OK... Men hvis man ser på naturstyrelsens hjemmeside, så er det tilladt at tage fragmenter ind:
"Stenkoraller er på liste II/bilag B og kræver en eksporttilladelse, dog er koralfragmenter højst 3 cm ikke omfattet og kan hjemtages uden tilladelse. Vær opmærksom på at det ifølge nationale regler kan være forbudt at eksportere
koral og andre ting fundet i naturen."
http://www.naturstyrelsen.dk/Naturbesky ... Afrika.htm
Det skriver de vel ikke hvis grænsedyrlægen, naturstyrelsen og hofjægermesteren på amalienborg skal hidkaldes for at inspicere? Under alle omstændigheder så lyder det som det advokaterne kalder "god tro", hvis myndighederne skriver sådan...
Jeg formoder jo heller ikke at der er større chance for at putte sygdomme osv. i tanken den vej, end hvis jeg køber af en privat eller forhandler i DK...
Der står ikke noget om
blødkoraller... Men som udgangspunkt kan man vel gå ud fra at
blødkoraller ikke er under strengere regler end stenkoraller?
Umiddelbart virker det som om det primært er det Kenyanske myndigheder der skal bakses på plads. Nu har jeg jo været der vel omkring 35-40 gange over de sidste 5 års tid - og de smider jo ikke folk i fængsel bare sådan lidt for hyggens skyld. Man skal ikke undervurdere deres bureaukrati (man kan altid bestikke sig til det hele - men det har jeg aldrig gjort og vil aldrig gøre), men helt bananagtigt er det nu altså ikke, selv om det kan virke lidt fjernt herfra.
Så vidt jeg kan forstå kan mange forhandlere hjælpe med Cites-tilladelser, hvis det er det - men hvis man holder sig til fragmenter så er de jo netop ikke omfattet af Cites - og så er det vel primært at undersøge de kenyanske regler på området, så jeg ikke forbryder mig imod lokale regler ved udtagelsen. Det vil jeg gøre næste gang
Og lige for at understrege... det er ikke en sidegeshæft med import af
koraller jeg har blik for, alene at tage lidt hjem til min egen tank hvis der skulle vise sig noget der passede godt. Ingen videresalg.
Sidespørgsmål: Jeg kan se et mongodokument omkring Cites hvor allemulige dyr er opført. Ved I om akvariefisk (specielt hvis de er købt hos en forhandler og opdrættet der) også er omfattet? Eller er der dødsgaranti hvis man transporterer
fisk som beskrevet ovenfor?