Hviket Led valg til 1100 liter?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

Hviket Led valg til 1100 liter?

Indlæg af Knut-Arne Berg »

Hej igjen. :biggrin:

Jig haver gået nogen(mange) runder med mig selv i det siste med tanke på å skifte ud mine led over baljen min med noget mer driftsikkert over tid.
Det led system jig haver hatt de snart 3 siste år haver givet godt lys,god vekst,"alrigt" farve på mine SPS,men frygteligt meget besvær med driftsikkerhet,noege som haver medført varierende anntall moduler i drift,lang ventetid på nye deler,og store udgifter i forbindelse med å holde lys i de fra dag en,så nu er jig mer enn skit lej hele rukkelet.
(Vil ikke nevne navn på merke,modell eller forhandler her,så ønsker å holde denne tråd ryddig og uten nogen skitkasting mot forhandler eller merket,og la det blive sagt med en gang,jig haver ett meget godt forhold til denne forhandler og ønsker fortsatt dette! :GO ,men ud ifra egen erfaring nu disse år,er nok,nok,og selv om det koster ett halvt kongerige med ett nyt system til ett akvarie på mine mål,så bliver det vejen å gå for mig,da jig ikke orker å køre med halve maskineriet i brug over tid,grunnet ting som bliver kaput i ett kør.

Nok om det,og håber jere alle respekterer mine ønsker skrevet over her i denne tråd. :grouphug: :Peace:

Det er meget nyt som er kommet til på markedet de siste tre år,og jo mer jig leser jo mer usikker bliver jig på valg,da det er meget penge involveret i ett helt nyt oppsett til en så stor balje,og vil som alle gøre det helt riktige denne gang :wink:

Det af mine akvarier jig vil købe nyt lys over nu måler lengde 200 cm/Dybde 85cm og Høyde 65 cm(brutto rundt 1100 liter)
Det er blivet nesten bare SPS og spesielt lyskrevendes Acropora som haver tilhold oppi denne stampen :) , og ja,jig må have "pang knald" på led lampene grundet dette.

I teorien når mitt nåværendes led system går på full maskin,skal de levere 1000 watt fordelt over dette areal på full effekt,og noget særligt mindre troer jig ikke jig vil gå..
Jig haver "kikket" lidt på disse lampene,men ser de er oppgivet til å dekke OPP til 70 cm ned i baljen,og areal MAX 80cm*53cm,(pr.modul,naturligvis!)
Mit akvarie haver som skrevet 85 cm i dybde med fine Acropora festet mot bak glasset også+ musslinger nede på bunn mot frontglass,så jig er afhengigt af god og kraftig spredning i hele arealet på baljen min.
Så disse GHL modulene er om muligt ikke vejen å gå for mig utifra baljens mål??
http://www.aquariumcomputer.com/System_ ... itras.html

(i mit nuhverendes oppsett ligger modulene på rekke,tvers af baljens lengderettning,og egentligt godt fornøyet med dette valg).

Da jig er helt "utdateret" på alt dette nye som er kommet til,samt opptatt av driftsikkerhet over tid,godt "knald" over hele arealet,og ikke er noget flink med "DIY" prosjekter, så håber jig det er nogen som haver nogen tips til mig om hvor jig bør begynde å lete efter lys som oppfylder kriteriene over her.

Er klar over att en må tømme kassen og mer til for ett led oppsett i denne størrelse,men bedre å legge penge ud på noget som fungerer over tid,istedet for hele tiden løbendes udgifter og redusert lys mengde og store irritasjoner haver jig fundet ud.
Og.. dte r jo de siste år kommet til en del lekkert nyt inden led med flere farver i også som kan justeres uafhengigt,så utvikklingen haver gået fort :dizzy: :P

Nogen gode innspill her? :)
På forhånd takk til jere alle :happy:
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Hviket Led valg til 1100 liter?

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Knut-Arne,

Kan godt forstå du ikke goder de ustabile lamper mere :y

Jeg ville personligt vælge Maxspect 160w til din balje, du vil spare mange penge, og dine Acros vil elske det.

Ifht GHL og Radion mister du indstilling af andet end solopgang og solnedgang, men till en pris kun lidt over 3.500 danske kr, får du en fantastisk lampe.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17

pederrevnørd skrev:Hej Knut-Arne,

Kan godt forstå du ikke goder de ustabile lamper mere :y

Jeg ville personligt vælge Maxspect 160w til din balje, du vil spare mange penge, og dine Acros vil elske det.

Ifht GHL og Radion mister du indstilling af andet end solopgang og solnedgang, men till en pris kun lidt over 3.500 danske kr, får du en fantastisk lampe.

Mvh
Peder
Hej peder og takker for ditt indlegg :GO

Maxspect ja.. kjenner egentligt ikke til disse utifra att jeg jo har fått med meg att du venter på en,og att de tidligere modeller av disse Kinalampene hadde ett litt "Blandet" rykte på seg.
(Har kun hørt dette om de tidligere modeller,så er det sagt :Peace: )

Driftsikkerhet legger jeg imiddlertid stor vekt på denne gang,og har du noe linker innfo om denne 160 watteren?
Og hvordan er det med spredningsarealet den skal dekke opp i forhold til de jeg linket til?
Er det muligt å kobble flere enheter sammen,så en ikke må frem og programere hver enkelt modul manuelt?
(ser jo for meg att jeg må have ett helt "batteri" med moduler,uansett hva jig velger,for å få tilfredstillendes over hele arealet her.
Er det muligheter for å justere flere farver på disse,og det er 3 watt cree de er bestykket med ikke sant?
(huff..jo flere muligheter,jo flere spørsmål dukker opp.. :dizzy: :P )
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

de lamper er stadig i labben,det er for tidelig efter min mening det bedste til dit setup er t5 eller hqi alt efter hvad du har i baljen. ham her bruger vho t5 (very high output!) Maxigrow T5 Lightwave

http://www.ultimatereef.com/TOTM/2011_august/
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Her er link,

Den kan alt hvad du ber om, og jeg har selv 2 af disse over min DT - de skal indstilles selvstændigt dog, men ifht andre lamper tager det kun ca 15 sek pr lampe. :clap:
Øselvfølgelig er det nyeste Cree, og kvaliteten ser god ud.

Du kan se dem hos Saltvandsbutikken eller Decocean, hvis du måtte ha lyst.

Synes at ghl og Radion er gode bud også, men min mening, og fakta, er at du får meget mere par pr krone på Maxspect 160W

http://www.maxspect.eu/

Design etc er en smagssag - men jeg synes om dem - og de lyser for vildt.
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17

Nei ikke på vilkår Ole :T
Da jig kørte med 3 stk. 400 wattere,var det ett H*** på sommeren,samtidigt som en låser sig med Kelvingrader på pærer,og hvor lenge får vi tak i nye pærer i disse "grønne tider"?

Og med T-5..
Du hvet jig brugte 24 stk.39 wattere over dette karet tidligere... og de skulle skiftes efter 6-8 mnd. for å virke tifredstillendes,og 1 stk rør a kroner "200"*24 stk. pr 6-8 måned.... :dizzy: :rolleyes:

Og.. jig er en af de som foretrekker lit glittring i reefet mit,og med led var det nesten på lik linje som med HQI,så føllte mig mer komfortabel igjen ved overgang til led,må jig sige. :GO

Troer nok bestemt att vejen frem nogen år er led teknologi,og det er jo en rivendes utvikkling på den fronten,da det virker som "alle" tilvirkere haver kastet sig på den bølgen for tiden.

Plasma bliver nok ikke nogen sukse i overskyelig fremtid troer jig bestemt.

Vi må leve i nuet,og kan ikke vente i 10 år fremover uden lys for å se hvor neste trend på lys fronten bærer hen da Ole :P

Det er en kostbar hobby dete,sant og vist,og når en haver 2500-3000 liter her som skal køres på best muligt måde,så må jig have ting på plass,og ikke minst det må fungere som planlagt fra første stund.

Ser en sig råd til å fylde opp ett 1100 liters balje med Acropora babiser,så må en også se sig råd til å købe sig ett lys man er kompertabelt med for å holde baljen respektabel,mener nu jig.

Det betyder meget for mig å kose mig med mine baljer,og att mine koraller haver det på best muligt måde i min varetekt,men til gengeld vis en giver de betingelsene de krever,så giver det for mig så meget igjen i terapi forran reefet,og ikke alt kan måles i penge heller mener jig bestemt.

Ser man sig ikke råd til å gøre det beste for dyrene i ett system på denne størrelse,får en lige trappe ned til noget vesentligt mindre eller begynde å samle på frimerker. :T :Peace: :grouphug:

Obs.. fik hjelp af min kære kone til å legge opp ett eldre bilde af baljen min nu(første bilde lagt ind her siden jig meldte mig på dette forum,så dette er skjelden og ekslusive saker :T )
I efterkant er det kommet til en del nye Acropora,noget stort andet er solgt,men grundrammen er der i det mindste,og jere kan også se jig haver måtte "supplere" med HQI over, grundet manglendes led ballaster og moduler som vanligt..
Vedhæftede filer
Saltvannsbilder 137.jpg
Senest rettet af Knut-Arne Berg søn 9. sep 2012 15:51, rettet i alt 3 gange.
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Moente »

Maxspect Razor er i skrap konkurrence med Radion om at blive næste lampe over min balje.

Peder, hvordan klarer de medfølgende ben til Razor sig på baljer med bølgebryder, ved du det?
Mvh Tobias
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Moente skrev:Maxspect Razor er i skrap konkurrence med Radion om at blive næste lampe over min balje.

Peder, hvordan klarer de medfølgende ben til Razor sig på baljer med bølgebryder, ved du det?
Skal jeg ik kunne sige(bruger wirer) men der medfølger jo både ben, og wireophæng - begge gratis :y

Og virkerperfekt. Jeg havde oprindeligt bestilt Razor til fragmentbaljen, men da jeg fik den hjem, købte jeg en mere - og fjernede 1 Radion, og kom 2 Razor over..... :beer:

Radion ER fede, men skulle jeg købe idag, ville jeg vælge Razor over hele linien :f3:

Mvh
Peder
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby

Indlæg af Moente »

pederrevnørd skrev:
Moente skrev:Maxspect Razor er i skrap konkurrence med Radion om at blive næste lampe over min balje.

Skal jeg ik kunne sige(bruger wirer) men der medfølger jo både ben, og wireophæng - begge gratis :y

Og virkerperfekt. Jeg havde oprindeligt bestilt Razor til fragmentbaljen, men da jeg fik den hjem, købte jeg en mere - og fjernede 1 Radion, og kom 2 Razor over..... :beer:

Radion ER fede, men skulle jeg købe idag, ville jeg vælge Razor over hele linien :f3:

Mvh
Peder
Tak Peder, jeg må skrive til dem og høre ad :)
Mvh Tobias
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17

hmm.. :confused2:
Fant ikke nogen information om disse "Razor" med tanke på sprednig af lyset,eller er det lige mig som er helt blind her? :)
Fra front til rygg på baljen min er det jo 85cm,og slig jig haver hatt det til nu(se billedet!),så står mine moduler i rekke oppi en aluramme på tvers af baljens lengderettning.
Det giver "nesten" tifredstillendes lys dekkning fra rygg til front her hos mig med mine nåværendes moduler.

Skal jig legge modulene med baljens lengderettning,haver jig midtsprossen på baljen å tage hensyn til,og ud ifra bilder af disse razor lamper ligger kontrollpanel i den ene enden af lampene.
Ved å sette lampene på langs i baljen bliver det komplisert å programere/justere ind hver enkelt modul tenker jig?

Er det mindre spredning på disse razor enn de jig haver nu,bliver eneste alternativ dog å sette de opp i lengderettning på baljen,men dog to rekker/en bak og en forran i baljebs rettning) for å give ett fullverdigt lys helt fremme og bak i baljen.

Ser disse Razor måler 69cm*26,5cm i grundflate,og baljen måler 100cm *85cm i grunnflate.
Skal jig sette de i to rekker for maksimal belysning både i front og bak kant der en del Acropora står,så bliver 2 rekker med 3 stk pr.langde 202cm ,altså lit lenger enn selve baljen min
Nu står overbygget over baljen opp til taket plasseret oppå glassene i kortendene,så disponibel plass jig må ligge indenfor er max 197 cm,og da får jig ikke kommet til for justeringer af lampene ser det ud for.

Alternativet er jo å bruge 5 istedet for 6 moduler, og sette de opp 2 i rekke på hver side,og nummer 5 på tvers af baljen som de ligger her pr.d.dato.
Men denne løsnig troer jig vil virke "uryddigt"og er bange for att det også vil give for lite overlapp i lysbidet på reefet. :BA

Som alternativ 3,kan jig plassere 6 enheter opp på tvers slig de ligger nu(lett å komme til kontrollerne da!),samtidigt mer "estetiskt" godt å se til visuelt.
Men.. vil de da give "knald" også helt i front og bakside i denne balje på 85 cm?

Samme hvordan en snuer sig er røven bag,som de siger.. :T

Neei det er ikke lett å bestemmes sig for beste løsning. :rolleyes:
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

:R :BI :KL :KL :KL :KL :KL :HE :HE :HE :HE :3d: :banana: oisan knut :P jeg taenkte jeg ville vente pa alle kommentarene(og hvor er de) sikke et akvarie :shock: ejjj forum :shifty:

nu vil jeg ikke gi lyset aeren knut-arne,par er par og selvfölgelig en reflekor en noe bedre end et hvidmalet loft.
jeg maa si jeg bliver mere og mere hook paa led men prisen er hamper og saa syntes jeg de kan alt mulig andet end at lyse :dizzy: jeg for kolde födder med alt det bövl og jeg er bange for de 10k ogsaa er alt for blaa det er jo ikke noe dybvands koraller jeg vil ha heller,du har sikkert set mit mudder bad knut jeg skal virkelig ha noe der banker i bunden saa jeg venter paa 300w multichip led blir en realitet eller plasma :happy: og tak for billeder enda engang 8)
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17

ole. skrev::R :BI :KL :KL :KL :KL :KL :HE :HE :HE :HE :3d: :banana: oisan knut :P jeg taenkte jeg ville vente pa alle kommentarene(og hvor er de) sikke et akvarie :shock: ejjj forum :shifty:

nu vil jeg ikke gi lyset aeren knut-arne,par er par og selvfölgelig en reflekor en noe bedre end et hvidmalet loft.
jeg maa si jeg bliver mere og mere hook paa led men prisen er hamper og saa syntes jeg de kan alt mulig andet end at lyse :dizzy: jeg for kolde födder med alt det bövl og jeg er bange for de 10k ogsaa er alt for blaa det er jo ikke noe dybvands koraller jeg vil ha heller,du har sikkert set mit mudder bad knut jeg skal virkelig ha noe der banker i bunden saa jeg venter paa 300w multichip led blir en realitet eller plasma :happy: og tak for billeder enda engang 8)
Takker Ole for att DU OPPDAGET att jig havde lagt ind mit første bilde gjennom tidene her på forumet :hehe:
Det er som nevnt ett gammelt billede(mindst ett år troer jig,og meget vand haver rent i havet siden den gang dette billedet ble tatt.
Farge og skarphet er nok ikke helt 100%,og dette med redigering i photoshop ligger ikke for mig,så her er det sikt-knipps og alt på automatiskt program som gelder,men det kom da frem,slig att det går an å skimte noget :wink:
Du kander jo godt til dette karet,og husker hvilken helvedes jobb vi hadde med å fjerne all den keramik som jig havde i denne baljen,og haver nogen billeder med dig oppi det karet troer jig.
Men det var god innsatts fra dig Ole(tusen takk!! :K ),og ja.. efter att vi fjærnet dette Tyske keramik skitet, gikk alt mindat 500% bedre i baljen,og haver kolonier der nu på 30*30 cm :GO
Må klippe af en mellom en halv og 3/4 stort saltspann med overskudd hver halvanden måned da en del vokser i hverandre og svir hverandre,så haver ett luksusproblem tro det eller ikke. :happy:
Men.. prøver nu å blive kvitt en del stort,og variert for å give plass til nye Acropora som jig virkeligt haver fått øynene opp for.
Pr. d.dato sliter jig med plassmangel i den baljen,så skal jig putte mer ind,må jig tage noget andet ud.
(du hved det kan ikke renne mer vand i ett glass som er fult :T )
Men att korallene fikk vokseverk etter overgang til led,det kan jig bekrefte,tro mig Ole!! :banana:

Jig er Norsk hvet du og sikkert ikke alle som tørr å kommentere norske billeder her inde :sneaky2: .

Jig haver "vurderet" å starte en tråd her inde om mit akvarieliv her oppe mellom de store fjeld og dype fjorder,og haver jo også ett stort( ca 20 kvadrat) akvarierom nede i min kelder med en del sjove ting i som bare er mit!!,men vi får se hva tiden bringer..
Jig er jo ikke "dansk",så det er sikkert ingen som er interisert i hva som forgår her oppe i kalde nord :think:
Senest rettet af Knut-Arne Berg søn 9. sep 2012 20:13, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

haha Knut-Arne,

Nu har du bevist du kan klare at lægge inn bilder på SF :GO
Må vi så se et nytt bilde ?

Men flot, men vil gerne se mere - jeg elsker jo Acropora,præcis som dig :y
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17

pederrevnørd skrev:haha Knut-Arne,

Nu har du bevist du kan klare at lægge inn bilder på SF :GO
Må vi så se et nytt bilde ?

Men flot, men vil gerne se mere - jeg elsker jo Acropora,præcis som dig :y
:P
Det koster 3 fragmenter pr. bilde Peder,hvor mange billeder vil du have sa du?? :sneaky: :grouphug: :hehe:

Nei fra spøg til alvor.
Jig får se om jig får mekket sammen en liten tråd her lit senere,og da må jig tage nogen friske/oppdaterte billeder,da baljen er drejer mer og mer over mot acropora nu.
(må have nogen billeder å vise frem til en slig tråd..)
Det går sent,da salget på overskudd går dårlig,og troer jig var/er den første nordmand som "smu***" en del fragmenter ned til dk,sist jig var der gennom tidene.. :lipssealed: :sneaky:
Men.. nu fjerner vi oss helt fra det denne tråden bygger på,og ja.. jig haver så lett for å spore helt af i tråder :oops: ,og troer det haver noget med att jig er ett ekstremt snakkesaligt og sosialt menneske,og når en deler samme interesse på toppen.. :rolleyes: :Peace: :)
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Hej Knut-Arne!

Selvfølgelig er vi interesseret i hvad en nordmand som dig har af spændende akvarier og koraller. Så jeg håber bestemt du laver en tråd med mere info. At bedømme ud fra dit første billede ser det jo rigtig flot og spændende ud. :GO

Mvh Kenneth
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Hej Knut-arne,

Hvis det er det med billederne, som holder dig fra at lave en tråd herinde. Så skriv endelig, så skal jeg nok hjælpe dig med at lave en. Du skal bare oprette en tråd under "Medlemmernes akvarier". Så skal jeg nok hjælpe dig med billeder :y

Skriv hvis dette har interesse - så finder vi ud af det :happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17

Jig bare trekker jere lit folkens :wink:

Takker for velvilje Marco,og skal se om jig får samlet mig sammen til å tage noen friske billeder en dag og planlegge en liten tråd.
Er ike så flink med data og ikke minsdt foto bestyr,men om det bliver godt nok att jig ikke haver indsikt i slike efterbehandlingsprogrammer,så tager jig den letteste vej,og knippser i vej på automatik med camera og får min kone til å hjelpe mig med å overføre bilder til dataen,og så videre ind i en slig tråd.
Jig har en snill kone :biggrin:

Jig lover å prøve mig på en slik tråd her inde om ikke så lenge,men jig må få lit tid på mig,da jig haver en tendens til å ikke sale hesten,samme dag som jig skal ride,som det heter.. :rolleyes: :P

Får jo lit prestasjons angst når jeg ser mange af de flotte billeder folk som virkeligt kan dette med fotograferig får til å legge ind på forumene,og er nok flinkere med saltvand enn med foto teknik er jig bange for.. :Peace:

Men.. nu må vi ikke glemme hva denne tråden var tiltenkt da,og tager gjærne imot flere indspild om lamper.

Haver kikket en del nu på diverse alternativer,og finder ikke nogen moduler som er lange nok ved første blikk til å give ett godt lys fra frontglass til baljens rygg,der en del af mine Acropora er festet,viss jig skal sette modulene i rekke på tvers af baljens rettning som jig haver det nu. :rolleyes:

(synes det ser mer "ryddigt ut" å sette modulene opp slig som på billdet jig la ind over,og slig mine moduler er satt opp nu slukker/tender lampene trindvis fra den ene ende til den andre styrt fra en master.
Ved å sette moduler opp i to rekker og med lengderettning på baljen for å få godt lys både forran og bak,bliver det svært att komme til å programere hver modul manuelt da de fleste haver kontrolldisplayet i den ene kort ende,og jig kun kommer til fra front af baljen.(baljen er jo 85cm dyp)
Så enten må jig finde moduler som kan legges på tvers av baljens lengderettning,så jig kommer godt til displayene,ellers må jig gå for ett system mye likt det jig haver nu da alt bliver styrt af en mastermodul, og forhåndsprogramert via data.
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

De foromtalte Maxspect Razor er 60cm lange, så hvis du vender dem med enderne mod front/bagvæg vil de fint dække dine 85cm. De har derudover programmering/display i den ene ende, som du så meget behageligt kan vende ud mod front. 4 - 6 stk af denne lampe tror jeg vil være passende over dit akvarie.

http://saltvandsbutikken.dk/maxspect-ra ... -1220.html

Mvh Kenneth
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17

Ja de er jo relativet "hyggeligt2 priset med tanke på att jig muligens må annskaffe 5-6 moduler i ett nyt system.
Ser jo mine nåverendes moduler er litt høyere både i watt styrke og styrke på led diodene,men kan vel til en viss grad kompenseres ved å øke anntall modul enheter til 6 istedet for nu 5 moduler.
Når vel ikke like langt ned til bunnen af baljen som med 5 watt cree,men de mest lyskrevendes koraller står jo normalt ikke helt nede på bunnen,så troer nok ikke det bliver noget problem selv med 65 cm fra bunn til topp på glasset.

ser jo det som mest praktiskt å legge modulene slik som før(på tvers af baljens lengde.

Hmm.. det er altså ikke mulighet for å styre funktionene på disse modulene du viser til gennom en enkelt enhet,forstår jig det riktigt?
Må en programere hver enkelt modul manuelt,tente jig det kunde by på problemer med å "treffe tiden samtidigt" med tanke på tid når de vil slå sig på om morgenen,forandring av spekter udover dagen,og når de skal dimmes ned udover kvelden igjen..
På mine moduler her nu bliver jo det hele styrt fra dataen via en bluetut til masteren,som igjen giver riktigt og presiste signal videre til hver enkelt slave enhet,og begynder å sette pris på att de stille og roligt begynder å dimme ned trindvis fra ene enden af baljen til den andre ende,og dette helt gjevnt.

(he-he.. ser bare for mig et seneario der jig haver 6 moduler på rekke over baljen,og så må jig leve med hver dag att de dimmer helt usymetriskt ovenfor hvarandre,så det ser ud som en gammel 100 årings tandrekke som er dårligt vedklikeholdt de siste 50 år.. :sneaky2: :T )
Det er absolut ikke noget ønskeligt å se på hver dag i årevis.. :sneaky2:
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

Hehe, ja jeg kan godt se det kan blive svært at programmere dem præcist ens. Og de kan desværre ikke linkes, så de skal programmeres hver for sig. Den amerikanske importør (coralvue) svarer på samme spørgsmål her: http://www.reefcentral.com/forums/showp ... stcount=24

Det lyder som om det er vigtigt for dig at lamperne kan linkes, så med det i tanke kan jeg komme i tanke om følgende:

Ecotech marine Radion xr30w

GHL Mitras

Pacific Sun Triton

Maxspect mazzara

Men alle 4 løsninger bliver kostbare hvis du vil have ca 1000W total over din akvarie.

Mvh Kenneth
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af permadsen12 »

Birkefeldt skrev:De foromtalte Maxspect Razor er 60cm lange

Mvh Kenneth
Synes der er lidt forskellige opgivelser her på længden. Ifølge Maxspect´s egen hjemmeside er den på 160 w 69 cm lang !

http://www.maxspect.com/index.php?optio ... &Itemid=21

Hvad er korrekt ?

:)
med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

permadsen12 skrev:
Birkefeldt skrev:De foromtalte Maxspect Razor er 60cm lange

Mvh Kenneth
Synes der er lidt forskellige opgivelser her på længden. Ifølge Maxspect´s egen hjemmeside er den på 160 w 69 cm lang !

http://www.maxspect.com/index.php?optio ... &Itemid=21

Hvad er korrekt ?

:)
Godt spørgsmål! Her må vi have en af indehaverne på banen med et korrekt mål :GO

Men Knut-Arne, jeg tænker hvis du alligevel har dine lamper til at tænde trinvis med den ene først, og den næste lidt senere osv. som du beskriver, så gør det vel ikke så meget at lamperne ikke bliver styret HELT synkront? Om der fx går 5:00 minut eller 4:58 imellem hver er vel ligemeget ikke?

Mvh Kenneth
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17

Hej igjen :biggrin:
Det er ikke noget absolut "must" å kunde linke dem,men vel.. vi er snart kommet til 2013,og det meget har kommet til på led fronten efter de 3 årene da jig købte mine 5 moduler,og til og med de kunde linkes,så ja.. ser det som "svært" å måtte gå flere steg tibage når en først er tilvendt ett makeligt liv,så mange år efter. :P

De var hmm ikke akkurat "billig" de modulene jig købte for tre år siden heller,men en sag er å tømme "kassen" ved en slig innvistering,noget andet er det å bruge mange tusen kroner ekstra i året for å holde liv i dem,og bortsett fra nettopp att ig haver hatt så meget bøvl med dem i eferkant hele tiden,så haver de givet ett godt og kraftigt vekstlys,kan linkes,fin spredning(med 5 moduler aktive!), men det er dette med å holde lys i dem over tid,som er deres akilleshæl,og som gjør att jig nu vil legge mer penge eller irritasjon ut på dem,og finde noget nyt.

Så det ene merket du foreslår her går dessverre ud,da jig ikke våger å give mig i kast med det merket en gang til.

Disse fra GHL kan linkes efer som jig haver forstått,og er vel det merket som det er mulighed for å variere best med i lysfarve også(9 farger som kan reguleres uhafhengigt),men jo de koster røven og halve kongeriket disse også :rolleyes: ,og når en tenker på 6 enheter..
Men.. nu er ikke disse riktigt sluppet på markedet enda,så lite å lese om driftsikkerhet på de,og kan jig slippe 3-4000 kroner i udlegg på driftstans i året på 6 slige moduler bliver jo den totale pris ikke så avskrekkendes fordelt på forventet levetid.
Det er jo nettopp dette siste som knekket min tillit til de jig kører med nu.

Som sagt er det ikke ett "must" dette med linking,og legger større vekt på om jig fortsatt kan plassere de på tvers af baljen her,og ikke mindst!! att de da dekker godt fra front til rygg på stampen.
Sideveis er jig ikke bekymret,da dette fint kan kompenseres med anntall moduler i lengderettning på akvariet.

Dette med linking er jo først og fremst mest interisangt jo fler moduler en haver,og kan en klare sig med en eller to stykker bliver jo dette urelevant skulle jig mene.
Jig får jo 5,mest sansynlig 6 å forholde mig til,og da bliver jo dette litt mer ett bonus poeng å tage med i vurdering,naturligvis :wink:

Det er ikke lett å få både i pose og sekk,selv i 2012 hvor vi haver så mange flotte alternativer å velge blandt :think: :)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

undskyld hvis jeg misset det laengere oppe hvad slags led har du nu?
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17

ole. skrev:undskyld hvis jeg misset det laengere oppe hvad slags led har du nu?
Du har vel egentligt ikke "misset" noget Ole,og haver mer eller mindre "bevisst" unnlatt å nevne hverken merke eller hvilken forhandler jig købte de fra som skrevet i første indlegg,da jig ikke vil have enda en stygg menigsløs tråd gåendes her.
Ved å sette navn på lamper,samt nevne forhandler som er en helt uskyldig part i denne sak,tjener ingen på og tråden dreier da lett mot en negativ rettning,noget som ikke er min intensjon med denne tråd,Ole. :Peace: :grouphug:
Jig haver ett utmerket forhold til denne forhandler og det ønsker jig også i fremtiden :happy:
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

:jester:
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17

Hmmm..
Jere merker nok det haver hvert stille fra mig her i mange timer :P ..
Det haver sin årsag i att jig haver brugt mine "små grå",til å finde lit mere ud om alternativene,og det står og falder litt på små detaljer, og havar skissert og skissert ,og nesten vrengt min hjerne for å prøve å plassere modulene slig att de vil give best muligt jevn spredning over baljens areal ud ifra dens mål,og hvor mange moduler jig må have.
Nu haver jo ikke jig IQ til å overføre mine mange skisser over til forumet :oops: , men la mig prøve å "tenke høyt" i det mindste. :BA

Baljen måler i areal: Lengde 200 cm ,og dybde(fra front til rygg)85cm.
Det er et midtstag i glass(bredde 13cm) som går fra midten av frontglass over til midten af bakglass på denne baljen.
I høyre hjørne bak.. ligger overenningskammen som "stjeler" 35*35cm ud fra hjørnet bak på hver sin side målt fra bak hjørnet til høyre.

Jig haver nu lest en masse!.. om aktuelle moduler..UTEN!.. å lese priser på disse for først og fremst å konsentrere mig om hva som giver "det gode og beste lys",og ikke mindst spredning over HELE overflaten og ned til bunn,da det står lyskrevendes koraller overalt her hos mig :BA :wink:

Selv uden tanke på pris :dizzy: (ja det er stor forskeld!),så klarte jig ikke hlt å bestemme mig for hvem som bliver vinnner,da de er så forskeldige,men slevsagt.. lidt mer fasiliteter og forkeldige diode farver er det jo på disse. :wink:

Jig må jo indrømme, jig er lit "svag" for linking via datamaskinen,da det bliver mange moduler å forholde sig til her ser jig,og når en først bliver bortskemt med sligt fra de jig kører her nu,så bliver det lit "besværligt" å måtte legge den luksus "på hyllen" :T ,og spesielt i en så stor innvistering som dette.
Og.. mine nuværendes moduler er tre år gamle snart,og meget nyt er kommet til,så vil have gleden af "å se og føle" att når jig nu vrenger kassen,så er det til noget mer "up to date",om jere skønner. :GO

Da det endelige valg er fortsatt er sværere for mig å tage enn jig havde trodd,så havde det vært knald å høre fra jere her om hva jere ville valgt af disse tre alternativer ji føler det står mellom,og håber det vil gøre det hele letter for mig da å bestemme sig. :rolleyes: :y
Da ser vi bort ifra pris,da jig først og fremst vil have det jig håber mine dejlige Acropora vil blive best tjent med.

Kandidat 1:
Ecotech Radion XR 30 W... der må jig da have 8 moduler(4 bak og 4 forran tenker jig..)

Kandidat 2:
GHL Mitras LX 6100HV.... der bliver det også 8 moduler(4 bag og 4 forran tenker jig..)

Kandidat 3:
Maxpect R 420 R.. disse kan settes på tvers over baljen fra font til rygg ,og da klarer jig mig med 5 moduler af disse,men bliver det god nok dekkning over hele arealet der?
Det vil også blive "Tettere" over vandet,noget som muligens vil gjøre att de står mer i vejen om jig må ned i baljen og ordne noe.
Det bliver jo mindre anntall diode kærner også,og bliver det nok lys der på bakveggen som det vokser Acropora på?
Men ellers er jo denne interisang,og prisen er jo ett "røverkøb" i forhold til de andre,mindre anntall moduler,men også meget enklere bestykket dette alternativ naturligvis.
Ett andet moment er att den midterste lampe da vil stå rett over midt avstiveren,noget som ikke er helt "gunstigt"
Men synes uansett jig må tage den med som kandidat selv om dette om muligt er "rått parti" mot de to første kandidater :y

Så.. hva siger jere saltvandsnørder hvis "hjertet" får bestemme ud ifra min balje ?
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

Hvad med at finde finde 3 brugte Giesemann spectra 400w HQI? 8 stk led lamper er dyre, og de bruger sgu også meget strøm. Men afgiver selvfølgelig meget varme.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Knut-Arne,

Alle 3 lampetyper vil give dine Acros det de har behov for, Lys ikvantitet og kvalitet.

Er penge ligegyldigt så ghl eller Radion med hjertet.
Med hjernen oz, hvis du som akvarist ikke behøver pcstyring, så Maxspect Razor.

Din balje, din beslutning :y

Mvh
Peder
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17

andersboerglum skrev:Hvad med at finde finde 3 brugte Giesemann spectra 400w HQI? 8 stk led lamper er dyre, og de bruger sgu også meget strøm. Men afgiver selvfølgelig meget varme.
Nei.. kjørte først med 3*250 watt HQI+8*39 watt T-5,og gikk så over til 24*39watt T-5,men det ble store driftskostninger på pære/rørskifter..så gikk da over til Led moduler.
Synes de gav best resultat vekst og farvemessigt,og meget samme glimmer som HQI gav,men meget mindre varme sommerstid.
T-5 blev dessuten for "pastell" for mig..
Haver som sagt hveret særs fornøyet efter overgang til led,ser en bort ifra att jig havde så altformeget bøvl med de moduler jig købte først gang.
Kun derfor jig nu vil og må skifte moduler,men bliver bestemt leg igjen ja. :P .

Og til Min gode pederrevnørd :P

Ja hvet det koster halve kongeriget med 8 moduler af alt. 1 og 2,mot 5 af nr. 3.
Men.. haver haft nogen 10000 i merkostnad på mine forige led moduler disse tre år efter nykøb,når en plusser på all køring ned til dk for å bytte deler,samt ett utroligt stort irritasjonsmoment å aldrig have alle 5 moduler igang samtidig på 3 år grunnet defekte deler som er under utskifting,og her ryker det deler menst jig venter på å få tilbage deler som ligger til service fra gangen før hele tiden,så "håber" jo denne gang att jig kan spare ind igjen litt på uventede "merkostnader" nogen år fremover. :rolleyes:
Så da bliver om muligt ikke totalprisen så svimlendes høy totalt,og hvet jig kan forspejle mig en god samlepris på en slig pakke købt i en engang også..

Du stiller kun ind en gang på dataen da Peder,så er det gjort,om du da ikke "Må" leke dig hele tiden. :)
Slig haver jig det med de jig haver nu,og ja.. det er lit "dejligt" å skjemme sig lit bort indimellom også må jig sige.

Det jig er mest bekymret for sant må siges er driftsikkerheten over tid med tanke på mine erfaringer..
Er jig mer heldig denne gang,bliver alle disse tre gode kandidater billigere totalt for mig enn hva mine nuhverendes haver kostet mig til nu inkluderet indkøbspris når de var ny,og som bonus nyere modeller/bedre led bestykning,så det hele bliver ett regnestykke over tid,og "the missing link" faktor her som kan vælte regnestykket er jo driftsikkerheten på mit nyvalg.

Det som jig er mindst happy for ved valg af Maxpect,blive ut i fra min balje att ved 5 moduler komme den midterste til å henge rett over denne glass afstiver,og går jig ned til 2.er jig bange for att overlappet bliver for dårligt.
Ved 6 moduler(likevel "billigt"i forhold til alt.1 og 2!,bliver det ikke plass til alle når disponibel plass kun er 198cm og en modul er 27cm i bredden.
de to andre alternativer er lettere å plassere med hensyn til midt afstiver,og setter jig de opp i en ramme slig att 4 stk. er på hver side af midt avstiver,og slig att de ligge i samme rettning som baljens lengde,en modul bak,og en modul forran i baljen(på to langsgåendes rekker,tror jig jig får en meget god overlapp over hele arealet i baljen.

Det bliver "rikeligt power" ,men det går jo an å køre hver modul på "moderat" effekt over baljen. :GO
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"