Egen transport af koraller

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
kmo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16
Postnummer: 2770 Kastrup
Saltvand siden?: 2012

Egen transport af koraller

Indlæg af kmo »

Hey folks,

Et helt generelt spørgsmål her.
Nu rejser jeg lidt til Kenya (sikkert 3-5 gange om året - og inkl. kollegers rejser bliver det sikkert til en gang om måneden eller sådan noget) - og gumlede på om ikke jeg kunne finde en koralpusher dernede, som havde nogle sjove ting til lokale priser... Kan man ikke bare stoppe sådan nogen i en plastikpose med vand og i en flamingokasse eller sådan noget og så proppe det i kufferten lige inden man skal hjemad? Eller er der for store chancer for at de går til?

Og er det iøvrigt noget der er forbudt/afgiftsbelagt at tage med hjem?

Tænkte at det vel må være noget nogen har overvejet før mig, sådan med ferier folk tager på og sådan...

(nej - jeg ville ikke hyre en tilfældig knægt til at springe i havet med en dolk - blot finde en der har en butik eller sådan noget :shifty: )
Kristian :)

--
Breathes there the man with soul so dead
Who never to himself hath said
Fuck this shit I'm going to bed!
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Egen transport af koraller

Indlæg af Birkefeldt »

Så vidt jeg ved er det generelt ulovligt at importere koraller og dyr uden de nødvendige tilladelser. Jeg ved ikke hvor stor straffen er hvis man smugler, men tror det kan blive rigtig dyrt. Så ikke noget jeg vil anbefale dig at prøve.

Mvh Kenneth
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Anette »

Ved ikke hvordan reglerne er i Kenya, men andre steder koster det fængsel hvis man bliver taget- og det skulle ikke være en "badeferie" som i Danmark!

Risikoen for at dyrene dør under transport er vel ikke meget større end når distributører og forhandlere får dyr hjem, hvis de er pakket forsvarligt ned. Men som skrevet før kræver det specielle cites når du skal eksportere, og derudover skal der nok være en masse med forskellige tilladelser for at få lov til fx at transportere dem osv.

Ville absolut kigge hos den lokale pusher, men nøjes med at savle og ikke lade mig friste ;) Tag nogle billeder og bestil det herhjemme - det skal nok være billigere end bøden du risikerer (+ du risikerer at de dør for dig under transport - tror i hvertfald det bliver svært at pakke dem forsvarligt i en kuffert der bliver kastet rundt).
Mvh Anette og Kristoffer
mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 2000 Frederiksberg

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Chancen for at de overlever er vel ca den samme som når forhandlere immporterer. forudsat at de er pakket på samme måde ;)
Men som Kenneth siger, skal der tilladelser til. Jeg tror både du skal have en tilladelse til at eksportere og en til at importere.
Kender heller ikke strafferammen, men tror ikke det er helt billigt. og det er jo noget de nemt vil kunne se, når de gennemlyser din kuffert i lufthavnen.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Prøv at send en mail til malawicarsten.. Han har vist ret godt styr på det afrikanske marked og eksportregler.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det er et absolut NO-GO, med mindre du synes at et ophold i et afrikansk fængsel kunne være en intersant afslutning på ferien.
Der kræves både en export tilladelse, men også en dansk import tilladelse - Cites.
Når du så kom hjem med kassen, skulle skov og natur styrelsen være adviceret så de kan checke kassen. Grænsedyrlægen er også en person kassen skal forbi.

Så selvom du fik tilladelserne, er det en ganske besværlig ting at få ind i EU
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Argh, kan da være Claus & Iben vil røbe et par fiduser :T
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
kmo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16

Indlæg af kmo »

OK... Men hvis man ser på naturstyrelsens hjemmeside, så er det tilladt at tage fragmenter ind:

"Stenkoraller er på liste II/bilag B og kræver en eksporttilladelse, dog er koralfragmenter højst 3 cm ikke omfattet og kan hjemtages uden tilladelse. Vær opmærksom på at det ifølge nationale regler kan være forbudt at eksportere koral og andre ting fundet i naturen."

http://www.naturstyrelsen.dk/Naturbesky ... Afrika.htm

Det skriver de vel ikke hvis grænsedyrlægen, naturstyrelsen og hofjægermesteren på amalienborg skal hidkaldes for at inspicere? Under alle omstændigheder så lyder det som det advokaterne kalder "god tro", hvis myndighederne skriver sådan...

Jeg formoder jo heller ikke at der er større chance for at putte sygdomme osv. i tanken den vej, end hvis jeg køber af en privat eller forhandler i DK...

Der står ikke noget om blødkoraller... Men som udgangspunkt kan man vel gå ud fra at blødkoraller ikke er under strengere regler end stenkoraller?

Umiddelbart virker det som om det primært er det Kenyanske myndigheder der skal bakses på plads. Nu har jeg jo været der vel omkring 35-40 gange over de sidste 5 års tid - og de smider jo ikke folk i fængsel bare sådan lidt for hyggens skyld. Man skal ikke undervurdere deres bureaukrati (man kan altid bestikke sig til det hele - men det har jeg aldrig gjort og vil aldrig gøre), men helt bananagtigt er det nu altså ikke, selv om det kan virke lidt fjernt herfra.

Så vidt jeg kan forstå kan mange forhandlere hjælpe med Cites-tilladelser, hvis det er det - men hvis man holder sig til fragmenter så er de jo netop ikke omfattet af Cites - og så er det vel primært at undersøge de kenyanske regler på området, så jeg ikke forbryder mig imod lokale regler ved udtagelsen. Det vil jeg gøre næste gang :)

Og lige for at understrege... det er ikke en sidegeshæft med import af koraller jeg har blik for, alene at tage lidt hjem til min egen tank hvis der skulle vise sig noget der passede godt. Ingen videresalg.

Sidespørgsmål: Jeg kan se et mongodokument omkring Cites hvor allemulige dyr er opført. Ved I om akvariefisk (specielt hvis de er købt hos en forhandler og opdrættet der) også er omfattet? Eller er der dødsgaranti hvis man transporterer fisk som beskrevet ovenfor?

--
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

At koralfragmenter ikke længere er omfattet af cites, er noget nyt. Tidligere kunne S&N ikke skelne mellem noget som var lavet på farme og taget fra naturen.
Men et fragment på max 3 cm, er altså noget extremt småt noget, og som fragment meget skrøbeligt, ikke den store overlevelses chance efter mange timer i transport.

Blødkoraller/skiveanemoner har ikke været på nogen liste, og har derfor kunnet indføres frit.

Fisk plejer heller ikke at være noget problem, med mindre det er den blå fisk du vil indføre. Hvordan det er med udførselen af både blødkoraller og fisk har jeg ingen ide om.

Hvad mener du med "dødsgaranti"?
kmo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16

Indlæg af kmo »

OK - så begrænsninger er faktisk alene stenkoraller?

Jeg kan altså tage en samling blødkoraller, skiveanemoner osv. med i de mængder jeg har plads til i mit eget setup?
(altså igen - det ER kun til mig selv)

Og så kan jeg tage stenkoralfragmenter i småtteristørrelsen med.

OK, det giver da nogle retningslinier for hvad jeg kan spankulere igennem tolden i København med uden samvittighed. Nu skal jeg bare lige finde ud af hvad jeg må gå ind i flyet med i Nairobi :)

Jeg er ikke klar over hvad "den blå fisk" er :)

Anyhow - tusind tak. Jeg tager må lige tale lidt med nogen næste gang jeg er dernede.

PS. Jeg mente bare om jeg kunne være sikker på at en fisk ville dø hvis den skulle være 15-17 timer i en plastikpose med vand i en flamingokasse... men det er vel måden de transporteres på i forvejen, så har jo egentlig selv svaret :)

--
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

den blå fisk ;)
http://da.wikipedia.org/wiki/Coelacanth
men der er langt fra sydafrika til kenya :D
kmo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16

Indlæg af kmo »

OK... Kan forstå at "De bliver op til 2 m lange og vejer op til 100 kg"...
Det er jo ikke ligefrem ambitionen i min 325l bandit :)

--
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"