Min balje er lidt frustrerende, efter 1/2 år. 10/12-UPDATE!

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Min balje er lidt frustrerende, efter 1/2 år. 10/12-UPDATE!

Indlæg af MoG »

Jeg har som så mange andre forsøgt, at læse mig til og tilegne mig så meget viden som muligt inden jeg startede op.
Netop for at prøve at undgå så mange problemer som muligt. Én af de mere vigtige ting, er jo som bekendt TÅLMODIGHED, hvilket jeg vil mene jeg virkelig har haft. Det blev startet op i starten af maj 2012 og der kom først for alvor levende i i september, selvom det var klart til levende længe før. Jeg er dog begyndt at rende ind i lidt forskellige problemer, som måske alligevel kan skyldes lidt utålmodighed og nogle dumme sats! Akvariet har kørt fint indtil der kom levende i.. så begyndte problemerne, som jeg efterhånden synes er lidt frustrerende. Jeg er udemærket klar over at i denne salte verden, kan der pludselig opstå uforklarlige ting, som kan risikere at koste een dyrt i fisk og koraller. Jeg vil lige remse nogle af problmerne op, som jeg håber i kan hjælpe med at løse. eller evt. bare en opmuntring! :biggrin:

1) For det første, så er jeg ramt af alger som kan betegnes som edderkoppespinds-agtigt. Dette er beskrevet i en anden tråd. Efter div. svar herinde, plus min egen teori efterhånden, skyldes det højst sandsynligt at jeg bruger hanevand. Dette er kommet pludseligt og jeg må nok erkende at det er tid til et osmoseanlæg :wink: Det kørte fint i de ca. 4 måneder med hanevand, men så begyndte det.

2) Jeg lagde ud med (efter de ca. 4 måneder) at købe 2 klovne og 2 Kauderni kardinaler (den ene døde efter 5 dage). Der var i forvejen en Hugo og to eremitter i. Ugen efter kom der en Gul Kirurg i og ca. 10 dage efter, kom der en Pincetfisk (Chelmon Rostratus) i. Chelmonen begyndte hurtigt at spise frost og så fin ud. Efter 14 dage var den død!? jeg købte for et par uger siden 3 nye Kauderni som ikke ville spise hverken frost eller flage. De døde alle tre efter 7-8 dage (meget mistænktsomt). Nå, så købte jeg en Sejlfinne og Paletkirurg sidste onsdag 10/10, den gule som der var i i forvejen tog rimelig godt imod de nye, men her lørdag morgen var den gule kirurg fandme død, selvom den var fin og spiste. Det skal dog siges at den havde en lidt besynderlig adfærd lige fra starten.

Nå, men status er nu, at sejlfinnen pludselig har fået lidt pletter og Paletten gemmer sig stadig og har kun været lidt ude et par gange! Den kommer ikke ud og spiser. Er begyndt at tvivle på om den klarer den. Akvariet har fået masser af ro og foder et par gange om dagen.

Har jeg været for ivrig med at putte fisk i? eller har jeg bare været uheldig?

Hvad med paletten, hvad gætter i på?

Hvad med al den fiskedød? nogle bud?

Ja, jeg ved godt det var et sats med hanevand.. men det gik jo ellers fint.. bortset fra nu hvor jeg har alger og min KH er på 15! Jeg prøvede at måle hanevandet igår.. jeg kunne ikke engang måle det! tømte sprøjten inden der kunne aflæses noget. så den må være høj! :rolleyes:
Senest rettet af MoG man 10. dec 2012 23:28, rettet i alt 3 gange.
Morten
Brugeravatar
Jaku
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 4652 Hårlev
Saltvand siden?: 2009

Re: Min balje situation er lidt frustrerende, efter 1/2 år

Indlæg af Jaku »

Hej - surt med alle de uheld.

Din KH er i hvert fald meget høj.

Og PH hvordan er den ?

Værdier for Kaudernii (Kardinalfisk) som også gælder mange andre er :

pH : 8.1 - 8.4

Salt Gravity : 1.023 - 1.025

Carbonate Hardness (dKH) : 8 - 12°

Du kan købe osmosevand for 2 kr L i saltvandsbutikkerne.

OG - prøv lige at holde lidt igen med foder - det er Alt for MEget foder 2 x om dagen

Prøv at fodre hver 2. dag og KUN så meget at fiskene spiser ALt.

Mvh.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Ph er 8 med salifert. Mht fodring er det kun midlertidigt at de får to gange i
Dagen mængden de får, når at blive spist op.. Det er meget lidt det går til spilde. Jeg gør det kun for at forbedre situationen lidt, her i starten hvor der er nye fisk i.. Specielt kirurgerne!
Morten
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Personligt syntes jeg du har givet den alt for meget gas med i sætning af fisk. Sørg for dine alm værdier ligger snurre lige inde du prøver igen for rigtig mange fisk stresser utrolig meget over værdier der rykker alt for meget. Hva siger din nitrit og ammoniak efter alle disse fisk som er døde for dig ?
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

ingen nitrat at måle. Alle døde fisk er fisket op inden for få timer. Den eneste der ikke er fundet, er den ene kauderni. håber eremitten måske har ædt den.

Som jeg også skrev, så har jeg måske været lidt for hurtig, trods det at jeg havde ventet i 4 måneder uden fisk. :wink:

jeg har dog sat mig for at jeg ikke køber så meget som en eneste fisk, før jeg har fået helt styr på det. Håber så bare at Paletten og sejlfinnen klarer den. Den sidste Kauderni og de 2 klovne klarer sig fint.
Morten
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

. Fejl
Senest rettet af MoG søn 14. okt 2012 20:01, rettet i alt 1 gang.
Morten
Brugeravatar
Hr. Jørgensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Hr. Jørgensen »

Hvis du bruger hanevand... Så burde der alligevel være en smule nitrat allerede der... Er du sikker på dit NO3 test er god?
[center]viewtopic.php?f=93&t=46618

Akvastabil Mark II 360l:
  • 2 Ecotech Radion XR30W - 2 Ecotech MP40WES

112l sump:
  • MS Red Devil RDC-1600 skummer - Hydor Seltz L30 Returpumpe
    APS UV-C 36W + MS Red Devil D3000 pumpe - Eheim Jaeger 3615
[/center]
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Tjo.. Den har sagt 0 hver gang.. Med salifert.. Men jeg må prøve igen!
Morten
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Morten, jeg har jo lige så kort erfaring i den her branche som dig, så jeg er nok ikke den bedste rådgiver, men det skal da ikke afholde mig fra at komme med et par meninger, for du spurgte jo ligeså meget efter lidt opmuntring.

En smule nitrat slår næppe fisk ihjel (heller ikke engang en del). Jeg ville, situationen taget i betragning, lige tage en kontrolmåling på Nitrit (NO2)

En pincetfisk er nok ikke helt nem for begyndere som du og jeg. De første jeg forsøgte med har også spist flot, men er alligevel døde for mig.

Hvis man tilfører 4 Kauderni i et akvarium som dit, tror jeg man må forvente at ende op med kun at have et par tilbage (måske endda i bedste fald).

Jeg tror ikke man kan kan tilføre nye kirurger i et akvarium, uden at der opstår vildt høje stress niveauer. 3 Kirurger i kun 275L gør det formentlig udfordringen endnu større. Jeg ved det ikke, men jeg tror en pudsefisk og et par pudserejer kan hjælpe en del i stressede situationer.

Sidst men ikke mindst, jeg tror ikke nogen går fri af udfordringer i denne hobby. Vær bare glad for det, for jeg kan næsten garantere dig det ikke ville være interessant ret længe hvis der ikke var udfordringer i det. Hvordan ved jeg det? Folk der kaster sig ud i det her, er bare sådan indrettet. De andre samler på frimærker :-)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Jamen jeg siger da tak for rådene/opmuntringen Poul! :wink: Jeg ville da lyve hvis jeg sagde, at mit humør ikke var påvirket af det her.. Er ret sikker på At jeg skal ind og fiske en død sejlfinne op imorgen :(

Jeg er skam Glad for lidt udfordringer, men det sjove stopper når man skyller den ene 100/500 krone ud i toilettet efter den anden.. Men jo, jeg er vel nok selv delvist skyld i situationen :wink:

Jeg må nok genoverveje hvilke fisk jeg skal have i.. Det ender jo nok højst sandsynligt med at jeg mister både palet og sejlfinne. Så er der kun to klovne og en kauderni tilbage, efter min Hugo's selvmord. Havde glædet mig (og familien også) sindssygt meget til at nyde de nye flotte fisk.. Efter at have gloet på et tomt akvarie i 4 måneder! :wink:

Jeg tager lige en måling af nitrit i morgen ..
Morten
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Enig i det koster (også lærepenge). Jeg er selv p.... frustreret lige nu over jeg har mistet en meget dyr Scolly og har 2 Caulastrea og en Blastomussa med 50+ hoveder som er næsten færdige, og jeg aner simpelthen ikke hvorfor.

Jeg kryder fingre for dine sidste 2 kirurger. Klarer de den ikke er det, som du selv er inde på, måske en ide at starte med lidt mindre fisk. Der findes jo mange som er utroligt flotte og som kun koster en trediedel af prisen på en palet.
Nøjes evt. med 1 ad gangen, lad den falde godt til, og lad baljen komme 100% i balance igen inden du tilfører flere.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Helt enig med Pouls råd.
Det er ikke din no3 som erproblemet - muligvis no2, og jeg føler med dig, og du har jo været tålmodig :y

3 kiruger i din balje er formentlig 2 for mange....køb dog ikke en pudsefisk, men gerne rejen. :h

Morten, hvordan tilvænner du dine dyr ?

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Tak for medfølelsen Peder! :wink:

Ja, men jeg må tage det op til overvejelse med hvilke fisk .

De første der kom i, lå i posen ca 20-30 min hvor der kom en sjat vand i hver 5 min.. Jeg har dog skiftet metode nu. Jeg benytter en tynd luft slange med en skrueklemme på hvor den drypper ned i en mørk spand med låg på hvor fiskene er i, henover en times tid. Det burde vel være den mest optimale..?

Poul--> ja det er dyre lærepenge! Og frusterende kan de fleste nok skrive under på, når årsagen ikke lige er at finde.. :wink:

Jeg venter bestemt også med at tilføre flere fisk, til der er helt styr på det! :y
Morten
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Yep, det er en ok metode, måske endda lidt for lang(personlig erfaring/mening)

Hvis dine klovne har det fint, er dit vand formentlig i orden.
Kauderni "kan" være svære at få til at spise - nogle gange vil de bare ikke. Giftfanget ?
Måske - og Pincet er ikke en begynder - og de 3 kiruger har vi jo talt om....

Held og lykke fremover - det fortjener du,og det gør dine næste fisk os - de fortjener den bedste behandling :y

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Ok .. Jeg prøver at skære tiden ned næste gang.

Mht de tre kauderni, var det også min tanke , da det virkede mistænkeligt at alle tre ikke ville spise og døde 7-8 dage efter.. De var dog købt andet steds, end normalt.

Klovnene og den kauderni der kom i fra starten, æder løs og ser ud til at trives.. Indtil videre.. Jeg måler lige igen imorgen og giver en Update . Får hurtigst muligt skaffet et osmoseanlæg også, så værdierne kommer til at spille..

Og mange tak! :biggrin:
Morten
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

MoG skrev:Ok .. Jeg prøver at skære tiden ned næste gang.

Mht de tre kauderni, var det også min tanke , da det virkede mistænkeligt at alle tre ikke ville spise og døde 7-8 dage efter.. De var dog købt andet steds, end normalt.

Klovnene og den kauderni der kom i fra starten, æder løs og ser ud til at trives.. Indtil videre.. Jeg måler lige igen imorgen og giver en Update . Får hurtigst muligt skaffet et osmoseanlæg også, så værdierne kommer til at spille..

Og mange tak! :biggrin:
Jeg har et dukan få gratis - hvis du er hurtig :y
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Et Osmoseanlæg eller hvad? : :beer: :biggrin:
Senest rettet af MoG søn 14. okt 2012 22:49, rettet i alt 1 gang.
Morten
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

MoG skrev:Osmoseanlæg eller hvad? :biggrin:
Yep, læs slutningen af min tråd,om skift af filtre i osmose - er aktiv netop nu
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Det vil jeg da meget gerne tak. :y
Morten
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

MoG skrev:Det vil jeg da meget gerne tak. :y
Hej Morten,

Syntes du fortjente lidt positiv fremgang ovenpå dine uheld.
Jeg får mit nye anlægi løbet af ugen, og så tager jeg det med til Kbh, eller kan sætte det hos Decocean - så kan duhente det, når detpasser dig :y

Mvh
Peder
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Amen det jo luksus Peder! :biggrin: man er jo nærmest rørt til tårer over denne gavmildhed! :biggrin: Jeg bukker og takker.

Giv endelig Besked når det lander hos Carsten.
Morten
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Indlæg af bima »

pederrevnørd skrev:
MoG skrev:Det vil jeg da meget gerne tak. :y
Hej Morten,

Syntes du fortjente lidt positiv fremgang ovenpå dine uheld. :GO
Jeg får mit nye anlægi løbet af ugen, og så tager jeg det med til Kbh, eller kan sætte det hos Decocean - så kan duhente det, når detpasser dig :y

Mvh
Peder
Det er sgu go stil :GO
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
pernoe1
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Hillerød

Indlæg af pernoe1 »

Sådan Peder :-)

Stort klap på skulderen herfra.

Og Morten, det skal nok gå...bare ikke mere end 1-2 fisk ad gangen og så laaaang pause :-)
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Ja han er sgu en flinker fyr ham Peder! :biggrin:

Ja, jeg er Også sikker på det nok skal gå.. Var nok lidt for ivrig - men man lærer forhåbentlig af sine fejl! :wink: Når jeg kan begynde at bruge osmosevand og der begynder at blive balance i tingene, så tager jeg den med ro ang. Isætning af fisk. :y

Det irritere mig bare, at jeg har været ret så tålmodig i så Lang tid og så alligevel får lavet "total ged i den"! :rolleyes:
Morten
Brugeravatar
bima
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Indlæg af bima »

Ja lige pludselig tror man at man kan
gå på vandet :wink:

Meen den går sgi ikke :naughty:
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Ja, men som sagt så lærer man forhåbentlig af det! :wink:

Nå, jeg fiskede et styks død palet op Idag.. Den har gemt sig siden sidste onsdag og har kun været mege lidt ude.. Den kom lige ud igår og fór rundt igår i 30 sek.. Hvorefter den forsvandt.. Eftersom jeg slet ikke kunne se den siden igår, kunne jeg godt regne ud at den havde givet op! :( og ganske rigtig, den lå mellem stenene.. Nu må vi om sejlfinnen klarer den.. Den har mange hvide pletter og gæller meget ! Den kommer dog ud og svømmer rundt..

Ærgeligt, da akvariet har fået ro ro og ro siden kirurgerne kom i.. Og rigeligt med mad. Desværre har det ikke været nok til at klare det høje stressniveau! :(
Har ikke den store tiltro til at sejlfinnen klarer den.. Men håber!
Morten
Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
13
Postnummer: 2450 København SV
Geografisk sted: Kastrup

Indlæg af Macdoo »

Kan det være at du har problemer med de levende sten?
Jeg har hørt om folk der har haft poblemer med deres akva og efter de har lkket det ned har de fundet noget inde i de levende sten. Carsten har fortalt om en sten han har fundet med asfaldt i.
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

MoG skrev:. . . Og rigeligt med mad. Desværre har det ikke været nok til at klare det høje stressniveau! :(
Morten jeg ved ikke om jeg har ret i det her - andre kan formodentlig be- eller afkræfte - men jeg synes at have iagtaget, de få gange mine kirurger har haft stress pletter, at det virker som om det bliver værre når man fodrer. Det er som sagt baseret på ekstrem tynd erfaring, men mine 3 er købt af 3 omgange, der har været pletter alle 3 gange, og ved alle 3 lejligheder synes jeg det har virket som om det blev værre når jeg fodrede - især på paletten.
Det kan godt være jeg er helt på vildspor her, men HVIS jeg har ret, er det jo ikke hensigtmæssigt du fodrer 2 gange dagligt i lige præcis den situation.
Har du nogen rejer?

Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

PoulD skrev:
MoG skrev:. . . Og rigeligt med mad. Desværre har det ikke været nok til at klare det høje stressniveau! :(
Morten jeg ved ikke om jeg har ret i det her - andre kan formodentlig be- eller afkræfte - men jeg synes at have iagtaget, de få gange mine kirurger har haft stress pletter, at det virker som om det bliver værre når man fodrer. Det er som sagt baseret på ekstrem tynd erfaring, men mine 3 er købt af 3 omgange, der har været pletter alle 3 gange, og ved alle 3 lejligheder synes jeg det har virket som om det blev værre når jeg fodrede - især på paletten.
Det kan godt være jeg er helt på vildspor her, men HVIS jeg har ret, er det jo ikke hensigtmæssigt du fodrer 2 gange dagligt i lige præcis den situation.
Har du nogen rejer?
+1, men tror oz det har en anden og værre indlydelse, nemlig På vandærdierne - og bakterieflora er ikke bygget op til det den pludselige nye massive mængde fisk og næring frigiver - hvilket formentlig har givet spikes på ammonium og nitrit - blot en tanke :y

Men held og lykke Morten :h altid pisselet at være bagklog...(og er jeg jo nu :rolleyes: )

Mvh
Peder
Jarsen
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
12
Postnummer: 2950 Vedbæk

Indlæg af Jarsen »

Øv øv, hvor trist! Som kommende "saltvand'er" er det ikke sjov læsning - men omvendt, så vil jeg bruge dine dyrt købte erfaring, så jeg måske undgår noget lignende...

Op på hesten igen :)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"