Jeg vil da osse hvad er det

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Jeg vil da osse hvad er det

Indlæg af PoulD »

Jeg har flere gange været grøn af misundelse :envy: når DrMonty73 og andre har spurgt "Hvad er det?", og det så har vist sig at deres LS bare indeholder en guldgrubbe af gode ting fra havet.

Nu har jeg jo kun brugt tørre og stendøde LS i min balje så så heldig er jeg nok ikke. Men alligevel har jeg da forskellige småting jeg ikke aner hvad er, og om er godt eller skidt. Så jeg vil også lege Piet van Deurs og spørge panelet, hvad er det? Jeg har samlet lidt sammen:

På et par af mine monti er der nogle små pletter af en eller anden grøn-brun belægning. Troede først det var fiske "proteiner", men min supermand står næsten helt lodret, så det er det nok ikke. Synes heller ikke det ligner noget der kunne henføres til snegle, Har uden held forsøgt at børste forsigtigt med konens tandbørste. Nogen der ved hvad det er? Hvorfor er det kommet? Og hvordan slipper jeg af med det?
Hvad er det 002.jpg
På min ene Tridacna sidder der 2 mærkelige ting. Dene ene ligner nærmest en lille brun Discosoma, hvis det ikke lige var fordi den har hul i midten. Den anden ligner nærmest en rørorm, men det tror jeg bestemt ikke det er. Hvis det er, er den i al fald aldrig ude af røret. Må dog givetvis være noget levende, for jeg tror den er vokset betydeligt. Hvad er det for nogle monstre? Noget jeg bør fjerne?
Hvad er det 004.jpg
Så har jeg også sådan en lille fætter her, som måske også godt kunne ligne en lille Discosoma. Det tror jeg bare ikke det er med de farver den har. Nogen der ved hvad det er?
Hvad er det 003.jpg
Min hystrix har på den ene af spidserne fået et mærkelig udvækst, som vokser relativt hurtigt. Ligner nærmest 2 hænder med halvtreds fingre som er foldet ind i hindanden. Er den vandskabt? (aarghh, den var vandet). WTF er det? Skal jeg klippe det af?
Hvad er det 007.jpg
På et par af de sten som korallerne er limet på, er der nogle små pinde, vel ca. 6-7 mm lange og 1 mm i diameter, som stikker op igennem kalkalgerne. Synes ikke de ligner de billeder jeg kan finde af hydroider. De ser da heller ikke ud til at bevæge sig på nogen måde. Hvad er det? Skadeligt?
Hvad er det 009.jpg
Og for 10 minutter siden har jeg lige spottet denne her store blå hvide fætter blandt en flok Zebrasoma flavescens i et akvarium jeg ikke engang vidste jeg havde:
Hvad er det.jpg
PFT
Poul
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2740 Skovlunde

Re: Jeg vil da osse hvad er det

Indlæg af permadsen12 »

Det sidste billede er der nogen som tror er en form for aliens fra det ydre rum, men bare rolig, de skulle være venligtsindede og hjælpsomme. :Peace: Tror dog ret hurtigt den bliver for stor til det lille nano, men tillykke med den.

Det næstsidste billede synes jeg ligner rørsnegle, eller ?? - dem har jeg også en del af. Jeg startede med at brække dem af med en tang, men det er vist ret håbløst. De kommer alle vegne. Hvad jeg har læst skulle de kunne irritere koraller lidt med deres lange tynde fangtråd som de sender ud ind imellem.

:)
med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

prøv at tilsætte lidt af det fra beholderen på sidste billede! :K ud ad fra billedet at dømme elsker både delfiner og gule kirurger det!
Morten
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Det er i det hele taget et stort mysterium det her, jeg havde aldrig gættet at Poul brugte sæbe :scream: :scream: :scream:
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

pederrevnørd skrev:Det er i det hele taget et stort mysterium det her, jeg havde aldrig gættet at Poul brugte sæbe :scream: :scream: :scream:

Læs tråden igen. (jeg skrev da vist jeg ikke engang vidste jeg havde det)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Mit bud på det første er cornflakes :) , og er det ikke det. så har jeg ikke noget bud andet end at brække det af. Har du nogen LPS stående så de kan ramme den Montipora med deres kamptentakler.
Det kunne den blege farve tyde på.
Hvad det er på muslingen ved jeg ikke. Der må et langt bedre og skarpere billed til.
3 billed kunne meget vel være kalkalger, visse former danner skorper. Er det en blød tingest, så kan det være en alge.
Det på hystixen har jeg ingen ide om, men knæk det af og tag nogle bedre billeder. Ole kan muligvis finde ud af hvad det er.
næst sidste billed er rørsnegle. De skal bare væk og det kan kun gå for langsomt. De breder sig explosivt, og er svære at fjerne når de bliver store. Når de er helt små kan man rive sig ganske meget på dem, da de er skarpe som barberblade.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

PoulD skrev:
pederrevnørd skrev:Det er i det hele taget et stort mysterium det her, jeg havde aldrig gættet at Poul brugte sæbe :scream: :scream: :scream:

Så må den ha stået ved håndvasken :K :K :K du ved, den hvide ting......lol
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

pederrevnørd skrev:
PoulD skrev:

Så må den ha stået ved håndvasken :K :K :K du ved, den hvide ting......lol
Yep, lige til venstre for den der store hvide Bing & Grøndahl skummer

Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Carsten skrev:Mit bud på det første er cornflakes :) , og er det ikke det. så har jeg ikke noget bud andet end at brække det af. Har du nogen LPS stående så de kan ramme den Montipora med deres kamptentakler.
Det kunne den blege farve tyde på.
Hvad det er på muslingen ved jeg ikke. Der må et langt bedre og skarpere billed til.
3 billed kunne meget vel være kalkalger, visse former danner skorper. Er det en blød tingest, så kan det være en alge.
Det på hystixen har jeg ingen ide om, men knæk det af og tag nogle bedre billeder. Ole kan muligvis finde ud af hvad det er.
næst sidste billed er rørsnegle. De skal bare væk og det kan kun gå for langsomt. De breder sig explosivt, og er svære at fjerne når de bliver store. Når de er helt små kan man rive sig ganske meget på dem, da de er skarpe som barberblade.
Tak Carsten.
Der er ingen LPs i nærheden af monti'en, men den står tæt oppe under lamperne. Den er nu knap så bleg som det ser ud til, men den reflekterer lyset næsten som et spejl (+ billedet er taget ned gennem overfladen). Når det er sagt, er nogle af mine LPS lidt afblegede. Kan måske være jeg osse bliver nødt til at investere i lidt amino syrer.
Jeg knækker gevæksten af hystrixen og går igang med at fjerne de rørsnegle.
Tror også jeg vil fjerne bæsterne på muslingen. Ville bare helst undgå at tage den op hvis det var helt uskadeligt (er lidt svært at få al luften ud af den igen)

Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Helt enig med de andre om de forbandede rørsnegle.

2 gange har jeg fået akut blodforgiftning pga de små bæster... Røde streger op ad armene, og høj feber.

Havde ordnet baljen, og mine ls var smurt ind i disse bæster og efterfølgende Sad de som torne i min højre hånd - SMERTE :devilish:

Så, lidt respekt skal man ha. (synes oz du fortjente et seriøst indlæg fra mig :y )

:grouphug: peder
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Dem der sidder på muslingen kunne også godt ligne rørsnegle som er blevet store. Jeg havde nogen i den samme røde farve som voksede enormt hurtigt.

Det på Hystrixen ville jeg ikke brække af endnu hvis det er hårdt. Det kunne da være spændende hvis det var en deformitet af korallen. Det må da alt andet end lige være sjældent.

Ellers enige med de andre.

Mvh Kenneth
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Har researchet lidt på de der rørsnegle (Google på rørsnegle giver kun hvad der i denne forbindelse må betegenes som totalt tåbelige hits :-)). Nøj hvor er der mange arter og underarter. Men jeg er nu ret sikker på de kan identificeres som Vermetids af en slags.
Ifølge Ronald Shimek skulle en Pincet da heldigvis kunne hjælpe mig lidt til med at udrydde dem http://reefkeeping.com/issues/2005-01/rs/index.php

Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

MoG skrev:prøv at tilsætte lidt af det fra beholderen på sidste billede! :K ud ad fra billedet at dømme elsker både delfiner og gule kirurger det!
Morten, nu har jeg prøvet at tilsætte lidt på det sidste billede. Hvad præcis skulle det gøre? Så vidt jeg kan se sker der ikke andet end at billedet bliver helt fedtet :smartass:

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

PoulD skrev:Har researchet lidt på de der rørsnegle (Google på rørsnegle giver kun hvad der i denne forbindelse må betegenes som totalt tåbelige hits :-)). Nøj hvor er der mange arter og underarter. Men jeg er nu ret sikker på de kan identificeres som Vermetids af en slags.
Ifølge Ronald Shimek skulle en Pincet da heldigvis kunne hjælpe mig lidt til med at udrydde dem http://reefkeeping.com/issues/2005-01/rs/index.php
Den med at en pincet skulle kunne holde dem nede, tror jeg ikke.
Ved den mindste forstyrrelse lukker de i, og låget er nogenlunde lige så hårdt som beton.
Ikke lige det som pincetter normalt kan klare.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

PoulD skrev:
MoG skrev:prøv at tilsætte lidt af det fra beholderen på sidste billede! :K ud ad fra billedet at dømme elsker både delfiner og gule kirurger det!
Morten, nu har jeg prøvet at tilsætte lidt på det sidste billede. Hvad præcis skulle det gøre? Så vidt jeg kan se sker der ikke andet end at billedet bliver helt fedtet :smartass:
Ja ja poul... Ordkløver! Nu er det jo hvordan man vælger at læse sætningen! ! :hehe: nu var det jo i akvariet jeg mente!! :sneaky2:
Morten
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Moente »

pederrevnørd skrev:Helt enig med de andre om de forbandede rørsnegle.

2 gange har jeg fået akut blodforgiftning pga de små bæster... Røde streger op ad armene, og høj feber.

Havde ordnet baljen, og mine ls var smurt ind i disse bæster og efterfølgende Sad de som torne i min højre hånd - SMERTE :devilish:

Så, lidt respekt skal man ha. (synes oz du fortjente et seriøst indlæg fra mig :y )

:grouphug: peder
Hej Peder.

Sjovt du netop skulle skrive det, da jeg nu tror jeg har fået et mildt 'angreb'. Rodede rundt i baljen i går og følte jeg fik to 'stik' på et tidspunkt. Kiggede straks efter hår fra børsteorme, men der var ingenting. Her i dag er de to ramte fingre helt hævede og har fået ti-femten myggestikslignende knopper/prikker/sår/stik op ad hånden og armen. Det svider og det klør. Hvis det breder sig over albuen ryger jeg til lægen.

Hvad var dine symptomer?
Mvh Tobias
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Tobias,

Jeg havde meget hævede fingre og hånd, og meget smerte. Da jeg så fik røde streger op af armen gik jeg til lægen, som gav mig noget pænt stærk medicin.

Jeg ville gå til lægen - better safe than sorry :y

God bedring

Mvh
Peder
Senest rettet af pederrevnørd søn 23. sep 2012 17:01, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Moente »

Tak Peder. Jeg må lige se, hvad der sker, og så smutte til lægen i morgen.
Mvh Tobias
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af ChristianJS »

Lad være med at tilsætte noget af det fra sidste billede, jeg troede det var en sommerblanding af delfin og kirurgfrø, men der kom ikke en eneste! Til gengæld gik min skummer amok!
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

ChristianJS skrev:Lad være med at tilsætte noget af det fra sidste billede, jeg troede det var en sommerblanding af delfin og kirurgfrø, men der kom ikke en eneste! Til gengæld gik min skummer amok!
:biggrin: samme humor som når vandaler hælder skumbad i springvand :K
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"