Lamper anno 2013 Hvad bruger man nu?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Lamper anno 2013 Hvad bruger man nu?

Indlæg af Helena »

Har nu været vandløs i et godt stykke tid, og det skal ingen hemmelighed være at jeg mangler mit vand i stuen. Så jeg er gået lidt i tænkeboksen.
Men lamper er blevet mig en gåde, hvad bruger man i dag? For jegkan læse mig frem til at LED er kommet ind i billedet :y
Jeg bliver aldrig den store koralnørd så lyset skal ikke kunne trække sps, bare nogle lps og lidt skiver.
Ok ikke mindst hvad kan LED? For jeg personligt elsker den effekt HQI har på vandet. Men bestemt ikke den effekt det har på elmåleren :BA
Eller er LED ikke optimalt endnu??
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Lamper anno 2013 Hvad bruger man nu?

Indlæg af Carsten »

Led er pt. det bedste. Du får både flimmeret i overfladen fra lyset, og så en elregning der ikke går helt amok.
Du kan dog komme ud for den "underlige" at skulle varme vandet op i akvariet, fordi led ikke varmer på samme måde som Hqi.
Og om sommeren risikerer du ikke at koge korallerne på grund af varmen.

Problemet er så bare at finde ud af hvad du skal købe. Og her er det så noget sværere at finde vej, end med hqi, hvor man så bare skiftede pæren. Hvert mærke har sine fordele og ulemper. mit bedste råd er at besøge nogle der har investeret i led og se hvordan lyset ser ud.
Brugeravatar
Jaku
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 4652 Hårlev
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Jaku »

Der er også stadig en del på forum der anskaffer sig et Juwel Lido akvarium - der er T5 rør i lampen og det er udmærket til det du vil ha.

God fornøjelse.... goggle under Juwel Lido ......
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Jaku skrev:Der er også stadig en del på forum der anskaffer sig et Juwel Lido akvarium - der er T5 rør i lampen og det er udmærket til det du vil ha.

God fornøjelse.... goggle under Juwel Lido ......
Helena skrev "For jeg personligt elsker den effekt HQI har på vandet"
Den effekt får hun ikke med T5.
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

Kører selv med led, men det er sgu ikke så dejligt og varmt et lys som min gamle Giesemann 250w lavede.
Overvejer lidt at hænge den over igen.

Man piber over lidt strøm, men smider gerne en 500,- mand efter en koral gang på gang. Det synes jeg er underligt når jeg tænker over det. Istedet for at beholde det lys jeg synes bedst om.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Helena skrev:Har nu været vandløs i et godt stykke tid, og det skal ingen hemmelighed være at jeg mangler mit vand i stuen. Så jeg er gået lidt i tænkeboksen.
Men lamper er blevet mig en gåde, hvad bruger man i dag? For jegkan læse mig frem til at LED er kommet ind i billedet :y
Jeg bliver aldrig den store koralnørd så lyset skal ikke kunne trække sps, bare nogle lps og lidt skiver.
Ok ikke mindst hvad kan LED? For jeg personligt elsker den effekt HQI har på vandet. Men bestemt ikke den effekt det har på elmåleren :BA
Hvis du vil have HQI effekten så gå efter Kessil 350 A lamperne. Ellers er fordelene ved led at de ikke afgiver varme til akv., koster det halve i el og har et langt liv dvs. Ingen udgifter til udskiftning.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Enig med Carsten og Leif - led er vejen frem.

Hvis du fristes til at prøve led, så overvej evt. en lampe med ekstern styring/strømforsyning. Hvis styringen står af (som min har gjort) kan man altid købe en ny driver (f.eks. MeanWell), ikke mindst aktuelt hvis lampen har et par år på bagen og måske ikke opdateres eller serviceres i DK.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

leifkrarup skrev:
Helena skrev:Har nu været vandløs i et godt stykke tid, og det skal ingen hemmelighed være at jeg mangler mit vand i stuen. Så jeg er gået lidt i tænkeboksen.
Hvis du vil have HQI effekten så gå efter Kessil 350 A lamperne. Ellers er fordelene ved led at de ikke afgiver varme til akv., koster det halve i el og har et langt liv dvs. Ingen udgifter til udskiftning.
De der Kessil lamper ser intersante ud, men jeg giver nu ikke så meget for dem alligevel. Selve lampen fylder absolut intet,
Men hvis den skal oplyse de "4.8 - 6.5 feet diameter" ca. 1,50 x2,00 meter, skal den sidde meget højt over akvariet, og så er det ikke meget lys der lander i akvariet.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

Carsten skrev:
leifkrarup skrev:
De der Kessil lamper ser intersante ud, men jeg giver nu ikke så meget for dem alligevel. Selve lampen fylder absolut intet,
Men hvis den skal oplyse de "4.8 - 6.5 feet diameter" ca. 1,50 x2,00 meter, skal den sidde meget højt over akvariet, og så er det ikke meget lys der lander i akvariet.
Carsten!......til fisk og blødkoraller???....der er rigeligt med lys og Helena får den bedste shimmereffekt på markedet. Kessil fås også som 350 W som er med større spredning.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby

Indlæg af Moente »

Hvis det bare er til fisk og blødkoraller er der mange billigere alternativer end Kessil. Enig i at det er fede lamper, men en dyr fornøjelse.
Mvh Tobias
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

leifkrarup skrev:Carsten!......til fisk og blødkoraller???....der er rigeligt med lys og Helena får den bedste shimmereffekt på markedet. Kessil fås også som 350 W som er med større spredning.
Hvis ikke mørket skal herske i kanterne af akvariet, så skal lampen hænge ganske højt over akvariet, der kommer lys i akvariet, men meget mere ud i stuen. Med mindre man laver en afskærming over akvariet, vil man blive blændet af lyset.

Hvad er det for noget diode værk som sidder i lamperne?
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

Carsten skrev:
leifkrarup skrev:Carsten!......til fisk og blødkoraller???....der er rigeligt med lys og Helena får den bedste shimmereffekt på markedet. Kessil fås også som 350 W som er med større spredning.
Hvis ikke mørket skal herske i kanterne af akvariet, så skal lampen hænge ganske højt over akvariet, der kommer lys i akvariet, men meget mere ud i stuen. Med mindre man laver en afskærming over akvariet, vil man blive blændet af lyset.

Hvad er det for noget diode værk som sidder i lamperne?
Prøv at søge på Kessil 350 på youtube der er mange eksempler det viser at det fungerer også selvom de hænger lidt højere.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

Moente skrev:Hvis det bare er til fisk og blødkoraller er der mange billigere alternativer end Kessil. Enig i at det er fede lamper, men en dyr fornøjelse.
Selvfølgelig! .....men Helena vil jo gerne have det samme shimmer som hqi giver så jeg rådgiver ifølge hendes ønsker. Kessil er nok den ledkilde som giver mest shimmer og de som har dem siger at de giver mere end hqi. Men når Min lampe er sat op er du, Helena, velkommen til at se den i funktion.
Iøvrigt siges Kessil at give et fuldt lysspektrum. Det er anerkendt mærke som også udvikler kommersielle lamper til gartnerier m.m.
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby

Indlæg af Moente »

Alle LED giver shimmer, men korrekt at jo tættere dioderne sidder, jo mere shimmer. Men det er jo ikke garant for kvalitet. For at kunne rådgive Helena om hvilken lampe der passer til hende, har vi brug for at vide hvilket akvarium hun påtænker at starte op.
Mvh Tobias
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

leifkrarup skrev:Men når Min lampe er sat op er du, Helena, velkommen til at se den i funktion.
Iøvrigt siges Kessil at give et fuldt lysspektrum.
Jeg synes de virker super fede. Jeg håber du lægger nogle billeder op af lyset når det en gang er færdigt. Ville være spændende at se.

Mvh Kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

leifkrarup skrev:
Moente skrev:Hvis det bare er til fisk og blødkoraller er der mange billigere alternativer end Kessil. Enig i at det er fede lamper, men en dyr fornøjelse.
Selvfølgelig! .....men Helena vil jo gerne have det samme shimmer som hqi giver så jeg rådgiver ifølge hendes ønsker. Kessil er nok den ledkilde som giver mest shimmer og de som har dem siger at de giver mere end hqi. Men når Min lampe er sat op er du, Helena, velkommen til at se den i funktion.
Iøvrigt siges Kessil at give et fuldt lysspektrum. Det er anerkendt mærke som også udvikler kommersielle lamper til gartnerier m.m.
Det tilbud vil jeg tage imod når du når dertil :y Meget gerne.
Hvilket akvarie jeg vil have ved jeg ikke endnu, men det kommer med tiden, har faktisk et 250 L geiss stående, dog med et vandskadet underskab.
Ved faktisk ikke om det overhóvedet kan betale sig at reparere på :wink:
Også fordi overløbet er forkert konstureret så når overløbet kører perfekt løber vandet over bølgebryderne og ned på skabet, så synes måske opgaven bliver for omfattende, så kan jeg lige så godt købe noget andet der fungerer.
Jeg er dog blevet så klog at jeg skal have LED, men hvilken vides ikke helt endnu.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Helena skrev:
leifkrarup skrev:
Det tilbud vil jeg tage imod når du når dertil :y Meget gerne.
Hvilket akvarie jeg vil have ved jeg ikke endnu, men det kommer med tiden, har faktisk et 250 L geiss stående, dog med et vandskadet underskab.
Ved faktisk ikke om det overhóvedet kan betale sig at reparere på :wink:
Også fordi overløbet er forkert konstureret så når overløbet kører perfekt løber vandet over bølgebryderne og ned på skabet, så synes måske opgaven bliver for omfattende, så kan jeg lige så godt købe noget andet der fungerer.
Jeg er dog blevet så klog at jeg skal have LED, men hvilken vides ikke helt endnu.
Hej Helena,

Dejligt at du tænker på at få saltvand igen :y

Jeg har Silent Stom - Reef Perfect, og er super glad for den, og den gier et rigtig naturligt lys, synes jeg :happy: Den kan ikke noget avanceret og sådan, men kan tænde og slukke ligesom HQI, dog på to kanaler, så man kan lave en "blid" solop- og nedgang. Den kan du dog også holde SPS under, men ellers er en billig, helt lydløs da der ingen blæsere sidder i den og den giver shimmereffekt :)
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

Indlæg af Knut-Arne Berg »

Fint du kommer tilbake igjen Helena,og har faktiskt savnet deg hert inne :happy:
Har self gått hele "karusellen" igjennom gjennom noen år med alt fra T-8-T5-HQI og led gjennom årene jeg har holdt saltvann,og selv om jeg hitil ikke har funnet noe jeg 100% er helt fornøyd med ennå,så holder jeg en god knapp på led teknologien,sant skal sies :Peace:
Liker selv HQI flemmereffekten,og led gir dette,ved nok "power"og god vandbevegelse i overflaten etter min erfaring :GO .
Strøm besparelse er nu en ting med led,(gidder egentilgt ikke rene på det,da det er så sinnsygt mange andre ting som også krever strøm,og ser sligt som nødvendige "driftutgifter forbindet med hobbyen :Peace: ,men..er "Deiligt" som jere siger nede på fladlandet :) ,åm tnke på pæreskifter,og forandring i lyspekter over tid(HQI),i forhold til led,og ikke minst varmeproblemer sommerstid i tanken. :happy:
Og.. i disse "peristrojka tider",hvor glødelamer er fy-fy :shock: ,så tror jeg HQI teknologien "forsvinner" i det nærmeste på lik linje med vanlige gødepærer,og "alle" tilvirker produsenter sattser jo nu på alternative teknologier,f.eks.led..,så tror nok jeg ikke hadde betalt for noen ny HQI lampe p.d.dato nei. :rolleyes:
Led teknologien er jo i rivendes utvikkling,og det som er "state of art" i dag er "gammeldags" om noen år,men ett sted må en bare hoppe på,salvsagt :GO
Skriver nu på RENT NORSKT!,men som gode nabofolk,så håper jeg det stimulerer/trigger deg til å forstå dine skandinaviske røtter,og ikke glemme att vi er nordiske alle sammen! :Peace: :Peace:
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

Helena: her får du et link hvor der er en video som viser shimmmereffekten samt de farveholdningervdu kan opnå. Kessil fås i en spotlight version og en vidvinkelversion. Til et 90-100cm langt akvarium vil jeg tro at der skal bruges 2 vidvinkel lamper. De har en effekt på 90 W men de blå og hvide leds kan dæmpes seperat så man får den lysmængde og farve man ønsker. Blæser er lydløs men der er ikke elektronisk styring så lamperne skal sættes til et tænd og sluk ur.
Personligt er jeg ligeglad med lysdæmpning, tordenvejr osv. Så derfor er lampen perfekt til mig, andre er glade for computereffekterne og skal selvfølgelig ikke købe denne lampe. Den kan sammenlignes med en HQI, men har den fordel at den ikke afgiver varme, kan ændre styrke og farve efter lyst og behov.
Prisen er ca. 2800 kr pr. Stk. Vil man have holder "gooseneck" koster den ca. 225 kr.
Jeg har chekket denne lampe grundigt på nettet og har ikke kunnet finde noget negativt om den fra ejere (tvært imod). Venter stadig på min pga en fejlleverance, men sender dig en pb når jeg får den, du er så velkommen til at kigge forbi og selv vurdere vidunderet.
http://www.marinedepot.com/Kessil_Tuna_ ... LP-vi.html
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"