Fint du kommer tilbake igjen Helena,og har faktiskt savnet deg hert inne
Har self gått hele "karusellen" igjennom gjennom noen år med alt fra T-8-T5-HQI og led gjennom årene jeg har holdt saltvann,og selv om jeg hitil ikke har funnet noe jeg 100% er helt fornøyd med ennå,så holder jeg en god knapp på led teknologien,sant skal sies

Liker selv HQI flemmereffekten,og led gir dette,ved nok "power"og god vandbevegelse i overflaten etter min erfaring

.
Strøm besparelse er nu en ting med led,(gidder egentilgt ikke rene på det,da det er så sinnsygt mange andre ting som også krever strøm,og ser sligt som nødvendige "driftutgifter forbindet med hobbyen

,men..er "Deiligt" som jere siger nede på fladlandet

,åm tnke på pæreskifter,og forandring i lyspekter over tid(HQI),i forhold til led,og ikke minst varmeproblemer sommerstid i tanken.
Og.. i disse "peristrojka tider",hvor glødelamer er fy-fy

,så tror jeg HQI teknologien "forsvinner" i det nærmeste på lik linje med vanlige gødepærer,og "alle" tilvirker produsenter sattser jo nu på alternative teknologier,f.eks.led..,så tror nok jeg ikke hadde betalt for noen ny HQI lampe p.d.dato nei.
Led teknologien er jo i rivendes utvikkling,og det som er "state of art" i dag er "gammeldags" om noen år,men ett sted må en bare hoppe på,salvsagt
Skriver nu på RENT NORSKT!,men som gode nabofolk,så håper jeg det stimulerer/trigger deg til å forstå dine skandinaviske røtter,og ikke glemme att vi er nordiske alle sammen!