Jig haver gået nogen(mange) runder med mig selv i det siste med tanke på å skifte ud mine led over baljen min med noget mer driftsikkert over tid.
Det led system jig haver hatt de snart 3 siste år haver givet godt lys,god vekst,"alrigt" farve på mine SPS,men frygteligt meget besvær med driftsikkerhet,noege som haver medført varierende anntall moduler i drift,lang ventetid på nye deler,og store udgifter i forbindelse med å holde lys i de fra dag en,så nu er jig mer enn skit lej hele rukkelet.
(Vil ikke nevne navn på merke,modell eller forhandler her,så ønsker å holde denne tråd ryddig og uten nogen skitkasting mot forhandler eller merket,og la det blive sagt med en gang,jig haver ett meget godt forhold til denne forhandler og ønsker fortsatt dette!

Nok om det,og håber jere alle respekterer mine ønsker skrevet over her i denne tråd.

Det er meget nyt som er kommet til på markedet de siste tre år,og jo mer jig leser jo mer usikker bliver jig på valg,da det er meget penge involveret i ett helt nyt oppsett til en så stor balje,og vil som alle gøre det helt riktige denne gang

Det af mine akvarier jig vil købe nyt lys over nu måler lengde 200 cm/Dybde 85cm og Høyde 65 cm(brutto rundt 1100 liter)
Det er blivet nesten bare SPS og spesielt lyskrevendes Acropora som haver tilhold oppi denne stampen

I teorien når mitt nåværendes led system går på full maskin,skal de levere 1000 watt fordelt over dette areal på full effekt,og noget særligt mindre troer jig ikke jig vil gå..
Jig haver "kikket" lidt på disse lampene,men ser de er oppgivet til å dekke OPP til 70 cm ned i baljen,og areal MAX 80cm*53cm,(pr.modul,naturligvis!)
Mit akvarie haver som skrevet 85 cm i dybde med fine Acropora festet mot bak glasset også+ musslinger nede på bunn mot frontglass,så jig er afhengigt af god og kraftig spredning i hele arealet på baljen min.
Så disse GHL modulene er om muligt ikke vejen å gå for mig utifra baljens mål??
http://www.aquariumcomputer.com/System_ ... itras.html
(i mit nuhverendes oppsett ligger modulene på rekke,tvers af baljens lengderettning,og egentligt godt fornøyet med dette valg).
Da jig er helt "utdateret" på alt dette nye som er kommet til,samt opptatt av driftsikkerhet over tid,godt "knald" over hele arealet,og ikke er noget flink med "DIY" prosjekter, så håber jig det er nogen som haver nogen tips til mig om hvor jig bør begynde å lete efter lys som oppfylder kriteriene over her.
Er klar over att en må tømme kassen og mer til for ett led oppsett i denne størrelse,men bedre å legge penge ud på noget som fungerer over tid,istedet for hele tiden løbendes udgifter og redusert lys mengde og store irritasjoner haver jig fundet ud.
Og.. dte r jo de siste år kommet til en del lekkert nyt inden led med flere farver i også som kan justeres uafhengigt,så utvikklingen haver gået fort

Nogen gode innspill her?

På forhånd takk til jere alle