejen ud af de problemer jeg havde, en erkendelse af, at det eneste der skal i mit akvarie - er det der bliver forbrugt.
Det er Ca, Kh og Mg. Intet andet kommer i.
Og så det ugentlige vandskift. Det er vigtigt. Meget vigtigt.
Med mindre man har mange store fisk som man fodrer kraftigt på , så burde man ikke rende ind i problemer med for høj næring.
Samtidig bør man selvsagt fodre med omtanke.
Det forudsætter at de øvrige ting, skummer, cirkulation, osmosevand mv er på plads, men det mener jeg da at kunne huske det er hos dig.
Så skal der bare bruges lidt tålmodighed og så kommer det af sig selv.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af MoG »

Ja, skummer, cirkulation og osmosevandet er der styr på! :biggrin:

Det skal dog siges, at de græslignende alger på stenene var der længe før jeg begyndte på LaCl ... At det så ikke har fjernet problemet endnu, er lidt frustrerende! :wink: jeg kunne forstå på ChristianJS, at han havde haft samme problem, med samme græslignende alger... Han fik det væk i løbet af et par måneder så vidt jeg husker... Så jeg håbede jeg kunne gøre det samme, ligeledes ved brug af LaCl...! :wink:
Morten
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Indlæg af Ryom »

Jeg havde også såden noget genstridigt græs i mit første boye. Det forsvandt af sig selv i løbet af nogle måneder. Min scopas nippede også i det. Men tror ikke det var den det gjorde det endeligt af med det. Lige pludselig var det bare væk. Fra den ene dag til den anden nærmest.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af MoG »

Ryom skrev:Jeg havde også såden noget genstridigt græs i mit første boye. Det forsvandt af sig selv i løbet af nogle måneder. Min scopas nippede også i det. Men tror ikke det var den det gjorde det endeligt af med det. Lige pludselig var det bare væk. Fra den ene dag til den anden nærmest.
Mit har været der i laaang tid nu... Siden først i efteråret! Så jeg er TRÆT af det... Der burde være flotte kalkalger istedet! :wink: De er blot blevet lidt mere brunlige, men væk er de sgu ikke! :angry:
Og nu taber min lille koralsamling også farverne.. Bla. Min caulastrea har trukket sig helt sammen...
Morten
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions: 348
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Jeg synes det lyder helt vanvittigt at dosere så meget LaCl i så lille et system. Det danner jo bare forbindelser og fælder ud med andre negative ioner i dit system. Helt uden for din kontrol
Det faktum at der vokser planter på dine sten tyder på at der fosfat bundet i stenene gennem tiden. Det kan nogle algetyper opløse lokalt så de selv kan optage fosfaten.
Jeg ville udskifte dine sten med friske nye tørrede sten direkte fra import. Alternativt kan du højtryksspule dine gamle sten og lade dem rådne af nogle uger hvor du skifter vand også tilsætter en svag syre for at opløse overfladen lidt. Men det er en tvivlsom proces.
Gamle sten kan være noget rigtigt lort
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af MoG »

Nielsk:

Den dose er taget ud fra, hvad jeg har set andre har brugt. :wink: Jeg ville da også allerhelst være fri for at bruge div. kemikalier! Er bare ved at være godt træt af og se på et akvarie, der mildest talt, ser r..sygt ud.. Ud af godt og vel 9 måneder, har der været fisk i, i 2 måneder sammenlagt... Fik lidt koraller i i løbet af december, men de er ved at blive noget kedelige nu...

Mht. de levende sten (ca.15kg), blev de købt hos UKchris herinde fra da han lukkede ned. Stenene var købt døde hos Carsten et års tid før. Så det er ikke voldsomt gamle sten. Det pudsige ved det er, at disse græslignende alger først kom i det tidlige efterår 2012. På det tidspunkt havde det kørt siden starten af maj 2012.
Der er brugt ca. 15 kg døde sten også...
Morten
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions: 19
17
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

er det kun stenene?
jeg ville tage dem op og så give dem en ordenlig omgang.

kan forstår du ikke har så meget levende i akvariet alligevel endnu.

mvh
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af MoG »

Ja, det er kun på stenene.. men så skal jeg splitte stensætningen ad! i starten af november fik jeg endelig lavet stensætningen som jeg ville have den! :wink: Det spøjse er, at det ikke er alle sten der er grønne! en del af dem er slet ikke berørt! Jeg prøver lige senere at tage et billede, så er det måske lidt nemmere at forholde sig til!
Morten
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

Der er ikke så meget andet at gøre tror jeg, end bare at hove de ramte sten op og udskifte dem eller ja give dem en ordentlig omgang :)
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af MoG »

øv øv... havde håbet det kunne gøres anderledes... Men det jeg bare ikke kan forstå er, hvordan algerne kan leve, når jeg fjerner den næring som algerne lever af? det burde jo sulte dem til døde... eller hvad?
Morten
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af MoG »

Jeg sidder godt nok og lurer på om jeg skal forsøge med en mørkelægning i 3 dage, smide aktivt kul og vat på og bruge LaCl. For hvis ikke det hjælper, så kan jeg ligeså godt droppe LaCl'en dagligt. Kommer nok til at koste et par koraller, da nogen af dem på nuværende tidspunkt hænger noget med mulen... :wink:
Morten
Brugeravatar
kenneth145
Dragefisk
Dragefisk
16
Postnummer: 4400 Kalundborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kalundborg

Indlæg af kenneth145 »

Vandskift 20-25% om ugen med frisk saltvand fra ro anlæg med silikat filter.
sørg for at holde dine værdier stabile pluk hvad du kan og gør intet andet.end at Give det ro
Mvh. Kenneth boserup

nu med 500 l saltvand..
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af MoG »

Den med at give den ro, er sgu efterhånden ved at være lidt svært må jeg indrømme.. Har gloet på et akvarie med kun sten og vand i 7 ud af 9 måneder :wink:
Morten
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
13

Hej Moten

Jeg forstår da godt at du er utålmodig. Der er trukket hårdt på dig i den henseende.

Det virker som om du af en eller anden grund har bidt dig fast i LaCl eller er det forkert opfattet?
Du skriver at du som eksperiment er villig til at gå bort fra den DAGLIGE dossering, men vil bruge det i forbindelse med mørklægning og kul.

I stedet for at bruge kemi, kunne du bruge RowaPhos. Når du først har hældt kemi i vandet, så er det ikke til at få ud. RowaPhos kan du bare fjerne igen og så laver det ingen støj mere.
Den pointe som NielsK skriver med de uønskede ionforbindelser, var det jeg mente med sideeffekter. Med mindre man er helt skarp på kemien, så har man efter min mening ikke kontrol over situationen længere hvis man hælder disse stoffer i - nøjagtig som Niels også skriver.

Du skriver at du mener du har fjernet det algerne skal leve af og det er jo det der er faren ved at omdanne. For var det fjernet, så ville de jo ikke være der.
Nu hedder forbindelsen bare noget andet og du aner ikke hvad der frigør den igen.
Din Po4 og måske No3 er der sikkert stadig i en vis mængde - den er bare bundet til noget andet. Dine sten feks. eller noget NaCl som ikke er blevet skummet ud.
Det er billedet med glaskuglerne igen. De kommer kun ud hvis du aktivt fjerner dem - ikke ved at omdanne dem (kalde dem noget andet).

Erik

Brugeravatar
kenneth145
Dragefisk
Dragefisk
16
Postnummer: 4400 Kalundborg
Geografisk sted: kalundborg

Indlæg af kenneth145 »

MoG skrev:Den med at give den ro, er sgu efterhånden ved at være lidt svært må jeg indrømme.. Har gloet på et akvarie med kun sten og vand i 7 ud af 9 måneder :wink:
Det er svært det ved jeg. Men som Erik skriver så skal affaldsstofferne ud af systemet. Rowaphos alge plukning og vandskift vil være et godt bud.
Mvh. Kenneth boserup

nu med 500 l saltvand..
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions: 966
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

En god måde at bekæmpe genstridige algebelægninger med, er at skrubbe stenene med en lille stiv børste- evt en tandbørste... På den måde kan du skrubbe dine sten helt rene- brug kulfiltrering undervejs og 10 % vandskifte om ugen... Glem alt andet hokus pokus og lad baljen finde balancen i fred og ro...
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions: 18
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Hejsa

Jeg vil helt klart anbefale at fortsætte med seaklear, og stoppe med evt dosering af vodka el lign - dræb alger, og giv liv til korallerne

Og gør endelig som Bo siger, altid vigtigt at bruge tandbørsten :-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Jeg kender kun lidt til LaCl, men har da hørt at man skal doserer det lige ved skummerindtaget, så det der udfælder sig kan tages med skummeren med det samme...

Til morgen ville vel osse være et bedre tidspunkt på dagen, da der måske kommer PO4 i løbet af natten, som gavner algerne når lyset kommer på....

LaCl virker jo øjeblikkeligt, har jeg forstået...

Hvis de LS der har græs afgiver PO4, går det vel direkte til algerne FØR det kommer ud i det frie vand og så kan du IKKE doserer dig ud af det, men det er bare min terori...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af MoG »

crazy seahorse skrev:Hej Moten

Jeg forstår da godt at du er utålmodig. Der er trukket hårdt på dig i den henseende.

Det virker som om du af en eller anden grund har bidt dig fast i LaCl eller er det forkert opfattet?
Du skriver at du som eksperiment er villig til at gå bort fra den DAGLIGE dossering, men vil bruge det i forbindelse med mørklægning og kul.

I stedet for at bruge kemi, kunne du bruge RowaPhos. Når du først har hældt kemi i vandet, så er det ikke til at få ud. RowaPhos kan du bare fjerne igen og så laver det ingen støj mere.
Den pointe som NielsK skriver med de uønskede ionforbindelser, var det jeg mente med sideeffekter. Med mindre man er helt skarp på kemien, så har man efter min mening ikke kontrol over situationen længere hvis man hælder disse stoffer i - nøjagtig som Niels også skriver.

Du skriver at du mener du har fjernet det algerne skal leve af og det er jo det der er faren ved at omdanne. For var det fjernet, så ville de jo ikke være der.
Nu hedder forbindelsen bare noget andet og du aner ikke hvad der frigør den igen.
Din Po4 og måske No3 er der sikkert stadig i en vis mængde - den er bare bundet til noget andet. Dine sten feks. eller noget NaCl som ikke er blevet skummet ud.
Det er billedet med glaskuglerne igen. De kommer kun ud hvis du aktivt fjerner dem - ikke ved at omdanne dem (kalde dem noget andet).

Erik
Hej Erik
Jeg har skam ikke "bidt mig fast" i LaCl. Jeg har blot læst at mange har/har haft gode erfaringer med det. :wink: Derfor valgte jeg at prøve det. Jeg kan sagtens følge Jer (som er lidt imod tilsætning div. kemikalier) at det kan være en skidt ide. Men som jeg skriver, så er jeg virkelig ved at være træt af og glo på et r..sygt algefyldt akvarie , for at sige det ligeud. Det ender jo med at det har taget et år, før at det bare ser nogenlunde ud! :wink:
Morten
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af MoG »

amddurin skrev:Jeg kender kun lidt til LaCl, men har da hørt at man skal doserer det lige ved skummerindtaget, så det der udfælder sig kan tages med skummeren med det samme...

Til morgen ville vel osse være et bedre tidspunkt på dagen, da der måske kommer PO4 i løbet af natten, som gavner algerne når lyset kommer på....

LaCl virker jo øjeblikkeligt, har jeg forstået...

Hvis de LS der har græs afgiver PO4, går det vel direkte til algerne FØR det kommer ud i det frie vand og så kan du IKKE doserer dig ud af det, men det er bare min terori...

:beer:

Jeg har prøvet begge dele og har tænkt det samme som dig. Jeg gik dog tilbage til dossering om aftenen igen. :wink:
Morten
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af MoG »

Først og fremmest tak for alle svarene. Jeg har tænkt meget over det de sidste timer.

Jeg har besluttet at prøve og mørkelægge 3 dage fra i aften og til torsdag aften. Smider aktivt kul på sammen med vat. Jeg kører disse dage med LaCl også, da jeg tænker at jeg ligeså godt kan prøve det, da jeg alligevel har kørt snart 1.5 - 2 måneder dagligt med det. Så et par dage fra eller til! :wink: Det er det eneste Po4 fjerner jeg har, pt.
Nu må i endelig rette mig hvis jeg tager fejl her, men i takt med at algerne forhåbentlig dør under mørkelægningen, bliver der jo frigivet en masse næring som LaCl kan fjerne? Det ville jo næsten være fjollet ikke at prøve det!? :biggrin: Er der ikke sket nogen forbedring på de 3 dage, ja så må der jo tænkes i andre baner.
Håber ikke jeg fornærmer nogen af jer gamle rotter, ved at gå imod jeres råd.! :hehe: :beer: føler jeg er nødt til lige at prøve det i de 3 dage..
Morten
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
13

MoG skrev:
Håber ikke jeg fornærmer nogen af jer gamle rotter, ved at gå imod jeres råd.! :hehe: :beer: føler jeg er nødt til lige at prøve det i de 3 dage..
Hej Morten

Absolut ingen fornærmelse herfra.
Nu kan jeg jo kun tale for mig selv, men jeg videregiver kun de erfaringer jeg enten selv har gjort eller jeg har fra pålidelige kilder.
Og jeg fortæller hvad der virker hos mig. Kan andre bruge det, er det fint. Gør de det modsatte er det også fint med mig.
Husk: Vi er kun eksperter på vores eget akvarie.

Held og lykke

Erik

Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af MoG »

lige et par billeder af algerne... de er halvanden måned gamle billederne. Men de ligner sig selv, blot lidt mere brunlige nu! De føles ligesom græs når man rører ved dem...

har desværre ikke noget billede der viser det som helhed lige nu... men i kan se hvilken type det drejer sig om! :wink:
Vedhæftede filer
20121225_180520.jpg
20121225_180500.jpg
Morten
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
14

Indlæg af pederrevnørd »

De ser da ikke slemme ud, og tvivler på at dit vand er forkert. Dine ls ser rigtig rene ud, hvor algen ikke sidder.

Jeg ville bekæmpe sådanne manuelt, og med dyr som kan græsse på dem.

Kender ikke typen, men kan du tage et nærbillede af et par stængler.muligvis er det Bryopsis.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
14

Indlæg af pederrevnørd »

Se evt her

http://www.reefcleaners.org/index.php?o ... &Itemid=60" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Peder
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af MoG »

Ja men mit problem er at de bredte sig. På det øverste billede i venstre side, er der to-tre sten der på nuværende tidspunkt er fuldstændig dækket og er helt lodne som græsbolde! Det er langt værre med mængden af alger, end billederne umiddelbart viser. Jeg må lige se om jeg har andre billeder liggende. Baljen er jo pakket ind nu! :wink:
Morten
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
14

Indlæg af pederrevnørd »

Har algen "fjerlignende" udseende ? Når du ser den tæt på....
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"