Netop for at prøve at undgå så mange problemer som muligt. Én af de mere vigtige ting, er jo som bekendt TÅLMODIGHED, hvilket jeg vil mene jeg virkelig har haft. Det blev startet op i starten af maj 2012 og der kom først for alvor levende i i september, selvom det var klart til levende længe før. Jeg er dog begyndt at rende ind i lidt forskellige problemer, som måske alligevel kan skyldes lidt utålmodighed og nogle dumme sats! Akvariet har kørt fint indtil der kom levende i.. så begyndte problemerne, som jeg efterhånden synes er lidt frustrerende. Jeg er udemærket klar over at i denne salte verden, kan der pludselig opstå uforklarlige ting, som kan risikere at koste een dyrt i fisk og koraller. Jeg vil lige remse nogle af problmerne op, som jeg håber i kan hjælpe med at løse. eller evt. bare en opmuntring!

1) For det første, så er jeg ramt af alger som kan betegnes som edderkoppespinds-agtigt. Dette er beskrevet i en anden tråd. Efter div. svar herinde, plus min egen teori efterhånden, skyldes det højst sandsynligt at jeg bruger hanevand. Dette er kommet pludseligt og jeg må nok erkende at det er tid til et osmoseanlæg

2) Jeg lagde ud med (efter de ca. 4 måneder) at købe 2 klovne og 2 Kauderni kardinaler (den ene døde efter 5 dage). Der var i forvejen en Hugo og to eremitter i. Ugen efter kom der en Gul Kirurg i og ca. 10 dage efter, kom der en Pincetfisk (Chelmon Rostratus) i. Chelmonen begyndte hurtigt at spise frost og så fin ud. Efter 14 dage var den død!? jeg købte for et par uger siden 3 nye Kauderni som ikke ville spise hverken frost eller flage. De døde alle tre efter 7-8 dage (meget mistænktsomt). Nå, så købte jeg en Sejlfinne og Paletkirurg sidste onsdag 10/10, den gule som der var i i forvejen tog rimelig godt imod de nye, men her lørdag morgen var den gule kirurg fandme død, selvom den var fin og spiste. Det skal dog siges at den havde en lidt besynderlig adfærd lige fra starten.
Nå, men status er nu, at sejlfinnen pludselig har fået lidt pletter og Paletten gemmer sig stadig og har kun været lidt ude et par gange! Den kommer ikke ud og spiser. Er begyndt at tvivle på om den klarer den. Akvariet har fået masser af ro og foder et par gange om dagen.
Har jeg været for ivrig med at putte fisk i? eller har jeg bare været uheldig?
Hvad med paletten, hvad gætter i på?
Hvad med al den fiskedød? nogle bud?
Ja, jeg ved godt det var et sats med hanevand.. men det gik jo ellers fint.. bortset fra nu hvor jeg har alger og min KH er på 15! Jeg prøvede at måle hanevandet igår.. jeg kunne ikke engang måle det! tømte sprøjten inden der kunne aflæses noget. så den må være høj!