Hvilken skummer skal jeg vælge?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Saltvandrasser.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
14
Postnummer: 4390 Vipperød
Saltvand siden?: 2010

Re: Hvilken skummer skal jeg vælge?

Indlæg af Saltvandrasser.dk »

Hvis jeg var dig ville jeg vælge en Tunze 9410, den yder virkeligt godt i forhold til en mere dyrere skummer! og larmer ikke det vilde, syntes jeg ikke :) så bruger den bare 11W, det er jo også noget at tage med, jeg køre selv med denne skummer på mit totalt 260L vand, og er meget glad for den, super skummer :)

Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Petercw »

Birkefeldt skrev: Har du misset mit tidligere indlæg i farten? :beer:

Mvh Kenneth
Ups :wink:

Den Nyos-zen-160 ser da meget spændende ud.
Hvis bare der ikke var så mange forskellige. Sikke en jungle :)
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Saltvandrasser.dk skrev:Hvis jeg var dig ville jeg vælge en Tunze 9410, den yder virkeligt godt i forhold til en mere dyrere skummer! og larmer ikke det vilde, syntes jeg ikke :) så bruger den bare 11W, det er jo også noget at tage med, jeg køre selv med denne skummer på mit totalt 260L vand, og er meget glad for den, super skummer :)
Er det denne her?: http://www.tunze.com/details.html?&L=1& ... ]=9410.000

Hvad er forskellen på sådan en DOC skummer en almindelig skummer og så en Cone skummer?
Jeg kan umiddelbart ikke se forskellen :)
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

Tunze 9410, er klar en lækker skummer til prisen. Men hvis du har pengene, så køb en brugt ATB, ReefOctopus eller BubbleKing!
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Nu kender jeg slet ikke de her Bubble King skummere, men jeg har søgt lidt rundt og fundet denne: http://www.saltysupply.com/Bubble-King- ... bk2200.htm

Kan det passe at de er så dyre normalt?
Skummeren er op til 1000 liter (modellen mindre, den bliver for lille til mig) for næsten 7000.- kr? Det lyder godt nok voldsomt. Mere end mit budget kan bære i hvert fald :)

Hvis de er så dyre, så er jeg pludselig blevet stor fan af brugte skummere, haha :K
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Ja de er dyre. Men det er toppen af poppen! - De ER lydløse :D - har set dem brugt herinde til 3-4000,-
Mvh:
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

Jeg har også en skummer fra Marine sources .. En super Devil Cone 900 skummer! Glimrende alternativ .. Larmer ikke meget!
Morten
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Okay, det lyder voldsomt. 4.000 er nu også mere end jeg har lyst til at bruge.

Jeg vil ikke bruge mere end 3.000.- og helst mindre hvis det kan gøre det.

Jeg vil prøve at søge lidt mere på Reef Octopus og SWC. Vil lige starte med at undersøge om de overhovedet sælges her i DK :)

Hvor plejer i ellers at få de ATB skummere fra? Er det fra danske forhandlere?
Jeg har nemlig været ude i dag og forhøre mig hos forhandlere, men der hvor jeg har været kender de slet ikke til ATB skummere.
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Indlæg af palamo123 »

Petercw skrev:Okay, det lyder voldsomt. 4.000 er nu også mere end jeg har lyst til at bruge.

Jeg vil ikke bruge mere end 3.000.- og helst mindre hvis det kan gøre det.

Jeg vil prøve at søge lidt mere på Reef Octopus og SWC. Vil lige starte med at undersøge om de overhovedet sælges her i DK :)

Hvor plejer i ellers at få de ATB skummere fra? Er det fra danske forhandlere?
Jeg har nemlig været ude i dag og forhøre mig hos forhandlere, men der hvor jeg har været kender de slet ikke til ATB skummere.
Igen kan jeg kun anbefale dig at købe Jespers ATB. Skulle der gå en eheim pumpe koster den intet at udskifte ift. en BK eks gør.
Det er et rock solid produkt. En tråd om skummervalg starter samme debat som LED gør. Det er religion
Jeg har haft billige skummere og skulle have smidt pengene/sparet op til kvalitet(tænker jeg nu hvor jeg har en ATB. Tror folk med BK siger det samme) - Så det er også et råd. Køb en ordentlig skummer - Det kan rent faktisk betale sig i denne hobby.
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Er det ikke leifkrarup der har en signatur der siger noget á la: Hvis bare jeg havde købt kvalitetsudstyr fra starten ville jeg have sparet 15.000,- :T
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

AndersGS skrev:Er det ikke leifkrarup der har en signatur der siger noget á la: Hvis bare jeg havde købt kvalitetsudstyr fra starten ville jeg have sparet 15.000,- :T
Det kander vi vel alle sammen lidt til! :)
Mvh:
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Jeg kan godt følge dig Kenneth.
BK er dog helt udelukket for mit vedkommende. Kæresten vil myrde mig, hvis jeg bruger 4.000+ på en skummer.
Hun vil nok mene, at det kunne man få en helt ny barnevogn for. Det er vidst en kvinde ting :T

Nu er jeg selv lidt nørd hvad angår hardware til PC'er, så jeg kender den form for "religion" hvad angår AMD vs. Intell (ATB/BK I gues)
Det er vel ofte en smags sag hvad der er bedst.?

Hvad angår Jespers ATB, så har jeg ikke pengene nu og der går også lidt tid før at jeg skal bygge mit setup. Derfor har jeg holdt igen, hvad det angår.

Jeg er dog blevet meget klogere, ved hjælp af jeres råd og delt erfaring. Det er super lækkert :GO

Der er noget jeg har spurgt om et par gange, men endnu ikke kommet videre med.

Jeg kunne godt tænke mig at kende forskellen på Cone, DOC (er det kun Tunze udstyr?) og almindelige interne skummere.

Cone er de som er kegle formet, brede for neden og smalle for oven, ikke sandt?
Hvad skal forskellen være på sådan en vs. en almindelig cylinder formet skummer?

Jeg har læst på nogle hjemmesider, at en del fortrækker Cone skummere. Det er dog stadig lidt uklart for mig, hvad de reelle forskelle egentlig er :)
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2760 Måløv
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

Hej

Tror DOC bare er et navn til en serie hos Tunze, Cone er et nye begreb og præcis som du nævner kegleformet, om det er bedre end den alm. ved jeg ikke.

Jeg har en BK, og jeg skal aldrig have andet :)

dermed ikke sagt man ikke kan få andre gode skummere, for selvfølgelig kan man det, ATB er også en fin skummer, har set/hørt den hos min bror og den slår helt sikkert flere a de andre nævte i tråden.

Reef octopus, har jeg også set/hørt hos min bror, den ville jeg ikke se nærmere efter. den larmer for meget. men trak godt nok fint skidt ud, som så en skummer nu skal.
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Har prøvet begge modeller med hensyn til cone eller alm og jeg kan ikke se en forskel.

Med hensyn til swc skummere, så kan du godt glemme dem, jeg har endnu ikke fundet en forhandler i europa og hvis du skal have en hjem fra udlandet (usa,canada) så skal du hen bagefter og finde en anden pumpe til den for de kører kun med 110v derovre og det er så det skummer pumpen som følger med kører på og den kan du ikke bruge herhjemme med mindre du sørger for en omformer og så bliver det noget mere kostbart.

Skummere er en religion om hva man tror på, og du vil få så mange forskellige svar. men de fleste som har prøvet et billigt mærke netop fordi pengene var små i starten har siden fortrudt det mange gange, fordi der opstår problemer omkring pumperne som er for sarte og som så skal skiftes.

Så det er svært og anbefale dig nogen som skal være billige og støjsvage.

For mange af de billige deres pumper kan som regel hørers
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Nicki Henriksen skrev:
Tror DOC bare er et navn til en serie hos Tunze
DOC er et produktgruppenavn, men er en forkortelse for Dissolved Organic Carbons :GO
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

kmo skrev:Min erfaring er begrænset (jeg købte en brugt H&S)... så for what it's worth...

Umiddelbart så virker det til at pumpen er den store støjgenerator... I min sidder en Aquabee 200/1 (gammel model) og den er der næsten konsensus om at den larmer mere end hvad man gider høre i en stue. Den skummer fint, men brummer. Og jeg tror at Aquabee-pumpen sidder i mange skummere (deriblandt Deltec).

Min fornemmelse er også at man kun kan forebygge problemer op til omkring 75% ved at undersøge og overveje - derfra tror jeg det er et spørgsmål om at få det man nu har til at spille bedst muligt... Jeg overvejer fx kraftigt at købe en ny skummerpumpe (og har fået anbefalet red devil SP3 - bruger 1/3 strøm og kan flytte en del mindre og larmer dermed meget mindre, men erfaringerne lyder til at til skummeren så er den god) - og den har jeg fået et link til i Østrig til 60€...

Så... skummerhuset er vel et spørgsmål om hvad man synes er godt (cone, alm. rør osv. osv.) - men se lidt på pumpen der føder, for den kan larme. Virker til at der er generel enighed om at skummere godt kan skumme, stort set allesammen :)
Er ikke sikker på du kan sammenligne Deltec's aquabee med H&S eller andre.De bevægelige dele står deltec jo for, og aquabee er normalt ret lydløse.
Her en lille deltec mc skummer med newjet pumpe - kører fint på andet år uden støj..
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Jeg tror at jeg har fundet min drømme skummer: Red Dragon Bubble King Mini 180 :GO

http://minizoo.dk/Saltvand/SkummerK%C3% ... ingMini180

Hvis i falder over en brugt version til en 2500-3000, så kunne jeg godt være interesseret :K
Den må kunne trække sådan et 250 liter uden problemer, hehe!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Tag og smid en mail til de forskellige forhandlere og hør hvad sådan en skal koste. Minizoo/akvarieudstyr plejer ikke at være de billigste. Og at finde en brugt er ikke særligt sandsnynligt
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Det kunne jo være at der er en som skal opgradere, og derfor har behov for en større skummer. Man har vel lov at være heldig en gang, hehe :h
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2760 Måløv
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

Super valg, de findes ikke så ofte brugt, men det sker, tror jeg har set dem et par gange den tid jeg har været på forum.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"